email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura de transmitere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T). Ultimele noutati

Procedura de transmitere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T). Ultimele noutati
saf-tcontrol fiscaldeclaratia D406

SAF-T reprezinta una dintre principalele directii de modernizare implementate de ANAF in ultimii ani. Institutia a publicat in Monitor Ordinul 1783/2021 care cuprinde toate informatiile necesare despre procedura, termene si alte date pe care trebuie sa le cunoasca firmele despre fisierul standard de control fiscal. 

Noua modalitate de raportare catre Fisc este tot mai aproape de realitate. Testarea voluntara a inceput de la 1 septembrie pentru contribuabilii mari, iar operationalizarea sistemului va fi posibila de la 1 ianuarie 2022. 

Citeste si: Obligatia de depunere a fisierului de control fiscal: de cand se aplica si care sunt amenzile

Prezentam mai jos Procedura de transmitere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T), cuprinsa in anexa 3 a Ordinului 1783/2021 (M.O. 1073 din 9 noiembrie 2021). 

SAF-T - Procedura de transmitere a fisierului standard de control fiscal

 1. Pentru pregatirea si transmiterea fisierului standard de control fiscal prin intermediul Declaratiei informative D406 se vor derula urmatoarele activitati: 

a. Generarea fisierului SAF-T in format XML de catre sistemul informatic al contribuabilului/platitorului. 
b. Verificarea structurii fisierului XML si a corelatiilor dintre date prin programul informatic validator pus la dispozitie de catre ANAF. 
c. Generarea Declaratiei informative D406 ca document electronic in format PDF cu XML atasat (daca acesta a indeplinit conditiile de verificare) semnat electronic. 

2. Pentru pregatirea Declaratiei informative D406, ANAF pune la dispozitie contribuabilului/platitorului doua forme de asistenta: 

  • Specificatiile pentru formatul si continutul Declaratiei informative D406; 
  • Programul Validator pentru fisierul SAF-T in format XML - program independent, in format executabil, interpretat, scris in limbaj Java, cu care contribuabilii/platitorii pot valida sintactic si in parte semantic raportarea, inainte de a o incarca pe portalul ANAF. 

3. In cadrul procesului de pregatire a fisierului XML, contribuabilii/platitorii au la dispozitie mai multe metode de lucru, cum ar fi: 

  • Pentru contribuabilii/platitorii care dispun de sisteme informatice de contabilitate sau sisteme ERP, generare automata din sistemul informatic a fisierului in format XML. 
  • Pregatirea cu un editor de XML a declaratiei prin editarea pe schema SAF-T cu introducerea directa a datelor relevante. Validarea Declaratilor informative D406 se poate face cu validatorul pus la dispozitie de catre ANAF. Aceasta metoda poate fi utilizata de catre contribuabilii/platitorii care nu dispun de sisteme informatice de contabilitate sau sisteme ERP. 
  •  "Generare externa" prin prelucrarea fisierului de catre un operator de date specializat. Aceasta metoda poate fi utilizata de contribuabilii/platitorii care folosesc servicii financiar-contabile externalizate. 

4. Declarantul poate genera fisierul SAF-T in format XML cu ajutorul validatorului (program Soft-J), pus la dispozitie de catre ANAF. Acesta poate fi utilizat independent de catre contribuabili/platitori pentru verificari in sistemul informatic propriu, la sediul sau, cu mijloacele sale tehnice. Validatorul SoftJ realizeaza verificarile si validarile sintactice ale fisierului in format XML (forma, formatul datelor, continut, etc.) si o serie de verificari semantice doar asupra fisierului in format XML. 

Declaratia informativa D406 – in format PDF cu XML atasat se va genera in mod automat prin intermediul Soft-J pus la dispozitie de ANAF. 

5. In situatia in care contribuabilul/platitorul opteaza sa nu foloseasca capabilitatea din SoftJ, pusa la dispozitie de ANAF, urmatoarele reguli trebuie sa fie respectate cand PDF-ul este generat programatic: 

A. Documentul PDF trebuie sa contina urmatoarele campuri de metadate (in engleza: macrofields): 

a) cif = cui declarant, fara prefixul RO 
b) an_r = anul raportarii 
c) luna_r = luna raportarii 
d) d_rec = I sau R (initiala sau rectificativa) 
e) totalPata_A = suma de control 
f) universalCode = tipDeclaratie_versiunePrg = D406_J1.0.0 

B. Documentul PDF trebuie sa respecte formularul (modelul) prevazut in Anexa 2 la prezentul ordin. 

6. In cadrul programului Soft-J se vor urmarii pasii de mai jos: 

- Pasul 1. Selectarea si incarcarea fisierului XML generat pentru validare, prin apasarea butonului ”Alege fisiere”. 
- Pasul 2. Selectarea tipului de declaratie: Declaratie informativa D406 pentru raportarea SAF-T sau Declaratie informativa D406T pentru raportarea unei declaratii de test (pentru testarea aplicatiei de catre contribuabili/platitori). 

7. Pentru etapa de validare a fisierului XML exista trei optiuni din care se poate alege: 

Optiunea 1. Validarea fisierului XML pentru verificarea erorilor, prin apasarea butonului ”Validare”. 

Optiunea 2. Validarea fisierului XML si crearea Declaratiei informative D406 –Fisierul standard de control fiscal (SAF-T), cu XML atasat, prin apasarea butonului ”Validare + creare PDF”. 

Optiunea 3. Validarea fisierului XML, crearea Declaratiei informative D406 –Fisierul standard de control fiscal (SAF-T) cu XML atasat si semnarea electronica, urmate de apasarea butonului ”Validare + creare PDF semnat”. 

8. La sfarsitul etapei de la punctul 6, contribuabilul/platitorul are pregatita Declaratia informativa D406 pe care o transmite catre ANAF utilizand canalele electronice specifice. 

9. Pentru a putea incarca in portalul ANAF Declaratia informativa D406, impreuna cu fisierul XML atasat, aceasta trebuie semnata electronic cu certificat digital calificat, rezultand astfel un fisier PDF cu XML atasat si semnat electronic. 

10. Transmiterea unei Declaratii informative D406 se va face doar in situatia in care procesarea a fost realizata cu succes. 

11. Dimensiunea Declaratiei informative D406 in format PDF cu XML atasat nu trebuie sa depaseasca limita maxima de 500 MB. Daca Declaratia informativa D406 are o dimensiune mai mare decat aceasta limita, documentul nu va fi acceptat la incarcare in platforma e-guvernare.ro sau prin portalul ANAF. Pentru a putea incarca toate informatiile solicitate, la generare, declaratia va trebui impartita in segmente, conform informatiilor prezentate la punctele 27-28, pana cand toate informatiile aferente perioadei de raportat au fost transmise. 

12. In situatia in care, urmare incercarii de transmitere a Declaratiei D406, vor fi primite mesaje de eroare/erori, utilizatorul trebuie sa verifice cauza erorii prin analiza documentului generat de programul Validator, fisierul SAFT.xml.err.txt. Odata identificata eroarea sau erorile, se va corecta problema semnalata de catre utilizator si se va genera un nou fisier XML. Cu fisierul nou obtinut se vor relua pasii prezentati la punctele 5-6, pentru validarea si generarea Declaratiei informative D406, incepand cu Pasul 1. Daca nu s-au primit mesaje de eroare, declaratia este pregatita pentru semnarea electronica si transmitere. 

13. Transmiterea Declaratiei informative D406 se poate face de catre contribuabilii/platitorii cu obligatia de depunere, incepand cu prima zi calendaristica a lunii urmatoare perioadei pentru care obligatia devine activa, pana la data limita de depunere–ultima zi a lunii care urmeaza perioadei pentru care se face raportarea. 

14. Transmiterea se poate face doar de catre contribuabilul/platitorul cu obligatie de depunere sau de catre imputernicitul/reprezentantul legal al acestuia folosind contul si certificatul de semnatura digitala cu care acestia sunt inrolati in sistemul ANAF pentru depunerea documentelor si formularelor fiscale in format electronic. 

15. La transmiterea Declaratiei informative D406 se va efectua verificarea si validarea identitatii contribuabilului/platitorului pentru care se depune Declaratia informativa D406, in raport cu identitatea cu care acesta sau imputernicitul acestuia este inrolat in sistemul ANAF pentru depunerea declaratiilor si formularelor fiscale in format electronic. 

16. Formularele si fisierele SAF-T atasate pentru care nu este validata identitatea vor fi respinse. 

17. Declaratia informativa D406 se va depune doar online, in format electronic, prin intermediul serviciului public digital Servicii online –Depunere declaratii al ANAF sau prin intermediul site-ului www.e-guvernare.ro , serviciul Depunere declaratii ANAF

18. Prima Declaratie informativa D406, validata, depusa pentru o luna sau un trimestru de catre un contribuabil/platitor este considerata declaratie initiala. Declaratiile ulterioare depuse pentru aceeasi perioada (luna / trimestru) sunt automat considerate declaratii rectificative. 

19. Dupa incarcarea Declaratiei informative D406 -Fisierul standard de control fiscal (SAF-T), se afiseaza indexul de incarcare, pe baza caruia contribuabilul/platitorul sau reprezentantul acestuia se poate informa despre stadiul procesarii declaratiilor si formularelor depuse si despre rezultatele procesarii acestora. 

20. Rezutatele procesarii cuprind eventualele erori si avertismente detectate la incarcare si procesare si un fisier recipisa care confirma ca declaratia depusa a fost depusa la termen si ca a fost corect procesata. 

21. Declaratiile rectificative care se depun pentru corectarea unei erori materiale, omisiuni, etc. trebuie sa cuprinda toate informatiile din declaratia initiala, plus cele asupra carora s-au efectuat corectii. 

22. In urma incarcarii Declaratiei informative D406, in Portalul ANAF, documentul va fi verificat si analizat, iar in cazul in care contribuabilul/platitorul este inregistrat in Spatiul Privat Virtual (SPV), acesta poate primi eventuale mesaje de validare, eroare, atentionare in sectiunea MESAJE. 

23. Recipisa si informatiile despre procesarea Declaratiei informative D406 sunt transmise in mod automat de catre ANAF contribuabilului/platitorul inscris in SPV sau reprezentantului acestuia prin Spatiul Privat Virtual (SPV). Alternativ, contribuabilii/platitorii pot verifica stadiul si rezultatele procesarii folosind indexul de incarcare prin interogare directa pe site-ul ANAF. 

24. In cazul in care un contribuabil/platitor a primit o recipisa in care se mentioneaza ca incarcarea s-a realizat cu erori, acesta este responsabil sa corecteze respectivele erori in fisierul XML generat in format SAF-T si sa retransmita declaratia reluand pasii descrisi la punctele 5-6. 

25. In cazul depunerii Declaratiei informative D406, pentru o perioada de raportare, prin mai multe formulare D406 (ce contin date raportate modal) se va genera o recipisa pentru fiecare formular depus. Confirmarea transmiteriii valide a declaratiei poate fi realizata doar in ultima recipisa din serie. Spre exemplu: Daca transmiterea s-a facut prin trei fisiere / D406 –primele doua recipise semnaleaza ca respectivele formulare D406 au fost transmise, care sunt eventualele erori si daca nu au fost identificate erori -este transmisa confirmarea ca nu are erori), iar a treia recipisa semnaleaza ca declaratia a fost transmisa, de exemplu ca nu are erori si ca declaratia in ansamblu este CONFORMA. 

26. In cazul contribuabililor/platitorilor cu activitate economica mare, materializata intr-un numar foarte mare de inregistrari contabile si informatii de transmis prin Fisierul Standard de Control Fiscal (SAF-T) –modul de pregatire si depunere a Declaratiei Informative D406 permite transmiterea folosind mai multe formulare D406 (raportare modala), fiecare cu sectiuni sau sub-sectiuni din declaratia informativa, transmise succesiv de catre contribuabilii/platitorii respectivi pentru perioada de depunere (luna, trimestru), pana la data limita. Sistemele ANAF asigura primirea, procesarea si pastrarea integrala a Declaratiilor informative D406. 

27. Raportarea modala reprezinta raportarea datelor in mai multe parti. Raportarea modala –priveste strict planul de transport al datelor de la contribuabil/platitor la ANAF, pentru raportarea in format electronic. Raportarea modala se aplica pe un fisier XML generat si functioneaza identic pentru toate fisierele extrase/ pregatite, indiferent de numarul campurilor si continutul lor. Impartirea fisierelor XML pentru raportare modala cu mai multe formulare D406 pentru aceeasi luna este in sarcina contribuabilului/platitorului, la pregatirea Declaratiei informative D406. Aceasta metoda se foloseste in cazul unor Declaratii de dimensiuni foarte mari, iar impartirea se face la nivel de Sub-Sectiune. Validarea unui fisier XML cu informatii SAF-T, transmise modal, se face individual fisier cu fisier. Regulile de validare sunt urmatoarele: 

- Sectiunea HEADER trebuie sa fie prezenta in fiecare fisier XML generat –pentru a identifica a cui este raportarea, cine transmite, ce transmite, pentru ce perioada, in ce context; 

- Sectiunile MASTERFILES, GENERAL LEDGER si SOURCE DOCUMENTS se raporteaza de oricate ori este nevoie pentru a acoperi continutul informational al acestora, respectand criteriul de dimensiune maxima permisa a fisierului XML; 

- In cazul in care o sectiune raportata in intregime din punct de vedere al continutului informational duce la depasirea dimensiunii maxime admisa pentru fisierul XML, se genereaza fisiere XML care contin doar date extrase din subsectiuni ale sectiunii, asa incat sa fie respectata dimensiunea maxima a documentului XML; 

- In cazul in care intr-o perioada de raportare, pentru o anumita sectiune sau subsectiune, contribuabilul/platitorul nu are date noi de raportat, prin comparatie cu ce a raportat deja in perioada anterioara, sectiunea sau subsectiunea respectiva poate fi lasata vida, adica se specifica in documentul XML doar tagul XML de inceput si cel de sfarsit al sectiunii sau subsectiunii. 

28. Raportarea modala va fi considerata completa daca sunt prezente concomitent toate sectiunile si campurile obligatorii ale fisierului standard de control SAF-T, fapt ce se va verifica pentru fiecare depunere de acest tip ce apartine unei perioade de raportare lunara / trimestriala. 

29. Informatiii detaliate referitoare la procedura de depunere a Declaratiei informative D406, se vor publica pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin intermediul ”Ghidului contribuabilului pentru pregatirea si transmiterea Declaratiei informative D406 –Fisierul standard de control fiscal (SAF-T)”. 


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
saf-tcontrol fiscaldeclaratia D406


Data aparitiei: 21 Septembrie 2021
Ultima actualizare: 10 Noiembrie 2021

Votati articolul "Procedura de transmitere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T). Ultimele noutati":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X