Subiectul studiului de caz prezetat in continuare este o societate care sponsorizeaza legal entitati cu bunuri diverse. Specialistul ne explica detaliat care este regimul TVA aferent acestor bunuri.
Sponsorizare in bunuri - regim TVA: raspunsul specialistului
Conform art. 1 alin. (1) din Legea nr. 32/1994, sponsorizarea consta in transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.
Sponsorizarea se realizeaza numai pe baza de contract incheiat intre sponsor si beneficiar, in care se vor consemna suma sponsorizarii, precum si durata efectuarii acesteia.
Bunurile materiale care fac obiectul sponsorizarii sunt evaluate prin contractul de sponsorizare astfel:
a) la pretul de vanzare al sponsorului, exclusiv T.V.A., in cazul in care bunurile sunt produse de catre acesta;
b) la pretul de cumparare de pe piata, exclusiv T.V.A., in cazul in care bunurile sunt achizitionate in scopul sponsorizarii, fapt dovedit pe baza facturii sau a chitantei fiscale de cumparare;
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
c) la valoarea in vama pentru bunurile materiale primite din strainatate cu titlu de sponsorizare, stabilita conform prevederilor legale.
Sponsorizarea in bani si/sau in bunuri materiale se va consemna in evidenta contabila a sponsorului si a beneficiarului sponsorizarii, daca prin lege acestia au obligatia organizarii si conducerii contabilitatii proprii, pe baza documentelor care atesta efectuarea platii sau predarea, respectiv primirea, bunurilor materiale.
De asemenea, exista si prevederea legala potrivit careia persoanele fizice si juridice nu pot efectua activitati de sponsorizare din sursele obtinute de la buget.
Asadar, sponsorizarea presupune incheierea unui contract in acest sens, in care trebuie mentionate detaliat, intre altele, si bunurile care fac obiectul sponsorizarii si valoarea acestora, evaluate la pretul de cumparare de pe piata, exclusiv tva.
Trebuie retinut faptul ca mentionarea acestei valori in contract pentru bunurile acordate gratuit, drept sponsorizare, este relevanta pentru beneficiarul sponsorizarii (pentru primitor), deoarece reprezinta valoarea la care acesta isi inregistreaza bunurile in contabilitatea proprie.
Un alt document obligatoriu pe care societatea sponsor trebuie sa-l intocmeasca este avizul de insotire a marfii, in care la furnzior se trec datele sponsorului (ale dvs) si la cumparator se trec datele beneficiarului sponsorizarii.
De asemenea, in aviz se enumera fiecare bun in parte, cantitatea si valoarea.
Pe aviz se face mentiunea fara factura bunuri acordate spre sponsorizare conform contract nr din data de ..., conform instructiunilor de completare a avizului de insotire a marfii aprobate prin OMFP nr. 2634/2015.
In baza avizului, in contabilitatea dvs se scad din evidenta bunurile, la costul lor de inregistrare, care este cost de achizitie.
Monografia contabila este urmatoarea:
- scoaterea din gestiune a produselor:
6582 / analitic sponsorizare = 371 Marfuri
In ceea ce priveste TVA, potrivit art. 270 alin. (8) lit. c) din codul fiscal si punctului 7 alin. (12) din normele de aplicare, b) bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau mecenat nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea totala in cursul unui an calendaristic se incadreaza in limita a 3 la mie din cifra de afaceri constituita din operatiuni taxabile, scutite cu sau fara drept de deducere, precum si din operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii este considerat a fi in strainatate potrivit prevederilor art. 275 si 278 din Codul fiscal. incadrarea in plafon se determina pe baza datelor raportate prin deconturile de taxa depuse pentru un an calendaristic.
Nu se iau in calcul pentru incadrarea in aceste plafoane sponsorizarile si actiunile de mecenat, acordate in numerar, si nici bunurile pentru care taxa nu a fost dedusa. Depasirea plafoanelor constituie livrare de bunuri cu plata, respectiv se colecteaza taxa. Taxa colectata aferenta depasirii se include in decontul intocmit pentru ultima perioada fiscala a anului respectiv.
Asadar, la finalul anului, se face analiza incadrarii valorii bunurilor acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare (debit cont 6582 / analitic sponsorizare in corespondenta cu creditul contului 371) in plafonul maxim de 0.3% din cifra de afaceri totala anuala a societatii.
Daca valoarea sponsorizata se incadreaza in acest plafon, atunci nu se colecteaza TVA, daca valoarea sponsorizata depaseste acest plafon, atunci pentru valoarea care depaseste plafonul se colecteaza TVA prin aplicarea procentului de TVA.
Baza la care se aplica procentul de tva este pret de achizitie de pe piata, potrivit art. 286 alin. (1) lit.l c) din codul fiscal.
In cazul depasirii plafoanelor stabilite la pct. 7 alin. (12) pentru operatiunile prevazute la art. 270 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal au obligatia sa intocmeasca autofactura conform prevederilor alin. (2) numai in scopuri de TVA.
Autofactura va cuprinde la rubrica Cumparator informatiile de la alin. (3) lit. c), iar in cazul bunurilor acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol, sponsorizare, mecenat, in loc de denumirea si descrierea bunurilor livrate se poate mentiona, dupa caz: depasire plafon protocol, sponsorizare sau mecenat.
Inregistrarea in contabilitate a TVA colectata se face astfel:
6588/635 = 4427.
De asemenea, la fiecare termen de calcul al impozitului pe profit, trebuie tinut cont de prevederile art. 25 alin. (4) lit. i) din codul fiscal referitoare la considerarea cheltuielii cu sponsorizarea (cont 6582 / analitic sponsorizare) ca nedeductibila, insa de scadere din impozitul pe profit datorat a sponsorizari, dar numai partea care se incadreaza in plafonul de minimum dintre 0.75% din cifra de afaceri si 20% din mpozitul pe profit.
Numai in cazul sponsorizarii entitatilor inscrise in Registrul unitatilor de cult pentru se acorda deducerile fiscale mentionate anterior.
Partea din sponsorizare care nu se incadreaza in acest plafon, ramasa la finalul anului, se recupereaza in ultimii 7 ani, potrivit celui de-al doilea paragraf al lit. i) a alin. (4) al art. 25 din codul fiscal.
CONCLUZIE
Bunurile materiale care fac obiectul sponsorizarii sunt evaluate la pretul de achizitie de pe piata, exclusiv T.V.A.. Bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare nu sunt considerate livrari de bunuri din punct de vedere al TVA, in limita a 3 la mie din cifra de afaceri, in conditiile mentionate anterior. Cheltuiala cu scoaterea din gestiune a bunurilor acordate sub forma de sponsorizare este cheltuiala nedeductibila, dar va diminua impozitul pe profit de plata ptr. min (0.75% din cifra de afaceri;20% impozit profit datorat).
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Vera Constantin - Expert contabil.