In perioada 1 iulie-30 septembrie, Guvernul introduce compensarea cu 50 de bani/litru la carburanti, potrivit OUG 106/2022 (M.O. nr. 657 din 30 iunie 2022).
Astfel, comerciantii de carburanti care ofera clientilor aceasta reducere vor beneficia de o compensare de 0,25 de lei/litru de la bugetul de stat. Autoritatile spera ca masura sa fie aplicata cel putin de marii operatori de benzinarii, insa nu este privita drept o obligatie legala.
"Compensarea va fi evidentiata pe fiecare bon fiscal emis la statiile de alimentare cu combustibil. Valoarea pachetului de compensare pentru aceasta perioada va fi de 2 miliarde de lei, jumatate din acesti bani urmand a fi asigurati de la bugetul de stat.", a spus recent Ciuca, premierul Romaniei.
Este important de mentionat ca Guvernul a luat in calcul si revanzarea carburantilor redusi, astfel ca va aplica sanctiuni pentru nereguli.
Totodata, OUG 106/2022 stabileste ca regimul contraventional pentru RO e-Transport intra in vigoare de la 1 octombrie 2022, nu de la 1 iulie de cand devine utilizarea sistemului obligatorie. Astfel, firmele au la dispozitie mai mult timp pentru a se adapta la noile masuri.
OUG 106/2022 - compensarea cu 50 de bani la carburanti: textul actului normativ
Denumire completa: OUG 106/2022 pentru sustinerea acordarii de reduceri ale preturilor la benzina si motorina si pentru modificarea art. 18 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative
Avand in vedere ca energia reprezinta o resursa indispensabila desfasurarii activitatii cotidiene, fie ca este vorba de populatie, fie ca ne referim la operatorii economici,
intrucat, cresterea ampla a preturilor acesteia in perioada recenta pe plan european este de natura sa se rasfranga mai devreme sau mai tarziu asupra dinamicii preturilor de consum, majorarea generalizata a ratelor inflatiei la nivel comunitar reprezentand o preocupare generala,
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
tinand cont de actualul context energetic european, ingrijorarile referitoare la securitatea aprovizionarii cu titei, produse petroliere si gaze naturale, precum si la gradul de suportabilitate al clientilor finali in raport cu nivelurile de pret existente pe piata, au determinat autoritatile din intreaga Uniune Europeana sa identifice solutiile adecvate pentru stabilizarea sectorului petrolier atat in privinta surselor de aprovizionare, cat si in privinta preturilor.
Pentru a contracara efectul cresterii pretului la benzina si motorina asupra nivelului de trai al populatiei, precum si asupra activitatii operatorilor economici, care au de suferit din cauza costurilor crescute, si implicit al majorarii preturilor pentru alte produse si servicii, prin sustinerea acordarii unei reduceri de pret pentru carburanti,
in vederea evitarii unui blocaj la nivelul contribuabililor care desfasoara activitati in domeniul comertului si transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat, cu consecinte negative atat in ceea ce priveste desfasurarea in viitor a activitatii, cat si acumularea de noi datorii catre bugetul general consolidat al statului, ca urmare a dificultatii privind plata la termen a obligatiilor fiscale datorate,
avand in vedere solicitarile repetate ale reprezentantilor mediului de afaceri, cu privire la necesitatea adaptarii sistemelor informatice si a metodologiilor de lucru ale contribuabililor la cerintele de conformare care privesc declararea bunurilor cu risc fiscal ridicat care presupun modificari insemnate ale sistemelor informatice si atragerea unor resurse umane suplimentare, in considerarea timpului scurt de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a procedurii de aplicare a ordonantei de urgenta si categoriile de vehicule rutiere utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat, care fac obiectul monitorizarii,
avand in vedere faptul ca toate aceste elemente vizeaza interesul public si constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Articolul I
(1) In perioada 1 iulie-30 septembrie 2022, operatorii economici care comercializeaza benzina si motorina catre clientii finali - persoane fizice si juridice care achizitioneaza carburantii din depozite si/sau statii de distributie pentru consumul propriu -, si care acorda o reducere de pret de 0,5 lei/litru, inclusiv TVA, la pretul de vanzare, beneficiaza de la bugetul de stat de o compensare de 0,25 lei/litru, inclusiv TVA, aferenta reducerii acordate. Pentru fractiuni dintr-un litru reducerea de pret si respectiv compensarea se vor acorda proportional.
(2) In perioada de aplicare a prezentei scheme de compensare, operatorii economici prevazuti la alin. (1), care comercializeaza benzina si motorina catre clienti finali prin intermediul statiilor de carburanti, vor afisa pe totem pretul care include aceasta reducere de pret, iar in sistemul de gestiune si la pompa va fi inscris pretul de vanzare fara reducerea comerciala.
(3) In cazul acordarii reducerii de pret prevazute la alin. (1), aceasta se va evidentia distinct pe documentele fiscale aferente vanzarilor, bonuri fiscale si/sau facturi.
(4) Masura compensarii prevazuta la alin. (1) se aplica pentru comercializarea benzinei si motorinei catre clienti finali pentru consumul propriu, atat la vanzarea cu amanuntul, cat si la vanzarea angro prin depozitele furnizorilor/distribuitorilor.
Articolul II
(1) Suma de 0,25 lei/litru reprezinta o subventie direct legata de pret in sensul art. 286 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si se include in baza de impozitare a TVA.
(2) Compensatia de 0,25 lei/litru se stabileste si se individualizeaza de catre operatorii economici prevazuti la art. I alin. (1) intr-o declaratie al carei model se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Declaratia se depune la organul fiscal competent din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a acordat reducerea si reprezinta si cerere de compensare.
(3) Suma declarata potrivit dispozitiilor alin. (2) se inregistreaza intr-un cont de venituri distinct si se compenseaza cu obligatiile fiscale ale debitorului potrivit dispozitiilor art. 167 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Verificarea sumelor declarate se realizeaza de organele de control din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pe baza analizei de risc.
Articolul III
Operatorii economici care opereaza statii de distributie carburanti, carora li se aplica prevederile prezentei ordonante de urgenta si care au obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, evidentiaza pe bon fiscal distinct contravaloarea carburantului comercializat si reducerea de 0,5 lei/litru.
Articolul IV
(1) Cresterea nejustificata a preturilor la carburanti in perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta constituie actiune speculativa in sensul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 84/2022 privind combaterea actiunilor speculative si pentru modificarea si completarea unor acte normative si se sanctioneaza potrivit Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Constatarea si aplicarea sanctiunilor de catre Consiliul Concurentei si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2022 se fac prin exceptie de la procedura prevazuta la art. 1 alin. (1) si (2) din acest act normativ, de la dispozitiile prevazute la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 11/1991, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de la prevederile art. 4 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul V
(1) Se interzice revanzarea produselor achizitionate in conditiile art. I alin. (1).
(2) Revanzarea produselor achizitionate in conditiile art. I alin. (1) si (4) reprezinta contraventie si se sanctioneaza de catre autoritatile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2022, astfel:
a) cu amenda de la 50.000 lei la 500.000 lei pentru contraventiile savarsite de persoane juridice prin derogare de la dispozitiile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) cu amenda de la 5.500 lei la 11.000 lei pentru contraventiile savarsite de persoane fizice.
(3) Contraventiei prevazute la alin. (2) ii sunt aplicabile dispozitiile din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul VI
Articolul 18 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 356 din 11 aprilie 2022, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 18
Prevederile art. 13 si 14 intra in vigoare la data de 1 octombrie 2022.
Articolul VII
Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la data de 1 iulie 2022, cu exceptia prevederilor art. V, care intra in vigoare la 10 zile de la data publicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Articolul VIII
Ordinul prevazut la art. II alin. (2) se emite in termen de 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei ordonante de urgenta si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.