Prezentam mai jos cazul unei societati din Romania, persoana impozabila inregistrata in scop de TVA in conformitate cu art. 316 din Codul fiscal, cu cod de TVA valid in VIES.
Aceasta factureaza catre o societate din Germania, persoana impozabila inregistrata in scop de TVA in Germania al carei cod de TVA este valid in VIES, servicii in regimul de neimpozitare reglementat prin art. 278 alin. (2) din Codul fiscal.
Societatea efectueaza verificarea codului de TVA al beneficiarului inainte de emiterea facturii si obtine confirmarea validitatii acestuia in sistemul VIES. Este obligatorie anexarea la factura emisa a confirmarii valabilitatii codului de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului/clientului? Specialistul nostru ne lamureste daca exista aceasta obligatie si daca sunt eventuale riscuri.
Cod valid de TVA in VIES: raspunsul specialistului
Nu exista niciun risc fiscal daca nu se anexeaza la factura emisa codul de TVA al beneficiarului.
Potrivit art. 278 alin. (2) din Codul fiscal:
,,Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice.
Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decatcel in care persoana isi are sediul activitatiisale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Avand in vedere prevederile legale de mai sus si faptul ca persoana care primeste serviciile este impozabila, locul prestarii este la sediul beneficiarului (Germania), drept urmare operatiunea nu este impozabila in Romania si astfel factura se va intocmi fara TVA.
Operatiunea reprezinta o prestare de servicii intracomunitare,care se declara in D390 (P) si in decontul de TVA, fara alte obligatii declarative din punct de vedere fiscal.
14. (1) Pentru stabilirea locului prestarii serviciilor potrivit prevederilor art. 278 alin. (2)si (3) din Codul fiscal, se are in vedere notiunea de persoana impozabila, astfelcum este aceasta definita din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata. Identificarea altor elemente, cum ar fi faptul ca persoana impozabila realizeaza operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata sau ca aceasta aplica regimulspecial de scutire pentru intreprinderi mici, nu influenteaza modul in care regulile care guverneaza locul prestariise aplica atunci cand persoana impozabila presteaza sau primeste servicii.
Verificarea codului de TVA al beneficiarului este obligatorie pentru prestatorul din Romania, in vederea aplicarii corecte a regimului de TVA – scutire cu drept de deducere (art. 294 din Codul fiscal) sau neimpozitarea operatiunii (art. 278 alin. (2) din Codul fiscal).
Verificarea trebuie efectuata in momentul emiterii facturii.
Totodata, trebuie sa aveti in vedere faptul ca in eventualitatea unei inspectii fiscale privind TVA, echipa de control preia din baza de date a ANAF situatia neconcordantelor dintre operatiunile raportate de catre persoana impozabila din Romania si operatiunile raportate de catre partenerii intracomunitari.
Numai in situatia in care se constata deficiente, organul de control este indreptatit sa nu ia in considerare operatiunea de prestare intracomunitara incadrata (eronat) de catre operatorul economic din Romania in categoria operatiunilor scutite cu drept de deducere a TVA/neimpozabile TVA.
In Codul fiscal nu este prevazuta obligatia prestatorului din Romania de a anexa codul VIES la factura emisa.
Cu toate acestea, din prudenta, specialistul nostru recomanda sa se listeze si sa se ataseze codul TVA la factura.
Raspuns oferit de Mariana Prejbeanu, consultant fiscal.
Materialul a fost extras din Revista Taxe si Impozite, prima editie a lunii iulie, o publicatie de specialitate ce a castigat instantaneu aprecierile profesionistilor din mediul fiscal-contabil si care este considerata, in mod unanim, cea mai buna sursa de informatii privind:
- problemele controversate generate de actuala legislatie fiscala;
- initiativele legislative de ultima ora ale autoritatilor.