Subiectul de astazi este o societate platitoare TVA care a fost inactivata de ANAF din cauza sediului expirat. Aceasta masura a atras automat si anularea codului de TVA.
In aceasta speta avem urmatoarele dileme:
- Pe perioada cat dureaza activarea si eventual reobtinerea codului de tva, ce obligatii declarative revin acestei societati?;
- Se depune declaratia 311?;
- Se plateste TVA sau doar impozit microintreprindere?;
- Oct 2239 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 47
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 2299 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Anularea din oficiu a codului de TVA – consecinte: raspunsul specialistului
Pentru livrarile efectuate/serviciile prestate care au locul in Romania, persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu este obligata sa colecteze TVA prin fiecare factura emisa si sa raporteze valoarea operatiunilor realizate in fiecare luna, prin completarea si transmiterea formularului cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 188 din 22 ianuarie 2018.
Acest formular cuprinde urmatoarele 5 sectiuni:
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
1. FELUL DECLARATIEI
2. DATE DE IDENTIFICARE A PERSOANEI IMPOZABILE
3. DATE PRIVIND ANULAREA INREGISTRARII IN SCOPURI DE TVA
4. DATE PRIVIND OBLIGATIA DE PLATA pentru persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata este anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Aceasta sectiune are urmatoarele doua subsectiuni:
• A. Operatiuni efectuate dupa anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA in conditiile art. 316 alin. (11) lit. a) - e) sau h) din Codul fiscal;
• B. Livrari de bunuri si/sau prestari de servicii efectuate inaintea anularii inregistrarii in scopuri de TVA in conditiile art. 316 alin. (11) lit. a) - e), g) sau h) din Codul fiscal, dar a caror exigibilitate intervine, potrivit sistemului TVA la incasare, in perioada in care persoana impozabila nu are cod valabil de TVA.
1. DATE PRIVIND OBLIGATIA DE PLATA pentru persoanele impozabile care,dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, au fost inregistrate conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal. In aceasta sectiune se raporteaza valoarea livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate dupa anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit.a) - e) sau h) din Codul fiscal, pentru care au fost/nu au fost emise facturi si pentru care nu a fost colectata TVA aferenta acestora in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat.
Valoarea operatiunilor efectuate din sectiunea IV sau V se raporteaza prin inscrierea urmatoarelor informatii:
• baza de impozitare TVA;
• TVA aferenta bazei de impozitare TVA.
Perioada de raportare se completeaza prin inscrierea anului si lunii in care a intervenit exigibilitatea TVA pentru operatiunile pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei, indiferent de faptul ca aceste operatiuni sunt de natura:
• livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii;
• achizitiilor de bunuri sau servicii
De asemenea, pana pe data de 25 a lunii urmatoare livrarii bunurilor/prestarii serviciului, trebuia achitata,efectiv, bugetului de stat, si suma TVA colectata, datorata. Totusi, trebuie retinut faptul ca formularul cod 311 se depune numai daca in cadrul unei luni calendaristice se efectueaza operatiuni pentru care se datoreaza TVA, de exemplu:
• livrari de bunuri si prestari de servicii;
• achizitii intracomunitare de bunuri si servicii, impozabile in Romania;
• achizitii de servicii impozabile in Romania prestate de persoane impozabile cu sediul activitatii economice in state terte.
Declaratia cod 311 se transmite lunar, chiar daca, anterior anularii codului de TVA, perioada fiscala a fost trimestrul calendaristic.
Declaratia se transmite obligatoriu electronic, conform prevederilor O.P.A.N.A.F. nr. 2.326/2017 privind declaratiile fiscale care se transmit obligatoriu prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanta.
Furnizorul/prestatorul trebuie sa cunoasca faptul ca beneficiarul bunurilor/ serviciilor cumparate nu poate beneficia de exercitarea dreptului de deducere a sumei TVA colectate, inscrise in factura emisa de furnizorul/prestatorul al carui cod de TVA este anulat din oficiu.
Avand in vedere faptul ca are loc doar anularea codului de TVA care conduce doar la obligatia platii TVA pentru operatiunile taxabile realizate (livrari/prestari, achizitii intracomunitare de bunuri/servicii), obligatia de plata a impozitului pe venituri microintreprindere nu este afectata, motiv pentru care societatea respectiva datoreaza, in continuare, impozit pe venituri microintreprindere pentru toate veniturile realizate supuse acestui impozit conform prevederilor art. 53 din Codul fiscal.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal.