Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Microintreprinderile si firmele platitoare de impozit pe profit ar putea avea parte de noi BONIFICATII

Data aparitiei: 16 Martie 2023
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Microintreprinderile si firmele platitoare de impozit pe profit ar putea avea parte de noi BONIFICATII
impozit pe profitbonificatiimicrointeprinderecod fiscal
Microintreprinderile si contribuabilii incadrati ca platitori de impozit pe profit s-ar putea bucura de noi bonificatii in anumite conditii, potrivit unei initiative legislative pentru modificarea Codului fiscal, inregistrata recent la Senat pentru dezbatere. 
 
"Contribuabilii incadrati ca platitori de impozit pe profit si contribuabilii platitori de impozit pe venitul microintreprinderilor care
achita impozitul datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala pana la termenele scadente, vor beneficia de o bonificatie de 10% calculata asupra impozitului datorat, numai daca nu inregistreaza debite la nivelul bugetului general consolidat", se precizeaza in propunerea legislativa. 
 
Initiatorii, un grup de parlamentari PNL, sugereaza in expunerea de motive ca operatorii economici trebuie incurajati sa declare in integralitate profiturile, "sa fie stimulati sa faca acest lucru si sa plateasca la termen obligatiile fiscale." 
 
Initiatorii subliniaza in document ca "Ar fi deosebit de grav sa se adopte, din nou, masuri eronate, orientate catre companiile cu capital strain, sub false argumente nationaliste si intr-o simpla si eronata logica electorala. Datele furnizate de Banca Nationala a Romaniei si Camera de Comert si Industrie a Romaniei arata foarte clar faptul ca investitiile straine au pondere covarsitoare in economia nationala, ca zeci de mii de firme romanesti depind de comenzile marilor companii straaine, ca zeci de mii de firme au aparut si s-au dezvoltat gratie companiilor straine, ca sute de mii de locuri de munca superioare sunt asigurate in aceste companii si ca salturile tehnologice ale economiei Romaniei au fost sprijinite de transferurile de know how si tehnologie realizate de firmele straine. Mai mult decat atat, un tratament diferentiat al operatorilor economici contravine atat Constitutiei Romaniei, cat si Tratatului de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana."
 
Pentru realizarea acestor obiective majore, respectiv stimularea mediulul economic intern, stimularea cresterii economice si cresterea incasdarilor bugetare, fara de care nu se poate genera un spatiu fiscal suficient de mare pentru a asigura majorari de venituri in administratie publica, in sistemul de sanatate, in sistemul de educatie si in sistemul public de pensii sau pentru investitii publice, se propune adoptarea urmatoarelor masuri fiscale:
 
- Contribuabilii care, in anul curent, calculeaza si declara un profit impozabil mai mare decat in anul precedent, doar pentru diferenta rezultata vor datora un impozit pe profit o cota de 10%, in timp ce pentru restul obligatiei fiscale vor datora o cota de 16%;
 
- Contribuabilii incadrati ca platitori de impozit pe profit si contribuabilii platitori de impozit pe venitul microintreprinderilor care
achita impozitul datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala pana la termenele scadente, vor beneficia de o bonificatie de 10% calculata asupra impozitului datorat, numai daca nu inregistreaza debite la nivelul bugetului general consolidat. Trebuie mentionat faptul ca aceasta masura, aplicata in mod diferentiat in anul 2020, si-a demonstrat pe deplin utilitate prin cresterea rapid4 a veniturilor bugetare.
 
Profitul impozabil suplimentar declarat in anul n+1 (mai mare decat in anul anterior - n) si impozitat cu 10%, va fi impozitat in anul n+2 cu 16%, determinand o crestere semnificativa a veniturilor bugetare din impozitul pe profit pe termen lung. Asadar, orice contribuabil care doreste ca in anul n+2 sa beneficieze din nou de cota de 10%, va trebui sa obtina, sa calculeze si sa declare un impozit si mai mare decat in anul n+1, iar cota de 10% se va aplica doar pentru profitul suplimentar din anul n+2. Contribuabilii care nu declara impozite mai mari decat in anul precedent vor plati in continuare doar cota de impozit de 16%. 
 
Bonificatia de 10% nu reprezinta doar un tratament non-discriminator fata de bonificatia de care beneficiaza persoanele fizice pentru plata anticipata a obloigatiilor fiscale (impozite locale), ci si un stimul suplimentar pentru respectarea calendarului trimestrial de incasari bugetare, in vederea acoperirii, in timp real, a surselor de finantare pentru cheltuielile bugetare. 
 
Modificari care ar putea intra in Codul fiscal 
 
Art. I — Legea nr.227 din 8 septembrie  2015  privind  Codul  fiscal,  pubIicat  in Monitorul Oficial al  Romaniei,  Partea  I, nr.688 din  10 septembrie  2015, cu  modificarile si completarile ulterioare, se completeaza si va avea urmatorul cuprins:
 
1. Articolul 17 se modifica i se completeaza #i va avea urmñtorul cuprins:
 
 
Art. 17: Cota de impozitare
 
(1) Cota de impozit pe profit care se aplica asupra profitului impozabil este de 16%.
(2) Pentru profitul impozabil suplimentar obtinut in anul fiscal curent, calculat ca diferenta intre profitul impozabil calculat si declarat in anul fiscal anterior si profitul impozabil calculat §i declarat in anul fiscal curent, cota de  impozit  pe profit este de 10%.
(3) Daca diferenta intre profitul impozabil calculat si declarat in anul fiscal anterior si profitul impozabil calculat si declarat in  anul fiscal  curent  este  mai  mica  sau  egala cu zero, atunci cota de impozit pe  profit  care se aplica  asupra  profitului  impozabil este de 16%.
 
Dispozitiile alin.(2) nu se aplica operatorilor economici nou infiintati, care in anul anterior nu au raportat niciun rezultat fiscal.
 
2. Dupa articolul 41 „Declararea si plata impozitului pe profit" se introduce un nou articol, art.41^1, cu urmatorul cuprins:
 
Art. 41^1 — (1) Contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata prevazut la art. 41, precum si contribuabilii platitori de impozit pe venitul microintreprinderilor, care achita impozitul datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala pana la termenele scadente, beneficiaza de o bonificatie de 10% calculata asupra impozitului datorat trimestrial/platii anticipate trimestriale.
 
(2) Prevederile a1in.(1) si ale art.17 alin.(2) se aplicia in mod corespunzator si pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5), respectiv pentru contribuabilii care an optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic.
 
(3) Pentru a putea beneficia de prevederile aIin.(1) si ale art.17 a1in.(2) contribuabilii platitori de impozit pe profit si contribuabilii platitori de impozit pe venitul microintreprinderilor nu trebuie sa inregistreze debite la bugetul general consolidat.
 
Art.II  — (1) Prevederile art. I intra in vigoare incepand cu anul fiscal urmator publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
 
(2) In termen de 60 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Guvernul va modifica in mod corespunzator normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
 
Pentru ca aceste masuri sa se aplice, proiectul trebuie adoptat de Parlament, promulgat de seful statului, apoi publicat in Monitorul Oficial. 





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X