email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Telemunca pentru angajatii de la stat intra in VIGOARE din 11 noiembrie. Cine are dreptul?

Telemunca pentru angajatii de la stat intra in VIGOARE din 11 noiembrie. Cine are dreptul?
telemuncaangajati la statinstitutii publice

In OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ au fost introduse noutati privind telemunca pentru angajatii de la stat. Modificarile au fost facute prin Legea 283/2022, care modifica si Codul muncii. Actul normativ a intrat in vigoare din 22 octombrie, insa prevederile privind telemunca se aplica din 11 noiembrie 2022. 

Mai exact, prevederile art. III intra in vigoare la 15 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a Legii 283/2022. De asemenea, este important de precizat ca, in termen de maximum 30 de zile de la intrarea in vigoare a legii, conducatorii autoritatilor si institutiilor publice aproba procedurile pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv pentru desfasurarea muncii la domiciliu, prevazute la art. 3741 alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, adica pana pe 21 noiembrie 2022. 

Modificarile prevad posibilitatea ca angajatii de la stat sa poata opta pentru regimul de telemunca in anumite conditii si doar pentru cinci zile pe luna.

Citeste in continuare ce angajatii de la stat pot lucra de acasa si care sunt conditiile atat pentru ei, cat si pentru institutiile publice. 

Telemunca pentru angajatii de la stat: prevederi generale

Raporturile de serviciu ale functionarilor publici se pot exercita si in regim de telemunca, in conditiile prevazute de prezentul cod, precum si in regim de munca la domiciliu, potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Conducatorii autoritatilor si institutiilor publice pot stabili prin act administrativ si alte moduri de organizare flexibila a timpului de lucru, potrivit art. 153^1 alin. (5) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.



Activitatea desfasurata in regim de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor si se realizeaza ca urmare a aprobarii de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice a solicitarii functionarului public.

Conducatorii autoritatilor si institutiilor publice stabilesc prin act administrativ structurile din cadrul acestora, activitatile, precum si posturile pentru care se poate aproba desfasurarea activitatii in regim de telemunca.

Durata activitatii desfasurata in regim de telemunca nu poate depasi 5 zile pe luna.
 

Munca de acasa pentru angajatii de la stat: cine are dreptul? 

Desfasurarea activitatii in regim de telemunca se poate aproba pentru:

a) functionarii publici care au copii cu varsta de pana la 11ani;
b) functionarii publici care acorda ingrijire unei rude, in acceptiunea art. 153^1 alin. 4 din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu care locuieste in aceeasigospodarie;
c) functionarii publici care au o stare de sanatate care nu le permite deplasarea la sediul autoritatii sau institutiei publice, din cauze determinate de unele boli grave, ori in situatie de graviditate, dovedite prin adeverinta medicala;
d) functionarii publici care desfasoara activitati dintre cele stabilite de conducatorul autoritatii sau institutiei publice ca putand fi realizate in regim de telemunca.
 

Telemunca - noi obligatii in Codul administrativ

Obligatii pentru angajati

Functionarii publici care isi desfasoara activitatea in regim de telemunca au urmatoarele obligatii:

a) sa dispuna de toate mijloacele necesare indeplinirii atributiilor care le revin potrivit fisei postului;
b) sa raspunda la orice solicitare referitoare la activitatea profesionala primita de la superiorii ierarhici, in timpul programului de
lucru, transmisa prin mijloace de comunicare la distanta;
c) sa respecte normele cuprinse in Regulamentul de organizare si functionare al institutiei, Regulamentul intern, normele cu privire la protectia datelor cu caracter personal si alte norme si proceduri specifice aplicabile, dupa caz.

Obligatii pentru institutiile publice 

Autoritatile si institutiile publice la nivelul carora exista functionari publici care isi desfasoara activitatea in regim de telemunca au urmatoarele obligatii:

a) sa verifice activitatea functionarilor publici, in principal prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor;
b) sa asigure modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate in regim de telemunca de catre functionarii publici;
c) sa se asigure ca functionarii publici detin mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si echipamentele de
munca functionale, sigure si necesare prestarii muncii sau sa puna la dispozitia functionarilor publici aceste mijloace si echipamente;
d) sa se asigure ca functionarii publici primesc o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor.

 Pe durata exercitarii activitatii in regim de telemunca sau a muncii la domiciliu, functionarii publici beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, cu exceptia sporului pentru conditii de munca grele, vatamatoare sau periculoase.

 

La nivelul autoritatilor si institutiilor publice se aproba proceduri pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv pentru desfasurarea muncii la domiciliu, care cuprind cel putin urmatoarele aspecte:

a) formatul cererii pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv al cererii de munca la domiciliu;
b) mijloacele necesare indeplinirii atributiilor potrivit fisei de post, in regim de telemunca, respectiv de munca la domiciliu, pe care
trebuie sa le detina functionarii publici, inclusiv, dar fara a se limita la: telefon, calculator desktop sau laptop, acces la internet, semnatura electronica, acces securizat la distanta la sistemele IT, la sistemul de email si la resursele documentare ale institutiei utilizate la nivelul compartimentului unde functionarii publici isi desfasoara activitatea ori la alte resurse si informatii necesare pentru indeplinirea activitatii, dupa caz;
c) mecanismele doveditoare, de raportare si de monitorizare a activitatii in regim de telemunca, respectiv de munca la domiciliu.

In termen de maximum 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, conducatorii autoritatilor si institutiilor publice aproba procedurile pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv pentru desfasurarea muncii la domiciliu, prevazute la art. 3741 alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege.


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Stiati ca intocmirea procedurilor cade in sarcina dvs.?


Puteti scapa acum, fara efort, de aceasta grija!

Va oferim 35 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala la doar 93 lei + 5% TVA, pret redus cu 50%!

Procedurile sunt detaliate si respecta structura ceruta de lege. Aflati dintr-o privire:    

-> Scopul procedurii contabile
-> Domeniul de aplicare
-> Reglementarile aplicabile activitatii respective
-> Descrierea procedurii contabile

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
telemuncaangajati la statinstitutii publice

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 04 Noiembrie 2022


Votati articolul "Telemunca pentru angajatii de la stat intra in VIGOARE din 11 noiembrie. Cine are dreptul?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Apar noi conturi contabile in Planul de conturi. Vezi ce semnifica fiecare

    • Planul de conturi general ar putea fi completat in curand cu noi conturi contabile, dupa cum prevede un proiect de ordin al Finantelor pentru reglementarea unor aspecte contabile.  Mai exact, in Planul de conturi vor fi introduse urmatoarele conturi: 467, 6053, 6058, 694, 794, precum si grupa 79.  Ce reprezinta noile conturi contabile - 467 „Datorii aferente distribuirilor interimare de dividende&...» citeste mai departe aici

  • Salariul minim in Romania – 3.000 de lei brut de la 1 ianuarie 2023

    • Liderii guvernamentali au cazut de acord sa majoreze salariul minim in Romania la 3000 de lei, 200 de lei fiind scutiti de taxe, iar in sectorul constructiilor va ajunge la 4.000 lei brut, a anuntat joi, Guvernul, dupa reuniunea Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social.  “Guvernul si partenerii sociali au cazut de acord in privinta majorarii salariului minim brut garantat in plata la 3.000 de lei - din care 200 lei scutiti de impozit si con...» citeste mai departe aici

  • Depunerea situatiilor financiare anuale pe 2022: termene si reguli noi

    • Ministerul Finantelor a publicat documentul care contine noile reguli privind depunerea situatiilor financiare anuale pe 2022.  Una dintre noutatile sesizate in proiectul de ordin al Finantelor este ca firmele care nu depun la timp situatiile financiare nu vor mai fi expuse riscului de a fi dizolvate, ci vor fi amendate.  Fata de informatiile raportate la data de 31 decembrie 2021, prin noul proiect al Finantelor se propune raportarea distin...» citeste mai departe aici

  • 6 schimbari principale la reglementarile contabile propuse de Finante

    • Finantele au in plan sa introduca noutati in sfera reglementarilor contabile, dupa cum reiese dintr-un document publicat in dezbatere publica pe site-ul institutiei.  Ministerul de Finante are in vedere cateva aspecte contabile precum distribuirea partiala a dividendelor in cursul exercitiului financiar, intreruperea capitalizarii costurilor indatorarii, natura contabila a sumelor primite in avans de la clienti si contabilizarea contractelor de licenta a propri...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale si contabile privind avantajele in natura. Studiu de caz

    • Expertul nostru explica in continuare care sunt obligatiile fiscale si contabile privind avantajele in natura.  Subiectul studiului de caz este o SRL microintreprindere platitoare de tva care incheie un contract de inchiriere a unui apartament (proprietarul este persoana fizica) pe care il pune la dispozitia unui salariat (cu norma de 8 ore/zi) ca si locuinta de serviciu. Lunar, in baza contractului de inchiriere, societatea achita chiria lunara prin transfer b...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X