Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Altele

Telemunca pentru angajatii de la stat intra in VIGOARE din 11 noiembrie. Cine are dreptul?

Data actualizarii: 04 Noiembrie 2022
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Telemunca pentru angajatii de la stat intra in VIGOARE din 11 noiembrie. Cine are dreptul?
telemuncaangajati la statinstitutii publice

In OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ au fost introduse noutati privind telemunca pentru angajatii de la stat. Modificarile au fost facute prin Legea 283/2022, care modifica si Codul muncii. Actul normativ a intrat in vigoare din 22 octombrie, insa prevederile privind telemunca se aplica din 11 noiembrie 2022. 

Mai exact, prevederile art. III intra in vigoare la 15 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a Legii 283/2022. De asemenea, este important de precizat ca, in termen de maximum 30 de zile de la intrarea in vigoare a legii, conducatorii autoritatilor si institutiilor publice aproba procedurile pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv pentru desfasurarea muncii la domiciliu, prevazute la art. 3741 alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, adica pana pe 21 noiembrie 2022. 

Modificarile prevad posibilitatea ca angajatii de la stat sa poata opta pentru regimul de telemunca in anumite conditii si doar pentru cinci zile pe luna.

Citeste in continuare ce angajatii de la stat pot lucra de acasa si care sunt conditiile atat pentru ei, cat si pentru institutiile publice. 

Telemunca pentru angajatii de la stat: prevederi generale

Raporturile de serviciu ale functionarilor publici se pot exercita si in regim de telemunca, in conditiile prevazute de prezentul cod, precum si in regim de munca la domiciliu, potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Conducatorii autoritatilor si institutiilor publice pot stabili prin act administrativ si alte moduri de organizare flexibila a timpului de lucru, potrivit art. 153^1 alin. (5) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


Activitatea desfasurata in regim de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor si se realizeaza ca urmare a aprobarii de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice a solicitarii functionarului public.

Conducatorii autoritatilor si institutiilor publice stabilesc prin act administrativ structurile din cadrul acestora, activitatile, precum si posturile pentru care se poate aproba desfasurarea activitatii in regim de telemunca.

Durata activitatii desfasurata in regim de telemunca nu poate depasi 5 zile pe luna.
 

Munca de acasa pentru angajatii de la stat: cine are dreptul? 

Desfasurarea activitatii in regim de telemunca se poate aproba pentru:

a) functionarii publici care au copii cu varsta de pana la 11ani;
b) functionarii publici care acorda ingrijire unei rude, in acceptiunea art. 153^1 alin. 4 din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu care locuieste in aceeasigospodarie;
c) functionarii publici care au o stare de sanatate care nu le permite deplasarea la sediul autoritatii sau institutiei publice, din cauze determinate de unele boli grave, ori in situatie de graviditate, dovedite prin adeverinta medicala;
d) functionarii publici care desfasoara activitati dintre cele stabilite de conducatorul autoritatii sau institutiei publice ca putand fi realizate in regim de telemunca.
 

Telemunca - noi obligatii in Codul administrativ

Obligatii pentru angajati

Functionarii publici care isi desfasoara activitatea in regim de telemunca au urmatoarele obligatii:

a) sa dispuna de toate mijloacele necesare indeplinirii atributiilor care le revin potrivit fisei postului;
b) sa raspunda la orice solicitare referitoare la activitatea profesionala primita de la superiorii ierarhici, in timpul programului de
lucru, transmisa prin mijloace de comunicare la distanta;
c) sa respecte normele cuprinse in Regulamentul de organizare si functionare al institutiei, Regulamentul intern, normele cu privire la protectia datelor cu caracter personal si alte norme si proceduri specifice aplicabile, dupa caz.

Obligatii pentru institutiile publice 

Autoritatile si institutiile publice la nivelul carora exista functionari publici care isi desfasoara activitatea in regim de telemunca au urmatoarele obligatii:

a) sa verifice activitatea functionarilor publici, in principal prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor;
b) sa asigure modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate in regim de telemunca de catre functionarii publici;
c) sa se asigure ca functionarii publici detin mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si echipamentele de
munca functionale, sigure si necesare prestarii muncii sau sa puna la dispozitia functionarilor publici aceste mijloace si echipamente;
d) sa se asigure ca functionarii publici primesc o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor.

 Pe durata exercitarii activitatii in regim de telemunca sau a muncii la domiciliu, functionarii publici beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, cu exceptia sporului pentru conditii de munca grele, vatamatoare sau periculoase.

 

La nivelul autoritatilor si institutiilor publice se aproba proceduri pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv pentru desfasurarea muncii la domiciliu, care cuprind cel putin urmatoarele aspecte:

a) formatul cererii pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv al cererii de munca la domiciliu;
b) mijloacele necesare indeplinirii atributiilor potrivit fisei de post, in regim de telemunca, respectiv de munca la domiciliu, pe care
trebuie sa le detina functionarii publici, inclusiv, dar fara a se limita la: telefon, calculator desktop sau laptop, acces la internet, semnatura electronica, acces securizat la distanta la sistemele IT, la sistemul de email si la resursele documentare ale institutiei utilizate la nivelul compartimentului unde functionarii publici isi desfasoara activitatea ori la alte resurse si informatii necesare pentru indeplinirea activitatii, dupa caz;
c) mecanismele doveditoare, de raportare si de monitorizare a activitatii in regim de telemunca, respectiv de munca la domiciliu.

In termen de maximum 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, conducatorii autoritatilor si institutiilor publice aproba procedurile pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv pentru desfasurarea muncii la domiciliu, prevazute la art. 3741 alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege.






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X