Asociatiile de proprietari organizeaza si conduc contabilitatea in partida simpla. In vederea stabilirii starii de fapt si a obligatiilor fiscale de plata, asociatiile de proprietari sunt obligate sa conduca evidente fiscale, potrivit actelor normative in vigoare.
Sistemul de contabilitate in partida simpla reprezinta ansamblul registrelor si documentelor financiar-contabile, legal reglementate, care servesc la evidentierea in contabilitate, in mod obligatoriu cronologic si sistematic, a operatiunilor economico-financiare consemnate in documentele justificative.
Reglementarile privind contabilitatea in partida simpla se bazeaza pe contabilitatea de angajamente. Astfel, operatiunile economico-financiare se inregistreaza atunci cand acestea se produc si nu pe masura ce numerarul sau echivalentul sau este incasat sau platit.
Evidentele fiscale sunt tinute in limba romana si in moneda nationala. Asociatiile de proprietari au obligatia de a calcula si de a inregistra in evidente impozitele, taxele, contributiile si alte sume datorate bugetului general consolidat, precum si obligatia de a calcula, de a retine si de a inregistra in evidentele contabile si de plata, la termenele legale, impozitele si contributiile care se realizeaza prin stopaj la sursa.
Evidentele vor fi pastrate la domiciliul fiscal al asociatiei, inclusiv pe suport electronic, sau pot fi incredintate spre pastrare unei societati autorizate, potrivit legii, sa presteze servicii de arhivare.
Pentru exercitiul financiar in curs evidentele se pastreaza la domiciliul fiscal al asociatiei de proprietari.
In cazul in care evidentele contabile/fiscale sunt tinute cu ajutorul sistemelor electronice de gestiune, pe langa datele arhivate in format electronic, asociatia este obligata sa pastreze si sa prezinte aplicatiile informatice cu ajutorul carora le-a generat.
Asociatiile de proprietari sunt obligate sa evidentieze veniturile realizate si cheltuielile efectuate aferente activitatilor economice desfasurate, prin intocmirea registrelor sau a oricaror alte documente prevazute de lege.
In plus, mai sunt obligate sa utilizeze pentru activitatea desfasurata documente primare si de evidenta contabila stabilite prin lege, si sa completeze integral rubricile formularelor, corespunzator operatiunilor inregistrate.
In situatia utilizarii sistemelor informatice financiar-contabile, este necesar sa fie respectate criteriile minimale privind programele informatice utilizate in domeniul financiar - contabil, prevazute de normele metodologice de intocmire si utilizare a registrelor si formularelor comune pe economie privind activitatea financiara si contabila, elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
Organul fiscal poate lua in considerare orice evidente tinute de contribuabil pe care le considera relevante pentru impunere.
Pentru indeplinirea obligatiilor fiscale de catre asociatiile de proprietari, se disting urmatoarele situatii:
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
- Asociatia are angajati cu contract de munca;
- Asociatia incheie contracte cu persoane juridice si fizice, potrivit Codului civil;
- Asociatia obtine venituri din activitati economice.
Numerotarea documentelor financiar-contabile
Asociatiile de proprietari vor asigura un regim intern de numerotare a documentelor financiar-contabile, astfel:
- persoanele care raspund de organizarea si conducerea contabilitatii vor desemna, prin decizie interna scrisa, o persoana sau mai multe, dupa caz, care sa aiba atributii privind alocarea si gestionarea numerelor aferente; - fiecare document va avea un numar de ordine sau o serie, dupa caz, numar sau serie ce trebuie sa fie secvential(a), stabilit(a) de entitate. In alocarea numerelor se va tine cont de structura organizatorica, respectiv asociatii, scari, etc.
- se vor emite proceduri proprii de stabilire si/sau alocare de numere ori serii, dupa caz, prin care se va mentiona, pentru fiecare exercitiu financiar, care este numarul sau seria de la care se emite primul document. Se vor emite numere de chitante distincte, pentru incasarile in numerar:
a) cotele de contributie ale proprietarilor la cheltuielile lunare ale asociatiei de proprietari;
b) fondul de rulment;
c) fondul de reparatii;
d) fondul de penalizari;
e) fiecare fond cu caracter special.
Pentru a putea fi evidentiate in contabilitate, operatiunile economico-financiare ale asociatiilor de proprietari trebuie sa fie justificate cu documente originale, intocmite sau reconstituite potrivit prevederilor legale.
Continutul a fost preluat din lucrarea "Asociatiile de proprietari", care va furnizeaza informatii detaliate despre responsabilitatile dvs. in contextul modificarilor legislative, cu accent pe riscurile la care va expuneti in cazul in care nu aplicati corect aceste modificari.
Foto: unsplah.com