email
Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Aspecte fiscale si contabile pentru birou notarial. Analiza zilei

Aspecte fiscale si contabile pentru birou notarial. Analiza zilei
contabilitate partida simplaimpozit pe venittva

Prezentam in continuare activitatea unui birou notarial care isi tine contabilitatea in partida simpla, cu accent pe aspectele fiscale si contabile. 

Specialistul nostru clarifica situatia privind monografia contabila, registrele obligatorii, dar si declaratiile fiscale care trebuie completate si depuse la ANAF. 


Aspecte fiscale si contabile pentru birou notarial: raspunsul specialistului

Din punct de vedere contabil, contabilitatea se va tine in partida simpla cu toate obligatiile si drepturile specifice acestui mod de organizare a contabilitatii.

Notarii au obligatia completarii formularului 070 la inceperea activitatii (010 pentru asocieri).

In ceea ce priveste impozitul pe venit, notarul, din perspectiva activitatii desfasurate incadrata ca profesie liberala de Codul fiscal la Art. 67, alin. (2) are responsabilitatea depunerii Declaratiei unice anuale pana la data de 25 mai a anului urmator celui in care s-a obtinut venitul, in vederea calcularii, declararii si platii impozitului pe venit datorat conform art.120 din codul fiscal.

Calcularea venitului net anual din activitati independente (profesie liberala) se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate.

Impozitul pe venit datorat este in procent de 10% aplicat venitului net calculat conform art.64, alineatul (1), litera a) din codul fiscal.

Venitul net se determina conform art.68 din codul fiscal.(1) Venitul net anual din activitati independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri, cu exceptia situatiilor in care sunt aplicabile prevederile art. 681 si art. 69.

Contributia la asigurarile sociale (CASS): Potrivit Art.150 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale, nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, in aceasta categorie intrand si notarii.

Contributia la asigurarile sociale de sanatate: Potrivit Art. 155 din Codul fiscal, pentru activitatile independente se datoreaza CASS. Cota de contributie de asigurari sociale de sanatate este de 10% aplicata la echivalentul a 6,12 sau 24 de salarii minime brute in plata pe tara. Contributia se datoreaza daca venitul net anul impozabil este egal sau mai mare cu echivalentul a 6 salarii minime brute in plata pe tara valabile la momentul depunerii declaratiei unice.

Astfel, conform art.170, alineatul (4) din codul fiscal Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h) o reprezinta:

a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
In cazul in care notarii devin platitori de TVA ca urmare a depasirii plafonului de 300.000 lei prevazut la art.310 din codul fiscal au obligatia depunerii

D300- Decont de taxa pe valoarea adaugata
D390 - doar in cazul achizitiilor de bunuri si servicii intracomunitare
D394- Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA, ultimele doua in situatia in care este inregistrat in scop de TVA, in functie de perioada fiscala: lunar sau trimestrial,
In cazul in care se datoreaza diferite impozite si taxe la stat (de exemplu impozit pe venitul nerezidentilor) se depune D100.
In cazul in care exista personal salarial se va intocmi stat de plata salarii si se va depune D112, Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate fiind depus lunar sau trimestrial.

Pentru retinerea impozitului aferent tranzactiilor imobiliare notarul va depune

D208 DECLARATIE INFORMATIVA privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal (termen de depune semestrial pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare semestrului in care a avut loc autentificarea actelor privind transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal);

209 Declaratie privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal (termen de depune la organul fiscal central competent in termen de 10 zile, inclusiv, de la data transferului, in vederea calcularii impozitului, in conditiile legii).
In baza Art. 111 alin. (7) din Codul fiscal, notarul trebuie sa pregateasca lunar borderoul privind distribuirea catre unitatile administrativ teritoriale a sumelor reprezentand impozitul pe venit din transferurile proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal in conditiile alin. (1) si (3) care se distribuie astfel:

a) O cota de 50% se face venit la bugetul consolidat;
b) O cota de 50% se face venit la bugetul unitatilor administrativ-teritoriale pe teritoriul carora se afla bunurile imobile ce au facut obiectul instrainarii.

Conform legii 129/2019 notarul are obligatia raportarii la ONPCSB a tranzactiilor suspecte.

In ceea ce priveste registrele obligatorii, potrivit OMFP 170/2015, pentru a evidentia operatiunile efectuate in contabilitatea in partida simpla, sunt necesare urmatoarele registre contabile:

    • Registrul-jurnal de incasari si plati pentru inregistrarea in ordine cronologica a tuturor sumelor incasate si platite (in numerar si prin conturi bancare) si pentru totalizarea lunara a sumelor. acestea pot fi sumele incasate din desfasurarea activitatii, aporturile in numerar, credite si imprumuturi bancare, sume primite ca despagubiri, sponsorizari, donatii, subventii, restituiri de taxe si impozite, penalitati si amenzi platite. Registrul jurnal de incasari si plati este intocmit intr-un singur exemplar si trebuie sa cuprinda data efectuarii operatiunii, denumirea si numarul documentului justificativ pentru operatiunea respectiva, explicatii privind natura operatiunii, suma incasata/platita asa cum reiese din documentul justificativ
    • Registrul inventar pentru inregistrarea activelor si datoriilor inventariate, intocmit intr-un singur exemplar, in baza unei Liste de inventariere. Conform legii, documentul trebuie sa cuprinda neaparat urmatoarele elemente: o prima coloana cu numarul fiecarei operatiuni inregistrate (in ordine cronologica), cea de-a doua coloana cu fiecare element inventariat sau grupa de elemente inventariate (din Lista de inventariere) si a treia coloana cu valoarea de inventar
Atat Registrul-jurnal de incasari si plati, cat si Registrul inventar trebuie pastrate timp de 10 ani.
Alte documente care trebuie constituite, pe langa registrele obligatorii sunt urmatoarele:
    • Fisa mijlocului fix tine evidenta mijloacelor fixe si este intocmita intr-un singur exemplar pentru fiecare mijloc fix sau pentru mai multe cu aceeasi valoare/cota de amortizare. Mijloacele fixe sunt toate acele active detinute de un PFA si utilizate pentru producere de bunuri, pentru prestarea de servicii sau pentru inchirierea lor catre terti, cu scop administrativ
    • Factura care trebuie intocmita si utilizata in conformitate cu prevederile Codului Fiscal. Pentru a tine evidenta facturilor, un PFA poate opta pentru folosirea unui program de facturare
    • Aviz de insotire a marfii este un document care trebuie sa insoteasca marfa pe timpul transportului, in cazul in care factura pentru livrare este intocmita ulterior
    • Lista de inventariere este un document necesar pentru intocmirea Registrului-inventar, care tine evidenta tuturor materialelor si mijloacelor fixe aflate in gestiunea persoanei fizice autorizate
    • Chitanta este emisa odata cu vanzarea unor produse a caror plata s-a efectuat in numerar si justifica primirea unei sume de bani
    • Chitanta pentru operatiuni in valuta este emisa odata cu vanzarea unor produse a caror plata s-a efectuat in valuta
    • Dispozitia de plata/incasare catre casierie este necesara pentru achitarea in numerar a unor sume de bani, avansuri pentru cheltuieli de deplasare sau pentru incasarea unor sume de bani in numerar, conform dispozitiilor legale. Dispozitia de plata este si un document justificativ care este inregistrat in registrul de casa si contabilitate pentru platile in numerar care au fost facute fara alt document justificativ
    • Statul de salarii este folosit pentru calcularea sumelor de bani care trebuie platite salariatilor sau salariatului unic, in cazul unui PFA.
Un PFA care are contabilitate in partida simpla poate sa foloseasca toate formularele prevazute mai sus sau doar o parte din ele, in functie de tipul activitatii desfasurate, cu conditia ca acestea sa permita evidentierea tuturor informatiilor necesare pentru a-si indeplini toate obligatiile legale.

Potrivit OUG 28/1999, art. II, litera f) notarii sunt exceptati de la obligatia de folosire a casei de marcat.

 

Raspuns oferit in luna februarie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti. 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2023

Care sunt noutatile privind monografiile in 2023?


Aflati noutatile in Ghidul Practic al Monografiilor Contabile! Contine 86 monografii nou-noute, de maxima actualitate in 2023, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa, conforme cu ultimele modificarile din Codul fiscal, foarte usor de urmarit si inteles:

    • Prezentarea cadrului legal
    • Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
    • Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
    • Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contabilitate partida simplaimpozit pe venittva


Data aparitiei: 10 Februarie 2023

Votati articolul "Aspecte fiscale si contabile pentru birou notarial. Analiza zilei":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Baza impozabila a veniturilor unei microintreprinderi: venituri incluse vs. excluse

    • SRL-ul platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor este forma pentru care opteaza adesea antreprenorii atunci cand deschid o afacere. Un aspect important in acest caz este baza impozabila a veniturilor unei microintreprinderi. Pentru a clarifica situatia, prezentam in continuare de ce venituri se tine cont la plata impozitului si care sunt cele excluse, potrivit ultimelor modificari.  ...» citeste mai departe aici

  • Politici Contabile esentiale pentru orice firma - 42 modele editabile

    • Politicile contabile influenteaza dimensiunea rezultatului contabil, a elementelor bilantiere si, ca o consecinta, valoarea indicatorilor economico-financiari. Ele trebuie alese astfel incat sa reflecte cat mai fidel imaginea firmei. Modificarea politicilor contabile poate fi efectuata numai la inceputul unui exercitiu financiar si doar daca apar schimbari legislative sau daca noile politici ofera informatii mai relevante si mai credibile referitoare la operatiunile firmei. In rest,...» citeste mai departe aici

  • Control ANAF. Model de contestatie impotriva unei decizii de impunere

    • Contestatia este o cale administrativa de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui care se considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal. Contestatia se depune in termen de 45 de zile de la data comunicarii actului administrativ fiscal, sub sanctiunea decaderii. Daca in actul administrativ fiscal nu au fost mentionate: posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si organul fiscal la care se depune contestatia, ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba in 2023!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X