Actele normative referitoare la TVA sunt in continua schimbare si genereaza permanent un val major de incertitudine privind modul corect de aplicare, ducand la situatii neclare, derutante, greu de gestionat si mai ales stresante.
Inspectiile fiscale pe TVA sunt cele mai usturatoare si se lasa cu cele mai mari debite, dar si cu alte posibile implicatii negative (de exemplu, anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA).
In urma inspectiilor fiscale desfasurate la contribuabili persoane juridice si incheiate in luna aprilie 2023, ANAF a prezentat cateva cazuri in care inspectorii au descoperit nereguli privind TVA. Numele, denumirile si sumele sunt anonimizate de ANAF.
1. SC X SRL are ca obiect de activitate 'comertul cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun', cod CAEN 4711.
Perioada verificata: 01.01.2016 - 31.12.2020
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
In urma verificarilor, baza impozabila avuta in vedere pentru calculul impozitului pe profit s-a majorat cu suma de X lei, valoarea impozitului pe profit stabilit suplimentar fiind de X lei, astfel:
- contravaloare servicii externe: 'asistenta resurse umane, servicii de consultanta si asistenta cu privire la calitate, responsabilitate si risc, asistenta financiara, strategica si administrativa, servicii de consultanta si asistenta privind comunicarea la nivel de grup, servicii de consultanta si asistenta privind politicile si procedurile legale si fiscale, servicii de consultanta si asistenta pentru extindere, logistica si chestiuni legate de de lantul de aprovizioanre, servicii de consultanta si asistenta in materie imobiliara', refacturate de SC A SRL catre SC B SRL
- servicii de management repartizate de societatea A din statul membru X, societatii A SRL
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
- servicii achizitionate de la societatea C, constand in costuri centrale (partial)
- cheltuieli cu scaderea din gestiune a produselor 'de origine animala/non-animala' pentru care nu a fost indeplinita conditia distrugerii
- cheltuieli aferente achizitiilor efectuate de la contribuabili inactivi
- cheltuieli cu achizitiile de furnizori radiati
De asemenea, urmare veriicarii efectuate de organele de inspectie fiscala pentru perioada ianuarie 2016-septembrie 2016, s-au stabilit diferente suplimentare in ceea ce priveste TVA dupa cum urmeaza:
- TVA neadmisa la deducere, pentru servicii facturate de societatea C, fara a detine documente care sa justifice achizitia acestora in folosul operatiunilor taxabile ale societatii verificate.
- TVA deductibila ajustata, aferenta cheltuielilor rezultate in urma scaderii din gestiune a marfurilor degradate pentru care nu a fost indeplinita conditia distrugerii.
- TVA neadmisa la deducere aferenta tranzactiilor incheiate cu parternei inactivi.
2. SC X SRL are ca obiect de activitate 'comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet, cod CAEN 4791.
Perioada verificata:
01.01.2016 - 30.04.2022 - TVA
01.07.2018 - 31.12.2020 - impozit pe profit
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
Potrivit situatiilor prezentate si a declaratiilor fiscale si recapitulative depuse, s-a constatat ca societatea verificata a inregistrat venituri din livrari de bunuri si prestari de servicii catre clienti din spatiul intracomunitar.
Deoarece operatiunile de livrari de bunuri si cele de prestari servicii nu au fost justificate cu documente legale pentru a aplica scutirea de TVA, au fost apreciate ca fiind operatiuni impozabile in Romania, potrivit art 268 alin 1 lit b din Legea nr 227/2015 privind Codul Fiscal cu modificarile cu completarile ulterioare, si s-a stabilit suplimentar TVA in valoare de X lei.
In anii 2018 si 2019, contribuabilul verificat a realizat venituri din vanzarea marfurilor catre SC A SRL Romania in valoare de x lei si nu a colectat TVA, fara a prezenta documente cu privire la natura bunurilor livrate si nefiind justificat faptul ca operatiunile respective sunt scutite de TVA.
Astfel, organele de inspectie fiscala au stabilit ca aceste tranzactii sunt impozabile in Romania, potrivit art. 270 alin. 1 si art. 268 alin. 1 lit. b din Legea nr 227/2015 privind Codul Fiscal cu modificarile si completarile ulterioare, si au stabulit TVA suplimentara in valoarea de x lei.
Deoarece nu au fost prezentate bunurile spre inventariere, nu a fost justificat faptul ca societatea detine fizic, in stoc, bunuri in valoare de X lei, fiind stabilit ca acesta este o lipsa de inventar, motiv pentru care s-a ajustat TVA dedusa la data achizitiei bunurlor cu suma de X lei, potrivit prevederilor legale.
3. SC X SA are ca obiect de activitate 'Fabricarea de aparate electrocasnice;, cod CAEN 2751.
Perioada verificata: 01.01.2015 - 31.12.2020 - impozit pe profit
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
Organele de inspectie fiscala au procedat la:
- recalcularea cheltuielilor aferente lipsurilor din gestiune nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal, rezultand o cheltuiala nedeductibila in suma de X lei
- stabilirea unor cheltuieli nedeductibile in suma de X lei reprezentand 50% din cheltuielile aferente ratelor de leasing, si 50% din cheltuiala cu combustibilul utilizat de aceste autovehicule.
In ceea ce priveste dosarul preturilor de transfer, au fost ajustate veniturile aferente tranzactiilor cu societatile afiliate cu suma de x lei.
Astfel, pentru activitatea de productie, organele de inspectie fiscala au analizat societatile din esantion considerate comparabile de catre societatea verificata, si care au inregistrat pierderi in doi sau mai multi ani. Ulterior, aceste societati au fost eliminate de catre organele de inspectie fiscala din esantionul societatilor comparabile procedandu-se la:
- recalcularea intervalului de comparare, rezultand ca in perioada 2015-2015 tranzactiile efectuate de catre societatea verificata nu se incadreaza in acest interval.
- ajustarea veniturilor la mediana intervalului de comparare, conform prevederilor legale.
De asemenea, societatea verificata a completat in mod eronat declaratia privind impozitul pe profit D 101, astfel a rezultat o diferenta de X lei.
Raportul privind inspectiile fiscale incheiate de ANAF in aprilie 2023 poate fi consultat aici >>
Foto: pexels.com