Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Altele

Simplificarea procesului de infiintare a firmelor de contabilitate, un nou proiect de lege ajuns recent la Senat

Data actualizarii: 15 Iunie 2023
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Simplificarea procesului de infiintare a firmelor de contabilitate, un nou proiect de lege ajuns recent la Senat
infiintare firma contabilitateaviz ceccarexperti contabilicontabili autorizati

Un nou proiect de lege ajuns recent la Senat pentru dezbatere si adoptare cuprinde mai multe modificari privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati.

Conform OG 65/1994, prevederile legale in vigoare obliga ca o companie cu activitate in domeniul serviciilor de contabilitate sa fie detinuta in proportie de minim 51% de catre o persoana/sau mai multe, avand calitatea de experti contabili, iar structura de administrare sa fie aleasa in majoritate dintre acestia.

In vederea inregistrarii societatii la oficiul registrului comertului, structura de administrare a societatii solicita avizul de principiu al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.

De asemenea, OG 65/1994 mentioneaza responsabilitatile expertului contabil, responsabilitati care sunt atribuite in consecinta si actionarilor si administratorilor majoritari. Ca atare, se observa ca persoane care apartin unor profesii reglementate de alte organisme profesionale (auditor financiar, consultant fiscal), sau persoane fizice angajate in departamente distincte de contabilitate, avand studii economice superioare pot desfasura activitati similar expertilor contabili.

De exemplu, in cazul societatilor de contabilitate, pregatirea si semnarea bilanturilor, a declaratiilor fiscale este efectuata doar de profesionisti acreditati CECCAR, care pot avea calitatea atat de salariati, cat si de asociati/administratori ca si reprezentanti ai societatii acreditate CECCAR. In concluzie, serviciul nu este prestat exclusiv de asociatii/administratorii societatii respective.

Schimbari preconizate

In expunerea de motive se considera necesara adoptarea urmatoarelor prevederi pentru functionarea societatilor de contabilitate:

Abrogare conditiei actuale ca majoritatea actiunilor sau a partilor sociale sa fie detinuta de experti contabili

"Abrogarea Art. 9 (1) b) al OG 65/1994 referitor la cerinta detinerii in proportie de minim 51% din capital social, de catre o persoana/sau mai multe, avand calitatea de expert contabil

Nu se poate sustine ca, in domeniul serviciilor de contabilitate s-ar justifica masuri restrictive, care reprezinta bariere la intrarea pe piata, intrucat nu permite persoanelor care nu detin aceasta calificare, dar care detin capital investitional, sa infiinteze intreprinderi pe aceasta piata."

Administrarea firmei formata din minim o treime experti contabili

"Modificarea Art. 9 (1) c) al OG 65/1994 referitor la administrare majoritara formata din experti contabili, in administrare formata din minim 1/3 experti contabili.

Suntem de parere ca diminuarea procentului structurii administrarii societatilor de contabilitate de la majoritate experti contabili la o tremie experti contabili:
> nu va afecta: calitatea activitatilor profesionale desfasurate,
> nu va duce la deprofesionalizarea serviciilor in favoare maximizarii nejustificate a profiturilor
> nu va incalca principiul independentei.

Mentinerea proportiei de o treime experti contabili in administrarea societatii va fi suficienta pentru respectarea normelor deontologice, iar atingerea obiectivului societatilor de contabilitate de a furniza servicii de calitate, realizarea acestuia nu trebuie sa conduca la o reglementare excesiva a pietei.", se precizeaza in expunerea de motive.

Se propunere abrogarea dispozitiilor conform carora dividendele trebuie distribuite proportional cu cota de participare la capitalul social varsat.

De asemenea, se propune abrogarea alineatului (1), litera e), al articolului 9, in vederea eliminarii dispozitiilor potrivit carora, dividendele trebuie distribuite proportional cu cota de participare la capitalul social varsat.

"Potrivit prevederilor art. 67, alin. (2) din Legea 31/1991, ca regula generala, actionarii/asociatii din cadrul unei societati comerciale au dreptul sa stabileasca in statut posibilitatea distribuirii dividendelor si dupa alte reguli decat cele care tin de participarea la capitalul social („Dividendele se distribuie asociatilor proportional cu cota de participare la capitalul social varsat, daca prin actul constitutiv nu se prevede altfel") Avand in vedere ca in cadrul societatilor de servicii profesionale contributia in munca a asociatilor este mai importanta decat participarea la capital, consideram ca o restrictie de la regula generala aplicabila tuturor companiilor nu isi are rostul si restrange libertatea asociatilor de a decide cu privire la modul de organizare a activitatii.

Este necesara flexibilizarea modului de distribuire a beneficiilor si de suportare a pierderilor inregistrate de societatile de expertiza contabila. Actuala prevedere poate fi considerata excesiva si sa afecteze atat protectia lucratorilor, prin imposibilitatea de distribuire catre salariati a unor beneficii din profitul companiei, cat si a consumatorilor, respectiv a beneficiarilor de servicii contabile. Reglementarea in vigoare limiteaza excesiv miscarile de capital si implicit concurenta in cadrul acestei profesii."

Se doreste eliminarea prevederilor potrivit carora este necesar avizul de principiu al CECCAR pentru inregistrarea unei firme de contabilitate in Registrul Comertului

"In plus, se propune modificarea alineatului (2) precum si abrogarea alineatului (4) al articolului 9, in vederea eliminarii prevederilor potrivit carora, este necesar avizul de principiu al CECCAR pentru inregistrarea unei firme de contabilitate in registrul comertului. Intentia legiuitorului la introducerea prevederilor anterior mentionate, era ca organismul sa constate indeplinirea cerintelor prevazute in Ordonanta Guvernului nr.65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, in vederea inscrierii societatilor de contabilitate in registrul comertului. in realitate, CECCAR impune restrictii suplimentare companiilor in vederea obtinerii avizului de principiu. Consideram ca acest pas intermediar este inutil, avand in vedere posibilitatea constatarii indeplinirii conditiilor printr-o declaratie pe propria raspundere din partea asociatilor/administratorilor".

Atentie! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie adoptat de Parlament si apoi promulgat de presedintele tarii.
 

Foto: unspalsh.com






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X