email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Biletul la ordin, cecul si cambia. Punct si de la capat

bilet la ordincambiecectrunchiere

Multumim Newsletter-ului Taxe si Impozite Actual

Biletul la ordin, cecul si cambia. Punct si de la capat

Noutate

Recent au intrat in vigoare doua acte normative care permit procesarea cecului, cambiei si biletului la ordin prin mijloace electronice. Este vorba despre O.U.G. nr. 38/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 59/1934 asupra cecului si O.U.G. nr. 39/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin. Alaturi de dispozitiile referitoare la procesarea prin mijloace electronice, actele normative mai contin si alte dispozitii care perfectioneaza regimul efectelor de comert, in raport cu problemele observate in practica.

1. Cum se semneaza un cec

Noua reglementare explica pe larg si fara echivocuri ce trebuie sa cuprinda semnatura unui cec:

- in clar, numele si prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice ori a entitatii care se obliga;

- semnatura olografa a persoanei fizice, respectiv a reprezentantilor legali sau a imputernicitilor persoanelor juridice care se obliga ori a reprezentantilor sau a imputernicitilor altor categorii de entitati care utilizeaza astfel de instrumente.

2. Cum se da un gir

Se clarifica si dispozitiile referitoare la gir. Astfel, girul trebuie scris pe cec si semnat de girant. Girul este valabil chiar daca beneficiarul nu este mentionat sau girantul a pus numai semnatura (gir in alb). In acest din urma caz, girul, pentru a fi valabil, trebuie sa fie scris pe cec.

3. Cum se da un aval

Avalul se da pe cec. El se exprima prin cuvintele: „pentru aval“ sau orice forma echivalenta; el este semnat de avalist.

4. Cand se prezinta la plata un cec

Se instituie un sigur termen pentru prezentarea la plata a cecului emis si platibil in Romania. Astfel, cecul emis si platibil in Romania trebuie (sub sanctiunea pierderii dreptului de regres impotriva girantilor si garantilor) sa fie prezentat la plata in termen de 15 zile, indiferent daca este platibil sau nu in localitatea unde a fost emis.

5. Cum se prezinta un cec la plata

Prezentarea unui cec la plata se poate face astfel:

- in original;
- prin trunchiere.

6. Ce este trunchierea

Prin trunchiere se intelege procedeul informatic care consta in urmatoarele operatiuni succesive:

- transpunerea in format electronic a informatiilor relevante de pe cecul original;

-  reproducerea imaginii cecului original in format electronic;

-  transmiterea informatiei electronice catre institutia de credit platitoare.

Prezentarea la plata a unui cec prin trunchiere produce aceleasi efecte juridice ca si prezentarea la plata a cecului original.

Institutiile de credit pot recurge la procedeul trunchierii, cu conditia ca intre ele sa existe o conventie prealabila in contextul unui aranjament de plata sau o conventie constand in aderarea lor la un sistem de plati.

Imaginea cecului original reprezinta copia electronica a cecului original.

7. Care este momentul prezentarii la plata in cazul trunchierii

Momentul prezentarii la plata este momentul receptionarii de catre institutia de credit platitoare, respectiv de catre un sistem de plati, a informatiilor relevante pentru trunchiere si a imaginii electronice a respectivului cec.

Transmiterea catre institutia de credit platitoare a informatiilor relevante si a imaginii cecului, prin trunchiere, trebuie realizata astfel incat sa se asigure autenticitatea si integritatea acestora, prin utilizarea oricaror procedee tehnice admise de
lege.

8. Ce verifica institutia de credit in cazul trunchierii

Cand prezinta la plata un cec prin trunchiere, institutia de credit este obligata:

- sa verifice daca cecul original respecta in forma si continut prevederile legale, inclusiv regularitatea succesiunii girurilor, cu exceptia autenticitatii semnaturilor tragatorului si girantilor;

- sa garanteze acuratetea si conformitatea informatiilor relevante pentru trunchiere transmise electronic cu datele din cecul original, precum si conformitatea imaginii cecului cu cecul original.

Institutia de credit raspunde de orice pierdere suferita prin nerespectarea acestor obligatii.

9. Cum se refuza la plata un cec in cazul trunchierii

Refuzul total sau partial al unui cec prezentat la plata prin trunchiere se face in forma electronica, de catre institutia de credit platitoare. Astfel, in baza refuzului, institutia de credit care detine cecul original va inscrie pe acesta:

- data prezentarii acestuia la plata, spre a se constata daca prezentarea s-a efectuat in termen legal;

- declaratia de refuz, datata si semnata de catre reprezentanti legali sau imputerniciti ai acestora.

Aceste mentiuni inscrise pe cecul original constituie dovada refuzului de plata.

10. Cum se inregistreaza in contabilitate emiterea si acceptarea efectelor de comert:

a) In contabilitatea unitatii ce emite efectele de comert:

- Emiterea efectelor de comert:

   401 „Furnizori“ = 403 „Efecte de platit“

- Achitarea efectelor de comert:

   403 „Efecte de platit“ = 5121 „Conturi la banci in lei“

b) In contabilitatea unitatii ce accepta efectele de comert:

- Acceptarea efectelor comerciale:

   413 „Efecte de primit de la clienti“ = 4111 „Clienti“

- Primirea efectelor de comert:

   5113 „Efecte de incasat“ = 413 „Efecte de primit de la clienti“

- Incasarea efectelor de comert:

   „Conturi la banci in lei“ = 5113 „Efecte de incasat“

Institutiile de credit si utilizatorii au nevoie de timp de pregatire pentru noul mod de procesare preconizat, dupa intrarea in vigoare a cadrului legislativ modificat, data dorita si agreata de sistemul bancar pentru intrarea in functiune a noului sistem (1 aprilie 2008) fiind in acest moment imposibil de atins.

Din momentul asigurarii cadrului legal este necesara o perioada de tranzitie de la modul de procesare actual, manual, la modul de lucru bazat pe transmiterea de imagini, estimata la cel putin 4 luni.

Atentie
Modificarile si completarile privitoare la cambie si la biletul la ordin sunt similare cu cele incidente cecului.

Concluzie
Solutia de decontare automata este conforma cu tendinta europeana in domeniul platilor, initiativa de modernizare fiind considerata salutara de Banca Centrala Europeana.

Acte normative aplicabile:
Legea nr. 59/1934 asupra cecului, asa cum a fost modificata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/2008
Legea nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, astfel cum a fost modificata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 39/2008

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
bilet la ordincambiecectrunchiere


Data aparitiei: 30 Septembrie 2008

Votati articolul "Biletul la ordin, cecul si cambia. Punct si de la capat":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X