In ce priveste inregistrarea imputatiei datorata de un salariat, in urma lipsei la inventarul de la 31.12.2011, la obiectele de inventar in folosinta.
Ca institutie publica, se intocmesc inregistrari conform OMFP 1917/2005.
La sfarsitul anului s-a inregistrat lipsa la inventar: 4611 = 3032 valoare 200 lei. In urma deciziei de imputare s-a stabilit valoarea de inlocuire la 100 lei (obiectul de inventar fiind cam vechi), suma ce a fost retinuta din salariu persoanei in cauza.
Cum se inregistreaza suma retinuta pe stat, diferenta pana la valoare de inventar si stingerea debitului?
Iata inregistrarile contabile in acest caz:
1. Lipsuri constatate cu ocazia inventarierii - materiale de natura obiectelor:
603 "C heltuieli privind materialele = 303 "Materiale de natura obiectelor de inventar" 200 lei
de natura obiectelor de inventar"
2. Imputarea lipsurilor persoanelor vinovate:
- cand sumele se cuvin bugetului
4282 "Alte creante in legatura cu personalul" = 4481 "Alte datorii fata de buget" 100 lei
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
- cand sumele raman la dispozitia institutiei
4282 "Alte creante in legatura cu personalul" = 719 "Alte venituri operationale" 100 lei
3. inregistrarea retinerilor din salarii, conform statelor:
421 "Personal - salarii datorate" = 4282 "Alte creante in legatura cu personalul" 100 lei
Prin urmare, inregistrarea privind decizia de imputarea s-a efectuat la valoarea de 100 lei deoarece s-a stabilit astfel in decizia de imputare.
Obiectul de inventar a fost inregistrat initial la valoarea de 200 lei si a fost scazut tot la valoarea de 200 lei.
Potrivit OMFP privind inventarierea nr. 2.861/2009, pct. 40 prevede:
"40. - (1) in situatia constatarii unor plusuri in gestiune, bunurile respective se evalueaza potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
(2) in cazul constatarii unor lipsuri imputabile in gestiune, administratorii trebuie sa imputa persoanelor vinovate bunurile lipsa la valoarea lor de inlocuire.
Prin valoare de inlocuire, in sensul prezentelor norme, se intelege costul de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui lipsa in gestiune la data constatarii pagubei, care cuprinde pretul de cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau pentru intrarea in gestiune a bunului respectiv. in cazul bunurilor constatate lipsa, ce urmeaza a fi imputate, care nu pot fi cumparate de pe piata, valoarea de imputare se stabileste de catre o comisie formata din specialisti in domeniul respectiv."
Raspuns oferit de www.portalcontabilitate.ro