Daca in urma unui control ANAF la o societate se constata o diferenta in plus in suma de 5979 lei (contravaloare marfa) si o diferenta valorica in minus in suma de 2443 lei, vom vedea care sunt notele contabile si daca se inregistreaza in jurnalul de vanzari.
Daca va referiti la plusuri si minusuri la inventariere, potrivit prevederilor de la pct. 39 din Norma privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobata prin OMFP 2861/2009, pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor. Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.
Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura plusurilor,respectiv minusurilor la inventar, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.
Conform normei privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobata prin OMFP 2861/2009, la stabilirea valorii debitului, in cazurile in care lipsurile in gestiune nu sunt considerate infractiuni, se are in vedere posibilitatea compensarii lipsurilor cu eventualele plusuri constatate, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
- sa existe riscul de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material, din cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;
- diferentele constatate in plus sau in minus sa se refere la aceeasi perioada de gestiune si la aceeasi gestiune.
Nu se admite
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Listele cu sorturile de produse, marfuri, ambalaje si alte valori materiale care intrunesc conditiile de compensare datorita riscului de confuzie se aproba anual de catre administratori, ordonatorii de credite sau persoana care are obligatia gestionarii si servesc pentru uz intern in cadrul entitatilor respective.
Compensarea se face pentru cantitati egale intre plusurile si lipsurile constatate. In cazul in care cantitatile sorturilor supuse compensarii, la care s-au constatat plusuri, sunt mai mari decat cantitatile sorturilor admise la compensare, la care s-au constatat lipsuri, se va proceda la stabilirea egalitatii cantitative prin eliminarea din calcul a diferentei in plus. Aceasta eliminare se face incepand cu sorturile care au preturile unitare cele mai scazute, in ordine crescatoare.
In cazul in care cantitatile sorturilor supuse compensarii, la care s-au constatat lipsuri, sunt mai mari decat cantitatile sorturilor admise la compensare, la care s-au constatat plusuri, se va proceda, de asemenea, la stabilirea egalitatii cantitative prin eliminarea din calcul a cantitatii care depaseste totalul cantitativ al plusurilor. Eliminarea se face incepand cu sorturile care au preturile unitare cele mai scazute, in ordine crescatoare.
Din punct de vedere contabil, plusurile se inregistreaza in contabilitate prin diminuarea cheltuielilor, prin inregistrari contabile in negru sau in rosu, in functie de politica contabila si de programul informatic utilizat, conform pct. 63 alin. (9) din Reglementarile contabile conforme aprobate prin OMFP 3055/2009, redat in continuare:
"(9) Inregistrarea stornarii unei operatiuni contabile aferente exercitiului financiar curent se efectueaza fie prin corectarea cu semnul minus a operatiunii initiale (stornare in rosu), fie prin inregistrarea inversa a acesteia (stornare in negru), in functie de politica contabila si programele informatice utilizate."
Din punct de vedere al TVA nu sunt implicatii fiscale, plusurile de inventar nefiind, in general, consecinta unor livrari de bunuri pentru care nu s-au intocmit facturi. In consecinta acestea nu se inregistreaza in Jurnalul de vanzari.
Ca urmare, in urma plusurilor de inventar nu se diminueara baza impozabila, diminuarea cheltuielilor urmare a inregistrarii plusului constatat va avea ca efect majorarea profitului impozabil la momentul inventarierii.
In cazul constatarii unor lipsuri imputabile in gestiune, administratorii trebuie sa impute persoanelor vinovate bunurile lipsa la valoarea lor de inlocuire.
Prin valoare de inlocuire, in sensul prezentelor norme, se intelege costul de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui lipsa in gestiune la data constatarii pagubei, care cuprinde pretul de cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau pentru intrarea in gestiune a bunului respectiv. In cazul bunurilor constatate lipsa, ce urmeaza a fi imputate, care nu pot fi cumparate de pe piata, valoarea de imputare se stabileste de catre o comisie formata din specialisti in domeniul respectiv.
Din punct de vedere fiscal in situatia in care valoarea de gestiune este sub cea din evidenta contabila, acest fapt constatandu-se cu ocazia inventarierii (valoare in minus) tratamentul fiscal este urmatorul:
1) Din punct de vedere al TVA
Potrivit prevederilor pct. 6 alin (5) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, dat in aplicarea art 128, bunurile constatate lipsa din gestiune (marfuri) nu sunt considerate livrari de bunuri, fiind aplicabile prevederile art. 148 din Codul fiscal si ale pct. 53 din Normele metodologice. Potrivit prevederilor mentionate se va ajusta TVA dedusa initial la momentul constatarii evenimentului.
La pct. 53 alin. (1) din normele metodologice, date in aplicare pentru art.148 din Codul fiscal
se precizeaza ca:
"53. (1) Potrivit prevederilor art. 148 alin. (1) din Codul fiscal, se ajusteaza taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor si activelor corporale fixe, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital conform art. 149 din Codul fiscal . Nu se efectueaza ajustarea taxei deductibile:
a) in situatia in care are loc o livrare/prestare catre sine efectuata de persoana impozabila conform art. 128 alin. (4) sau art. 129 alin. (4) din Codul fiscal;
b) in situatiile prevazute la art. 128 alin. (8) din Codul fiscal;
c) in cazul bunurilor distruse sau pierdute in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila;
d) in cazul bunurilor furate, daca persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare."
2) Din punct de vedere al impozitului pe profit potrivit prevederilor art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea impozitului pe profit, cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VI. Nu intra sub incidenta acestor prevederi stocurile si mijloacele fixe amortizabile, distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
Nu intra sub incidenta acestor prevederi, potrivit pct. 41 din Normele metodologice cheltuielile cu bunurile de natura stocurilor neimputabile, sau a activelor corporale, constatate lipsa din gestiune sau degradate si inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, dupa caz, pentru care s-au incheiat contracte de asigurare.
Inregistrari contabile:
1)Plusuri la inventar:
la pret cu amanuntul:
371%
607
378
4428
Sau
% 371 (minus)
607 (minus)
(minus)
4428(minus)
cu valoarea inregistrata initial in contabilitate (conform NIR)
la pret de achizitie
371=607 sau 607=371 (minus) cu valoarea la pret de inregistrare a marfurilor constatate plus la inventar;
2) Minusuri la inventar:
In functie de evidenta marfurilor la pret de achizitie sau la pret cu amanuntul :
a) la pret cu amanuntul:
%= 371
4428
378
607
b) la pret de achizitie
b) 607=371
Si in ambele situatii:
635= 4426 cu ajustarea TVA deduse initial.
Cheltuiala atat cu costul marfii cat si cu TVA sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea profitului impozabil. Ajustare TVA se reflecta in decontul de TVA la rd.31 cu semnul minus.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro