MF a publicat, pentru dezbatere publica, procedura de anulare a obligatiilor fiscale accesorii, reglementata de OUG 107/2024. Procedura se afla in stadiul de proiect si poate fi consultata AICI.
Mai jos, consultantul fiscal Ionut Jinga a prezentat, succint, pentru PortalContabilitate.ro, pasii principali pe care trebuie sa ii urmati, astfel incat sa beneficiati de facilitatile fiscale prevazute de ordonanta de urgenta.
Amanarea la plata a obligatiilor fiscale restante
Debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, respectiv a obligatiilor de plata accesorii si/sau a unui procent din obligatiile bugetare principale, dupa caz, potrivit ordonantei de urgenta, prin depunerea unei notificari, conform modelului prevazut in anexa nr. 1 la prezenta procedura, astfel:
a) la registratura organului fiscal central competent, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in serviciul Spatiu privat virtual, denumit in continuare SPV;
b) prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in SPV;
c) prin intermediul serviciului SPV.
Dupa primirea notificarii, organul fiscal procedeaza la:
a) analiza indeplinirii de catre debitor a obligatiilor declarative potrivit vectorului fiscal pana la data depunerii notificarii;
b) efectueaza stingerile, compensarile si orice alte operatiuni necesare in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale potrivit art. II-V si XVI din ordonanta de urgenta.
Dupa depunerea notificarii, in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii acesteia, organul fiscal emite si comunica debitorului decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii si certificatul de atestare fiscala.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Dupa intocmirea procesului-verbal de punere de acord sau in cazul in care debitorul nu solicita clarificarea neconcordantelor, organul fiscal emite decizia de amanare la plata a unor obligatii bugetare, prevazuta in anexa nr. 4 la prezenta procedura, precum si adresa de sistare temporara, totala sau partiala, a executarii silite, adresata institutiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare si/sau tertilor popriti care detin/datoreaza sume de bani debitorului, ori, dupa caz, instiintarea de respingere a notificarii, prevazuta in anexa nr. 5 la prezenta procedura, daca debitorul nu se incadreaza in niciuna dintre ipotezele reglementate de prevederile art. II-V si XVI din ordonanta de urgenta.
Anularea unor obligatii de plata
Anularea unor obligatii bugetare se solicita de catre debitori, inclusiv de catre cei care au notificat organul fiscal, in baza unei cereri de anulare a unor obligatii bugetare, conform modelului prevazut in anexa nr. 8 la prezenta procedura, depusa la organul fiscal central competent prin modalitatile prevazute mai sus.
Cererea poate fi depusa dupa indeplinirea conditiilor de acordare a anularii, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv
Pentru a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, debitorul poate depune fie o singura cerere pentru toate situatiile prevazute la art. II V si XVI din ordonanta de urgenta, fie cate o cerere pentru fiecare dintre acestea.
Pentru a se putea aplica, prezentul ordin care reglementeaza aceasta procedura, trebuie adoptat si publicat in Monitorul oficial.
Foto: pexels.com