In acest moment, in legislatia din Romania nu se face distinctie intre deducerile aplicate autovehiculelor pe baza de motorina/benzina si autovehiculele electrice/hibrid. Conform unei propuneri legislative recente, acestea ar trebui sa existe, avand in vedere preocuparea autoritatilor la nivel european pentru stimularea achizitiilor de autovehicule electrice.
Potrivit articolul 28 alin. 14 din Codul fiscal, care reglementeaza cheltuielile cu amortizarea, pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand scaunul soferului, din categoria M1, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, in limita a 1.500 lei pe luna. Sunt exceptate situatiile in care mijloacele de transport se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
a) vehicule utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat
b) vehicule utilizate de agentii de vanzari si de achizitii, precum si pentru test drive si pentru demonstratii
c) vehicule utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie.
„Fara a tine cont ca posesorii de autovehicule cu combustibil pe motorina/benzina au dreptul sa deduca lunar cheltuieli precum combustibilul, piese de schimb, RCA, TVA, iar cei care detin autovehicule electrice nu beneficiaza in totalitate de aceste drepturi, cadrul legal actual creeaza o inechitate din acest punct de vedere, ceea ce conduce la necesitatea modificarii acestuia. Vom da ca exemplu deducerea cheltuielilor cu combustibilul pentru vehiculele pe motorina/benzina, care nu se aplica in cazul vehiculelor electrice, drept pentru care este necesar ca plafonul cheltuielilor lunare cu amortizarea unui autovehicul electric sa fie majorat.”
Prin prezenta initiativa se urmareste majorarea sumei lunare ce reprezinta cheltuielile cu amortizarea, de la 1500 lei/luna, asa cum este stabilit in momentul de fata, la 2500 lei/luna pentru vehicule electrice/hibrid.
"Necesitatea modificarii acestui prag apare din inechitatea crescuta la momentul prezent, respectiv posesorii de autovehicule electrice nu au posibilitatea de a deduce, de exemplu, cheltuielile cu combustibilul lunar, iar pentru a creea un cadru legal echilibrat si just, este necesar ca plafonul cheltuielilor lunare cu amotizarea unui autovehicul electronic sa fie majorat."
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Atentie! Proiectul trebuie sa fie promulgat de Presedinte si publicat in Monitorul Oficial pentru a putea fi aplicat.
Foto: pexels.com