Raport GRATUIT pentru contabili

ChatGPT pentru Contabili TOP prompturi utile explicat clar
Solutia simpla pentru a profita de tehnologia AI!

Conform pct. 328 din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014, la scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale pentru decontarea acestora.
In vederea lichidarii, societatea trebuie sa achite toate datoriile si sa incaseze toate creantele. Creantele neincasate pot fi scoase din evidenta dupa ce s-au intreprins toate demersurile legale pentru incasarea acestora.
Se doreste inchiderea unei societati. Aceasta nu mai detine stocuri si nu are datorii, insa are o factura neincasata partial, in valoare de 16.800 lei, inclusiv TVA. Creanta nu mai poate fi recuperata, clientul aflandu-se in imposibilitate de plata, desi societatea debitoare este in continuare functionala. Cum poate fi solutionata aceasta situatie in vederea inchiderii societatii?
In ce priveste taxa pe valoarea adaugata neexigibila aferenta creantelor neincasate care sunt scoase din evidenta, Codul fiscal prevede anularea acesteia numai in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
In cazul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, prin exceptie de la regula generala conform careia exigibilitatea taxei intervine la data la care are loc faptul generator sau la data emiterii unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator, Codul fiscal prevede ca exigibilitatea taxei intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii.
Avand in vedere ca ajustarea bazei de impozitare cu anularea taxei colectate, atat in sistemul normal de taxa cat si in sistemul TVA la incasare, este permisa doar in cazul intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, apreciez ca la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate in urma prescrierii sau in alte situatii in afara de intrarea in faliment a debitorului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare, taxa pe valoarea adaugata neexigibila devine exigibila, nemaifiind aplicabila amanarea exigibilitatii pana la data incasarii.
Procedura complexa a radierii unui SRL/PFA explicata pas cu pas! Puteti alege: varianta Online (acces rapid, de oriunde si oricand) sau pe Stick USB Parcurgeti aceasta lucrare de top, care contine numeroase studii de caz! Evitati pasii gresiti, economisiti timp si bani! Click aici >>
Art 282 - Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii
(1) Exigibilitatea taxei intervine la data la care are loc faptul generator.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), exigibilitatea taxei intervine:
a) la data emiterii unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator;
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si alin. (2) lit. a), exigibilitatea taxei intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, in cazul persoanelor impozabile care opteaza in acest sens, denumite in continuare persoane care aplica sistemul TVA la incasare.
(10) In situatia livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii pentru care se aplica sistemul TVA la incasare, in cazul evenimentelor mentionate la art. 287 regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente, dar pentru stabilirea exigibilitatii taxei se aplica urmatoarele prevederi:
d) pentru situatia prevazuta la art 287 lit d) se opereaza anularea taxei neexigibile aferente;
Norme metodologice
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Art. 287 - Ajustarea bazei de impozitare
Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.
Monografia contabila propusa este urmatoarea:
Scoatere din evidenta a creantei neincasate
654 = 4111/4118
Colectare TVA
4428 = 4427
Inchidere TVA
4427 = 4423
Plata TVA la bugetul de stat
5121 = 4423
Este imposibil sa nu va intalniti in activitatea dvs. cu procedura radierii unei entitati juridice (SRL, PFA, II. IF), o procedura foarte prezenta in ultima perioada in mediul de afaceri autohton, dovada ca numarul firmelor radiate anul acesta a atins un record al ultimilor 12 ani.
Peste 60.000 de firme au fost radiate la nivel national in acest an, conform statisticilor ONRC.
--> Ce aveti de facut, in 2026, din punct de vedere contabil, atunci cand va confruntati cu un caz de radiere?
Atentie, procedura in sine este una complexa, sunt multe aspecte de gestionat (legate de stingerea datoriilor fiscale, lichidarea activelor si a stocurilor de marfa, plata impozitelor si contributiilor care rezulta din aceste operatiuni etc.) si, desigur, sunt multe documente de intocmit.
Si tocmai pentru ca procedura este una complexa, va oferim un ajutor solid prin intermediul unei lucrari de ultima ora, marca Rentrop & Straton: Radiere SRL. PFA. II. IF!
Realizata de reputatul specialist Vera Constantin, aceasta explica limpede si de o maniera completa toate aspectele tehnice si fiscal-contabile ale procedurii de radiere si, totodata, analizeaza si solutioneaza, sub forma unor studii de caz, situatiile mai dificile care apar in practica.
...Click aici pentru explicatii detaliate >>
Articole similare
LICHIDARE SOCIETATE care aplica sistemul TVA la incasare: Cum se scoat din evidenta creantele neincasateLICHIDARE SOCIETATE platitoare de impozit pe profit: Monografie contabila, obligatii fiscale si declarativeProcedura de lichidare si radiere a societatii: Documente de intocmitDizolvarea voluntara si lichidarea unei societati: Etape de parcurs si ce documente se intocmescCum se desfasoara lichidarea voluntara (fara numirea unui lichidator): Demersuri la ONRC si ANAFUltimele articole
LICHIDARE SOCIETATE comerciala: formulare si monografie contabilaCe obligatii au asociatii care obtin venituri din lichidarea societatii?Radiere SRL fara activitate: obligatii si proceduri legaleBilantul de lichidare: Etapele lichidarii voluntare, particularitati si depunerea situatiilor financiareLICHIDARE SOCIETATE. Ce se intampla cu soldul contului 1068Articole similare
Lichidare societate care aplica sistemul TVA LA INCASARE: Cum se scoat din evidenta creantele neincasateTVA LA INCASARE: Cand se poate iesi din sistem si exemplu practic pentru contabiliDreptul de deducere a TVA: Aplicare, limitari si conditii de exercitarePolitici contabile si operare eficienta in SAGA: Doua lucrari pe care va puteti baza zi de ziTVA LA INCASARE 2026 - 2027: Plafon mai mare si reguli tranzitorii noiUltimele articole
TVA si controale ANAF: Tot ce trebuie sa stiti inainte de verificareTVA LA INCASARE in 2026: Cum functioneaza dupa modificarile aduse prin O.U.G. nr. 8/2026 [Studiu de caz]Luni, 22 decembrie 2025 - Termenul limita de depunere a notificarii pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA LA INCASAREInspectie fiscala: Ce nereguli a descoperit ANAF in timpul controalelor desfasurate in septembrie 2025Atentie la cheltuielile personale pe firma! Ce riscuri aveti si cum trebuie sa le gestioneze contabilul
DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"ChatGPT pentru Contabili TOP prompturi utile"
Solutia simpla pentru a profita de tehnologia AI!