email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contabilizarea vanzarii bunurilor cu plata in rate

bunurivanzare in ratecontabilitate


                   Contabilizarea vanzarii bunurilor cu plata in rate

Entitatile care isi desfasoara activitatea in sfera comertului practica pentru anumite produse, in vederea sporirii atractiei cumparatorilor, un sistem de vanzari cu plata in rate.

De regula, se vand cu plata in rate bunuri de folosinta indelungata si cu valoare mare, cum ar fi: articole de mobilier, aparatura electrocasnica si electronica, atat pentru persoane fizice, care pot fi si salariati din cadrul entitatii, cat si catre persoane juridice.

In cadrul politicii de vanzari, entitatea isi stabileste ca obiectiv distinct gama de bunuri destinate vanzarii cu plata in rate, precum si modul de publicitate a acestei activitati.

Indiferent de cumparator, vanzarea de bunuri cu plata in rate presupune incheierea unui contract de vanzare-cumparare in rate intre entitatea vanzatoare si client.

In cazul in care vanzarea se efectueaza catre populatie, deci clientul este persoana fizica, in vederea incheierii unui astfel de contract, acesta trebuie sa indeplineasca, de regula, anumite criterii:

  • sa faca dovada posibilitatii achitarii ratelor esalonate la termenele prevazute in contract;
  • sa prezinte 2 giranti cu locuri de munca permanente si venituri salariale corespunzatoare;
  • sa faca dovada ca au domiciliul stabil in aceeasi localitate cu entitatea.

In cazul vanzarii catre o alta entitate, clientul – persoana juridica va pune la dispozitia entitatii vanzatoare, documentele care sa contina datele de identificare ale entitatii cumparatoare.

In general, la incheierea contractului se achita un avans, care poate reprezenta o cota de 30 – 40% din valoarea bunurilor, iar diferenta se imparte in cote egale, denumite rate. Ratele sunt impartite in cote egale, si pot fi lunare, trimestriale sau pe alte perioade de timp, in functie de bunurile achizitionate.

Pentru vanzarea in rate la care intervine creditul comercial se percepe o dobanda ce are aceeasi scadenta cu ratele. In practica, dobanda aferenta vanzarilor cu plata in rate se calculeaza in mai multe variante, in functie de decizia entitatii sau negocierilor cu cumparatorul, astfel:

  • dobanda aplicata la marimea ratei,
  • dobanda aplicata la restul de plata,
  • dobanda aplicata la restul de plata in suma fixa.

In conditiile in care are loc intarzierea platii ratelor, se percep penalizari aplicate la valoarea ratei scadente neachitate, pentru fiecare zi intarziere, iar in cazul nerecuperarii ratelor sau a bunului, se actioneaza in justitie. Toate aceste elemente se stipuleaza in contract.

De asemenea, in contract exista prevederi referitoare la obligatiile partilor, obiectul contractului, modalitatea de plata si raspunderile partilor contractante.

Reflectarea in contabilitate a veniturilor din vanzarea de bunuri se efectueaza in conformitate cu prevederile pct. 214 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel:

  • „In contabilitate, veniturile din vanzari de bunuri se inregistreaza in momentul predarii bunurilor catre cumparatori, al livrarii lor pe baza facturii sau in alte conditii prevazute in contract, care atesta transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor respective, catre clienti...


Ti se pare interesant subiectul pe care l-ai urmarit?
Este primul pas – acesta in care realizezi ca poti elimina bataile de cap! Fa-l pe urmatorul: alege macar una din Monografiile Contabile propuse pe www.monografiicontabile.monografii.ro va face diferit de toti ceilalti colegi din departamentul Contabilitate. Garantam inlaturarea totala a starii tale de stres si inlocuirea ei cu o stare de spirit de invingator!

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro. In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala. 
 

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
bunurivanzare in ratecontabilitate


Data aparitiei: 23 Aprilie 2009

Votati articolul "Contabilizarea vanzarii bunurilor cu plata in rate":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X