email
Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reglementari contabile privind taxa verde

taxa verdereglementari contabilecontabilitate

Care este codul legal prin care taxa verde trebuie evidentiata separat in contabilitate si factura? Este o taxa fixa sau este o taxa in euro la cursul zilei?

Pentru gestionarea deseurilor de echipamente electrice si electronice, producatorii (importatori, producatori) au cele mai multe responsabilitati, conform legislatiei in vigoare.

Organizatia colectiva ECO TIC, una dintre organizatiile care a preluat responsabilitatile producatorilor de IT &C, isi demareaza activitatea de gestionare a echipamentelor de deseuri de echipamente electrice si electronice (DEEE) prin aplicarea unui timbru verde de 7 RON pentru fiecare produs IT&C.

Acesta inseamna ca toti membrii acestei organizatii vor adauga produselor proprii acest timbru verde, care va arata cat costa reciclarea produsului respectiv. Aceasta taxa nu este impusa de stat si nu este obligatorie decat pentru cei care au ales-o, respectiv membrii unei organizatii colective sau chiar producatori care au ales sa isi gestioneze in regim propriu deseurile de echipamente electrice si electronice.

Acestia isi stabilesc costurile de reciclare si adauga la costurile produsului si aceasta Ątaxa verdeĒ/Ątimbru verdeĒ. Aceasta contributie a fost instituita ca urmare a demararii sistemului gestionarii colectarii si reciclarii DEEE, conform Directivei europene EC/96/2002 si a HG nr. 448/2005.

Pe site-ul acestei organizatii, respectiv se regasesc raspunsuri la o serie de intrebari legate de Ątimbrul verdeĒ.

Carei legislatii se supune timbrul verde?

Timbrul verde este un mod de finantare al procesului de gestiune al DEEE, adoptat de asociatia ECO TIC respectand H.G. nr. 448/ 2005 si Directiva Europeana 2002/96/CE, cu aprobarea comisiei de autorizare guvernamentala, care a acordat ECO TIC licenta de operare 001/2007.
Cum trebuie facturat timbrul verde?

Timbrul verde se factureaza ca pozitie separata pe factura si este purtator de TVA. Prin exceptie, in special pentru vanzarile catre clientii finali, timbrul verde poate fi inclus in pretul total al produsului, cu mentionarea in factura a acestui fapt.

Hotararea de guvern nr. 448/2005 prevede la articolul 8:

Costurile de colectare, tratare si eliminare nepoluanta nu se evidentiaza separat la momentul vanzarii de noi produse.

Totusi Hotararea de guvern nr. 448/2005 nu face decat sa legifereze obligatia operatorilor economici responsabili de a gestiona si finanta colectarea si reciclarea DEEE, fie in mod individual, fie prin intermediul unor organizatii colective, fara a institui in mod clar aceasta taxa: Ątimbru verdeĒ in valoare de 7 RON/produs.

Din acest motiv, Ątimbrul verdeĒ ar trebui prezentat separat atat pe factura, cat si in contabilitate, deoarece el nu poate fi considerat un element de cost in conformitate cu prevederile Ordinului nr. 1.752/2005, care mentioneaza in cadrul articolului 54 (1):

54. - 1) Costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.

Aplicarea timbrului verde este modalitatea aleasa de Asociatia ECOTIC de a finanta procesul de colectare si reciclare DEEE, fara a reprezenta astfel o taxa reglementata expres de statul roman.

Din aces motiv, ar fi mai prudent ca aceasta suma sa fie reflectata printr-un cont intermediar de genul Ą447 Fonduri speciale Ė taxe si varsaminte asimilateĒ, avand in vedere si modalitatea de colectare si ulterior transfer catre ECOTIC, asa cum sunt prezentate pe site-ul organizatiei:

Ce raportari trebuie facute catre asociatia ECOTIC ?

In vederea colectarii timbrului verde, firmele asociate in ECOTIC transmit la sfarsitul fiecarui trimestru calendaristic numarul total de echipamente purtatoare de timbru verde produse/importate si vandute in respectivul trimestru. Firma de contabilitate aflata sub contract cu ECO TIC factureaza pe baza acestor raportari contravaloarea timbrului verde colectat de fiecare membru; confidentialitatea acestor date este garantata prin contractul existent intre firma de contabilitate si ECOTIC.

Periodic, la intervalele cerute de ANPM, fiecare membru transmite catre ECOTIC pe baza unui tabel de raportare conform anexelor din OMMD 1223/2005 numarul de unitati produse/ importate si vandute in respectiva perioada, ECO TIC intocmind raportarea catre ANPM prin totalizarea datelor la nivelul intregii asociatii.

Modalitatea propusa de reflectare in contabilitate, avand in vedere cele enuntate mai sus, este:

1. Cazul 1 Ė Cazul unui importator de marfa - echipamente IT

a. Importul de echipamente IT:

              371         =            401                  1.000 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄMarfuriĒ¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄFurnizoriĒ¬†

             4426        =             4427                   190 RON
¬†¬†¬† ĄTVA deductibilaĒ¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄTVA colectataĒ

b. Vanzarea echipamentelor IT marfa:

            4111         =               %                    1.436 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄClientiĒ¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† 707¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†1.200 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄVenituri din vanzarea marfurilorĒ
                                           447                        7 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄFonduri speciale - taxe si varsaminte asimilateĒ
                                            4427                   229 RON 
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†ĄTVA colectataĒ

c. Descarcarea gestiunii cu marfa vanduta:

                607             =             371               1.000 RON
¬†¬† ĄCheltuieli privind marfurileĒ¬†¬†¬†¬†¬† ĄMarfuriĒ

d. Facturarea sumei aferente timbrului verde de catre ECOTIC:

                  %             =              401                    8 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄFurnizoriĒ
                 447                                                    7 RON
¬†ĄFonduri speciale Ė taxe si varsaminte asimilateĒ
                4426                                                   1 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄTVA deductibila ď

2. Cazul 2 Ė Cazul unui producator de echipamente IT

a. Vanzarea echipamentelor IT produse finite:

                 4111           =              %                1.436 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄClientiĒ¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† 701¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† 1.200 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄVenituri din vanzarea produselor finiteĒ
                                                   447                   7 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ¬† ĄFonduri speciale Ė taxe si varsaminte asimilateĒ

                                                   4427                229 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄTVA colectataĒ

b. Descarcarea gestiunii cu produsele vandute:

                  711           =           345                  1.000 RON
¬†¬†¬†¬†¬† ĄVariatia stocurilorĒ¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄProduse finiteĒ

c. Facturarea sumei aferente timbrului verde de catre ECOTIC:

                   %             =             401                      8 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄFurnizoriĒ
                   447                                                    7 RON
¬†¬† ĄFonduri speciale Ėtaxe si varsaminte asimilateĒ¬†
                 4426                                                    1 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄTVA deductibila ď

Cazul 3 Ė Cazul unui distribuitor de echipamente IT marfa

a. Achizitia de echipamente IT, de catre un distribuitor:

                     %            =             401                1.198 RON 
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†371¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄFurnizoriĒ¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† 1.000 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄMarfuriĒ
                    447
¬†¬† ĄFonduri speciale Ė taxe si varsaminte asimilateĒ¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† 7 RON
                   4426                                                 191 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄTVA deductibilaĒ

b. Achitarea facturii de la furnizor:

                   401          =          5121                       1.198 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄFurnizoriĒ¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄConturi la banci in leiĒ

c. Vanzarea marfurilor - echipamente IT:

                  4111         =            %                         1.436 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄClientiĒ¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† 707¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†1.200 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄVenituri din vanzarea marfurilorĒ
                                              447                             7 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄFonduri speciale - taxe si varsaminte asimilateĒ
                                             4427                          229 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄTVA colectataĒ

d. Descarcarea gestiunii cu marfa vanduta:

                    607        =               371                     1.000 RON
¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ĄCheltuieli privind marfurileĒ¬† ¬†ĄMarfuriĒ

e. Deoarece distribuitorul achizitioneaza deja echipamentele IT cu timbrul verde aplicat, el nu face decat sa factureze mai departe aceasta valoare pentru a o recupera, deci nu se pune problema de a fi facturat de catre ECOTIC.

Retailerii sunt obligati sa aplice timbrul verde?

Conform prevederilor legale, asa cum sunt redate si in cadrul site-ului ECOTIC:

Timbrul verde este facturat de producatori/importatori (indiferent de originea comunitara sau nu a echipamentului) la vanzarea catre clientul persoana juridica sau fizica. In diferitele etape ale lantului comercial, agentii economici platesc timbrul verde catre furnizor si il recupereaza ca valoare prin facturare catre client. Timbrul verde colectat in acest fel de producatori/ importatori este virat catre ECOTIC care dispune astfel de resursele necesare finantarii procesului de gestionare a DEEE. In consecinta, retailerii, chiar daca nu sunt membrii ECOTIC ( legislatia nu impune nici o obligatie de afiliere sau autogestionare a DEEE pentru retaileri) platesc doar timbrul verde facturat de furnizori si il refactureaza clientilor. In cazul in care retailerul achizitioneaza EEE de la un furnizor care nu i-a facturat timbrul verde, e indicat ca aceasta situatie sa fie sesizata asociatiei pentru clarificare.

4) Producatorii sau tertii care actioneaza in numele lor sunt obligati sa organizeze colectarea, valorificarea si reciclarea DEEE, pentru a indeplini obligatiile prevazute la art. 5 alin. (13) si la art. 7 alin. (1), in una dintre urmatoarele modalitati:

a) individual, utilizand propriile resurse;
b) transferarea acestor responsabilitati, pe baza de contract, catre operatorul economic legal constituit, denumit in continuare organizatie colectiva, autorizata in acest scop de Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

de Contabilul.ro

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
taxa verdereglementari contabilecontabilitate

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 24 August 2009


Votati articolul "Reglementari contabile privind taxa verde":
Rating:

Nota: 4.14 din 5 din 11 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Intreprindere Individuala -numerotare facturi, acte obligatorii, registru jurnal

Intrebare: Buna ziua!
Sunt noua pe acest forum! In primul rand vreau sa va felicit pt toata munca depusa si sa va multumesc pt ajutorul acordat noua care suntem la inceput de drum in aceasta meserie.

Am si eu o intreprindere individuala (ca si activitate am o ferma de iepuri ) si am cateva nelamuriri legate de actele care trebuiec intocmite. In primul rand care ar fi actele care trebuie sa existe in societate? In al doilea rand cum se face numerotarea facturilor? In anul 2013 am avut facturi de la nr 1 la nr 45 cu seria AA si chitante scu seria AB aceleasi numere. As dori sa stiu daca in 2014 incep cu nr 1 sau continui cu nr 46? Se schimba seria sau ramane aceeasi?
Trebuie sa tin gestiune la iepuri? Cati am vandut, cati s-au fatat? Am voie sa am consum propriu?

Daca luna asta inregistrez 20 de iepuri in contabilitate am voie sa trec ca si consum propriu un anumit numar?
Daca am o cheltuiala inainte sa am vanzare - deci nu am incasari- ce fac? Trec in registrul jurnal de incasari si plati aport asociat ca la SRL? Dupa ce fac acest aport la sf anului imi iau banii investiti inapoi?

Multumesc frumos pentru eventualele raspunsuri!


Raspuns: 1.Conform Ordinului nr. 3512 din 27/11/2008 privind documentele financiar-contabile, cu modificarile...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 24 August 2009 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 7 - 3 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2021 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X