Â
de Irina Dumitrescu, valabil la 28-Apr-2010
Intrebare: In cazul unui echipament constatat lipsa la inventar, imputabil, se intocmeste si factura salariatului sau este suficienta decizia de imputare, in vederea colectarii TVA-ului aferent valorii acestuia?
Raspuns: Potrivit Normelor specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile cuprinse in Anexa nr. 2 a OMFP 3512/2008:
„DECIZIE DE IMPUTARE (Cod 14-8-2)
  1. Serveste ca:
  - document de imputare a valorii pagubelor produse;
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
  - titlu executoriu din momentul comunicarii;
  - document de inregistrare in contabilitate.
  2. Se intocmeste in doua exemplare sau in mai multe exemplare, in functie de numarul persoanelor raspunzatoare pentru paguba produsa, pe baza actelor de constatare (procese-verbale, referate etc.) si se semneaza de catre conducatorul unitatii, cu viza de control financiar preventiv si viza compartimentului juridic.
  3. Circula:
  - la persoana desemnata pentru acordarea vizei de control financiar-preventiv (toate exemplarele);
  - la compartimentul juridic, pentru vizare asupra legalitatii si realitatii;
  - la conducatorul unitatii, pentru semnare (ambele exemplare);
  - la persoana (sau persoanele) raspunzatoare de paguba adusa unitatii pentru semnare de luare la cunostinta si de imputare (ambele exemplare).
  4. Se arhiveaza la compartimentul financiar- contabil (exemplarul 1).
(.......)
LISTA DE INVENTARIERE
(Cod 14-3-12) si (Cod 14-3-12/b)
  1. Serveste ca:
  - document pentru inventarierea bunurilor aflate in gestiunile unitatii;
  - document pentru stabilirea lipsurilor si plusurilor de bunuri (imobilizari, stocuri materiale) si a altor valori (elemente de trezorerie etc.);
  - document justificativ de inregistrare in evidenta magaziilor (depozitelor) si in contabilitate a plusurilor si minusurilor constatate;
  - document pentru intocmirea registrului-inventar;
  - document pentru determinarea ajustarilor pentru depreciere/pierdere de valoare;
  - document centralizator al operatiunilor de inventariere.
(......)”
Din punct de vedere al TVA, in conformitate cu prevederile art. 128 alin. (4) lit. d) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia celor la care se face referire la alin. (8) lit. a)-c) al acestui articol, sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata.
Potrivit art. 128 alin. (8) lit. a)-c) din legea mentionata si punctului 6 alin. (10) si (11) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, nu constituie livrare de bunuri:
a) bunurile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a unor cauze de forta majora, precum si bunurile pierdute ori furate, dovedite legal.
  Prin cauze de forta majora se intelege:
  1. incendiu, dovedit prin documente de asigurare si/sau alte rapoarte oficiale;
  2. razboi, razboi civil, acte de terorism;
  3. orice alte evenimente pentru care se poate invoca forta majora;
Prin bunuri pierdute se intelege bunurile disparute in urma unor calamitati naturale, cum ar fi inundatiile, alunecarile de teren, sau a unor cauze de forta majora;
Prin bunuri furate se intelege bunurile lipsa din gestiune, neimputabile, pentru care persoana impozabila poate prezenta dovada constatarii furtului de catre organele de politie, care este acceptata la despagubire de societatile de asigurari.
b) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
- bunurile nu sunt imputabile;
- degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente.
- se face dovada ca s-au distrus bunurile si nu mai intra in circuitul economic.
Â
 c) perisabilitatile, in limitele prevazute prin lege;
Potrivit art. 155 alin. (2) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, persoana inregistrata conform art. 153 trebuie sa autofactureze, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, fiecare livrare de bunuri sau prestare de servicii catre sine.
In acest sens, punctul 70 alin. (1) din Titlul VI al normelor mentionate stabileste ca, auto-factura pentru livrari de bunuri sau prestari de servicii catre sine trebuie emisa numai daca operatiunile in cauza sunt taxabile si numai in scopul TVA, fiind obligatorie mentionarea urmatoarelor informatii:
  „a) numarul facturii, care va fi un numar secvential acordat in baza uneia sau mai multor serii, care identifica in mod unic o factura;
  b) data emiterii;
  c) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile, la rubrica furnizor;
  d) pentru situatiile prevazute la 128 alin. (4) lit. a), c) si d) din Codul fiscal, si la prima teza a art. 129 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, la rubrica cumparator se inscriu informatiile mentionate la lit. c);
  e) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA ale beneficiarului, la rubrica cumparator, pentru situatiile prevazute la art. 128 alin. (4) lit. b), si a doua teza a art. 129 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal;
  f) denumirea si descrierea bunurilor livrate sau serviciilor prestate;
  g) valoarea bunurilor sau serviciilor, exclusiv taxa;
  h) cota de taxa aplicabila;
  i) valoarea taxei colectate.”
Astfel, in scopul TVA, societatea dvs., persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, are obligatia sa emita o autofactura pentru bunurile constatate lipsa din gestiune, imputabile.
Aceasta autofactura va cuprinde in mod obligatoriu informatiile redate mai sus.