Agentii economici furnizori de bunuri, servicii sau lucrari isi pot compensa sumele pe care le au de recuperat de la stat cu datoriile din taxe si impozite.
Atata timp cat, fata de textul anterior al Codului de Procedura Fiscala, sunt incluse alaturi de sumele de restituit si de rambursat si cele "de plata", se poate trage concluzia ca legiuitorii au avut in vedere nu doar creantele fiscale, ci si creantele izvorate din contractele de furnizare de bunuri, servicii sau lucrari.
Companiile isi vor putea compensa sumele pe care le au de recuperat de la stat ca urmare a contractelor de furnizare de bunuri, servicii sau lucrari cu datoriile din taxe si impozite.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) precizeaza ca prevederile recent aprobatei Ordonante de urgenta nr. 88 din 2010 pentru modificarea Codului de procedura fiscala poate „constitui temei de drept al stingerii obligatiilor reciproce, in situatia existentei unor drepturi de creanta reciproce, care sa rezulte si din obligatiile de plata fata de operatorii economici furnizori de bunuri, servicii si/sau lucrari“.
Interpretarea ANAF este necesara pentru lamurirea art. 116 din actul normativ care arata ca "prin compensare se sting creantele statului sau unitatilor administrativ-teritoriale ori subdiviziunilor acestora reprezentand impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat cu creantele debitorului reprezentand sume de rambursat, de restituit sau de plata de la buget, pana la concurenta celei mai mici sume, cand ambele parti dobandesc reciproc atat calitatea de creditor, cat si pe cea de debitor, cu conditia ca respectivele creante sa fie administrate de aceeasi autoritate publica".
Ce spune legea
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Examen Consultant Fiscal 2024
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Numai ca din formularea actului normativ nu reiese clar respectiva intentie. "Prin adoptarea OUG nr. 88 s-a reglementat compensarea de drept prin stingerea creantelor reciproce chiar in momentul cand creantele exista deodata. Rezulta ca prin modificarea textului de lege la art. 116 alin. (1) a fost introdusa posibilitatea compensarii creantelor debitorului reprezentand atat sume de rambursat sau de restituit, cat si sume de plata de la buget, provenite din obligatiile de plata fata de operatorii economici furnizori de bunuri, servicii si lucrari", explica Fiscul.
"E vorba de situatia in care bugetul statului are o creanta impotriva contribuabilului, iar, in acelasi timp, contribuabilul are o creanta impotriva statului. Si in acest caz, compensarea e posibila. Probabil ca exista firme care au creante de aceasta natura impotriva statului si carora, in vederea eliminarii blocajelor, li s-a acordat posibilitatea de a compensa astfel de creante cu datoriile pe care le au la bugetul de stat", spune Ruxandra Jianu, partner Biris&Goran.
"Probabil ca exista firme care au creante impotriva statului si carora li s-a permis aceasta compensare." RUXANDRA JIANU, partener Biris&Goran
Sursa: Capital.ro, EvenimentulZilei.ro