email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrarea in contabilitate a datoriei anulate

TVAinregistrare in scopuri de TVAdatorie anulata


Intrebare:
O firma persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, contribuabil mijlociu avand ca obiect principal de activitate achizitii intracomunitare de produse alimentare ambalate, inregistreaza la 31.12.2009 o pierdere contabila in suma de 4139374 lei (pierdere fiscala 2815816 lei) aferenta ultimilor 3 ani, iar pana la 31.12.2010 va inregistra o pierdere totala aferenta anului 2010 undeva intre 1000000-1500000 lei.

De asemenea, firma inregistreaza datorii comerciale intarziate la plata (facturi de marfa neachitate)  de circa 6600000 lei, restul datoriilor (stat, furnizori de  utilitati, prestatori de serv., angajati etc.) sunt in termenele legale.

Asociati in firma sunt: doua persoane juridice nerezidente (doua firme poloneze care inpreuna totalizeaza 99% din capitalul social) si o persoana fizica romana  care detine 1% din capitalul social.

Datoriile comerciale susmentionate (6600000 lei) sunt fata de cele 2 firme poloneze asociati in firma romaneasca.

S-a hotarat cesionarea (sau vanzarea) partilor sociale ale firmei romanesti (al carei capital social este de 1000000 lei) catre o alta persoana fizica romana, dar cu conditia acoperirii pierderilor, pentru aceasta firmele poloneze (proprietari in firma romaneasca) fiind dispuse sa renunte la a mai incasa o parte din cei 6600000 lei.
 
1. Care este forma legala prin care se poate renunta la o parte din acea datorie comerciala? Hotararea ascociatilor, act aditional la contractul de distributie?
2. Care sunt implicatiile fiscale? Trec pe venituri impozabile 50000000-6000000 lei, colectez TVA din sumele astea etc.?
3. Care sunt inregistrarile contabile aferente?

Raspuns:
Renuntarea la o parte din datoriile comerciale se face pe baza unei declaratii de renuntare data de catre reprezentantii legali ai societatilor comerciale furnizoare, fara sa fie necesara incheierea unui act aditional la contractul de distributie intrucat renuntarea este un act juridic unilateral din partea creditorului obligatiei  comerciale.

Hotararea asociatilor societatii comerciale romanesti poate fi luata in considerare in situatia in care aceasta societate ar renunta ea insasi la incasarea unor creante comerciale de la proprii clienti, ceea ce nu este cazul in situatia prezentata.

In baza declaratiei de renuntare, societatea va proceda la inregistrarea in contabilitate a datoriei anulate, prin formula contabila

                         401 „Furnizori”              =         7588 „Alte  venituri din exploatare”.

Veniturile astfel inregistrate intra in masa profitului impozabil, in conformitate cu prevederile art. 19 alin. 1 din Codul fiscal si pct. 12 din  Normele metodologice si vor conduce la diminuarea/recuperarea pierderii contabile/fiscale, dupa caz. In ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata, anularea  datoriei catre furnizori nu implica colectarea taxei doarece nu este vorba de o operatiune impozabila, in sfera taxei, respectiv o livrare de bunuri sau o prestare de servicii efectuata cu plata sau asimilata acestora.

Totusi, daca anularea partiala a datoriilor comerciale imbraca, in fapt ,forma unei reduceri de pret devin  aplicabile prevederile art. 138 din Codul fiscal referitoare la ajustarea bazei de impozitare, care, in cazul  achizitiilor intracomunitare de bunuri de la firmele  poloneze, implica diminuarea taxei deductibile concomitent cu diminuarea taxei colectate, prin aplicarea mecanismului taxarii inverse.

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei!
Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal!

 In Manualul de Inventariere gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare.
...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAinregistrare in scopuri de TVAdatorie anulata


Data aparitiei: 03 Ianuarie 2011

Votati articolul "Inregistrarea in contabilitate a datoriei anulate":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X