email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrarea in contabilitate a datoriei anulate

TVAinregistrare in scopuri de TVAdatorie anulata


Intrebare:
O firma persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, contribuabil mijlociu avand ca obiect principal de activitate achizitii intracomunitare de produse alimentare ambalate, inregistreaza la 31.12.2009 o pierdere contabila in suma de 4139374 lei (pierdere fiscala 2815816 lei) aferenta ultimilor 3 ani, iar pana la 31.12.2010 va inregistra o pierdere totala aferenta anului 2010 undeva intre 1000000-1500000 lei.

De asemenea, firma inregistreaza datorii comerciale intarziate la plata (facturi de marfa neachitate)  de circa 6600000 lei, restul datoriilor (stat, furnizori de  utilitati, prestatori de serv., angajati etc.) sunt in termenele legale.

Asociati in firma sunt: doua persoane juridice nerezidente (doua firme poloneze care inpreuna totalizeaza 99% din capitalul social) si o persoana fizica romana  care detine 1% din capitalul social.

Datoriile comerciale susmentionate (6600000 lei) sunt fata de cele 2 firme poloneze asociati in firma romaneasca.

S-a hotarat cesionarea (sau vanzarea) partilor sociale ale firmei romanesti (al carei capital social este de 1000000 lei) catre o alta persoana fizica romana, dar cu conditia acoperirii pierderilor, pentru aceasta firmele poloneze (proprietari in firma romaneasca) fiind dispuse sa renunte la a mai incasa o parte din cei 6600000 lei.
 
1. Care este forma legala prin care se poate renunta la o parte din acea datorie comerciala? Hotararea ascociatilor, act aditional la contractul de distributie?
2. Care sunt implicatiile fiscale? Trec pe venituri impozabile 50000000-6000000 lei, colectez TVA din sumele astea etc.?
3. Care sunt inregistrarile contabile aferente?

Raspuns:
Renuntarea la o parte din datoriile comerciale se face pe baza unei declaratii de renuntare data de catre reprezentantii legali ai societatilor comerciale furnizoare, fara sa fie necesara incheierea unui act aditional la contractul de distributie intrucat renuntarea este un act juridic unilateral din partea creditorului obligatiei  comerciale.

Hotararea asociatilor societatii comerciale romanesti poate fi luata in considerare in situatia in care aceasta societate ar renunta ea insasi la incasarea unor creante comerciale de la proprii clienti, ceea ce nu este cazul in situatia prezentata.

In baza declaratiei de renuntare, societatea va proceda la inregistrarea in contabilitate a datoriei anulate, prin formula contabila

                         401 Furnizori              =         7588 Alte  venituri din exploatare.

Veniturile astfel inregistrate intra in masa profitului impozabil, in conformitate cu prevederile art. 19 alin. 1 din Codul fiscal si pct. 12 din  Normele metodologice si vor conduce la diminuarea/recuperarea pierderii contabile/fiscale, dupa caz. In ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata, anularea  datoriei catre furnizori nu implica colectarea taxei doarece nu este vorba de o operatiune impozabila, in sfera taxei, respectiv o livrare de bunuri sau o prestare de servicii efectuata cu plata sau asimilata acestora.

Totusi, daca anularea partiala a datoriilor comerciale imbraca, in fapt ,forma unei reduceri de pret devin  aplicabile prevederile art. 138 din Codul fiscal referitoare la ajustarea bazei de impozitare, care, in cazul  achizitiilor intracomunitare de bunuri de la firmele  poloneze, implica diminuarea taxei deductibile concomitent cu diminuarea taxei colectate, prin aplicarea mecanismului taxarii inverse.

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAinregistrare in scopuri de TVAdatorie anulata


Data aparitiei: 03 Ianuarie 2011

Votati articolul "Inregistrarea in contabilitate a datoriei anulate":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X