Guvernul a stabilit, la sfarsitul anului trecut, ca persoanele fizice ale caror venituri reale depasesc cu cel putin 50.000 de lei sumele declarate vor plati un impozit de 16% aplicat diferentei dintre cele 2 valori.
Presedintele ANAF, Sorin Blejnar, a punctat atunci ca actiunile de control in cazul marilor averi in scopul impozitarii vor fi declansate pentru 200-300 de persoane, in principal patroni foarte bogati care in ultimii ani au omis deliberat sa inregistreze veniturile pe firma, sustragandu-se de la plata obligatiilor fiscale.
In luna februarie, Blejnar a declarat ca un control major al averilor mari va fi desfasurat in a doua jumatate a anului viitor, insa nu a exclus ca si in acest an sa fie efectuate verificari.
Normele metodologice de aplicare a procedurii de utilizare a metodelor indirecte de control prevad ca Fiscul va verifica, intr-o prima etapa, persoanele cu venituri mari fara sa le notifice, iar pe perioada controlului poate solicita tertilor, inclusiv platitorilor de venit sau oricaror autoritati sau institutii publice, informatii sau documente pentru stabilirea situatiei fiscale reale.
Verificarea celor cu venituri mari se va realiza in mai multe etape, care vor determina in final starea de fapt fiscala reala, in functie de care se va stabili daca se poate dovedi provenienta veniturilor si daca se va aplica impozit.
Intr-o prima etapa, organele fiscale vor efectua o analiza pentru a stabili riscul probabil pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor institutii sau autoritati publice.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Selectarea persoanelor fizice in scopul verificarii se va face din lista persoanelor care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala, in functie de nivelul de risc si de capacitatea de efectuare a verificarilor fiscale prealabile documentare.
Daca rezultatul verificarii fiscale prealabile documentare reprezinta o diferenta semnificativa intre veniturile realizate, calculate in baza situatiei fiscale personale, si veniturile declarate de aceasta sau de platitorii de venit, organul fiscal comunica avizul de verificare persoanei fizice care a facut obiectul verificarii fiscale prealabile documentare.
In functie de datele obtinute, organele fiscale pot opri verificarea sau pot trece in etapa urmatoare de verificare fiscala, care presupune un control mai amanuntit al tuturor documentelor disponibile si in care pot fi solicitate si terte persoane pentru a da declaratii.
In scopul stabilirii bazei impozabile, organele fiscale vor folosi metode indirecte: metoda sursei si cheltuirii fondului, metoda fluxurilor de trezorerie si metoda patrimoniului.
Metoda sursei si cheltuirii fondului presupune compararea cheltuielilor efectuate de o persoana fizica cu veniturile declarate in perioada verificata. Metoda are la baza principiul ca orice cheltuiala in exces fata de valoarea declarata a veniturilor reprezinta venit impozabil nedeclarat.
Metoda fluxurilor de trezorerie se bazeaza pe analiza intrarilor si iesirilor de sume in conturile bancare, precum si a intrarilor si iesirilor de sume in numerar, pentru a stabili miscarile de disponibilitati banesti si asocierea acestor fluxuri cu sursele de venit si utilizarea acestora.
Metoda patrimoniului permite determinarea bazei impozabile ajustate pentru o persoana fizica verificata, analizand cresterea, respectiv descresterea patrimoniului net al acesteia.