email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce norme actuale se aplica pentru efectuarea operatiunilor intracomunitare

achizitii intracomunitareregistrul operatorilor intracomunitariROIinregistrare scopuri TVA

Se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.

Pentru a dovedi existenta unei achizitii intracomunitare este necesar sa existe documentele de transport care sa ateste efectuarea transportului. Din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.

In cazul achizitiei intracomunitare de bunuri, daca cumparatorul ii comunica furnizorului un cod de inregistrare in scopuri de TVA valabil, emis de autoritatile unui stat membru, altul decat cel in care are loc achizitia intracomunitara, locul respectivei achizitii intracomunitare se considera in statul membru care a emis codul de inregistrare in scopuri de TVA.

Persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile, inregistrate in scopuri de TVA, care intentioneaza sa desfasoare operatiuni intracomunitare trebuie sa solicite organelor fiscale competente inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni.

Operatiuni intracomunitare pot desfasura atat persoanele inregistrate ca platitori de TVA cat si persoanele juridice neinregistrate ca platitori de TVA. in scopul desfasurarii operatiunilor intracomunitare persoanele neinregistrate ca platitori de TVA vor solicita inregistrarea in scopuri speciale de TVA daca estimeaza ca vor realiza achizitii de bunuri mai mari de 10.000 euro.

Etape

I. Inregistrarea in scopuri speciale de TVA daca persoana impozabila nu este inregistrata deja in scopuri de TVA, daca:

- in anul calendaristic precedent sau in anul curent s-a depasit plafonul de 10.000 euro pentru achizitii de bunuri determinat pe baza cursului valutar de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii (3,4 lei/euro),
- urmeaza sa se realizeze achizitii sau prestari de servicii.

Atentie!
Inregistrarea in scopuri speciale de TVA se realizeaza inaintea achizitiei de bunuri daca urmeaza ca prin aceasta achizittie sa se depaseasca plafonul, inaintea prestarii serviciilor sau inaintea primirii serviciilor

Procedura de inregistrare

Inregistrarea in scopuri de TVA in conformitate cu art. 153^1 din Codul fiscal se realizeaza, prin depunerea formularului 091 - Declaratia de inregistrare in scopuri de TVA / Declaratia de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii.

Important:

inregistrarea conform art. 153^1 din Codul fiscal nu confera persoanei impozabile calitatea de
persoana inregistrata normal in scopuri de TVA. Codul de inregistrare obtinut in urma inregistrarii in scopuri speciale poate fi utilizat numai pentru achizitii intracomunitare sau pentru servicii.

II. Inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari

Procedura de inregistrare

In vederea inregistrarii in Registrul operatorilor intracomunitari, persoana inregistrata in scopuri de TVA trebuie sa completeze si sa depuna la organul fiscal competent:

- formularul 095 - Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari;
- certificatul de cazier judiciar eliberat de autoritatea competenta din Romania propriu, precum si pe cele ale tuturor asociatilor, cu exceptia societatilor pe actiuni si ale administratorilor.

Inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari se face inaintea realizarii operatiunilor intracomunitare.

III. Obligatii de raportare ale cumparatorului din Romania pentru achizitiile intracomunitare taxabile

Orice persoana inregistrata normal in scopuri de TVA trebuie:

- sa comunice furnizorului codul sau de TVA, valabil, obtinut in urma inregistrarii in Registrul Operatorilor Intracomunitari;
- sa determine valoarea taxei datorate in Romania si sa o inscrie in jurnalul pentru cumparari si in jurnalul de vanzari in conturile de TVA colectata si deductibila;
- sa inscrie valoarea achizitiei intracomunitare de bunuri si a TVA aferente in randurile aferente din decontul de TVA corespunzator perioadei fiscale de raportare;
- sa declare achizitiile intracomunitare in Declaratia 390 - Declaratie recapitulativa pentru livrari si achizitii intracomunitare, care se depune pana pe data de 25 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice, in care s-au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri.

de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
achizitii intracomunitareregistrul operatorilor intracomunitariROIinregistrare scopuri TVA


Data aparitiei: 11 Iunie 2012

Votati articolul "Ce norme actuale se aplica pentru efectuarea operatiunilor intracomunitare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X