email
Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Microintreprindere platitoare de TVA la trimestru. Obligatii la achizitia intracomunitara de bunuri

Microintreprindere platitoare de TVA la trimestru. Obligatii la achizitia intracomunitara de bunuri
tvaachizitii de bunuricod fiscal

Prezentam in continuare ce obligatii are o microintreprindere inregistratata ca platitoare de TVA la trimestru care doreste sa faca achizitie intracomunitara dintr-o tara vecina de la o societate cu CUI valid TVA.


Specialistul nostru in domeniu explica detaliat ce informatii trebuie stiute in acest caz.

Microintreprindere platitoare de TVA la trimestru: raspunsul specialistului

Daca valoarea achizitiei este sub plafonul de 10.000 euro, exclusiv TVA/an calendaristic, suma facturata de catre furnizorul din tara vecina sau de catre diversi furnizori din alte state membre, cumparatorul din Romania nu este obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA in regim special conform prevederilor art. 317, dar poate opta pentru inregistrarea in acest regim.

 

Optiunea astfel formulata prin inregistrare este aplicabila pentru o perioada de 2 ani calendaristici, daca, intre timp, microintreprinderea nu depaseste plafonul de scutire de 300.000 lei/an calendaristic astfel incat sa fie obligata sa se inregistreze in regim normal in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.

La depasirea plafonului de scutire de 10.000 euro cu un echivalent de 34.000 lei/exclusiv TVA/an calendaristic, cumparatorul din Romania este obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA in regim special conform prevederilor art. 317 alin. (1) lit. a) deoarece este obligat la plata TVA in Romania pentru toate achizitiile intracomunitare care urmeaza a fi efectuate, inclusiv pentru achizitia care a condus la depasirea plafonului de scutire. Inregistrarea TVA se efectueaza inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare de bunuri a carei valoare conduce la depasirea plafonului de 34.000 lei (10.000 euro)

"(1) Are obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform prezentului articol:

a) persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania si persoana juridica neimpozabila stabilita in Romania, neinregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze conform art. 316 si care nu sunt deja inregistrate conform lit. b) - d) sau alin. (2), care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania, inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare, daca valoarea achizitiei intracomunitare respective depaseste plafonul pentru achizitii intracomunitare in anul calendaristic in care are loc achizitia intracomunitara;"

Plafonul de 10.000 euro este reglementat prin norme, la pct. 90 alin. (2)

" (2) Persoanele impozabile prevazute la art. 268 alin. (4) din Codul fiscal sunt obligate sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA pentru achizitii intracomunitare de bunuri conform art. 317 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, daca depasesc plafonul pentru achizitii intracomunitare de 10.000 euro stabilit conform pct. 3 alin. (5) - (7). In cazul in care o persoana este obligata sa solicite inregistrarea in conditiile art. 317 alin. (1) din Codul fiscal, inregistrarea respectivei persoane conform acestui articol este considerata valabila de la data solicitarii inregistrarii."

Inregistrarea se efectueaza prin completarea si depunerea la organul fiscal competent a formularului cod 091 reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 631 din 9 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata. Deci, inregistrarea se efectueaza din data solicitarii inregistrarii exprimate prin depunerea formularului cod 091.

Codul de TVA precedat de simbolul RO, obtinut in acest mod de la autoritatea fiscala din Romania se comunica furnizorului intracomunitar din Bulgaria care trebuie sa considere ca efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri scutita de TVA in Bulgaria, dar impozabila in Romania, la cumparatorul care i-a comunicat un cod valid de TVA, emis de autoritatea fiscala din Romania. Prin comunicarea codului de TVA din Romania, cumparatorul din Romania isi asuma responsabilitatea platii TVA in Romania pentru achizitia efectuata.

In baza codului de inregistrare TVA obtinut in regim special, valoarea achizitiei intracomunitare efectuate, de exemplu, in luna august 2021, se raporteaza, atat prin decontul special de TVA cod 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata" la Sectiunea 4 "Operatiuni prevazute la art. 307 alin. (2), (3), (5) si (6) din Codul fiscal", cat si prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES, cu simbolul A. Ambele formulare se depun pana la data de 27 septembrie 2021 inclusiv (25 si 26 septembrie 2021 sunt zile nelucratoare), luna septembrie reprezentand luna imediat urmatoare celei in care ia nastere exigibilitatea taxei (august 2021).

Depunerea acestor declaratii se efectueaza prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Plata efectiva a sumei TVA datorate se efectueaza, de asemenea, pana la data de 27 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a avut loc achizitia intracomunitara de bunuri. Suma TVA datorata se determina prin aplicarea cotei de TVA 19% sau 9%, in functie de natura bunurilor, la o baza de impozitare determinata in lei prin utilizarea cursului valutar al B.N.R. in vigoare la data facturii emise de furnizorul din tara vecina, ca data a exigibilitatii TVA.

In alta ordine de idei, trebuie sa aveti in vedere faptul ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2017, obligatia inregistrarii in Registrul operatorilor intracomunitari a fost anulata conform prevederilor O.U.G. nr. 84 din 16 noiembrie 2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal.

Pentru adoptarea acestei reglementari, legiuitorul a considerat ca nu se mai justifica restrictionarea accesului operatorilor economici la un cod valid de TVA pentru operatiuni intracomunitare prin inscrierea in registrul operatorilor intracomunitari, avand in vedere ca exista alte parghii, mai eficiente, pentru prevenirea evaziunii fiscale, inclusiv in ceea ce priveste operatiunile intracomunitare.

In concluzie, pentru inregistrarea in scopuri de TVA, fie in regim special conform art. 317, fie in regim normal conform art. 316, persoana impozabila nu necesita o autorizare fiscala, fiind suficient formularul de inregistrare completat si depus la organul fiscal competent conform prevederilor legale. In alta ordine de idei, trebuie sa aveti in vedere faptul ca efectuarea unei achizitii intracomunitare de bunuri impozabile in Romania va conduce la obligatia persoanei impozabile de modificare a perioadei fiscale din trimestru in luna calendaristica.
 


Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal.

de Contabilul.ro

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
tvaachizitii de bunuricod fiscal

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 13 Iulie 2021


Votati articolul "Microintreprindere platitoare de TVA la trimestru. Obligatii la achizitia intracomunitara de bunuri":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Cum se efectueaza compensarile incepand cu 01.01.2020?

Intrebare: Buna ziua,

Incepand cu 01.01.2020 s-a modificat procedura privind operatiunile de compensare intre firme (cu capital privat sau de stat).
Aceste operatiuni se puteau efectua inainte pe imprimate speciale de ordine de compensare. Am inteles ca incepand cu 01.01.2020 nu mai exsta aceste imprimate. Este obligatoriu ca orice firma (mare, mica, mijlocie) sa deruleze toate operatiunile de compensare prin serviciul de compensari Sicod CPPI sau putem sa ne creem un sistem propriu de compensare si sa-l folosim in relatiile cu partenerii cu care avem astfel de operatiuni? Serviciul de compensari ne taxeaza pentru fiecare operatiune de compensare derulata prin ei. E normal?

Multumesc!

Raspuns: Compoensarile se pot face prin clauza contractuala daca are valoare mica, altfel trebuie sa folositi...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 13 Iulie 2021 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 8 + 1 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2021 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X