O firma a hotarat inceperea unei noi activitati de comert cu electrocasnice. Vom vedea care sunt aspectele legate de timbrul verde (mod de calcul), cum se intocmeste factura, cum se inregistreaza contabil si care sunt aspectele fiscale specifice (inclusiv legate de fondul de mediu daca este cazul).
Solutia consultantului:
Timbrul verde se calculeaza in prezent potrivit prevederilor H.G. nr. 1.037/2010. Potrivit prevederilor acestei hotarari, costurile de colectare, tratare si eliminare nepoluanta nu se evidentiaza separat la momentul vanzarii de noi produse.
Prin exceptie, pana la data de 13 februarie 2013, la vanzarea de noi produse, producatorii pot informa cumparatorii in legatura cu costurile de colectare, tratare si eliminare nepoluanta a DEEE pentru produsele urmatoare:
Aparate de uz casnic de mari dimensiuni:
a) aparate frigorifice mari;
b) frigidere;
c) congelatoare;
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
d) alte aparate mari utilizate pentru refrigerarea, conservarea
si pastrarea produselor alimentare;
e) masini de spalat rufe;
f) uscatoare de haine;
g) masini de spalat vase;
h) masini de gatit;
i) sobe electrice;
j) plite electrice;
k) cuptoare cu microunde;
l) alte aparate de uz casnic de mari dimensiuni utilizate pentru gatit si prelucrarea alimentelor;
m) aparate electrice de incalzit;
n) radiatoare electrice;
o) alte aparate de uz casnic de mari dimensiuni utilizate pentru incalzirea camerelor, a paturilor si a scaunelor si fotoliilor;
p) ventilatoare electrice;
q) aparate de aer conditionat;
r) alte echipamente de ventilare, de ventilare pentru evacuare si de climatizare.
Data pana la care producatorii pot informa cumparatorii in legatura cu aceste informatii este 13 februarie 2013. Costurile astfel evidentiate nu trebuie sa depaseasca costurile reale generate de operatiunile de colectare, tratare si eliminare nepoluanta.
Operatorii economici care comercializeaza sau cumpara, primesc prin donatie ori receptioneaza prin alte mijloace in vederea vanzarii sau pentru uz propriu echipamente electrice si electronice, precum si institutiile publice si private care cumpara, primesc prin donatie ori rereceptioneaza prin alte mijloace pentru uz propriu DEEE sunt obligati/obligate sa solicite producatorilor numarul de inregistrare din registrul producatorilor si importatorilor de echipamente electrice și electronice.
Potrivit pct. 51 din O.M.F.P. nr. 3.055/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.
In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.
Timbrul verde este facturat de producatori/importatori la vanzarea catre clientul persoana juridica, agent comercial sau persoana fizica a unui produs electric, electronic sau electrocasnic.
Timbrul verde colectat in acest fel de producatori/ importatori este virat catre o asociatie care detine licenta de operare pentru colectarea, reutilizarea, reciclarea si valorificarea deseurilor de echipamente electrice si electronice. Agentii economici recupereaza Timbrul verde, ca valoare, prin facturare catre clienti.
Producatorul de echipamente electrice si electronice, asa cum este el definit prin H.G. nr. 1.037/2010, are obligatia de a asigura colectarea, valorificarea, tratarea, eliminarea, reutilizarea etc. a unui anumit procent din cantitatea introdusa pe piata. Acest lucru poate sa il faca individual sau prin aderarea la asociatii colective.
Asociatiile colective pentru a finanta costul operatiunilor de colectare au introdus o taxa care a fost numita taxa verde. In functie de costurile proprii, taxa verde a fiecarei asociatii poate fi diferita.
Taxa verde este un cost care este transferat utilizatorului final.
Achizitia de electrocasnice:
% = 401
"Furnizori"
371
"Marfuri"
447
"Fonduri speciale -
taxe si varsaminte asimilate"
4426
"TVA deductibila"
Plata facturii catre furnizor:
401 = 5311
"Furnizori" "Casa in lei"
Vanzarea electrocasnicelor:
4111 = %
"Clienti"
707
"Venituri din vanzarea
marfurilor"
447
"Fonduri speciale - taxe
si varsaminte asimilate"
4427
"TVA colectata
Descarcarea gestiunii cu marfa vanduta:
607 = 371
"Cheltuieli privind marfurile" "Marfuri"
In masura in care aceste costuri nu sunt evidentiate in mod distinct pe factura, aceasta nu se evidentiaza distinct.
Achizitia de electrocasnice:
% = 401
371 "Furnizori"
"Marfuri"
4426
"TVA deductibila"
Plata facturii catre furnizor:
401 = 5311
"Furnizori" "Casa in lei"
Vanzarea electrocasnicelor:
4111 = %
"Clienti"
707
"Venituri din vanzarea
marfurilor"
4427
"TVA colectata"
Descarcarea gestiunii cu marfa vanduta:
607 = 371
"Cheltuieli privind "Marfuri"
marfurile"