UPDATE in 26 februarie 2021 Proiectul de OUG care vizeaza completarea si modificarea Codului Fiscal si a Legii contabilitatii a fost adoptat de Guvern.
Ministerul Finantelor a decis introducerea acestor masuri fiscale si contabile in urma consultarilor cu mediul de afaceri.
Dintre masurile propuse spre adoptare, iata 8 mai importante:
1. Revizuirea sferei de aplicare a nedeductibilitatii cheltuielilor inregistrate de contribuabilii platitori de impozit pe profit ca urmare a unor tranzactii efectuate cu o persoana situata intr-un stat care este inclus in Lista jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale. Regim fiscal specific se aplica doar statelor listate in anexa I.
Masura este corelata cu modul de implementare a masurilor defensive de catre celelalte state membre ale Uniunii Europene.
*Referitor la tranzactiile cu Turcia, Alexandru Nazare, ministrul Finantelor, precizat zilele trecute ca "Situatia curenta genereaza pierderi economice insemnate pentru Romania. Lucram la o solutie legislativa de remediere in regim de urgenta, care sa nu afecteze tranzactiile comerciale dintre cele doua tari si nici potentialele investitii".
2. Clarificarea modului de determinare a ponderii cifrei de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii in
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024 Manual de politici contabile - Stick USB Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
3. Clarificarea si reglementarea explicita a regimului fiscal aplicabil valorii nominale a tichetelor cadou primite de persoanele fizice care obtin venituri de natura salariala. In acest sens se precizeaza tratamentul fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate persoanelor fizice de catre angajatori/platitori, in afara evenimentelor mentionate explicit de Codul fiscal.
4. Clarificarea tratamentului fiscal aplicabil avantajelor de natura salariala neimpozabile si care nu se cuprind in baza de calcul al contributiilor sociale in cazul celor primite in baza unor legi speciale si/sau finantate din buget.
Masura vizeaza neimpozitarea si neincluderea in baza de calcul al contributiilor sociale a contravalorii serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului de odihna, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora acordate de angajator, in masura in care valoarea totala, intr-un an fiscal, nu depaseste nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate.
5. Se propune pentru anul 2021 ca termenul de depunere a declaratiei anuale de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale sa fie pana la data de 15 martie 2021, inclusiv. In cadrul aceluiasi termen se propune pentru asociatul desemnat obligatia transmiterii catre fiecare membru asociat a informatiilor referitoare la venitul impozabil/venitul net/pierderea ce ii revine corespunzator cotei de distribuire din venitul impozabil calculat la nivelul asocierii sau corespunzator cotei de participare, conform contractului de asociere, dupa caz.
6. Reglementarea cadrului de aplicare a sistemului TVA la incasare in noile conditii prevazute de Legea nr. 296/2020, respectiv prin raportare la noul plafon de 4.500.000 lei si cu posibilitatea exercitarii optiunii pentru aplicarea sistemului oricand in cursul anului, prin modificarea corespunzatoare a articolelor din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal care fac trimitere la vechiul plafon.
Masura elimina neclaritatile prevederilor legale pentru aplicarea sistemului TVA la incasare.
Citeste si: TVA la incasare. Care sunt implicatiile majorarii plafonului de la 2.250.000 lei la 4.500.000 lei
7. Mentionarea expresa in aria de aplicabilitate a prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991 a unor categorii de entitati. Aceasta masura asigura corelarea cu prevederile Codului fiscal, prin cuprinderea in aria de aplicabilitate a prevederilor legii contabilitatii a persoanelelor juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente in Romania, precum si persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania.
8. Reglementarea, la nivelul legii contabilitatii, a categoriilor de informatii care au caracter public, precum si a conditiilor in care Ministerul Finantelor poate incheia protocoale avand ca obiect transmiterea unor asemenea informatii. Aceasta masura are in vedere operationalizarea transmiterii de catre Ministerul Finantelor a unor date cuprinse in situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale existente in baza de date a ministerului, in baza unor protocoale de colaborare.