email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noua procedura de indreptare a erorilor din documentele de plata intocmite de debitori privind obligatiile fiscale

Ordinul nr. 164/2017indreptare erori documentedebitoriobligatiile fiscaleCodul de procedura fiscala

Redam mai jos Ordinul nr. 164/2017 din 25 ianuarie 2017 pentru aprobarea Procedurii de indreptare a erorilor din documentele de plata intocmite de debitori privind obligatiile fiscale, publicat in Monitorul Oficial nr. 108 din 8 februarie 2017.

In temeiul prevederilor art. 164 alin. (6) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si a prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
    ministrul finantelor publice emite prezentul ordin.

ART. 1    Se aproba Procedura de indreptare a erorilor din documentele de plata intocmite de debitori privind obligatiile fiscale, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.    

ART. 2    Prin procedura prevazuta la art. 1 se vor indrepta erorile privind platile efectuate in conturi bugetare aferente obligatiilor fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.    

ART. 3    La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1.311/2008 pentru aprobarea Procedurii de indreptare a erorilor materiale din documentele de plata intocmite de debitori privind obligatiile fiscale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 340 din 2 mai 2008, se abroga.   

 ART. 4    Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
                              Ministrul finantelor publice,           

                   Viorel stefan
    Bucuresti, 25 ianuarie 2017.    Nr. 164.


 
  ANEXA
   
                      PROCEDURA de indreptare a erorilor din documentele de plata intocmite de debitori privind obligatiile fiscale

    ART. 1    Sfera de aplicare   

Prezenta procedura de indreptare a erorilor din documentele de plata intocmite de debitor se aplica in urmatoarele situatii:   

 a) plata obligatiilor fiscale s-a efectuat in alt cont bugetar decat cel corespunzator ori utilizand un cod de identificare fiscala eronat;    

b) in contul bugetar, inclusiv in contul unic, au fost achitate si alte obligatii fiscale decat cele prevazute a se achita in contul respectiv;    

c) plata obligatiilor fiscale s-a efectuat intr-un cont bugetar corespunzator unui alt buget decat cel al carui venit este obligatia fiscala platita.    

ART. 2    Cererea de indreptare a erorilor din documentele de plata   

 (1) indreptarea erorilor din documentele de plata se face pe baza unei cereri de indreptare a erorilor din documentele de plata, denumita in continuare cerere. Cererea se depune la organul fiscal competent de catre debitor, conform prevederilor art. 164 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Cod de procedura fiscala.  

(2) Cererea trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:  

  a) datele de identificare ale debitorului;   
 b) indicarea erorii ce urmeaza a fi indreptata;   

 c) modul in care va fi reconsiderata aceasta plata;  
 
 d) numarul si data documentelor prin care s-au stabilit ori s-au individualizat sumele de plata (titlurile de creanta) pentru care se solicita corectarea erorii din documentul de plata;    
e) numarul si data documentului prin care s-a efectuat plata initiala;
   f) suma totala achitata prin documentul de plata initial;  
  g) data platii.

   (3) La cerere se anexeaza urmatoarele:

a) copia ordinului de plata;    
b) copia extrasului de cont in care este inregistrata plata eronata;   
c) copii de pe titlurile de creanta;  
d) orice alte documente care atesta eroarea produsa.    

ART. 3    Analizarea cererii   

 (1) Organul fiscal competent verifica in evidentele fiscale existenta erorilor semnalate de contribuabili, indeplinirea conditiilor prevazute la art. 1, precum si cele privind:   
 a) conditia de creditare a contului bugetar si de debitare a contului platitorului;   
 b) conditia privind administrarea obligatiilor fiscale de acelasi organ fiscal;
c) plata sa nu fi stins creantele datorate bugetului in care s-a incasat suma platita eronat. Sunt exceptate situatiile in care, in evidenta fiscala, debitorul inregistreaza sume platite in plus cel putin la nivelul platii eronate.

 (2) Rezultatul verificarilor se consemneaza intr-un referat care va cuprinde si propunerea de admitere a cererii debitorului si de indreptare a erorilor din documentul de plata sau, dupa caz, de respingere a cererii. Referatul se aproba de catre conducatorul organului fiscal competent, potrivit legii.

ART. 4    Solutionarea cererii   

(1) In cazul in care nu sunt indeplinite conditiile pentru indreptarea erorilor, organul fiscal competent, dupa efectuarea audierii contribuabilului, potrivit art. 9 din Codul de procedura fiscala, emite si comunica debitorului decizia de respingere a cererii de indreptare a erorilor din documentele de plata, al carei model este prevazut in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezenta procedura.

(2) In cazul in care sunt indeplinite conditiile pentru indreptarea erorilor, organul fiscal competent emite nota privind corectia erorilor din documentele de plata intocmite de debitori prin care s-au achitat obligatii fiscale, al carei model este prevazut in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezenta procedura, in 3 exemplare.

(3) Nota privind corectia erorilor din documentele de plata intocmite de debitori prin care s-au achitat obligatii fiscale se aproba de conducatorul organului fiscal competent.

(4) Nota privind corectia erorilor din documentele de plata intocmite de debitori prin care s-au achitat obligatii fiscale se transmite unitatii Trezoreriei Statului, in vederea operarii corectiei in conturile bugetare corespunzatoare.

(5) Unitatea Trezoreriei Statului efectueaza stornarea platii eronate si inregistrarea sumei in conturile bugetare corespunzatoare cu data platii indicata in nota prevazuta la alin. (2), inscrie pe cele 3 exemplare ale acesteia data la care s-a efectuat aceasta operatiune si retine un exemplar, restituind organului fiscal competent doua exemplare.

(6) Dupa efectuarea operatiunilor prevazute la alin. (5), organul fiscal competent va transmite debitorului un exemplar al notei privind corectia erorilor din documentele de plata intocmite de debitori, prin care s-au achitat obligatii fiscale.

(7) Prin exceptie de la prevederile art. 1, in cazul erorilor constand in virarea eronata a obligatiilor de plata la alta unitate de trezorerie decat cea la care trebuie achitata suma, cererea prevazuta la art. 2 alin. (1) sau art. 7 alin. (1), dupa caz, se depune la organul fiscal in a carui raza sa efectuat plata eronata.

In aceasta situatie, prin derogare de la prevederile art. 5 lit. s) din Normele metodologice privind utilizarea si completarea ordinului de plata pentru Trezoreria Statului (OPT), aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, unitatea Trezoreriei Statului la care s-a efectuat plata eronata va completa, pe baza Notei privind corectia erorilor din documentele de plata intocmite de debitori, prin care sau achitat obligatii fiscale intocmite de organul fiscal competent, la rubrica "Data platii" din ordinul de plata pentru Trezoreria Statului prin care se efectueaza transferul sumei la unitatea Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal competent, in scopul indreptarii erorii, data platii inscrisa in nota prevazuta la alin. (2).

Organul fiscal la care s-a efectuat plata eronata va transmite o copie a cererii depuse de debitor, inclusiv a anexelor la cerere, organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale ale debitorului, procedand la intocmirea referatului cu propuneri de solutionare a cererii debitorului.   

Dupa efectuarea operatiunii de corectie in evidenta analitica pe platitori, organul fiscal competent va comunica debitorului, in cel mai scurt termen, nota privind corectia erorilor din documentele de plata.


ART. 5    Termenul de solutionare a cererii    

Cererea debitorului de indreptare a erorilor din documentele de plata se va solutiona in termenul prevazut de art. 77 din Codul de procedura fiscala.    

ART. 6    Efectele indreptarii erorilor din documentele de plata   

(1) Modificarea sau desfiintarea actelor administrative fiscale ca urmare a indreptarilor erorilor din documentele de plata se face potrivit dispozitiilor art. 50 din Codul de procedura fiscala.

(2) in scopul anularii distribuirii sumelor achitate in contul unic, aferente unui ordin de plata, organele fiscale transmit unitatilor Trezoreriei Statului nota privind anularea operatiunilor de distribuire si de stingere a sumelor platite in contul unic, al carei model este prevazut in anexa nr. 3, care face parte integranta din prezenta procedura. Nota privind anularea operatiunilor de distribuire si de stingere a sumelor platite in contul unic se intocmeste in doua exemplare, dintre care un exemplar se pastreaza la unitatea Trezoreriei Statului, iar un exemplar ramane la organul fiscal competent.

(3) Pe baza documentului prevazut la alin. (2), unitatile Trezoreriei Statului reconstituie integral suma inscrisa in ordinul de plata initial, in contul din care s-a realizat distribuirea, prin stornarea operatiunii de distribuire a acestuia.

(4) In cazul in care suma inscrisa in documentul de plata care face obiectul indreptarii erorilor a fost transferata din contul 55.02 "Disponibil al bugetelor asigurarilor sociale si fondurilor speciale, in curs de distribuire" in contul 22.A.47.02.00 "Venituri ale bugetului asigurarilor sociale de stat - contributii catre bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj si bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate incasate in contul unic, in curs de distribuire", unitatile Trezoreriei Statului, in baza notei privind anularea operatiunilor de distribuire si de stingere a sumelor platite in contul unic, procedeaza la reconstituirea integrala a sumei in contul 55.02 "Disponibil al bugetelor asigurarilor sociale si fondurilor speciale, in curs de distribuire", prin stornarea operatiunii de transfer.    

(5) Operatiunile prevazute la alin. (3) si (4) se efectueaza in sistem informatic.
(6) Sumele reconstituite potrivit prevederilor alin. (3) si (4), ramase in conturile unice dupa indreptarea erorilor, se distribuie in conturile corespunzatoare de venituri bugetare, in conditiile legii.

ART. 7    Dispozitii finale

(1) Prin exceptie de la prevederile art. 2 alin. (1), in situatia in care plata obligatiilor fiscale s-a efectuat utilizand un cod de identificare fiscala eronat, cererea se depune la organul fiscal competent de catre cel care a efectuat plata.

(2) Organul fiscal competent arhiveaza la dosarul fiscal urmatoarele documente:
a) cererea debitorului de indreptare a erorilor din documentele de plata;
b) documentatia care a stat la baza efectuarii acestei operatiuni;
c) copiile fiselor debitorului din evidenta analitica pe platitori, afectate de operatiunea de corectie; d) referatul aprobat de conducatorul organului fiscal;
e) nota privind corectia erorilor din documentele de plata, intocmite de debitori prin care s-au achitat obligatii fiscale sau, dupa caz, decizia de respingere a cererii de indreptare a erorilor din documentele de plata;
f) nota privind anularea operatiunilor de distribuire si de stingere a sumelor platite in contul unic.


Click aici pentru ANEXE!
 


de Ioana Andreea Pavel

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei!
Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal!

 In Manualul de Inventariere gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare.
...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Ordinul nr. 164/2017indreptare erori documentedebitoriobligatiile fiscaleCodul de procedura fiscala


Data aparitiei: 14 Februarie 2017

Votati articolul "Noua procedura de indreptare a erorilor din documentele de plata intocmite de debitori privind obligatiile fiscale":
Rating:

Nota: 2.9 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X