email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

3 surse de venituri: studiu de caz privind obligatiile fiscale declarative si de plata privind contributiile sociale

3 surse de venituri: studiu de caz privind obligatiile fiscale declarative si de plata privind contributiile sociale
declaratia unicacontributii socialesurse de venitdeclaratii fiscale

Un cabinet expert contabil (profesii libere) estimeaza pentru 2024 venituri din activitati independente de 50.000 lei (venit net), venituri din dividende de 65.000 lei si venituri din dobanzi bancare de 10.000 lei. Titularul cabinetului este pensionat anticipat si nu obtine venituri din salarii. Vom afla in continuare daca trebuie sa plateasca CAS in 2024 si cum se calculeaza CASS in aceasta situatie.

3 surse de venituri: obligatii fiscale ANAF

Venituri din activitati independente
 

In ceea ce priveste CAS, dintre cele trei surse de venituri ce se estimeaza a se realiza in anul 2024, doar veniturile din activitati sunt venituri care intra in baza de calcul al CAS.

Potrivit art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, „(...) persoanele care au calitatea de pensionari nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1)”. Intrucat la art. 137 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal sunt cuprinse veniturile din activitati independente, rezulta ca persoana care are calitatea de pensionar nu datoreaza CAS pentru veniturile din activitati independente realizate.
 
In ceea ce priveste CASS, potrivit art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, din una sau mai multe surse, datoreaza CASS, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 68^1 si 69 din Codul fiscal, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea CASS. La determinarea bazei anuale de calcul al CASS nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118 din Codul fiscal (pierderile fiscale reportate).

Totodata, potrivit art. 174 alin. (1) si (5) din Codul fiscal, CASS se calculeaza de catre persoana care realizeaza venituri din activitati independente, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei anuale de calcul prevazute la art. 170 alin. (1) din Codul fiscal.
 
Precizam ca in situatia in care baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat, cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele din activitati independente, corespunzatoare veniturilor estimate/realizate, ar fi mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice de estimare a CASS (Capitolul II) (6 x 3.300 lei = 19.800 lei), persoana fizica ar datora o diferenta de CASS pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara si depun Declaratia unica de definitivare a CASS (Capitolul I) pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.

Astfel, potrivit art. 174 alin. (5) din Codul fiscal, „in situatia in care baza de calcul prevazuta la art. 170 alin. (1), cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor estimate/realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, persoanele fizice datoreaza o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 si depun declaratia prevazuta la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.”

Aceasta diferenta de CASS nu se datoreaza, in temeiul art. 174 alin. (9) din Codul fiscal, in cazul in care, in anul fiscal precedent, persoana fizica a realizat venituri din:


a) salarii si asimilate salariilor la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile (6 x 3.300 lei = 19.800 lei); sau
b) din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h) din Codul fiscal (venituri din drepturi de proprietate intelectuale, venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, venituri din investitii, venituri din alte surse), pentru care datoreaza CASS la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice de estimare a CASS (Capitolul II).

Prevederile alin. (9) detaliat mai sus se aplica si persoanelor fizice care in anul precedent s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS prevazute la art. 154 alin. (1) lit. a) – c) si e) – g) din Codul fiscal, astfel ca persoane cum sunt sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate, persoanele cu handicap, pentru veniturile obtinute in baza Legii nr. 448/2006, bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii, pana la vindecarea respectivei afectiuni, sunt exceptate de la plata diferentei de CASS stabilite conform art. 174 alin. (9) din Codul fiscal.
 
Prin urmare, in cazul analizat, in ipoteza in care venitul net anual din activitati independente realizat in anul 2024 de 50.000 lei, CASS pentru aceste venituri se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual din activitati independente de 50.000 lei (50.000 x 10% = 5.000 lei).

In acest sens, in Declaratia unica 2023/2024 – Capitolul II, Subsectiunea II.2.2.Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate estimata, persoana va declara la sectiunea CASS estimata pentru veniturile din activitati independente prevazute la art.155 alin.(1) lit.b) din Codul fiscal o baza anuala de calcul al CASS de 50.000 lei la randul 1.Baza anuala de calcul al CASS **) si CASS de 5.000 lei (50.000 lei x 10%) la randul 2.CASS datorata (rd.1. x 10%), Termenul de plata al CASS este 25 mai 2025.

Venituri din dividende si dobanzi 
 

Pentru veniturile din dividende si dobanzi se aplica regulile aplicabile si in anul 2023. Pentru anul 2024, Legea 296/2023 a prevazut o serie de modificari aplicabile incepand cu 1 ianuarie, astfel ca pentru anul 2024, CASS se determina distinct pentru veniturile din activitati independente prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal de CASS pentru veniturile din celelalte categorii prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) din Codul fiscal.

Pentru venituri de natura celor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) din Codul fiscal, realizate din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, cum este cazul din dividende si dobanzi, se aplica acelasi principiu, astfel ca persoana fizica datoreaza CASS la o baza de calcul stabilita de 6, 12 sau 24 salarii minime brute pe tara, daca estimeaza pentru anul 2024 venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice prevazute la art. 120 din Codul fiscal referitoare la estimarea CASS.
 
Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice prevazute la art. 120 din Codul fiscal referitoare la estimarea CASS, se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), dupa cum urmeaza:

a) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevazute la art. 72 si 72^1, precum si venitul net din drepturi de proprietate intelectuala determinat potrivit prevederilor art. 73;
b) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, determinat potrivit prevederilor art. 125 alin. (8) si (9);
c) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-87;
d) venitul si/sau castigul/castigul net din investitii, stabilit conform art. 94-97. In cazul veniturilor din dobanzi se iau in calcul sumele platite, diminuate cu impozitul retinut, iar in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele platite, diminuate cu impozitul retinut, distribuite incepand cu anul 2018;
e) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104-106;
f) venitul brut si/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114-116.

Baza anuala de calcul al CASS in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.

Prin urmare, pentru a stabili incadrarea in plafonul care o plaseaza drept platitor de CASS pentru veniturile din dobanzi si din dividende, persoana fizica va compara veniturile cumulate din dobanzi si dividende, cu cele 3 plafoane, in vederea identificarii transei de venit in functie de care va datora CASS. In ipoteza in care veniturile din dividende de 65.000 lei si veniturile din dobanzi de 10.000 lei corespund, in cazul veniturilor din dobanzi, sumelor platite, diminuate cu impozitul retinut, iar in cazul veniturilor din dividende, dividendelor platite, diminuate cu impozitul retinut, suma de 75.000 lei (65.000 lei + 10.000 lei) se va compara cu plafoanele de 6, 12 si 24 salarii.

In acest sens, in Declaratia unica 2023/2024 – Capitolul II, Subsectiunea II.2.2.Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate estimata, persoana va declara la sectiunea CASS estimata pentru veniturile prevazute la art.155 alin.(1) lit.c) - h) din Codul fiscal o baza anuala de calcul al CASS de 75.000 lei la randul Total venit estimat pentru incadrarea ca platitor de CASS si CASS de 3.960 lei (12 x 3.300 lei x 10%) la randul A.2.Obtin venituri intre 12 salarii minime brute, inclusiv si 24 salarii minime brute. Termenul de plata al CASS este 25 mai 2025.

Asadar, pentru anul 2024, in ipotezele din cuprinsul intrebarii, persoana fizica va datora CASS de 8.960 lei.
 

Raspuns oferit in luna februarie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
declaratia unicacontributii socialesurse de venitdeclaratii fiscale


Data aparitiei: 13 Februarie 2024
Ultima actualizare: 14 Februarie 2024

Votati articolul "3 surse de venituri: studiu de caz privind obligatiile fiscale declarative si de plata privind contributiile sociale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X