email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noutati 2012 privind impozitul pe venit

venituri neimpozabileimpozit pe venit


1. Extinderea sferei veniturilor neimpozabile – art. 42 lit. a^1).
Adaugarea la venituri neimpozabile a veniturilor realizate, din valorificarea bunurilor mobile sub forma deseurilor, prin centrele de colectare, in vederea dezmembrarii, care fac obiectul programelor nationale finantate din bugetul de stat sau din alte fonduri publice.

2. Cheltuieli cu deductibilitate limitata – art. 48 alin. (7) lit. l^1).
Se modifica regula de limitare a deductibilitatii cheltuielilor cu combustibilul.
Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2012, se limiteaza la 50% dreptul de deducere a cheltuielilor cu combustibilii pentru cazurile care in 2011 erau complet nedeductibile. Se mentine dreptul de deductibilitate integrala a cheltuielilor cu combustibilii pentru activitatile exceptate in anii anteriori.

3. Venituri din activitati independente – reglementari cu privire la determinarea venitului net.
Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Contribuabilii respectivi au obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia privind venitul estimat/norma de venit pana la data de 31 ianuarie inclusiv. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei a sumei de 100.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de B.N.R., la sfarsitul anului fiscal.

Optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatoriu pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca contribuabilul nu solicita revenirea la sistemul anterior, prin completarea corespunzatoare a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.

Optiunea pentru determinarea venitului net in sistem real se exercita prin completarea declaratiei privind venitul estimat/norma de venit cu informatii privind determinarea venitului net anual in sistem real si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal.

Atragem atentia asupra faptului ca, incepand cu 1 ianuarie 2012, contribuabilii care desfasoara activitate de transport de persoane si de bunuri in regim de taxi si obtin venituri din activitati independente pentru care venitul net a fost determinat in sistem real in anul 2011, in conformitate cu prevederile art. 69 din Legea nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, cu modificarile si completarile ulterioare, au dreptul sa opteze incepand cu anul 2012 pentru de terminarea venitului net anual pe baza de norme de venit.

4. Noi obligatii privind contabilitatea pentru contribuabilii care determina venitul net in baza normelor de venit – modificare art. 49 alin. (8)
Vor avea obligatia completarii Registrului-Jurnal pentru Incasari si Plati – numai partea de Incasari, si contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit.

Aceasta masura a fost impusa in vederea aplicarii art. 49 alin. (9) – pentru a putea urmari contribuabilii care inregistreaza un venit brut mai mare de 100.000 euro si care sunt obligati la determinarea venitului net in sistem real.

5. Retinerea la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate pentru unele venituri din activitati in dependente – aplicarea cotei de 10% dupa deducerea contributiilor sociale obligatorii de catre platitorul de venit (modificare art. 52)

Pentru urmatoarele venituri, platitorii persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite:
a) venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
b) venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent;
c) venituri din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara;
d) venitul obtinut de o persoana fizica dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil, potrivit titlului IV^1, care nu genereaza o persoana juridica.

(2) Impozitul ce trebuie retinut se stabileste dupa cum urmeaza:
a) in cazul veniturilor prevazute la alin. (1) lit. a)–c), aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit titlului IX2;
b) in cazul veniturilor prevazute la alin. (1) lit. d), aplicand cota de impunere prevazuta pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor la veniturile ce revin persoanei fizice din asociere.

Subliniem faptul ca, in perioada 1 ianuarie 2012 – 30 iunie 2012, vor fi deduse de catre pla titorii de venit contributiile individuale de asigurari sociale si somaj, iar dupa 1 iulie 2012 – data cand se va abroga O.U.G. nr. 58/2010 – se vor deduce contributiile individuale de asigurari sociale si de sanatate – asa cum dispun pre vederile art. 29621 din Codul fis cal.

Atentie! O.U.G. nr. 125/2011 elimina din categoria veniturilor cu regim de retinere la sursa:
- venituri din vanzarea bunurilor in regim de consignatie;
- venituri din activitati desfasurate in baza contractelor de comision sau mandat comercial.

Referitor la veniturile din vanzarea bunurilor in regim de consignatie, venituri din activitati desfasurate in baza contractelor de comision sau mandat comercial, conform art. 94 alin. (13) – nou-introdus prin O.U.G. nr. 125/2011, pentru astfel de venituri realizate in baza contractelor aflate in derulare la data de 1 octombrie 2011, pentru care la data respectiva erau aplicabile prevederile art. 52, respectiv platitorul de venit avea obligatia retinerii la sursa a impozitului, incepand cu 1 ianuarie 2012, obligatiile privind calculul, retinerea si virarea impozitului reprezentand plati anticipate sunt cele in vigoare la data platii veniturilor. Asadar, daca veniturile aferente contractelor aflate in derulare la data de 1 oc tom brie pentru perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2011, vor fi platite dupa 1 ianuarie 2012, platitorul de venit nu mai are obligatia retinerii la sursa a im po zi tu lui.

Modificarea termenului la platile anticipate pentru contribuabilii care obtin venituri din activitati independente:
– restul contribuabililor care desfasoara activitati independente au obligatia efectuarii de plati anticipate in cursul anului – in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru;
– retinerile la sursa de 10%, efectuate de platitorii de venit conform art. 52 alin. (2) din Codul fiscal, constituie plati anticipate in contul impozitului anual – se efectueaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare retinerii.

In situatia in care contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si pentru care determinarea venitului net se face in sistem real, in cazul in care acestia obtin si venituri din valorificarea bunurilor mobile sub forma deseurilor din patrimoniul afacerii, pentru care platitorul de venit retine la sursa impozit de 16% conform art. 78 alin. 1 lit. f), acest impozit este considerat plata anticipata in contul impozitului datorat nefiind impozit final.

6. Veniturile din arenda
Impozitarea veniturilor din arenda are reglementari noi. Acestea nu se mai taxeaza ca restul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, fiind incluse 6 alineate noi la art. 62 – alin. (21) – (26). Pentru veniturile din arenda a bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.

In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se va face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea anului fiscal.

Calculul impozitului si plata acestuia in situatia in care contribuabilii nu opteaza pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real se fac astfel: impozitul se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.

Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25%.

7. Veniturile din cedarea folosintei bunurilor
S-au introdus reglementari noi privind veniturile obtinute din inchirieri de camere in scop turistic – art. 61 alin. (3)-(5).

Sunt considerate venituri din cedarea folosintei bunurilor si veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea in scop turistic a camerelor, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre 1 si 5 camere, inclusiv, situate in locuinte proprietate personala.

In categoria de venituri din cedarea folosintei bunurilor se cuprind si cele realizate de contribuabilii care in cursul anului fiscal obtin venituri din inchirierea in scop turistic a unui numar mai mare de 5 camere de inchiriat in locuinte proprietate personala. De la data producerii evenimentului si pana la sfarsitul anului fiscal, determinarea venitului net se realizeaza in sistem real potrivit regulilor de stabilire prevazute in categoria venituri din activitati independente.

Veniturile obtinute din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala avand o capacitate de cazare mai mare de 5 camere de inchiriat sunt calificate ca venituri din activitati independente pentru care venitul net anual se determina pe baza de norma de venit sau in sistem real.

Regulile privind stabilirea impozitului pe venitul determinat pe baza normei anuale de venit:

Contribuabilii care realizeaza venituri din inchiriere in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre 1 si 5 camere, inclusiv, datoreaza un impozit pe venitul stabilit ca norma anuala de venit.

Contribuabilii prevazuti mai sus au obligatia sa depuna la organul fiscal competent, pen tru fiecare an fiscal, pana la data de 31 ianuarie inclusiv, declaratia privind venitul esti mat/norma de venit pentru anul in curs. In cazul in care contribuabilii incep sa realizeze in cursul anului, dupa data de 31 ianuarie inclusiv, venituri de natura celor de mai sus, in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului acestia au obligatia completarii si depunerii declaratiei privind venitul estimat/norma de venit pentru anul fiscal in curs.
Impozitul anual datorat se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra normei anuale de venit, impozitul fiind final.

Plata impozitului se efectueaza in cursul anului catre bugetul de stat, in contul impozitului anual datorat, in 2 rate egale, astfel: 50% din impozit pana la data de 25 iulie inclusiv si 50% din impozit pana la data de 25 noiembrie inclusiv.

Regulile privind stabilirea impozitului in cazul optiunii pentru determinarea venitului net in sistem real – introduse prin art. 622:

Contribuabilii care realizeaza venituri din inchiriere in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala avand o capacitate de cazare cuprinsa intre 1 si 5 camere pot opta pentru determinarea venitului net anual in sistem real, in baza datelor din contabilitatea simpla, potrivit art. 48 din Codul fiscal.

Optiunea se exercita pentru fiecare an fiscal, prin completarea Declaratiei privind venitul estimat/norma de venit pentru anul in curs, Declaratie care se depune la organul fiscal pana la data de 31 ianuarie inclusiv.

In acest caz, contribuabilii sunt obligati sa efectueze plata impozitului anticipat, in 2 rate egale, astfel: 50% din impozit pana la data de 25 iulie inclusiv si 50% din impozit pana la data 25 noiembrie inclusiv, urmand ca pana la data de 25 mai a anului urmator sa se depuna Declaratia 200 privind venitul efectiv realizat. In baza Declaratiei 200, organul fiscal va emite decizia de impunere finala si va determina impozitul final prin aplicarea cotei de 16%, diferentele de plata urmand a se achita in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere.

Regulile de stabilire a impozitului final pentru veniturile realizate din inchirierea in scop turistic in cazul depasirii numarului de 5 camere in cursul anului fiscal – introduse prin art. 623:

Contribuabilii care realizeaza venituri din inchiriere in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala avand o capacitate de cazare mai mare de 5 camere, vor determina venitul net anual in sistem real, in baza datelor din contabilitatea simpla, potrivit art. 48 din Codul fiscal. Depasirea numarului de camere se notifica organului fiscal in termen de 15 zile de la data producerii depasirii.

In acest caz, contribuabilii sunt obligati sa efectueze plata impozitului anticipat, in 2 rate egale, astfel: 50% din impozit pana la data de 25 iulie inclusiv si 50% din impozit pana la data de 25 noiembrie inclusiv, urmand ca pana la data de 25 mai a anului urmator sa se depuna Declaratia 200 privind venitul efectiv realizat. In baza Declaratiei 200, organul fiscal va emite decizia de impunere finala si va determina impozitul final prin aplicarea cotei de 16%, diferentele de plata urmand a se achita in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere.

NOUTATI Contabile 2024

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
venituri neimpozabileimpozit pe venit


Data aparitiei: 15 Martie 2012

Votati articolul "Noutati 2012 privind impozitul pe venit":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X