email
MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Falimentul unei societati. Ce implicatii fiscale si contabile apar?

Taxe si ImpoziteLegea 31/1990OUG 91/2013falimentOMFP 1376/2004exercitiu financiar


Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul unei firme de productie pentru care s-a declarat falimentul. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale viitoare si care va fi tratamentul fiscal, avand in vedere inventarierea, al lipsurilor sau plusurilor din gestiune.

Totodata, vom vedea cum se trateaza diferentele din reevaluare (sold 105) si rezerve (sold 106).

Potrivit art 85, alin (4) din OUG 91/2013 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, dreptul de administrare al debitorului inceteaza de drept la data la care se dispune inceperea falimentului. De la data intrarii in faliment, debitorul va putea desfasura doar activitatile ce sunt necesare derularii operatiunilor lichidarii.
 
Potrivit art. 63 alin. (1) din OUG 91/2013 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, in cazul in care se dispune trecerea la faliment, judecatorul-sindic va desemna un lichidator.
 
Principalele atributii ale lichidatorului sunt redate la art. 64 din acelasi act normativ.
 
Operatiunile care se efectueaza in cazul in care societatea comerciala intra in faliment precum si exemple privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni efectuate se regasesc in Norma metodologica privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora. aprobata prin OMFP 1376/2004.

Aceste operatiuni, care se efectueaza in conformitate cu OUG 91/2013 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt:

1. sigilarea si conservarea bunurilor care fac parte din averea societatii comerciale;
2. inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatii comerciale, potrivit Legii contabilitatii 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie. Lichidatorul va angaja in numele debitorului un evaluator care va evalua bunurile din averea debitorului in conformitate cu standardele internationale de evaluare, potrivit OUG 91/2013
3. intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze;
4. vanzarea bunurilor perisabile sau supuse deprecierii iminente;
5. vanzarea bunurilor importante din averea debitorului (terenuri, fabrici, instalatii) cat mai avantajos si cat mai repede, cu acordul prealabil al creditorilor;
6. depunerea la banca, in contul debitorului, a sumelor realizate din vanzarea bunurilor;
7. stabilirea, potrivit legii, a masei pasive;
8. distribuirea sumelor realizate din lichidare, potrivit planului de distribuire intre creditori, in ordinea prevazuta de lege;
9. intocmirea si aprobarea raportului final;
10. intocmirea situatiilor financiare finale.
 
Daca lichidarea se prelungeste peste durata unui exercitiu financiar, lichidatorii sunt obligati sa intocmeasca situatiile financiare anuale ale societatilor comerciale care isi inceteaza activitatea, in conformitate cu prevederile art. 26 (1) din Legea contabilitatii 82/1991, republicata si ale Legii 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit pct. 38 alin. (3) din OMFP 3055/2009, daca administratorii unei entitati au luat cunostinta de unele elemente de nesiguranta legate de anumite evenimente care pot duce la incapacitatea acesteia de a-si continua activitatea, aceste elemente trebuie prezentate in notele explicative.

In cazul in care situatiile financiare anuale nu sunt intocmite pe baza principiului continuitatii, aceasta informatie trebuie prezentata, impreuna cu explicatii privind modul de intocmire a acestora si motivele care au stat la baza deciziei conform careia entitatea nu isi mai poate continua activitatea. Evenimentele sau conditiile ce necesita prezentari de informatii pot aparea si ulterior datei bilantului. Daca pana la aceasta data nu ati intocmit situatiile financiare anuale, aceasta situatie trebuie precizata si in notele explicative.




de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

NOU: Sistemul de raportare fiscal-contabila SAF-T


Raportarea corecta in SAF-T este esentiala!

Depuneti D406 corect si la timp, cu avantaje clare:
 
1) Scapati de amenzi
2) Evitati sanctiunile de orice fel
3) Va recuperati rapid sumele din TVA
4) Nu intrati in categoria de risc fiscal ridicat, deci nu va veti confrunta cu inspectii ANAF amanuntite la sediul dvs.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Taxe si ImpoziteLegea 31/1990OUG 91/2013falimentOMFP 1376/2004exercitiu financiar

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 31 Octombrie 2013


Votati articolul "Falimentul unei societati. Ce implicatii fiscale si contabile apar?":
Rating:

Nota: 4.33 din 5 din 9 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 31 Octombrie 2013 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2022 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT Raportul Special
"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X