email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lichidare microintreprindere. Ce inregstrari contabile obligatorii se fac?

lichidare microintreprindereinregistrari contabiledizolvareinventarieresituatii financiareactionaribilant


In cazul de mai jos, o societatate (microintreprindere), neplatitoare de TVA prin optiune din februarie 2013, doreste lichidarea voluntara. Pentru aceasta trebuie sa intocmeasca bilantul de lichidare.

Stabilim astfel care vor fi obligatiile fiscale care revin societatii si monografia contabila de intocmit, stiind ca soldurile din balanta sunt:

1012 Capital social varsat 20.200,00
1061 Rezerve legale 1.425,72
1065 Rezerve plus reeval. 161.125,36
1068 Alte rezerve 1.250,96
117 Rezultatul reportat 171.666,15
121 Profit sau pierdere 28.510,08
205 Licenta 14.311,42
2112 Amenajari terenuri 5.633,95
2131 Echipam.tehnologice 80.603,90
2133 Mijloace transport 4.032,26
214 Alte active corporale 2.645,00
231 Imob.corp.in curs 64.423,43
2805 Amortiz.licenta 6.773,33
2813 Amortiz.inst.transp 61.001,99
2814 Amortiz.imob.corpor. 514,36
3028 Mat.consumabile 5.438,00
401 Furnizori 14.367,25
4091 Furnizori-debitori 524,50
4111 Clienti 50.863,26
4551 Asociati-cont.curente 47.675,21
457 Dividende de plata 31.676,89

Operatiunile care se efectueaza in situatia dizolvarii societatii comerciale sunt redate de Norma metodologica privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora aprobata prin OMFP 1376/2004, astfel:
 
   1. Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
   2. Intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze.
   3. Stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale;
   4. Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
   5. Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
   6. Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
   7. Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe venit in urma actiunii de dizolvare/lichidare;
   8. Intocmirea bilantului de partaj.
   9. Efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:
   a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
   b) hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
   c) cota de participare la capitalul social.
    Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidarea, intre actionarii sau asociatii societatii comerciale.
 
Asadar, in vederea lichidarii societatea trebuie sa efectueze valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor etc.). Dupa valorificarea activelor se vor achita datoriile societatii catre terti. Aceste operatiuni (valorificari, plati, incasari) se vor inregistra in contabilitate in conturile corespunzatoare, in baza documentelor justificative.
 
Inregistrari contabile privind operatiunile de partaj:
 
Decontarea capitalului social:
 

                        1012                =                      456                            
      "Capital subscris varsat”     Decontari cu actionarii/asociatii
                                                          privind capitalul
 
Decontarea rezervelor:
 
 
106                   =                      456                
     "Rezerve”           "Decontari cu actionarii/asociatii
  privind capitalul”
 
Decontarea sumelor datorate asociatilor:
 
4XX                 =                      456                            
                  Cont datorie                  "Decontari cu actionarii/asociatii
           
 
Pierdere curenta si reportata:
 
456                               =                      121                  
 "Decontari cu actionarii/asociatii             "Profit sau pierdere”
            privind capitalul”
 
                        456                              =                      117                    
"Decontari cu actionarii/asociatii                        "Rezultatul reportat”
            privind capitalul”
Profit nerepartizat:
 
                        117                              =                      456                            
       "Rezultatul reportat”                         "Decontari cu actionarii/asociatii    
                                                                        privind capitalul”
 
Profit curent:
 
                        121                              =                      456
             "Profit sau pierdere”               "Decontari cu actionarii/asociatii    
                                                                        privind capitalul”
 
Conform normelor metodologice date in aplicarea art. 112 indice 7 din Codul fiscal, microintreprinderile care isi inceteaza existenta in urma unei operatiuni de reorganizare sau de lichidare, potrivit legii, si care pe parcursul perioadei de functionare au fost si platitoare de impozit pe profit, la calculul impozitului pe veniturile microintreprinderilor, nu includ in baza impozabila: rezervele constituite din profitul net, rezervele constituite din diferente de curs favorabil aferente capitalului social in devize sau disponibilului in devize, precum si sumele aferente unor reduceri ale cotei de impozit pe profit, repartizate ca surse proprii de finantare, potrivit legii, care au fost constituite in perioada in care au fost platitoare de impozit pe profit.

Microintreprinderile care isi inceteaza existenta in urma unei operatiuni de reorganizare sau de lichidare, potrivit legii, si care pe parcursul perioadei de functionare au fost si platitoare de impozit pe profit includ in baza impozabila si rezervele reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care au fost platitoare de impozit pe profit.
 
Normele metodologice date in aplicarea art. 112 indice 4 din Codul fiscal stabilesc ca, perioada impozabila a unei microintreprinderi se incheie, in cazul divizarilor sau al fuziunilor care au ca efect juridic incetarea existentei persoanei juridice prin dizolvare fara lichidare, la una dintre urmatoarele date:

a) la data inregistrarii in registrul comertului/registrul tinut de instantele judecatoresti competente a noii societati sau a ultimei dintre ele, in cazul constituirii uneia sau a mai multor societati noi;
b) la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale care a aprobat operatiunea sau de la alta data stabilita prin acordul partilor, in cazul in care se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, potrivit legii;
c) la data stabilita potrivit legii, in alte cazuri decat cele mentionate la lit. a) si b).
Perioada impozabila a microintreprinderii se incheie, in cazul dizolvarii urmate de lichidare, la data depunerii situatiilor financiare la registrul unde a fost inregistrata, potrivit legii, infiintarea persoanei juridice respective.

In cazul microintreprinderilor care isi inceteaza existenta in cursul anului, data pana la care se depune declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor este una dintre datele mentionate la pct. 10, la care se incheie perioada impozabila.
 
Astfel, in cazul dizolvarii urmata de lichidare societatea va depune declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor pana la data depunerii situatiilor financiare la registrul comertului.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Contabilitatea si obligatiile fiscale pentru PFA


Uitati de neclaritati, ambiguitati, greseli si amenzi!

 

Cartea Verde a PFA. Contabilitatea si obligatiile fiscale vine cu SOLUTII 100% practice:

-> destinata nevoilor specifice PFA
-> pentru oameni concentrati pe afacerea lor, nu pe contabilitatea PFA
-> lesne de inteles, lesne de utilizat! Avantajos!

Comanda acum exemplarul tau!

...Vezi AICI lista completa <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
lichidare microintreprindereinregistrari contabiledizolvareinventarieresituatii financiareactionaribilant

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 31 Iulie 2014


Votati articolul "Lichidare microintreprindere. Ce inregstrari contabile obligatorii se fac?":
Rating:

Nota: 2.31 din 5 din 8 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 31 Iulie 2014 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X