Va informam ca Ministerul Finantelor a publicat proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii responsabilitatii fiscal-bugetare nr.69/2010.
Redam mai jos continutul proiectului:
Avand in vedere prevederile Directivei (UE) nr.85/2011 a Consiliului privind cerintele referitoare la cadrele bugetare ale statelor membre,
tinand cont de necesitatea respectarii prevederilor Tratatului privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul uniunii economice si monetare, ratificat prin Legea nr.83/2012 pentru ratificarea Tratatului privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul uniunii economice si monetare dintre Regatul Belgiei, Republica Bulgaria, Regatul Danemarcei, Republica Federala Germania, Republica Estonia, Irlanda, Republica Elena, Regatul Spaniei, Republica Franceza, Republica Italiana, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat de Luxemburg, Ungaria, Malta, Regatul tarilor de Jos, Republica Austria, Republica Polona, Republica Portugheza, Romania, Republica Slovenia, Republica Slovacia, Republica Finlanda si Regatul Suediei, semnat la Bruxelles la 2 martie 2012
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege
ART.I. Legea responsabilitatii fiscal-bugetare, nr.69/2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 252 din 20 aprilie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
1. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art.2. Dispozitiile prezentei legi se aplica autoritatilor, institutiilor si entitatilor publice si/sau de utilitate publica prevazute la art. 2 pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si, respectiv, la art. 2 pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, finantate potrivit art. 62 din Legea nr.500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 67 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si altor entitati clasificate in administratia publica conform Regulamentului (UE) nr.549/2013 al Parlamentului European si al Consiliului privind Sistemul european de conturi nationale si regionale din Uniunea Europeana."
2. La articolul 3, punctul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"2. bugetul general consolidat - ansamblul bugetelor componente ale sistemului bugetar, incluzand bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul general centralizat al unitatilor administrativ-teritoriale, bugetul Trezoreriei Statului, bugetele institutiilor publice autonome, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, din bugetul asigurarilor sociale de stat si din bugetele fondurilor speciale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice, bugetul fondurilor externe nerambursabile, precum si al altor entitati clasificate in administratia publica, agregate, consolidate si ajustate conform Regulamentului (UE) nr.549/2013 al Parlamentului European si al Consiliului privind Sistemul european de conturi nationale si regionale din Uniunea Europeana, pentru a forma un intreg."
3. La art.3, dupa punctul 2 se introduc doua puncte noi, 21 si 22, cu urmatorul cuprins"
"21. cadru fiscal-bugetar - prezentare sintetica a principalilor indicatori bugetari, atat pe partea de venituri cat si pe cea de cheltuieli, incluzand o descriere agregata a politicii fiscal-bugetare.
22. Datoria publica conform metodologiei Uniunii Europene reprezinta datoria administratiei publice raportata catre Comisia Europeana (Eurostat) si publicata de Eurostat, exprimata ca procent in produsul intern brut."
4. La art.3, dupa punctul 6 se introduc cinci puncte noi, 61 - 65, cu urmatorul cuprins:
"61. sold structural anual al administratiei publice - soldul anual ajustat ciclic din care se deduc masurile cu caracter exceptional si masurile temporare.
62. obiectiv bugetar pe termen mediu - tinta a soldului structural anual al administratiei publice stabilita potrivit Regulamentul (CE) al Consiliului nr.1466/1997 privind consolidarea supravegherii pozitiilor bugetare si supravegherea si coordonarea politicilor economice, cu modificarile si completarile ulterioare.
63. administratie publica - unitate institutionala parte componenta a economiei nationale, definita conform Regulamentului (UE) nr.549/2013 al Parlamentului European si al Consiliului privind Sistemul european de conturi nationale si regionale din Uniunea Europeana.
64. circumstante extraordinare - un eveniment neobisnuit asupra caruia autoritatile administratiei publice nu au niciun control si care are o influenta majora asupra pozitiei financiare a administratiei publice sau perioade de recesiune economica severa, astfel cum este definita in Pactul de Stabilitate si Crestere revizuit.
65. Pactul de Stabilitate si Crestere - cuprinde Regulamentul (CE) al Consiliului nr.1466/1997 privind consolidarea supravegherii pozitiilor bugetare si supravegherea si coordonarea politicilor economice, cu modificarile si completarile ulterioare si Regulamentul (CE) al Consiliului nr.1467/1997 privind accelerarea si clarificarea aplicarii procedurii de deficit excesiv, cu modificarile si completarile ulterioare."
5. La art.3 se abroga punctul 9.
6. La art. 3, punctul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"12. cheltuieli de natura investitiilor - asa cum sunt definite in Legea privind finantele publice nr.500/2002 cu modificarile si completarile ulterioare."
7. La art. 3, dupa punctul 12 se introduce un punct nou, 121, cu urmatorul cuprins:
"121. cheltuieli fiscale - totalitatea prevederilor legislatiei fiscale, reglementari sau norme legislative al caror efect este reducerea veniturilor bugetare sau amanarea incasarii acestora, aplicabile anumitor categorii de contribuabili, in raport de standardele de impozitare stabilite in mod general. Acestea pot include scutiri, deduceri si facilitati fiscale, cote reduse de impozitare, reguli diferentiate de calcul al impozitelor, taxelor si contributiilor stabilite in scopul acordarii unui tratament preferential unei categorii de contribuabili, precum si orice alte reglementari fiscale de natura sa reduca incasarile bugetare."
8. La art.5 alin.(2) se abroga litera b).
9. La Sectiunea a 3-a, inaintea articolului 6 se introduc sase articole noi, art.61- 66, cu urmatorul cuprins:
"Art.61. in vederea respectarii valorilor de referinta pentru deficitul bugetar si datoria publica, asa cum sunt acestea mentionate in Protocolul nr.12 privind procedura aplicabila deficitelor excesive, anexa la Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, pozitia bugetara a administratiei publice este echilibrata sau in excedent.
Art.62. Regula mentionata la art.61 de mai sus se considera respectata daca este indeplinita una dintre urmatoarele conditii:
a) obiectivul bugetar pe termen mediu nu depaseste o limita inferioara a soldului structural anual al administratiei publice de -0,5% din produsul intern brut la preturile pietei;
b) atunci cand raportul dintre datoria publica calculata conform metodologiei Uniunii Europene si produsul intern brut, la preturile pietei, este semnificativ sub nivelul de 60 % si cand riscurile in ceea ce priveste sustenabilitatea pe termen lung a finantelor publice sunt scazute, limita inferioara a obiectivului bugetar pe termen mediu nu poate depasi un sold structural anual al administratiei publice de cel mult -1,0 % din produsul intern brut, la preturile pietei;
c) deficitul structural anual al administratiei publice converge catre obiectivul bugetar pe termen mediu conform unui calendar de ajustare agreat cu institutiile Uniunii Europene in conformitate cu Regulamentul (CE) al Consiliului nr.1466/1997 privind consolidarea supravegherii pozitiilor bugetare si supravegherea si coordonarea politicilor economice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art.63.
(1) Este permisa devierea temporara de la prevederile art.62 si ale art.68 doar in conditiile manifestarii unor circumstante extraordinare, iar aceasta deviere nu pericliteaza sustenabilitatea fiscal-bugetara pe termen mediu.
(2) in urma analizarii periodice a situatiei macroeconomice, inclusiv a prognozelor indicatorilor macroeconomici, Guvernul anunta public, daca este cazul, inceperea manifestarii unor circumstante extraordinare si solicita opinia Consiliului Fiscal asupra acestui aspect.
(3) Consiliul Fiscal poate semnala in mod direct Guvernului inceperea manifestarii unor circumstante extraordinare, prezentand totodata o analiza economica care sa sustina aceasta optiune.
(4) Dupa analizarea opiniei Consiliului Fiscal exprimata potrivit prevederilor alin.(3) sau alin.
(4), Guvernul informeaza, daca este cazul, Parlamentul Romaniei si Comisia Europeana asupra inceperii manifestarii unor circumstante extraordinare si asupra aplicarii prevederilor de la alin.(1).
(5) In urma analizarii periodice a situatiei macroeconomice, inclusiv a prognozelor indicatorilor macroeconomici, Guvernul anunta public, daca este cazul, incetarea manifestarii unor circumstante extraordinare si solicita opinia Consiliului Fiscal asupra acestui aspect.
(6) Consiliul Fiscal poate semnala in mod direct Guvernului incetarea manifestarii unor circumstante extraordinare, prezentand totodata o analiza economica care sa sustina aceasta optiune.
(7) Dupa analizarea opiniei Consiliului Fiscal exprimata potrivit prevederilor alin.(6) sau alin.(7), Guvernul informeaza, daca este cazul, Parlamentul Romaniei si Comisia Europeana asupra incetarii manifestarii unor circumstante extraordinare si asupra reintrarii sub incidenta articolelor 62 si 64.
(8) Dupa fiecare situatie de incetare a manifestarii unor circumstante extraordinare, masurile de corectare a devierii, aplicate potrivit prevederilor art.64, conduc la o imbunatatire a soldului structural al bugetului general consolidat cel putin egala cu cerintele Pactului de Stabilitate si Crestere.
(9) In cazul in care Guvernul nu este de acord cu opiniile Consiliului Fiscal emise in sensul aplicarii prevederilor art.61, art.62, art.63, art.64 si art.68, explica public diferentele de opinie.
Puteti consulta proiectul integral aici.