email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG 99/2022 - a fost oficializata schema de ajutor de stat IMM Invest Plus

OUG 99/2022 - a fost oficializata schema de ajutor de stat IMM Invest Plus
imm invest plusimm prodagro imm

MFP a publicat in Monitor OUG 99/2022 pentru aprobarea schemei Programului IMM INVEST PLUS, care faciliteaza accesul la finantare a firmelor care se confrunta cu un deficit de lichiditati necesar realizarii proiectelor de investitii si pentru continuarea activitatii.

Actul normativ a aparut in Monitorul Oficial nr. 655 din 30 iunie 2022. 

Componentele schemei de ajutor de stat sunt urmatoarele:

a) IMM INVEST ROMANIA, de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii si a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie, care are ca obiectiv acordarea de facilitati de garantare de catre stat in mod transparent si nediscriminatoriu pentru creditele acordate intreprinderilor mici si mijlocii si intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie de catre institutiile de credit, cu exceptia activitatilor cuprinse in cadrul celorlalte componente, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION, RURAL INVEST;
b) AGRO IMM INVEST, de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii si a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii si sectorului alimentar, care are ca obiectiv acordarea de facilitati de garantare de catre stat in mod transparent si nediscriminatoriu pentru creditele acordate intreprinderilor mici si mijlocii si intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie;
c) IMM PROD, pentru asigurarea lichiditatilor si finantarea investitiilor realizate de catre intreprinderile mici si mijlocii, denumite in continuare IMM-uri, inclusiv start-up-uri, din zona urbana, pentru urmatoarele obiective:
1. incurajarea productiei autohtone de bunuri de larg consum, cresterea capacitatii de productie;
2. reconversia de la intermediere la productie;
3. digitalizarea activitatii;


4. alinierea/imbunatatirea standardelor de mediu, inclusiv imbunatatirea eficientei energetice in cadrul proceselor de productie;
d) GARANT CONSTRUCT, destinata proiectelor privind imbunatatirea eficientei energetice, investitii in domeniul energiei verzi si aliniere la obiectivele de mediu implementate de IMM-urile din sectorul constructiilor si unitatile administrativ-teritoriale, cu doua subcomponente:
1. subcomponenta de sustinere a proiectelor de investitii pentru IMM-urile din sectorul constructiilor;
2. subcomponenta de sustinere a proiectelor de investitii de scara mica pentru unitatile administrativ-teritoriale, care presupun finantarea unor activitati din sectorul constructiilor;
e) INNOVATION, in vederea sprijinirii intreprinderilor mici si mijlocii care detin o componenta de inovare, a celor care realizeaza inventii si inovatii, si a sustinerii activitatilor care promoveaza exportul IMM-urilor constand in activitati care sa conduca la stimularea exporturilor romanesti, respectiv la sustinerea tranzactiilor internationale si a investitiilor romanesti in strainatate, stimularea comertului on-line si a digitalizarii, retehnologizarea companiilor locale, brevete de inovare privind produse, strategii, mediu, digitalizare, si care activeaza in industria exportatoare nepoluanta;
f) RURAL INVEST, de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii, intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie si a intreprinderilor mari din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii si sectorului alimentar prin acordarea de facilitati de garantare de catre stat in mod transparent si nediscriminatoriu pentru creditele acordate de catre institutiile de credit. 
Ajutoarele de stat prevazute in cadrul schemei de ajutor de stat se acorda dupa obtinerea deciziei de autorizare a acesteia de catre Comisia Europeana.

In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se aproba prin ordin comun al ministrului finantelor si al ministrilor de resort procedura de acordare a garantiilor de stat si a grantului, stabilirea plafoanelor de garantare si a bugetului pe componente, regulile de gestionare a plafoanelor de garantare, plata ajutoarelor de stat specifice fiecarei componente din cadrul schemei de ajutor de stat, precum si conventiile de garantare si plata a grantului si conventiile de implementare.

OUG 99/2022 - schema de ajutor de stat IMM Invest Plus: textul actului normativ

Denumire completa: Schema de ajutor de stat IMM INVEST PLUS si a componentelor acesteia - IMM INVEST ROMANIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION si RURAL INVEST
 

 

Capitolul I Dispozitii generale si definitii

Articolul 1

(1) Prin prezenta schema de ajutor de stat se au in vedere sprijinirea accesului la lichiditati a intreprinderilor mici si mijlocii, a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie si a intreprinderilor mari a caror activitate economica a fost afectata de conflictul armat din Ucraina, precum si incurajarea si stimularea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie si a unitatilor administrativ-teritoriale, denumite in continuare UAT, care realizeaza proiecte de investitii in sectorul constructiilor.
(2) Ajutoarele de stat acordate in baza prezentei scheme de ajutor de stat sunt compatibile cu piata interna, in conformitate cu prevederile Comunicarii Comisiei Europene - Cadru temporar de criza pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei impotriva Ucrainei (2022/C131/01), denumita in continuare Cadrul temporar Ucraina, si se vor acorda dupa obtinerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene.
(3) Furnizorul ajutorului de stat este Ministerul Finantelor, iar atributiile de administrare sunt delegate, prin efectul legii, astfel:
a) Fondului National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii - S.A. - IFN, denumit in continuare F.N.G.C.I.M.M., pentru componenta IMM INVEST ROMANIA;
b) F.N.G.C.I.M.M. si Fondului de Garantare a Creditului Rural - S.A. - IFN, denumit in continuare F.G.C.R., pentru componenta AGRO IMM INVEST;
c) F.N.G.C.I.M.M., pentru componenta IMM PROD;
d) F.N.G.C.I.M.M. si Fondului Roman de Contragarantare - S.A., denumit in continuare F.R.C., pentru componenta GARANT CONSTRUCT;
e) F.R.C., pentru componenta INNOVATION;
f) F.G.C.R., pentru componenta RURAL INVEST.

Articolul 2
In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

a) beneficiarii schemei de ajutor de stat sunt urmatorii:

1. Pentru componenta IMM INVEST ROMANIA, beneficiarul schemei de ajutor de stat este operatorul economic care activeaza in domeniile de activitate eligibile, indeplineste conditiile prevazute de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu completarile ulterioare, Legea nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, sau Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, aprobata cu modificari prin Legea nr. 301/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz, si indeplineste conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici si mijlocii prevazute de Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, indeplineste conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie, inclusiv profesionistii, asa cum sunt reglementati la art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, si de formele de organizare a profesiilor liberale.

2. Pentru componenta AGRO IMM INVEST, beneficiarii schemei de ajutor de stat sunt operatorul economic care indeplineste conditiile prevazute de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu completarile ulterioare, Legea nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, sau Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2011, aprobata cu modificari prin Legea nr. 301/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz, fermierii definiti conform art. 4 din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind platile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin in cadrul politicii agricole comune si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului si a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului ale caror exploatatii se situeaza pe teritoriul Romaniei, care desfasoara activitati economice si/sau agricole si indeplineste conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici si mijlocii prevazute de Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, indeplineste conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie, inclusiv profesionistii, asa cum sunt reglementati la art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, si de formele de organizare a profesiilor liberale, asociatiile agricole constituite conform Legii nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii si sectorului alimentar.

3. Pentru componenta IMM PROD, beneficiarul schemei de ajutor de stat este operatorul economic care indeplineste conditiile prevazute de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu completarile ulterioare, Legea nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, sau Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2011, aprobata cu modificari prin Legea nr. 301/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si indeplineste conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici si mijlocii prevazute de Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare IMM-uri, inclusiv start-up-uri, care au sediul principal si/sau secundar situat intr-o zona urbana.

4. Pentru subcomponenta de sustinere a proiectelor de investitii pentru IMM-urile din sectorul constructiilor din cadrul componentei GARANT CONSTRUCT, beneficiarul este operatorul economic care indeplineste conditiile prevazute de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu completarile ulterioare, Legea nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, sau Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2011, aprobata cu modificari prin Legea nr. 301/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si indeplineste conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici si mijlocii prevazute de Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare IMM-uri, inclusiv start-up-uri, precum si arhitectii, asa cum sunt reglementati in Legea nr. 184/2001 privind organizarea si exercitarea profesiei de arhitect, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv birourile individuale de arhitectura.

5. Pentru subcomponenta de sustinere a proiectelor de investitii de scara mica pentru unitatile administrativ-teritoriale, care presupun finantarea unor activitati din sectorul constructiilor, din cadrul componentei GARANT CONSTRUCT, beneficiarul subprogramului de sustinere a proiectelor de investitii de scara mica pentru unitatile administrativ-teritoriale este municipiul, orasul, comuna, care are proiecte ce presupun finantarea unor activitati economice in sectorul constructiilor.

6. Pentru componenta INNOVATION, beneficiarul schemei de ajutor de stat este operatorul economic care indeplineste conditiile prevazute de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu completarile ulterioare, Legea nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, sau Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2011, aprobata cu modificari prin Legea nr. 301/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si indeplineste conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici si mijlocii prevazute de Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare IMM-uri, inclusiv start-up-uri.

7. Pentru componenta RURAL INVEST, beneficiarii schemei de ajutor de stat sunt operatori economici constituiti conform Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, fermieri definiti conform prevederilor art. 4 din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind platile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin in cadrul politicii agricole comune si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului si a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, asociatii agricole constituite conform Legii nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 1/2005, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si familiale, constituite conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu completarile ulterioare, si asociatii de fermieri constituite conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, care isi desfasoara activitatea in domeniile agriculturii, pescuitului, acvaculturii si sectorului alimentar;

b) comision de risc - suma datorata Ministerului Finantelor de beneficiarul garantiei, destinata acoperirii riscului de garantare de catre stat a creditelor/liniilor de credite acordate in cadrul schemei de ajutor de stat, in limita maxima prevazuta de paragraful 47 lit. b) din Cadrul temporar Ucraina. Obligatia de plata a comisionului de risc este acoperita din ajutorul sub forma de grant primit de beneficiar in cadrul schemei de ajutor de stat;
c) contract de garantare - contractul incheiat intre beneficiarul schemei de ajutor de stat, institutia de credit si F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, in calitate de mandatar al statului, prin care statul, prin Ministerul Finantelor, reprezentat de F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, se obliga sa garanteze creditul acordat de catre institutia de credit; beneficiarul schemei de ajutor de stat isi asuma obligatia de a rambursa statului sumele datorate ca urmare a executarii garantiei de catre institutia de credit, in situatia producerii riscului de credit;
d) credit - creditul de investitii si/sau creditul/linia de credit pentru capital de lucru pe care institutia de credit il pune la dispozitia beneficiarului schemei de ajutor de stat, cu respectarea normelor interne proprii, in baza unui contract de credit;
e) finantare garantata de stat - creditul, exclusiv dobanzile si comisioanele bancare si spezele bancare datorate de beneficiarul schemei de ajutor de stat in baza contractului incheiat cu institutia de credit, pentru care F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, in baza mandatului acordat de catre Ministerul Finantelor, acorda o garantie in numele si pe contul statului in baza conventiei incheiate cu institutia de credit;
f) garant - statul, prin Ministerul Finantelor, reprezentat prin F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, pentru garantiile acordate in numele si pe contul statului;
g) garantie de stat - angajament expres, neconditionat si irevocabil asumat de F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, in numele si pe contul statului, materializat intr-un contract de garantare, care acopera pierderea suportata de institutia de credit, ca urmare a producerii riscului de credit, in conditiile impartirii proportionale a riscului intre stat si institutiile de credit; dobanzile, comisioanele si orice alte costuri generate de participarea la schema de ajutor de stat nu sunt incluse in valoarea garantiei de stat. Garantiei de stat ii sunt aplicabile dispozitiile Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale Regulamentului nr. 575/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerintele prudentiale pentru institutiile de credit si societatile de investitii si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012;

h) garantii colaterale - garantiile reale si personale constituite de beneficiarul finantarii/terti garanti in favoarea institutiei de credit finantatoare si a statului roman, prin Ministerul Finantelor, proportional cu procentul de garantare, altele decat garantia de stat si ipoteca legala imobiliara si/sau mobiliara asupra activelor finantate prin credit, care pot fi luate in considerare de institutiile de credit pentru diminuarea expunerii fata de beneficiar. Sumele rezultate dupa executarea de catre creditori a garantiilor constituite de beneficiar, din care se deduc cheltuielile aferente creditului, respectiv dobanzi, comisioane si cheltuieli ocazionate de recuperarea creantei, vor diminua, proportional cu procentul de garantare, sumele platite de statul roman, prin Ministerul Finantelor, si sumele suportate de institutia de credit finantatoare;
i) institutie de credit - entitate definita in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) comision de administrare - suma cuvenita F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, pentru remunerarea activitatii de analiza, acordare, monitorizare si administrare a garantiilor, al carei nivel se stabileste anual prin ordin al ministrului finantelor si se suporta din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor - Actiuni generale, in cadrul schemei de ajutor de stat;
k) procentul de garantare - partea din credit care este acoperita de garantia de stat din valoarea creditului acordat beneficiarilor eligibili, exprimata in valoare procentuala; procentul de garantare este de maximum 90%;
l) riscul de credit - riscul actual sau viitor de afectare negativa a profiturilor si capitalului ca urmare a neindeplinirii de catre beneficiar a obligatiilor contractuale sau a esecului acestuia in indeplinirea celor stabilite;
m) soldul finantarii garantate - valoarea actualizata a creditului garantat, rezultata in urma diminuarii cu ratele de capital rambursate de catre beneficiar, exclusiv dobanzile, comisioanele bancare si spezele bancare datorate de beneficiar in baza contractului de credit;
n) valoarea de executare a garantiei - suma rezultata din aplicarea procentului de garantare la soldul restant al finantarii garantate, suma care urmeaza a fi platita institutiei de credit de catre Ministerul Finantelor;
o) microintreprindere si intreprindere mica - intreprindere care respecta conditiile prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a), respectiv lit. b) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare;
p) intreprindere mijlocie - intreprindere care respecta conditiile prevazute la art. 4 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare;
q) intreprindere mica cu capitalizare de piata medie - intreprinderea care, impreuna cu intreprinderile pe care le controleaza si intreprinderea/intreprinderile care are/au controlul direct sau indirect asupra acesteia, are 250 de angajati sau mai mult, dar mai putin de 500 de angajati si o cifra de afaceri anuala ce nu depaseste 100 de milioane euro sau al carei bilant anual nu depaseste 86 de milioane euro;
r) intreprindere mare - intreprinderea care nu se incadreaza in categoria microintreprinderilor sau intreprinderilor mici si mijlocii sau intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie, astfel cum sunt definite la lit. o), p) si q);
s) unitate administrativ-teritoriala - UAT - municipiul, orasul sau comuna care realizeaza proiecte de investitii in sectorul constructiilor.

Capitolul II Formele de ajutor de stat

Articolul 3
In cadrul schemei de ajutor de stat se acorda urmatoarele categorii de ajutoare de stat:
a) ajutor de stat sub forma de garantii pentru imprumuturi;
b) ajutor de stat sub forma de grant.
Ajutor de stat sub forma de garantii pentru imprumuturi

Articolul 4
(1) In baza prezentei scheme de ajutor de stat se acorda garantii de stat, in procent de maximum 90% din valoarea finantarii, exclusiv dobanzile, comisioanele si spezele bancare aferente creditului garantat, in conformitate cu prevederile pct. 2.2 din Cadrul temporar Ucraina, pentru unul sau mai multe credite pentru realizarea de investitii si/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru finantarea capitalului de lucru.
(2) Pentru creditele/liniile de credit prevazute la alin. (1), valoarea maxima a fiecarei finantari acordate unui beneficiar nu poate depasi 5.000.000 lei pentru creditele/liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru, respectiv 10.000.000 lei pentru creditele de investitii, cu exceptia beneficiarilor din domeniul agriculturii primare, acvaculturii si pisciculturii pentru una sau mai multe activitati finantate, pentru care valoarea maxima a finantarii este de 5.000.000 lei. Valoarea maxima cumulata a finantarilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar in cadrul programului nu poate depasi 10.000.000 lei, respectiv 5.000.000 lei pentru beneficiarii din domeniul agriculturii primare, acvaculturii si pisciculturii. In oricare dintre situatii, cuantumul maxim cumulat al finantarilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar in cadrul acestei facilitati nu va depasi cea mai mare valoare dintre:
a) 15% din cifra de afaceri anuala totala medie a beneficiarului din ultimele trei perioade contabile inchise, respectiv ultimele trei perioade contabile inchise ale venitului brut, sau norma anuala de venit in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din activitati independente, dupa caz, conform declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente; sau
b) 50% din cheltuielile cu energia din cele 12 luni anterioare celei in care se depune cererea de ajutor;
c) in cazurile in care utilizarea limitelor prevazute la lit. a) sau b) nu acopera necesarul de lichiditate, in urma justificarii fundamentate de potentialul beneficiar, cuantumul imprumutului poate fi majorat astfel incat sa acopere nevoile de lichiditati de la momentul acordarii acestuia pentru urmatoarele 12 luni in cazul IMM-urilor si pentru urmatoarele 6 luni in cazul intreprinderilor mari, intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie si al UAT-urilor care realizeaza proiecte de investitii in sectorul constructiilor. Justificarea consta in faptul ca beneficiarul isi desfasoara activitatea in sectoare deosebit de afectate de efectele directe sau indirecte ale agresiunii, inclusiv de sanctiunile impuse de Uniunea Europeana (UE) si de partenerii sai internationali, precum si de contramasurile luate de Rusia. Efectele respective pot consta inclusiv in perturbari ale lanturilor de aprovizionare sau in plati restante din Rusia sau Ucraina, in riscuri sporite de atacuri cibernetice sau in cresteri de preturi la anumiti factori de productie sau anumite materii prime afectate de criza actuala. Necesarul de lichiditate poate include atat costuri cu capital de lucru, cat si costurile cu investitii, cu conditia prezentarii unor documente justificative de catre beneficiar. Beneficiarii care au finantat nevoile de lichiditati prin ajutoarele acordate in cadrul programelor IMM INVEST ROMANIA, inclusiv in cadrul subprogramului AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT sau RURAL INVEST sau alte ajutoare acordate in temeiul unor scheme de ajutor de stat elaborate in baza Comunicarii Comisiei privind Cadrul temporar in materie de ajutor de stat in contextul pandemiei de COVID-19, nu pot beneficia de sprijin in baza prezentei scheme de ajutor de stat, cu exceptia situatiei in care o fractie din aceste nevoi a ramas neacoperita cu finantare.
(3) Durata maxima a finantarilor prevazute la alin. (2) este de 72 de luni, in cazul creditelor de investitii, fara posibilitate de prelungire. In cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru, durata maxima a finantarilor este de 36 de luni, fara posibilitate de prelungire, urmand ca in ultimele 12 luni de valabilitate a garantiei rambursarea creditului sa se faca in rate lunare sau trimestriale pe baza unui grafic de rambursare.

(4) Durata garantiilor acordate nu poate depasi 6 ani pentru beneficiarii din cadrul schemei de ajutor de stat.
(5) In cazul creditelor de investitii acordate beneficiarilor eligibili, institutiile de credit pot acorda, la inceputul perioadei de creditare, la solicitarea beneficiarilor, o perioada de gratie de maximum 18 luni pentru rambursarea principalului.
(6) In completarea garantiilor de stat pot fi acordate garantii financiare proprii de catre alte institutii financiare bancare si nebancare, conform normelor si procedurilor proprii ale acestora.

(7) Pentru garantiile acordate beneficiarilor schemei de ajutor de stat se percep comisioane de risc, cu respectarea paragrafului 47 lit. b) din Cadrul temporar Ucraina, astfel:
a) pentru beneficiarii ce se incadreaza in categoria intreprinderilor mici si mijlocii: la nivelul de 0,25% pentru primul an de garantare, de 0,5% pentru anii 2 si 3 de garantare, respectiv de 1% pentru anii 4-6 de garantare, aplicat la valoarea/soldul garantiei de stat;
b) pentru beneficiarii care se incadreaza in categoria intreprinderilor mari, intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie si a UAT-urilor se percep comisioane de risc la nivelul celor aferente intreprinderilor mari, respectiv: la nivelul de 0,5% pentru primul an de garantare, de 1% pentru anii 2 si 3 de garantare, respectiv de 2% pentru anii 4-6 de garantare, aplicat la valoarea/soldul garantiei de stat.

Ajutor de stat sub forma de grant

Articolul 5
(1) Beneficiarii schemei de ajutor de stat, care au contractat credite de investitii si/sau credite/linii de credit garantate conform art. 4 alin. (2), beneficiaza de un grant in limita cumulului rezultat din valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare, aferente garantiei acordate, pe toata durata de valabilitate a garantiei acordate, si a dobanzilor aferente creditelor/liniilor de credit, acordate pe o perioada de maximum 12 luni, dar nu mai mult de echivalentul in lei al sumei de 400.000 euro pe intreprindere, respectiv echivalentul in lei a 35.000 euro/intreprindere in cazul beneficiarilor din domeniul agriculturii primare, pescuitului si acvaculturii. In cazul UAT-urilor, valoarea grantului acordat nu poate depasi echivalentul in lei a 400.000 euro.
(2) Prin exceptie de la alin. (1), beneficiarii componentei AGRO IMM INVEST din domeniul agriculturii primare, pescuitului si acvaculturii beneficiaza de un grant in limita cumulului rezultat din valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare, aferente garantiei acordate, pe toata durata de valabilitate a garantiei acordate, dar nu mai mult de echivalentul in lei a 35.000 euro/intreprindere, si nu beneficiaza de dobanda finantata de la bugetul de stat in baza prezentei scheme de ajutor de stat.
(3) In cazul in care finantarea este folosita pentru refinantarea creditelor de investitii, ajutorul de stat sub forma de garantie se asimileaza unui grant si se cumuleaza cu grantul mentionat la alin. (1), dar nu mai mult de echivalentul in lei al sumei de 400.000 euro pe intreprindere, respectiv 35.000 euro pe intreprindere pentru intreprinderile care isi desfasoara activitatea in sectoarele productiei agricole primare, pescuitului si acvaculturii.

(4) Cursul de schimb euro/leu pentru calcularea plafonului maxim este cursul Bancii Nationale a Romaniei valabil la data emiterii acordului de finantare.
(5) Granturile vor fi acordate cu respectarea prevederilor pct. 2.1 din Cadrul temporar Ucraina, respectiv:
(i) ajutorul total nu depaseste 400.000 euro pe intreprindere in orice moment; toate cifrele utilizate trebuie sa fie brute, si anume inainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
(ii) ajutorul se acorda cel tarziu la data de 31 decembrie 2022;
(iii) ajutorul se acorda intreprinderilor afectate de criza;
(iv) se poate acorda ajutor intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in domeniul prelucrarii si comercializarii de produse agricole, cu conditia ca acest ajutor sa nu fie transferat partial sau total catre producatori primari; cuantumul ajutorului nu se stabileste pe baza pretului sau a cantitatii de produse introduse pe piata de intreprinderile in cauza sau achizitionate de la producatori primari, cu exceptia cazului in care, in acest din urma caz, produsele fie nu au fost introduse pe piata, fie au fost utilizate in scopuri nealimentare, cum ar fi distilarea, metanizarea sau compostarea de catre intreprinderile in cauza;
(v) pentru sectoarele agriculturii primare, pisciculturii si acvaculturii, pe langa criteriile mentionate la pct. (ii), respectiv (iii), se aplica urmatoarele conditii:
a) ajutorul nu depaseste 35.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in sectorul agriculturii primare, pescuitului si acvaculturii; toate sumele utilizate trebuie sa fie brute, si anume inainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
b) cuantumul ajutorului acordat intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole nu trebuie stabilit pe baza pretului sau a cantitatii produselor introduse pe piata;
c) ajutorul acordat intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectorul pescuitului si acvaculturii nu se incadreaza in niciuna dintre categoriile de ajutoare mentionate la art. 1 alin. (1) lit. (a)-(k) din Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis in sectorul pescuitului si acvaculturii;
(vi) in cazul in care o intreprindere isi desfasoara activitatea in mai multe sectoare carora li se aplica cuantumuri maxime diferite, intreprinderea in cauza asigura, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, faptul ca pentru fiecare dintre aceste activitati se respecta plafonul aferent si ca, in total, nu se depaseste cuantumul maxim total de 400.000 euro pe intreprindere, cu exceptia intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectorul agriculturii primare, pescuitului si acvaculturii, caz in care nu se va depasi cuantumul maxim total de 35.000 euro pe intreprindere.
(6) Pentru creditele prevazute la art. 4 alin. (2), cu exceptia creditelor acordate beneficiarilor componentei AGRO IMM INVEST din domeniul agriculturii primare, acvaculturii si pisciculturii, Ministerul Finantelor finanteaza dobanzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru si creditelor pentru investitii in procent de 100% pe o perioada de maximum 12 luni de la data acordarii creditului, din bugetul Ministerul Finantelor - Actiuni generale, de la titlul 55 „Alte transferuri“ alineatul 55.01.46 „Transferuri catre intreprinderi in cadrul schemelor de ajutor de stat“, in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat. Plata dobanzilor se realizeaza in termen de maximum 13 luni de la data acordarii creditului.
(7) Perioada de acordare a grantului pentru plata dobanzii este de maximum 12 luni de la data acordarii creditului. Acordarea grantului pentru anul 2022 se realizeaza conform prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat.
(8) Pentru toti beneficiarii eligibili in cadrul schemei de ajutor de stat, Ministerul Finantelor finanteaza valoarea comisionului de risc si a comisionului de administrare din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor - Actiuni generale, de la titlul 55 „Alte transferuri“ alineatul 55.01.46 „Transferuri catre intreprinderi in cadrul schemelor de ajutor de stat“, in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat.
(9) Ajutorul de stat sub forma grantului se suporta din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor - Actiuni generale, si se vireaza lunar in contul F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, pe baza situatiilor centralizatoare privind dobanzile lunare datorate, transmise de institutiile de credit pe propria raspundere.

Capitolul III Criterii de eligibilitate pentru beneficiarii schemei de ajutor de stat

Articolul 6
(1) Beneficiarii componentelor schemei de ajutor de stat IMM INVEST, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, RURAL INVEST din categoria IMM-urilor, respectiv din categoria intreprinderilor mari si intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie sunt eligibili daca indeplinesc cumulativ urmatoarele criterii:
a) se incadreaza in normele de creditare ale finantatorului si in normele de garantare ale F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz;
b) nu figureaza cu credite restante, inclusiv pentru finantarile tip leasing, la data solicitarii garantiei de stat sau, daca inregistreaza restante, acestea sunt incadrate in categoriile A, B, C in baza de date a Centralei Riscului de Credit, denumita in continuare C.R.C.;
c) nu figureaza in baza de date a Centralei Incidentelor de Plati cu interdictie de a emite cecuri si cu incidente majore cu bilete la ordin in ultimele 6 luni anterioare datei solicitarii garantiei de stat;
d) impotriva lor nu s-a deschis procedura insolventei;
e) prezinta institutiei de credit garantii colaterale care, in cazul creditelor de investitii, impreuna cu garantia de stat si ipoteca legala imobiliara si/sau mobiliara asupra activelor finantate din credit, acopera in proportie de cel putin 100% valoarea finantarii. Pentru creditele de investitii acordate pentru achizitia de parti sociale sau actiuni, in completarea ipotecii legale mobiliare asupra partilor sociale prezinta si alte garantii colaterale care, impreuna cu garantia de stat, acopera in proportie de cel putin 100% valoarea finantarii. Pentru creditele/liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru poate fi inclusa in structura de garantii aferente creditului ipoteca legala mobiliara asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiar la institutia de credit, impreuna cu garantia de stat;
f) la data acordarii garantiei nu inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul in care inregistreaza astfel de obligatii restante, beneficiarul se obliga sa le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordat(a) in cadrul schemei de ajutor de stat;
g) nu au fost emise impotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale in vigoare;
h) nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleasi costuri eligibile;
i) administratorul nu are fapte inscrise in cazierul judiciar si cazierul fiscal.
(2) Beneficiarii componentelor schemei de ajutor de stat GARANT CONSTRUCT si INNOVATION din categoria IMMurilor, respectiv din categoria intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie sunt eligibili daca indeplinesc cumulativ urmatoarele criterii:
a) se incadreaza in normele de creditare ale finantatorului si in normele de garantare ale F.N.G.C.I.M.M., F.R.C., dupa caz;
b) nu figureaza cu credite restante, inclusiv pentru finantarile tip leasing, la data solicitarii garantiei de stat sau, daca inregistreaza restante, acestea sunt incadrate in categoriile A, B, C in baza de date a C.R.C.;
c) nu figureaza in baza de date a Centralei Incidentelor de Plati cu interdictie de a emite cecuri si cu incidente majore cu bilete la ordin in ultimele 6 luni anterioare datei solicitarii garantiei de stat;
d) impotriva lor nu s-a deschis procedura insolventei;
e) prezinta institutiei de credit garantii colaterale care, in cazul creditelor de investitii, impreuna cu garantia de stat si ipoteca legala imobiliara si/sau mobiliara asupra activelor finantate din credit, acopera in proportie de cel putin 100% valoarea finantarii. Pentru creditele/liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru poate fi inclusa in structura de garantii aferente creditului ipoteca legala mobiliara asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiar la institutia de credit, impreuna cu garantia de stat;
f) la data acordarii garantiei nu inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul in care inregistreaza astfel de obligatii restante, beneficiarul se obliga sa le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordat(a) in cadrul schemei de ajutor de stat;
g) nu au fost emise impotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale in vigoare;
h) nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleasi costuri eligibile;
i) administratorul nu are fapte inscrise in cazierul judiciar si cazierul fiscal.
(3) Beneficiarul din categoria UAT-urilor este eligibil in cadrul schemei de ajutor de stat, pentru realizarea proiectelor de investitii din domeniul constructiilor ce vizeaza activitati economice, daca indeplineste cumulativ urmatoarele criterii:
a) prezinta dovada aprobarii finantarii, respectiv hotararea consiliului local privind aprobarea contractarii creditului cu garantia F.N.G.C.I.M.M. sau F.R.C., dupa caz;
b) nu inregistreaza credite restante la institutiile de credit la data solicitarii de acordare a garantiei de stat;
c) nu se afla in situatie de criza financiara sau impotriva beneficiarului nu a fost deschisa procedura insolventei in conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 46/2013 privind criza financiara si insolventa unitatilor administrativ-teritoriale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 35/2016, la data acordarii garantiei;
d) prezinta certificatul de atestare fiscala valabil la data acordarii garantiei de catre F.N.G.C.I.M.M. sau F.R.C., dupa caz. In cazul in care UAT inregistreaza datorii se va prezenta dovada achitarii acestora;
e) nu au fost emise impotriva acestuia decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale in vigoare;
f) nu a solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleasi costuri eligibile;
g) prezinta avizul Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale, prevazuta la art. 61 alin. (3) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare. Imprumuturile eligibile in cadrul schemei de ajutor de stat nu se incadreaza in limitele prevazute la art. 63 alin. (10) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 29 alin. (1) lit. d) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata.
(4) Masurile de ajutor prevazute de prezenta schema de ajutor de stat nu pot fi utilizate in niciun fel pentru a submina efectele scontate ale sanctiunilor impuse de UE sau de partenerii sai internationali si trebuie sa fie in deplina concordanta cu normele de combatere a eludarii din regulamentele aplicabile. Este interzis ca entitatile care fac obiectul sanctiunilor sa beneficieze direct sau indirect de astfel de masuri. Astfel, nu pot beneficia de facilitatile acordate in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat intreprinderile care fac obiectul sanctiunilor adoptate de UE si nici:
a) persoanele, entitatile sau organismele desemnate in mod specific in actele juridice care impun sanctiunile respective;
b) intreprinderile detinute sau controlate de persoane, entitati sau organisme vizate de sanctiunile adoptate de UE;
c) intreprinderile care isi desfasoara activitatea in industrii vizate de sanctiunile adoptate de UE, in masura in care ajutoarele ar submina obiectivele aferente sanctiunilor relevante, nelimitandu-se insa la acestea.
(5) Ajutorul acordat in temeiul prezentei ordonante de urgenta nu este conditionat de relocarea unei activitati de productie sau a altei activitati a beneficiarului dintr-o alta tara din Spatiul Economic European (SEE) pe teritoriul statului membru care acorda ajutorul, indiferent de numarul de locuri de munca pierdute efectiv in unitatea initiala a beneficiarului din SEE.
(6) In exercitarea atributiilor lor, F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. si F.G.C.R. pot solicita informatiile prevazute la alin. (1) lit. g) in forma electronica, in baza unui protocol incheiat cu organul fiscal central, pentru aplicarea dispozitiilor art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Nu sunt eligibile pentru acordarea de garantii activitatile finantate din sectoarele/domeniile: intermedieri financiare, cu exceptia activitatilor auxiliare intermedierilor financiare, asigurari, cu exceptia activitatilor agentilor si brokerilor de asigurare, tranzactii imobiliare, cu exceptia activitatilor de tranzactii imobiliare realizate de catre agentiile imobiliare, activitati de jocuri de noroc si pariuri, productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, cu exceptia fabricarii bauturilor alcoolice nedistilate si a bauturilor pe baza de alcool CAEN 1102, CAEN 1103, CAEN 1104, CAEN 1105 si CAEN 1106, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope, activitati de inchiriere si leasing, activitati de investigare si protectie, cu exceptia activitatii de protectie si garda si activitatii de servicii privind sistemele de securizare.

Articolul 7
(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, prezenta ordonanta de urgenta instituie un mecanism de garantare in baza caruia Ministerul Finantelor este autorizat sa mandateze F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. si F.G.C.R. in vederea emiterii de garantii, in numele si pe contul statului, in favoarea institutiilor de credit care urmeaza sa acorde credite beneficiarilor eligibili in cadrul schemei de ajutor de stat.

(2) Sursa de plata a garantiilor acordate de catre F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. si F.G.C.R. in numele si pe contul statului pentru creditele obtinute de beneficiarii eligibili in cadrul schemei de ajutor de stat este bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor - Actiuni generale, titlul „Alte transferuri“, cod 55, alineatul „Sume rezultate din executarea garantiilor acordate din bugetul de stat“, cod 55.01.50.

Articolul 8
Garantiile pentru creditele prevazute la art. 4 alin. (2) se acorda cu respectarea legislatiei in domeniul ajutorului de stat.

Capitolul IV Cheltuieli eligibile, finantarea si garantarea

Articolul 9
In cadrul prezentei scheme de ajutor de stat sunt eligibile cheltuielile aferente investitiilor si capitalului de lucru detaliate mai jos pentru fiecare componenta a schemei de ajutor de stat, astfel:

(1) Pentru componenta IMM INVEST, cheltuielile eligibile in cadrul schemei de ajutor de stat sunt urmatoarele:
a) pentru creditele de investitii: achizitie de echipamente/masini/utilaje/mijloace de transport/alte mijloace fixe inclusiv TVA; achizitie de active necorporale aferente investitiei software/licente programe/brevete inclusiv TVA; achizitie de spatiu de productie/servicii/comercial/terenuri pentru constructie/agricultura inclusiv TVA: constructie de spatii de productie/servicii/spatii comerciale; cheltuieli de reparatii capitale, modernizari spatii de lucru/sedii/puncte de lucru; alte cheltuieli aferente planului de investitie inclusiv TVA;
b) pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru: cheltuieli de aprovizionare/productie/desfacere; cheltuieli de executare de lucrari si/sau de prestare de servicii; cheltuieli de constituire/prelucrare/valorificare de stocuri; cheltuieli de intretinere, reparatii curente spatii de lucru/sedii/puncte de lucru; alte tipuri de cheltuieli necesare desfasurarii activitatii curente; cheltuieli cu salarii si asimilate; cheltuieli cu chirii/utilitati; plata impozite/taxe/contributii/alte sume datorate bugetului general consolidat; alte costuri de operare. Beneficiarul poate efectua cheltuieli din credit si pe alte coduri CAEN eligibile, cu conditia ca acestea sa fie autorizate conform Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare. In acest caz, institutia de credit va transmite o copie a certificatului constatator pus la dispozitie de beneficiar, in care, la sectiunea „sedii/activitati autorizate“, sa se regaseasca aceste coduri CAEN eligibile;
c) cheltuielile de refinantare a altor credite de investitii, cheltuielile destinate achizitiei de parti sociale si actiuni.
(2) Pentru componenta AGRO IMM INVEST, cheltuielile eligibile in cadrul schemei de ajutor de stat sunt cele prevazute la alin. (1), care sunt aferente beneficiarilor care isi desfasoara activitatea in domeniul agriculturii primare, pescuitului, acvaculturii si sectorului alimentar.
(3) Pentru componenta IMM PROD se pot finanta urmatoarele categorii de cheltuieli:
a) achizitia de echipamente si utilaje, inclusiv pentru reconversia de la intermediere la productie sau demararea de activitati noi de productie;
b) achizitia, amenajarea de terenuri si achizitia/constructia de hale destinate productiei;
c) achizitia de echipamente, softuri, consultanta pentru transformarea digitala a IMM-urilor, inclusiv proiecte de retehnologizare pentru IMM-urile care activeaza si dezvolta proiecte in industria producatoare;
d) achizitia de echipamente in vederea alinierii la obiectivele de mediu care sa genereze eficienta energetica consumului propriu, panouri solare, statii de biogaz, statii de reciclare;
e) finantarea capitalului de lucru pentru stocuri materii prime, materiale si marfuri in cazul companiilor producatoare care detin propriile lanturi de distributie si a altor cheltuieli de exploatare, pentru firmele care intentioneaza sa deschida/dezvolte/diversifice activitati de productie, inclusiv pentru internationalizare, ori sa faca reconversia de la intermediere la productie;
f) cheltuielile de refinantare a altor credite de investitii, cheltuielile destinate achizitiei de parti sociale si actiuni.
(4) Pentru componenta GARANT CONSTRUCT sunt eligibile urmatoarele destinatii ale finantarilor aferente creditelor de investitii si capital de lucru:
1. achizitia de echipamente si utilaje de constructii, logistica industriala, inclusiv pentru demararea de activitati noi in sectorul constructii necesare proiectelor de constructii, si anume:
a) dotari utilaje, echipamente tehnologice si functionale cu si fara montaj, dotari - cheltuielile pentru achizitionarea utilajelor si echipamentelor tehnologice, precum si a celor incluse in instalatiile functionale, cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice si al utilajelor incluse in instalatiile functionale, inclusiv retelele aferente necesare functionarii acestora;
b) cheltuieli cu achizitionarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalatii de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotica, de natura mijloacelor fixe, respectiv care se regasesc in subgrupa 2.1 „Echipamente tehnologice masini, utilaje si instalatii de lucru“, subgrupa 2.2 „Aparate si instalatii de masurare, control si reglare“, clasa 2.3.6 „Utilaje si instalatii de transportat si ridicat“, sau grupa 3 „Mobilier, aparatura birotica, sisteme de protectie a valorilor umane si materiale si alte active corporale“ enumerate in anexa la Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu modificarile ulterioare, si care se incadreaza in limita valorica aferenta mijloacelor fixe, stabilita prin reglementarile legale in vigoare la data depunerii cererii de finantare;
c) cheltuieli cu achizitionarea de instalatii/echipamente specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, precum si sisteme care utilizeaza surse regenerabile/alternative de energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat finantare;
2. constructia, achizitia, amenajarea de hale pentru uz propriu, inclusiv pentru demararea de activitati noi in sectorul constructii:
a) constructii si instalatii - cheltuieli aferente activitatilor de construire/extindere a spatiilor de productie/prestare de servicii ale intreprinderii, respectiv cheltuielile aferente executiei tuturor obiectelor cuprinse in obiectivul de investitie: cladiri, constructii speciale, instalatii aferente constructiilor, precum instalatii electrice, sanitare, instalatii interioare de alimentare cu gaze naturale, instalatii de incalzire, ventilare, climatizare, P.S.I., telecomunicatii si alte tipuri de instalatii impuse de destinatia obiectivului;
b) cheltuielile pentru asigurarea utilitatilor necesare obiectivului: alimentare cu apa, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrica, telecomunicatii care se executa pe amplasamentul delimitat, din punct de vedere juridic, ca apartinand obiectivului de investitie, precum si cheltuielile aferente racordarii la retelele de utilitati;
c) cheltuieli de amenajari pentru protectia mediului si aducerea la starea initiala - se includ cheltuielile efectuate pentru lucrari si actiuni de protectia mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural dupa terminarea lucrarilor, precum plantare de copaci, reamenajare spatii verzi;
3. achizitia de echipamente, softuri, consultanta pentru transformarea digitala a beneficiarilor care deruleaza contracte in sectorul constructii:
a) active necorporale - cheltuieli cu achizitionarea de brevete, licente, marci comerciale, programe informatice, alte drepturi si active similare; cheltuieli cu realizarea instrumentelor de comercializare online a serviciilor/produselor proprii ale solicitantului;
b) obtinere avize, acorduri, autorizatii - se includ cheltuielile pentru obtinerea/prelungirea valabilitatii certificatului de urbanism, obtinerea/prelungirea valabilitatii autorizatiei de construire/desfiintare, obtinerea avizelor si acordurilor pentru racorduri si bransamente la retele publice de apa, canalizare, gaze, termoficare, energie electrica, telefonie, obtinerea certificatului de nomenclatura stradala si adresa, intocmirea documentatiei, obtinerea numarului cadastral provizoriu si inregistrarea terenului in cartea funciara; obtinerea acordului de mediu; obtinerea avizului P.S.I.; comisioane, cote si taxe, cuprinzand cota aferenta Inspectoratului de Stat in Constructii pentru controlul calitatii lucrarilor de constructii, cota pentru controlul statului in amenajarea teritoriului, urbanism si pentru autorizarea lucrarilor de constructii, cota aferenta Casei Sociale a Constructorilor, taxe pentru acorduri, avize si autorizatia de construire/desfiintare; achizitionarea semnaturii electronice; alte avize, acorduri si autorizatii;
c) proiectare si inginerie, respectiv cheltuielile pentru elaborarea documentatiilor necesare obtinerii acordurilor, avizelor si autorizatiilor aferente obiectivului de investitie, documentatii ce stau la baza emiterii avizelor si acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentatii urbanistice, studii de impact, studii/expertize de amplasament, studii de trafic. Pentru lucrarile de crestere a performantei energetice a cladirilor ca urmare a modernizarilor/reabilitarilor se includ cheltuielile pentru efectuarea auditului energetic;
d) consultanta - cheltuielile efectuate, dupa caz, pentru plata serviciilor de consultanta la elaborarea cererii de finantare/a planului de afaceri, plata serviciilor de consultanta in domeniul managementului executiei investitiei sau administrarea contractului de executie (managementul de proiect), plata serviciilor de consultanta la elaborarea, organizarea si derularea procedurilor de achizitii;
e) asistenta tehnica - cheltuielile efectuate, dupa caz, pentru asistenta tehnica din partea proiectantului pe perioada de executie a lucrarilor in cazul in care aceasta nu intra in tarifarea proiectului, plata dirigintilor de santier, desemnati de autoritatea contractanta, autorizati conform prevederilor legale pentru verificarea executiei lucrarilor de constructii si instalatii;
f) cheltuielile cu activitatile obligatorii de publicitate si informare aferente proiectului sunt eligibile in conformitate cu prevederile contractului de finantare, in limita a 5.000 de lei, fara TVA, cu exceptia cheltuielilor cu activitati de marketing si promovare care nu sunt eligibile;
4. achizitia de echipamente in vederea alinierii la obiectivele de mediu care sa genereze eficienta consumului propriu, panouri solare, statii de biogaz, statii de reciclare:
a) achizitionarea echipamentelor si instalarea panourilor solare fotovoltaice, panourilor fotovoltaice, invertoare, acumulatori, regulatoare incarcare, sisteme prindere;
b) cheltuieli cu proiectarea privind asigurarea suportului tehnic - aviz tehnic de racordare din ATR existent in ATR prosumator - maximum 10% din cheltuielile eligibile;
c) cheltuieli cu intretinerea si service-ul sistemelor fotovoltaice;
d) consultanta si management de proiect - maximum 5% din valoarea totala eligibila a proiectului;
e) modul de comunicatie; contoare inteligente care masoara cantitatea de energie produsa de sistemul de panouri fotovoltaice instalat si care permit colectarea si transmiterea datelor relevante de la distanta, in format electronic;
f) investitii in productia/achizitia de biodigestoare si statii de biogaz;
g) investitii in productia/achizitia de statii de reciclare;
h) investitii in productia de componente/sisteme integrate de panouri fotovoltaice;
5. finantarea capitalului de lucru pentru achizitia de materiale de constructii, combustibil, energie;
6. plata salariilor pentru IMM-urile care deruleaza contracte in sectorul constructii;
7. achizitia de actiuni si parti sociale.
(5) Pentru componenta INNOVATION destinatiile finantarii eligibile sunt urmatoarele:
– Sunt eligibile in cadrul componentei INNOVATION urmatoarele categorii de cheltuieli exclusiv TVA:
a) cheltuieli ocazionate de participarea la targuri internationale de profil in vederea promovarii produselor companiei pe pietele internationale:
– transportul, asigurarea si manipularea exponatelor, mostrelor si materialelor publicitare, formalitatile vamale aferente acestora;
– depozitarea ambalajelor aferente exponatelor pe perioada desfasurarii actiunii promotionale, elaborarea proiectului de executie a standului, inchirierea, construirea si/sau amenajarea spatiului expozitional, transportul materialelor aferente, cheltuielile generale pe perioada de desfasurare a actiunilor promotionale, cheltuielile de reprezentare si de protocol, cheltuielile de deplasare pentru persoanele care organizeaza si coordoneaza actiunile, inclusiv a unui reprezentant din partea patronatului de ramura sau a asociatiei profesionale care contribuie la realizare actiunii respective, cheltuielile pentru materialele publicitare, de prezentare si promovare cu caracter economic general si pentru mediatizarea prezentei romanesti la actiunile promotionale, cheltuielile aferente comisionului prevazut in contractul incheiat cu societatea organizatoare a pavilioanelor nationale, standurilor specializate pe produse si miniexpozitiilor, precum si alte cheltuieli care se justifica a fi alocate pentru realizarea targurilor si expozitiilor internationale;
b) cheltuieli cu achizitionarea mijloacelor de transport aferente serviciilor de distributie pentru activitatea de export;
c) cheltuieli cu achizitionarea de brevete, licente, marci comerciale;
d) cheltuieli cu obtinerea avizelor, acordurilor si autorizatiilor;
e) cheltuieli privind achizitia de echipamente, utilaje, instalatii, tehnologii, dotari independente necesare pentru desfasurarea activitatii;
f) cheltuieli cu achizitionarea echipamentelor hardware TIC si dispozitivelor si echipamentelor aferente, inclusiv cheltuieli de instalare, configurare, punere in functiune;
g) cheltuieli cu realizarea instrumentelor de comercializare online a serviciilor/produselor proprii ale solicitantului; solutii software cu rol de gestionare, evaluare si monitorizare: cheltuieli pentru achizitia unui website de prezentare a companiei, achizitia unui domeniu si gazduirea pe server; cheltuieli aferente achizitiilor de servicii de tip cloud si SaaS, respectiv Software as a Service, cheltuieli aferente achizitionarii serviciilor de gazduire, incluzand toate tipurile de servicii de gazduire, cu exceptia pachetelor de reseller, cheltuieli aferente achizitionarii de servicii pentru consolidarea securitatii cibernetice aplicabile pentru software/gazduire/retele, activitati de vanzari prospectare clienti, managementul lead-urilor, managementul portofoliului de clienti activi, managementul relatiei cu clientii prin solutii software de tip Customer Relationship Management - CRM; gestionarea problemelor trimise de clienti in sisteme de ticketing; activitatea financiara - facturi, contabilitate, managementul documentelor - contracte, oferte, documente specifice unei industrii; analiza si gestionarea corecta a proceselor de business prin solutii software de tip Business Process Management - BPM; colectarea datelor specifice obiectivelor si profilului fiecarei companii/industrii; activitati de comunicare interna si externa si de rapoarte;
h) cheltuieli cu plata salariilor, si chiriilor pentru sediile in care isi desfasoara activitatea.
(6) Pentru componenta RURAL INVEST destinatiile finantarii sunt:
a) credit de investitii: achizitie de echipamente/masini/ utilaje/mijloace de transport/alte mijloace fixe, inclusiv TVA; achizitie de active necorporale aferente investitiei software/licente programe/brevete, inclusiv TVA; achizitie de spatiu de productie/servicii/comercial/terenuri pentru constructie/ inclusiv TVA; achizitie de parti sociale si actiuni; constructie de spatii de productie/servicii/spatii comerciale; cheltuieli de reparatii capitale, modernizari spatii de lucru/sedii/puncte de lucru; alte cheltuieli aferente planului de investitie, inclusiv TVA;
b) credit/linie de credit pentru capital de lucru: cheltuieli de aprovizionare/productie/desfacere; cheltuieli de executare lucrari si/sau de prestare de servicii; cheltuieli de constituire/prelucrare/valorificare stocuri; cheltuieli de intretinere, reparatii curente spatii de lucru/sedii/puncte de lucru; alte tipuri de cheltuieli necesare desfasurarii activitatii curente; cheltuieli cu salarii si asimilate; cheltuieli cu chirii/utilitati; plata impozitelor/ taxelor/contributiilor/altor sume datorate bugetului general consolidat; alte costuri de operare.
(7) In cadrul componentei RURAL INVEST nu sunt eligibile creditele acordate pentru refinantarea creditelor de investitii si/sau a creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru.

Articolul 10
(1) Garantiile de stat aferente creditelor prevazute la art. 4 alin. (2) se acorda beneficiarilor eligibili care respecta conditiile prevazute in prezenta schema de ajutor de stat si se incadreaza in normele si procedurile interne ale institutiilor de credit, respectiv ale F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz.
(2) Perioada de acordare si modalitatea de rambursare a creditelor sunt stabilite de institutia de credit care a acordat creditul, conform normelor interne ale acesteia, cu respectarea prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat.

Capitolul V Garantiile creditului

Articolul 11
(1) Intre Ministerul Finantelor si F.N.G.C.I.M.M./ F.R.C./F.G.C.R. se incheie cate o conventie prin care se stabilesc drepturile si obligatiile partilor in derularea finantarii prin credite bancare cu garantie de stat.
(2) In cazul creditelor de investitii, garantia de stat este garantata cu ipoteca legala imobiliara si/sau mobiliara asupra activelor finantate prin credit. In cazul creditelor de investitii, in situatia in care nu se pot institui ipoteci legale asupra bunurilor achizitionate prin credit, se instituie ipoteci legale asupra altor bunuri mobile sau imobile proprietatea beneficiarului si/sau a tertilor garanti, care sa acopere in proportie de 100% valoarea finantarii, proportional cu procentul de garantare.
(3) In cazul creditelor/liniilor de credit destinate finantarii capitalului de lucru, garantia de stat este garantata cu ipoteca legala asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiarii schemei de ajutor de stat la institutia de creditare.
(4) Ipotecile legale prevazute la alin. (2) si (3) se instituie in baza prevederilor prezentei ordonante de urgenta in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul Finantelor, si institutiei de credit, proportional cu riscul asumat, si sunt valabile pana la stingerea creantelor datorate de beneficiar, in limita creditului contractat.
(5) Ipotecile legale prevazute la alin. (2) si (3) se inscriu in cartea funciara a imobilelor si/sau in Registrul national de publicitate mobiliara, respectiv in registrele de evidenta si publicitate asimilate, dupa caz, in baza contractului de garantare. Operatiunile de inscriere, modificare, reinnoire si radiere se efectueaza de catre institutia de credit.
(6) Contractele de garantare prin care F.N.G.C.I.M.M./F.R.C. si F.G.C.R. acorda garantia de stat constituie titluri executorii si au valoare de inscrisuri autentice.
(7) In cazul garantiilor de stat acordate in cadrul schemei de ajutor de stat, F.N.G.C.I.M.M./F.R.C. si F.G.C.R., dupa caz, mandateaza institutiile de credit finantatoare sa incheie contractele de garantie pentru garantiile colaterale constituite de beneficiarul finantarii/terti garanti, atat in favoarea acestora, cat si a statului roman, prin Ministerul Finantelor, in calitate de cocreditori, precum si sa efectueze formalitatile legale de publicitate ale garantiilor colaterale. Sunt exceptate biletul la ordin, fideiusiunea, precum si orice alte garantii colaterale pentru care legea nu prevede efectuarea unor astfel de formalitati.

Articolul 12
(1) In cazul in care institutia de credit aproba modificari ale clauzelor contractului de credit referitoare la structura garantiilor constituite, altele decat garantia de stat, prin eliberarea/inlocuirea garantiilor accesorii finantarii garantate, va trebui sa solicite si sa obtina acordul expres al F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, in conditiile stabilite prin procedura de acordare a garantiilor de stat, a grantului, stabilirea plafoanelor de garantare si bugetului pe componente si regulile de gestionare a plafoanelor de garantare, plata ajutoarelor de stat specifice fiecarei componente din cadrul schemei de ajutor de stat, precum si conventiile de garantare si plata a grantului si conventiile de implementare.
(2) Mandatul prevazut la art. 11 alin. (7) se considera acordat si in privinta modificarilor prevazute la alin. (1).
(3) Modificarile privind structura actionariatului/asociatilor si schimbarea sediului social al beneficiarului se notifica F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, de catre institutia de credit.

Capitolul VI Plata garantiilor si recuperarea creantelor

Articolul 13
(1) Institutia de credit are dreptul la plata valorii de executare a garantiei in cazul producerii riscului de credit, in conditiile schemei de ajutor de stat.
(2) Sumele rezultate din plata valorii de executare a garantiilor de stat acordate de F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. si F.G.C.R. prin schema de ajutor de stat, in numele si pe contul statului, se platesc institutiei de credit de catre Ministerul Finantelor de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor - Actiuni generale, titlul „Alte transferuri“, cod 55, alineatul „Sume rezultate din executarea garantiilor acordate din bugetul de stat“, cod 55.01.50, pe baza documentelor justificative prezentate de F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, si se recupereaza de la beneficiarul schemei de ajutor de stat in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(3) Pentru toate categoriile de credite garantate in cadrul schemei de ajutor de stat, pierderile trebuie suportate proportional cu procentul de garantare si in acelasi mod de catre institutia de credit si statul roman, prin Ministerul Finantelor.

Articolul 14
(1) Dupa efectuarea platii prevazute la art. 13 alin. (2), Ministerul Finantelor informeaza F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, cu privire la efectuarea platii si la data acesteia, iar F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, intocmeste un inscris, act premergator procedurii de executare silita, prin care se individualizeaza creanta rezultata prin plata.
(2) In termen de 15 zile calendaristice de la data primirii informarii prevazute la alin. (1), F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, transmite inscrisul prevazut la alin. (1) debitorului beneficiar al finantarii garantate, precum si spre informare institutiei de credit finantatoare.

(3) Inscrisul prevazut la alin. (1), impreuna cu dovada efectuarii procedurii de transmitere catre debitorul beneficiar al finantarii garantate, insotite de contractul de garantare si de documentele prevazute in procedura de acordare a garantiilor de stat, a grantului, stabilire a plafoanelor de garantare si bugetului pe componente si regulile de gestionare a plafoanelor de garantare, plata ajutoarelor de stat specifice fiecarei componente din cadrul schemei de ajutor de stat, precum si conventiile de garantare si plata a grantului si conventiile de implementare, se inainteaza organelor fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pentru aplicarea masurilor de executare silita, potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 15
(1) Creantele rezultate din plata valorii de executare a garantiilor de stat acordate si platite institutiei de credit in cadrul schemei de ajutor de stat sunt asimilate creantelor bugetare ale caror colectare si recuperare se efectueaza de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, conform procedurii reglementate de Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care se aplica in mod corespunzator.

(2) Pentru sumele prevazute la art. 13 alin. (2) se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform dispozitiilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, calculate de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala incepand cu ziua urmatoare datei platii sumei rezultate din plata garantiei de stat si pana la data stingerii inclusiv si sunt comunicate si recuperate de catre acestea.
(3) In cazul creditelor de investitii, in vederea recuperarii sumelor rezultate din plata garantiilor reglementate la art. 13 alin. (2), executarea silita a ipotecilor legale asupra activelor finantate prin credit se efectueaza de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 258 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele provenite din executarea silita a activelor finantate din creditul de investitii garantat in cadrul schemei de ajutor de stat, pentru care a fost instituita ipoteca legala proportional cu procentul de garantare, se elibereaza si se distribuie proportional cu riscul asumat, intre statul roman, prin Ministerul Finantelor, si institutia de credit dupa deducerea cheltuielilor de orice fel, facute de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu urmarirea si conservarea bunurilor al caror pret se distribuie.
(5) Organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sunt obligate sa instiinteze din oficiu institutia de credit in favoarea careia au fost inscrise ipotecile legale, pentru a participa la distribuirea pretului.

(6) Eliberarea sau distribuirea sumei rezultate din executarea silita se va consemna de indata de catre executorul fiscal din cadrul organului fiscal competent al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, intr-un proces-verbal, care se va semna de toti creditorii indreptatiti.
(7) Institutia de credit va introduce in contractele de credit si in contractele de garantie accesorii incheiate cu beneficiarii in vederea constituirii garantiilor colaterale prevazute la art. 2 lit. h), precum si a celor constituite pentru garantarea creditelor de investitii, altele decat obiectul finantat prin credit si garantia de stat, clauze din care sa rezulte calitatea de cocreditor garantat a statului roman, prin Ministerul Finantelor.
(8) Sumele rezultate atat din executarea initiata de catre institutia de credit a garantiilor colaterale constituite de beneficiar in favoarea institutiei de credit si a statului roman, cat si din incasarile amiabile, din care se deduc dobanzile si comisioanele aferente creditului, precum si cheltuielile ocazionate de recuperarea creantei, vor diminua, proportional cu procentele de garantare, creanta rezultata din valoarea de executare a garantiei platite institutiei de credit de statul roman, in conformitate cu prevederile art. 13 alin. (2), in baza garantiei acordate de stat.

(9) In termen de 5 zile lucratoare de la incasarea oricarei sume potrivit alin. (8), institutia de credit va distribui si va vira suma cuvenita statului roman care se face venit la bugetul de stat, insotita de o comunicare in care vor fi mentionate urmatoarele elemente: numele si datele de identificare ale debitorului, numarul contractului de garantare, suma recuperata si data incasarii acesteia de catre institutia de credit, valoarea deducerilor efectuate, suma virata fiecarui creditor si indicarea garantiei executate.
(10) In termen de 5 zile lucratoare de la finalizarea tuturor procedurilor de valorificare a garantiilor accesorii finantarii garantate, institutia de credit va transmite o informare catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in care vor fi prezentate rezultatele obtinute dupa finalizarea procedurilor. Comunicarea va fi insotita de documentele din care rezulta incheierea procedurilor de valorificare a garantiilor si sumele recuperate, precum si documentele justificative din care rezulta valoarea creantelor institutiei de credit si a cheltuielilor de executare, la data finalizarii fiecarei proceduri de valorificare a garantiilor.
(11) Dupa finalizarea tuturor procedurilor de valorificare, in cazul constatarii unor diferente intre sumele virate potrivit alin. (9) si datele din documentele justificative potrivit alin. (10), institutia de credit si organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) vor proceda la regularizare.

(12) Pentru intarzieri la plata sumei cuvenite statului roman conform prevederilor alin. (9), institutia de credit datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere la nivelul celor prevazute pentru creantele fiscale care se calculeaza de catre directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor si se individualizeaza intr-un inscris care constituie titlu executoriu.
Inscrisul impreuna cu dovada comunicarii acestuia catre institutia de credit se transmite spre recuperare catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, urmand ca recuperarea acestor sume sa se realizeze conform procedurii reglementate de Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Sumele astfel recuperate se fac venit la bugetul de stat.

(13) Daca creantele rezultate din plata garantiilor acordate pentru creditele de investitii in cadrul schemei de ajutor de stat nu au fost acoperite integral, fie ca urmare a distribuirii prevazute la alin. (9) si (11), fie in cazul in care activele finantate prin credit nu au putut fi valorificate potrivit legii, atunci, in scopul recuperarii integrale a creantei, organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala aplica prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(14) Pentru recuperarea valorii de executare a garantiilor platite institutiei de credit pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru acordate in cadrul schemei de ajutor de stat, suplimentar fata de sumele recuperate prevazute la alin. (9), organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sunt abilitate sa aplice prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la recuperarea integrala a creantelor datorate in temeiul contractului de garantare.

(15) In cazul debitorilor care intra in procedura insolventei, dupa efectuarea de catre Ministerul Finantelor a platii valorii de executare a garantiilor de stat acordate si comunicarea documentelor prevazute la art. 14 alin. (3) de catre F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, organelor fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, inscrierea la masa credala pentru creanta rezultata din plata valorii de executare a garantiei de stat se realizeaza de catre ANAF.

(16) In cazul beneficiarilor Programului care intra in procedura insolventei, anterior efectuarii de Ministerul Finantelor a platii valorii de executare a garantiei de stat catre institutia de credit, Ministerul Finantelor poate mandata directiile generale regionale ale finantelor publice sau, dupa caz, Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili sa solicite inscrierea la masa credala a valorii finantarii garantate ca o creanta sub conditie, pe baza documentatiei aferente acordarii garantiei transmise Ministerului Finantelor de F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, anterior termenului-limita pentru inregistrarea cererii de admitere a creantelor asupra averii debitorului.

(17) Sumele recuperate ca urmare a punerii in executare a contractului de garantare, precum si cele recuperate ca urmare a punerii in executare a garantiilor reglementate la art. 11 alin. (2) si (3) de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, proportional cu procentul de garantare, in limita creantei rezultate din valoarea de executare a garantiei de stat se fac venit la bugetul de stat si se incaseaza intr-un cont de venituri bugetare distinct.

(18) In cazul creditelor de investitii, beneficiarii schemei de ajutor de stat pot solicita o singura data finantatorilor repunerea in drepturile si obligatiile aferente contractului de credit si de garantare dupa declararea exigibilitatii anticipate a finantarii acordate in cadrul schemei de ajutor de stat, urmand ca procedura si conditiile de repunere sa fie stabilite prin ordin comun al ministrului finantelor si ministrilor de resort stabilit la art. 3 din prezenta ordonanta. In cazul aprobarii de catre finantator a acestei solicitari, beneficiarul schemei de ajutor de stat nu datoreaza obligatii fiscale accesorii calculate la valoarea de executare a garantiei. De la data aprobarii solicitarii se intrerupe termenul de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita de catre organele competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Capitolul VII Durata, plafonul total de garantare, bugetul schemei de ajutor de stat si numarul estimat de beneficiari

Articolul 16
(1) Programul IMM INVEST PLUS va deveni operational la data emiterii deciziei de autorizare a schemei de ajutor de stat de catre Comisia Europeana si va functiona pana la 31 decembrie 2022. Plata dobanzilor se realizeaza in termen de maximum 13 luni de la data acordarii creditului.

(2) Plafonul total al garantiilor care pot fi acordate in cadrul schemei de ajutor de stat pe perioada de valabilitate, respectiv de la aprobarea acesteia de catre Comisia Europeana pana la data de 31.12.2022, este de 7.500.000.000 lei si se constituie din diferenta ramasa neutilizata la data de 30.06.2022 din plafonul total aprobat pentru anul 2022 aferent Programului IMM INVEST ROMANIA si Subprogramului AGRO IMM INVEST, respectiv din diferenta ramasa neutilizata la data de 30.06.2022 a plafoanelor de garantare alocate pentru anul 2022 programelor aprobate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2022 privind aprobarea si finantarea unor programe de garantare in domenii prioritare pentru economia romaneasca, cu modificarile ulterioare.
(3) Plafoanele garantiilor de stat care pot fi emise in cadrul schemei de ajutor de stat pentru fiecare componenta prevazuta la art. 1 alin. (2) se stabilesc prin ordinul comun al ministrului finantelor si ministrilor de resort stabilit la art. 3 din ordonanta de urgenta.
(4) Bugetul schemei de ajutor de stat pentru ajutorul de stat sub forma de grant este de maximum 900.680.000 lei, echivalentul in lei a aproximativ 182.150.000 milioane euro, si se implementeaza numai in limita fondurilor aprobate cu aceasta destinatie in bugetul MF-AG.

Articolul 17
Prin implementarea schemei de ajutor de stat se estimeaza acordarea de ajutor de stat unui numar de maximum 10.704 de beneficiari.

Capitolul VIII Dispozitii privind transparenta, monitorizarea, raportarea, controlul beneficiarilor schemei de ajutor de stat si recuperarea ajutorului de stat

Articolul 18
(1) F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. si F.G.C.R. au obligatia sa publice pe site-urile proprii textul integral al schemei de ajutor de stat, perioada in care se pot inregistra cereri, bugetul anual, data epuizarii bugetului anual/total al schemei de ajutor de stat, precum si forma si continutul documentelor necesare pentru accesarea acesteia.
(2) F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. si F.G.C.R., dupa caz, trebuie sa pastreze inregistrari detaliate referitoare la toate ajutoarele acordate in cadrul schemei de ajutor de stat. F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. si F.G.C.R., dupa caz, au obligatia de a cuantifica pe fiecare beneficiar toate formele de ajutor de stat acordate. Aceste inregistrari contin toate informatiile necesare pentru a stabili daca sunt respectate criteriile din reglementarile europene in domeniu si trebuie pastrate timp de 10 ani de la data acordarii ultimului ajutor in cadrul schemei de ajutor de stat.
(3) Beneficiarii ajutorului de stat acordat in baza prezentei scheme de ajutor de stat trebuie sa pastreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani si sunt obligati sa le puna la dispozitia autoritatii de implementare a schemei de ajutor de stat sau a Consiliului Concurentei ori de cate ori le sunt solicitate.
(4) F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. si F.G.C.R., in calitate de administratori ai prezentei scheme de ajutor de stat, cu atributii delegate de Ministerul Finantelor, in calitate de furnizor de ajutor de stat, au obligatia de a transmite Consiliului Concurentei toate datele si informatiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel national, in formatul si in termenul prevazute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat si de minimis, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 441/2022, precum si datele si informatiile necesare pentru intocmirea inventarului ajutoarelor de stat si a rapoartelor si informarilor necesare indeplinirii obligatiilor Romaniei in calitate de stat membru al Uniunii Europene.
(5) F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. si F.G.C.R., in calitate de administratori ai schemei de ajutor de stat, au obligatia incarcarii in Registrul general al ajutoarelor de stat acordate in Romania RegAS a prezentei scheme de ajutor de stat, a acordurilor de finantare, a platilor efectuate si a eventualelor recuperari, in conformitate cu prevederile Ordinului presedintelui Consiliului Concurentei nr. 437/2016 pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat.
Articolul 19
(1) Monitorizarea si controlul intreprinderilor beneficiare in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se fac in mod transparent, nediscriminatoriu, prin publicarea lunara a inscrierilor si beneficiarilor schemei de ajutor de stat, pe site, de catre F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, cu respectarea reglementarilor aplicabile institutiilor de credit si institutiilor financiare nebancare.
(2) Beneficiarul si institutiile de credit care au acordat creditele/liniile de credit prevazute la art. 4 alin. (2) din ordonanta de urgenta trebuie sa accepte si sa faciliteze controlul asupra utilizarii ajutorului de stat acordat in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat.
(3) In situatia in care F.N.G.C.I.M.M. F.R.C. sau F.G.C.R., dupa caz, constata ca beneficiarii nu au respectat prevederile schemei de ajutor de stat si/sau pe cele ale acordului de finantare, solicita acestora rambursarea ajutorului de stat primit, la care se adauga dobanda aferenta, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Rata dobanzii aplicabile este cea stabilita potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene si din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.
(5) Recuperarea ajutoarelor de stat se realizeaza potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2014, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei!
Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal!

 In Manualul de Inventariere gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare.
...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
imm invest plusimm prodagro imm


Data aparitiei: 01 Iulie 2022

Votati articolul "OUG 99/2022 - a fost oficializata schema de ajutor de stat IMM Invest Plus":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X