Programul guvernamental IMM Leasing de echipamente si utilaje a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 655 din 24 iulie 2020 si este cuprins in OUG 118/2020.
UPDATE in 26 august 2020 OUG 118/2020 a fost modificata si completata de OUG 138/2020.
OUG 118/2020 - IMM Leasing de echipamente si utilaje: continutul actului normativ
Denumirea completa: Ordonanta de urgenta nr. 118/2020 privind aprobarea Programului de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii "IMM LEASING DE ECHIPAMENTE SI UTILAJE"
Intrucat 99,7% dintre companiile din Romania sunt intreprinderi mici si mijlocii care contribuie cu aproximativ 60% din produsul intern brut si angajeaza 60% din forta de munca,
avand in vedere ca in contextul actual, caracterizat de instituirea unor masuri de natura a restrange, pe perioada pentru care a fost instituita starea de urgenta, unele drepturi si libertati fundamentale, printre care se regaseste si dreptul la libertatea economica, sprijinirea sectorului IMM reprezinta o prioritate absoluta.
In conditiile in care sectorul intreprinderilor mici si mijlocii reprezinta un contributor de importanta strategica la cresterea economica si la crearea de locuri de munca si trebuie sa beneficieze din partea statului de politici publice care vizeaza, printre altele, cresterea accesului la finantare, neimplementarea in regim de urgenta a modificarilor legislative propuse genereaza consecinte negative asupra obtinerii de catre operatorii economici a finantarilor necesare pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii, care pot conduce chiar la riscul de insolventa.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Intrucat consecintele negative care pot aparea in situatia neadoptarii masurilor propuse pot afecta grav situatia intreprinderilor mici si mijlocii pe perioada manifestarii efectelor raspandirii virusului SARS-CoV-2, in contextul necesitatii luarii de masuri urgente pentru reducerea impactului socioeconomic pe care pandemia de COVID-19, il poate avea in perioada imediat urmatoare, cu efect pe termen mediu si lung, este necesara implementarea in regim de urgenta a unui mecanism de stimulare a finantarilor de tip leasing financiar oferite intreprinderilor mici si mijlocii de societatile de leasing.
Avand in vedere masurile luate la nivelul intregii Uniuni Europene, precum si la nivelul Romaniei in contextul pandemiei de COVID-19, fapt ce a determinat instituirea starii de urgenta prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, prelungita prin Decretul nr. 240/2020, respectiv Hotararea Guvernului nr. 394/2020 privind declararea starii de alerta si masurile care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare, Hotararea Guvernului nr. 476/2020 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei si masurile care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare, si Hotararea Guvernului nr. 553/2020 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 17 iulie 2020, precum si stabilirea masurilor care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, pe fondul existentei unei tendinte de inrautatire a performantelor economice si financiare ale companiilor nefinanciare, nu poate fi amanata reglementarea unor masuri adecvate de sprijin in vederea asigurarii accesului la finantare, prin asigurarea unor produse de finantare specializate, destinate unui segment de intreprinderi mici si mijlocii a caror accesibilitate la creditele bancare este mai dificila, respectiv companiile nou-lansate - start-ups - si cele care nu dispun de garantii reale - active fixe - consistente.
Intrucat este necesara sustinerea accesului intreprinderilor mici si mijlocii la finantari destinate achizitionarii de bunuri mobile noi sau second-hand pentru desfasurarea activitatii, in special a celor care au nevoie sa transfere tehnologie in procesele de productie, dar si pentru asigurarea fluxurilor financiare necesare acestora prin operatiuni specifice de sell-and-lease-back,
avand in vedere faptul ca probabilitatea de nerambursare estimata pentru urmatoarele 12 luni este mai mare in cazul companiilor cu un grad scazut de tehnologizare comparativ cu companiile din domenii intensive tehnologic care au o capacitate mai buna de indatorare, conform Raportului Bancii Nationale a Romaniei asupra stabilitatii financiare din decembrie 2019,
avand in vedere ca bunurile mobile achizitionate in sistem leasing participa direct si imediat la crearea sursei de venit care contribuie la plata ratelor de leasing, iar in cazul unei bune planificari si corelari a programului de investitie cu schema de finantare in leasing, ratele lunare de leasing pot fi acoperite integral din cash-flow-ul generat de investitie, fara niciun efort suplimentar din partea utilizatorului - in afara avansului platit la incheierea contractului de leasing,
intrucat capitalurile proprii ale institutiilor financiare nebancare au mentinut tendinta crescatoare, majorandu-se cu 11% in perioada septembrie 2017 - septembrie 2018 si cu inca 15% in anul 2019, aspect care a sustinut reluarea activitatii de creditare, chiar si in conditiile continuarii practicarii unor rate de dobanda la valori ridicate, conform Raportului Bancii Nationale a Romaniei asupra stabilitatii financiare din decembrie 2019,
deoarece relansarea pe baze sustenabile a creditarii catre sectorul intreprinderilor mici si mijlocii, caracterizat prin dinamism si diversitate, necesita luarea in regim de urgenta a unor masuri care sa raspunda nevoilor de diversificare a produselor de finantare si de garantare specifice sectorului de leasing,
avand in vedere caracterul anticiclic al instrumentelor care trebuie utilizate in contextul actual, se impune reglementarea unor masuri de stimulare a accesarii finantarilor de tip leasing, care contribuie la stimularea fluxurilor financiare si la conservarea necesarului de lichiditate al intreprinderilor mici si mijlocii pentru derularea activitatii in conditii optime.
Intrucat masurile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se refera la mentinerea si dezvoltarea activitatii intreprinderilor mici si mijlocii, cu consecinte directe si imediate asupra bugetului de stat si a celorlalte bugete, adoptarea in regim de urgenta a acestor masuri este absolut necesara, iar in lipsa acestor masuri s-ar produce o serie de consecinte imediate asupra bugetului de stat, prin neplata impozitelor, taxelor si contributiilor de catre intreprinderile mici si mijlocii care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, asupra implementarii proiectelor si atingerii obiectivelor intreprinderilor mici si mijlocii, dar si asupra personalului angajat de acestea.
Avand in vedere ca elementele sus-mentionate vizeaza interesul public si strategic, sunt o prioritate a Programului de guvernare si constituie o situatie de urgenta si extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta.
In lipsa adoptarii masurilor propuse in regim de urgenta, sectorul intreprinderilor mici si mijlocii, a carui sprijinire reprezinta o prioritate nationala, ar beneficia de conditii de finantare suboptime sau nu ar putea beneficia de o finantare adecvata pentru derularea activitatii curente.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale si definitii
Art. 1. -
(1) Se aproba Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii "IMM LEASING DE ECHIPAMENTE SI UTILAJE", denumit in continuare program, care are ca obiectiv acordarea de facilitati de garantare de catre stat sub forma punerii la dispozitia institutiilor financiare nebancare inscrise in Registrul special la Banca Nationala a Romaniei a unor plafoane anuale de garantare pentru finantarile de tip leasing financiar pentru achizitionarea de bunuri mobile noi sau second-hand necesare realizarii activitatilor IMM-urilor, precum si intreprinderilor afiliate care au un numar egal sau mai mare de 250 de angajati, in calitate de utilizatori, denumiti in continuare beneficiari.
(2) Programul prevazut la alin. (1) este un program multianual de incurajare si de stimulare a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, precum si a intreprinderilor afiliate care au un numar egal sau mai mare de 250 de angajati.
(3) Programul consta in acordarea de garantii de stat in favoarea fiecarui beneficiar participant in program pentru finantarile de tip leasing destinate achizitionarii prin intermediul finantatorilor de bunuri mobile noi si/sau second-hand, garantate de catre stat, prin Ministerul Finantelor Publice, astfel:
a) in procent de maximum 80% din valoarea finantarii, exclusiv dobanzile, comisioanele si alte cheltuieli aferente finantarii garantate, pentru achizitia de echipamente IT si tehnologia informatiei in cadrul unei operatiuni de leasing financiar;
b) in procent de maximum 60% din valoarea finantarii, exclusiv dobanzile, comisioanele si alte cheltuieli aferente finantarii garantate, pentru achizitia de utilaje si echipamente tehnologice, vehicule pentru transport marfuri si persoane, utilizate in scop comercial in cadrul unei operatiuni de leasing financiar.
(4) Caracteristicile bunurilor mobile care se pot achizitiona in cadrul programului se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
(5) Valoarea maxima cumulata a finantarilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar in cadrul acestei facilitati este de 5.000.000 lei.
(6) Plafonul anual al garantiilor de stat care pot fi emise potrivit alin. (1) se stabileste prin hotarare a Guvernului, cu incadrarea in plafonul privind emiterea de garantii de catre Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice, stabilit potrivit prevederilor art. 26 alin. (2) si (5) si art. 29 alin. (1) lit. e) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata, iar conditiile de acordare a garantiilor de stat, precum si regulile de gestionare a plafoanelor anuale si garantiilor se stabilesc prin norme metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, aprobate prin hotarare a Guvernului.
Art. 2. -
In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) beneficiarul programului - operatorul economic care respecta prevederile prezentei ordonante de urgenta, societate sau societate cooperativa, societate agricola, cooperativa agricola de productie, persoana fizica autorizata, intreprinzator titular al unei intreprinderi individuale sau intreprindere familiala, autorizate potrivit dispozitiilor legale in vigoare, asociatiile sau fundatiile nonprofit care desfasoara activitati economice si care indeplinesc cumulativ conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici si mijlocii prevazute de Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si intreprinderile afiliate care au un numar egal sau mai mare de 250 de angajati, care are calitatea de utilizator/locatar in contractul de leasing financiar incheiat cu finantatorul;
b) comision de administrare - suma datorata Fondului National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii, denumit in continuare F.N.G.C.I.M.M., de catre beneficiarul programului pentru remunerarea activitatii de analiza, acordare, monitorizare si administrare a garantiilor;
c) comision de risc - suma datorata Ministerului Finantelor Publice de catre beneficiarul programului, destinata acoperirii riscului de garantare de catre stat a finantarilor acordate in cadrul programului;
d) contract de garantare - contractul incheiat intre beneficiarul programului, in calitate de locatar/utilizator, societatea de leasing financiar, in calitate de finantator/locator, si F.N.G.C.I.M.M., in calitate de mandatar al statului, prin care statul, prin Ministerul Finantelor Publice, reprezentat de F.N.G.C.I.M.M., se obliga sa garanteze finantarea de tip leasing acordata de societatea de leasing financiar, iar beneficiarul programului isi asuma obligatia sa ramburseze statului sumele datorate ca urmare a executarii garantiei de catre finantator, in situatia producerii riscului de credit;
e) finantarea de tip leasing - finantarea de tip leasing financiar destinata achizitionarii prin intermediul finantatorului de bunuri mobile noi sau second-hand necesare realizarii activitatii IMM-ului, precum si intreprinderii afiliate care are un numar egal sau mai mare de 250 de angajati, in calitate de beneficiar al programului, acordarea acesteia realizandu-se cu respectarea normelor interne proprii ale finantatorului, in baza unui contract de leasing financiar;
f) finantare garantata de stat - finantarea, exclusiv dobanzile, comisioanele sau alte sume datorate de beneficiarul programului in baza contractului de leasing incheiat cu finantatorul, pentru care F.N.G.C.I.M.M., in baza mandatului acordat de catre Ministerul Finantelor Publice, acorda o garantie in numele si contul statului in baza conventiei incheiate cu finantatorul;
g) finantator - institutie financiara nebancara infiintata in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca societate pe actiuni, inscrisa in Registrul special tinut de Banca Nationala a Romaniei si a carei organizare si functionare sunt reglementate de prevederile Legii nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare, cu modificarile si completarile ulterioare, si care respecta prevederile Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 20/2009 privind institutiile financiare nebancare, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) garant - statul, prin Ministerul Finantelor Publice, reprezentat prin F.N.G.C.I.M.M. pentru garantiile acordate in numele si contul statului;
i) garantie de stat - angajament expres, neconditionat si irevocabil asumat de F.N.G.C.I.M.M., in numele si in contul statului, materializat intr-un contract de garantare, care acopera pierderea suportata de finantator, ca urmare a producerii riscului de credit, in conditiile impartirii proportionale a riscului intre stat si finantator; dobanzile, comisioanele si orice alte costuri generate de participarea la program nu sunt incluse in valoarea garantiei de stat.
j) garantii colaterale - ipotecile legale mobiliare instituite de finantator asupra bunurilor mobile achizitionate in cadrul programului, in favoarea statului roman, prin Ministerul Finantelor Publice, proportional cu procentul de garantare;
k) leasing financiar - operatiunea prin care o parte, denumita locator/finantator, transmite pentru o perioada determinata dreptul de folosinta asupra unui bun, al carui proprietar este, celeilalte parti, denumita locatar/utilizator, la solicitarea acestuia, contra unei plati periodice, denumita rata de leasing, iar la sfarsitul perioadei de leasing locatorul/finantatorul se obliga sa respecte dreptul de optiune al locatarului/utilizatorului de a cumpara bunul dupa achitarea valorii reziduale, daca este cazul, precum si a eventualelor cheltuieli accesorii asociate contractului de leasing financiar;
l) procentul de garantare - partea din finantare care este acoperita de garantia de stat, exprimata in valoare procentuala; procentul de garantare este de maximum 80% pentru achizitia de echipamente IT si tehnologia informatiei si de maximum 60% pentru achizitia de utilaje si echipamente tehnologice, vehicule pentru transport marfuri si persoane, utilizate in scop comercial;
m) riscul de credit - neplata partiala sau integrala a finantarii, de catre beneficiarul programului;
n) valoarea de executare a garantiei - suma rezultata din aplicarea procentului de garantare la soldul restant al finantarii, suma care urmeaza a fi platita finantatorului de catre Ministerul Finantelor Publice;
o) valoarea reziduala - o parte din pretul bunului care face obiectul operatiunii de leasing financiar, exprimata procentual si care reprezinta valoarea la care se face transferul dreptului de proprietate asupra bunului catre utilizator/locatar la momentul expirarii contractului de leasing, dupa achitarea ultimei rate de leasing;
p) bunuri mobile - echipamente IT si tehnologia informatiei, utilaje si echipamente tehnologice, vehicule pentru transport marfuri, bunuri si persoane, in scop comercial, care fac obiectul finantarii de tip leasing financiar garantate in cadrul programului.
Art. 3. -
(1) Beneficiarul este eligibil daca indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) nu se afla in dificultate in sensul capitolului 2.2 din Comunicarea Comisiei Europene "Orientari privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate" publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, nr. 249, seria C din 31 iulie 2014;
b) nu se afla in litigiu, in calitate de parat, cu Ministerul Finantelor Publice si/sau finantatorul;
c) nu figureaza cu credite restante, inclusiv pentru finantarile tip leasing, in ultimele 6 luni sau daca inregistreaza restante in baza de date a Centralei Riscului de Credit, acestea sunt incadrate in categoriile standard, in observatie si substandard, conform Criteriilor de incadrare pe categorii de clasificare pentru expunerile din credite, inregistrate de imprumutatori fata de debitori prevazute in anexa nr. 3 la Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2012 privind clasificarea creditelor si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit aplicabil entitatilor supravegheate de Banca Nationala a Romaniei, altele decat institutiile de credit;
d) nu se afla in interdictie de a emite cecuri si nu figureaza cu incidente majore cu bilete la ordin in ultimele 6 luni in baza de date a Centralei Incidentelor de Plati, conform prevederilor Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 1/2012 privind organizarea si functionarea la Banca Nationala a Romaniei a Centralei Incidentelor de Plati;
e) sunt eligibile conform reglementarilor interne ale finantatorului;
f) nu inregistreaza popriri active sau suspendate pe conturile bancare;
g) nu inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante fiscale si bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Mecanismul de organizare a punerii in executare a aplicarii conditiilor prevazute la alin. (1) se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(3) In baza prezentei ordonante de urgenta se pot acorda facilitati de natura subventiei de dobanda in procent de pana la 50% pentru creditele garantate in conditiile prezentei ordonante, precum si garantii de stat in conditiile subventionarii in procent de 100% a comisionului de administrare si a comisionului de risc. Facilitatile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se acorda in baza unei scheme de ajutor de minimis, aprobata prin hotarare a Guvernului, cu respectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, precum si a prevederilor comunitare relevante in domeniul ajutorului de stat.
(4) Implementarea schemei de ajutor de minimis se face cu respectarea Recomandarii Comisiei C (2020) 4885 F din 14 iulie 2020 privind conditionarea acordarii de sprijin financiar public pentru intreprinderi din Uniunea Europeana de lipsa unei legaturi cu jurisdictiile necooperante.
(5) Nu sunt eligibile pentru acordarea de garantii in cadrul programului beneficiarii din sectoarele/domeniile: intermedieri financiare si asigurari, tranzactii imobiliare, activitati de jocuri de noroc si pariuri, productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool cu exceptia vinului si berii, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope, activitati de inchiriere si leasing, activitati de investigare si protectie.
Art. 4. -
Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) lit. d) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, prezenta ordonanta de urgenta instituie un mecanism de garantare in baza caruia Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa mandateze F.N.G.C.I.M.M. in vederea emiterii de garantii in numele si in contul statului, in favoarea societatilor de leasing financiar care urmeaza sa acorde finantari beneficiarilor eligibili in cadrul programului.
CAPITOLUL II
Finantarea si garantarea
Art. 5. -
(1) Finantarile prevazute la art. 1 alin. (1) sunt destinate achizitionarii bunurilor mobile noi si second-hand destinate beneficiarilor eligibili care respecta conditiile programului si se incadreaza in normele si procedurile interne ale finantatorilor si beneficiaza de garantii emise/acordate de catre F.N.G.C.I.M.M. in numele si in contul statului in calitate de mandatar al Ministerului Finantelor Publice.
(2) Durata maxima a perioadei de leasing este de 72 de luni, cu posibilitatea acordarii de perioade de gratie cu durata cuprinsa intre 3 si 12 luni.
(3) Perioada si modalitatea de rambursare a finantarilor sunt stabilite de finantator, conform normelor interne ale acestuia.
(4) Avansul achitat de utilizator este de 0%, si, in functie de solicitarea acestuia, poate ajunge pana la maximum 20% din valoarea de achizitie a bunului finantat, exclusiv TVA.
(5) Valoarea reziduala este cuprinsa intre 1% si maximum 20% din valoarea de achizitie a bunului finantat exclusiv TVA si poate fi achitata la incheierea perioadei de leasing sau poate fi inclusa in rate, pe parcursul derularii contractului.
(6) Nivelurile comisionului de risc si al comisionului de administrare, calculate in conformitate cu legislatia europeana relevanta in domeniul ajutorului de stat se stabilesc anual prin ordin al ministrului finantelor publice.
Art. 6. -
(1) Intre Ministerul Finantelor Publice si F.N.G.C.I.M.M. se incheie o conventie prin care se stabilesc drepturile si obligatiile partilor in derularea finantarilor acordate in cadrul programului cu garantie de stat.
(2) Garantia de stat este garantata cu ipoteca legala mobiliara asupra bunurilor mobile aflate in proprietatea finantatorului, care fac obiectul finantarii de tip leasing, in baza contractului de garantare. Operatiunile de inscriere, modificare si radiere in/din Registrul National de Publicitate a Garantiilor Mobiliare se efectueaza de catre finantator, in baza mandatului acordat de F.N.G.C.I.M.M.
(3) Finantatorii pot solicita beneficiarului garantii accesorii finantarii garantate, altele decat garantiile colaterale, sub forma biletelor la ordin emise de beneficiar in limita procentului negarantat, in conformitate cu normele si procedurile proprii de finantare ale acestora.
(4) Ipotecile mobiliare prevazute la alin. (2) se instituie in baza prevederilor prezentei ordonante de urgenta, in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul Finantelor Publice, prin F.N.G.C.I.M.M, proportional cu riscul asumat de garant si sunt valabile pana la stingerea creantelor datorate de beneficiar in baza contractului de leasing financiar si contractului de garantare. Sumele nete rezultate din valorificarea bunurilor mobile care fac obiectul contractului de leasing, se distribuie intre finantator si garant, proportional cu riscul asumat de fiecare dintre parti.
(5) Contractele de garantare prin care F.N.G.C.I.M.M. acorda garantia de stat constituie titluri executorii si au valoare de inscrisuri autentice.
Art. 7. -
(1) Finantatorul are obligatia de a incheia polite de asigurare a bunurilor mobile care fac obiectul contractului de leasing financiar, in conditiile prevederilor art. 9 lit. f) din Ordonanta Guvernului nr. 51/1997 privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la valoarea acceptata de societatea de asigurare, dar nu mai putin decat valoarea rezultata din rapoartele de evaluare a bunurilor mobile pentru bunurile second-hand si respectiv valoarea de achizitie a bunului mobil pentru bunurile noi, intocmite de evaluatori autorizati de Asociatia Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania.
(2) Obligatia asigurarii bunurilor mobile care fac obiectul contractului de leasing financiar subzista pe intreaga perioada de valabilitate a garantiei de stat.
(3) Dreptul la despagubiri rezultate din politele de asigurare incheiate sunt cesionate in favoarea statului roman, prin Ministerul Finantelor Publice, proportional cu procentul de garantare.
(4) Costurile ocazionate de asigurarea bunurilor mobile care fac obiectul contractului de leasing financiar sunt in totalitate in sarcina utilizatorului.
Art. 8. -
(1) In cazul in care finantatorul aproba modificari ale clauzelor contractului de leasing referitoare la structura garantiilor constituite, altele decat garantia de stat, prin eliberarea/inlocuirea garantiilor colaterale, va trebui sa solicite si sa obtina acordul expres al F.N.G.C.I.M.M., in conditiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Mandatul prevazut la art. 6 alin. (2) se considera acordat si in privinta modificarilor prevazute la alin. (1).
(3) Modificarile privind structura actionariatului/asociatilor si schimbarea sediului social al beneficiarului se notifica F.N.G.C.I.M.M. de catre finantator.
CAPITOLUL III
Plata garantiilor, recuperarea creantelor si dispozitii finale
Art. 9. -
(1) Finantatorul are dreptul la plata valorii de executare a garantiei in cazul producerii riscului de credit, in conditiile programului.
(2) Sumele rezultate din plata garantiilor de stat acordate de F.N.G.C.I.M.M. prin program, in numele si contul statului, se platesc finantatorului de catre Ministerul Finantelor Publice de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale, titlul "Alte transferuri", cod 55, alineatul "Sume rezultate din executarea garantiilor acordate din bugetul de stat", cod 55.01.50, cu incadrarea in creditele aprobate in buget cu aceasta destinatie, pe baza documentelor justificative prezentate de F.N.G.C.I.M.M., si se recupereaza de la beneficiarul programului in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(3) Pentru finantarile garantate in cadrul programului, pierderile trebuie suportate proportional cu procentul de garantare si in acelasi mod de catre finantator si statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice.
Art. 10. -
(1) Dupa efectuarea platii prevazute la art. 9 alin. (2), Ministerul Finantelor Publice informeaza F.N.G.C.I.M.M. cu privire la efectuarea platii si la data acesteia, iar F.N.G.C.I.M.M. intocmeste un inscris, act premergator procedurii de executare silita, prin care se individualizeaza creanta rezultata prin plata.
(2) In termen de 15 zile calendaristice de la data primirii informarii prevazute la alin. (1), F.N.G.C.I.M.M. transmite inscrisul prevazut la alin. (1) debitorului beneficiar al finantarii garantate, precum si spre informare finantatorului.
(3) Inscrisul prevazut la alin. (1), impreuna cu dovada efectuarii procedurii de transmitere catre debitorul beneficiar al finantarii garantate, insotite de contractul de garantare si de documentele prevazute in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, se inainteaza organelor fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pentru aplicarea masurilor de executare silita, potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 11. -
(1) Creantele rezultate din plata garantiilor de stat acordate si platite finantatorilor in cadrul programului sunt asimilate creantelor bugetare a caror colectare si recuperare se efectueaza de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, conform procedurii reglementate de Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care se aplica in mod corespunzator.
(2) Pentru sumele prevazute la art. 9 alin. (2) se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform dispozitiilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, calculate de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala incepand cu ziua urmatoare datei platii sumei rezultate din plata garantiei de stat si pana la data stingerii, inclusiv, si sunt recuperate de catre acestea.
(3) In cadrul procedurii de executare silita, garantiile colaterale instituite prin contractul de garantare, se valorifica de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(4) Sumele provenite din valorificarea realizata potrivit alin. (3) dupa deducerea cheltuielilor de orice fel facute in cadrul procedurii de recuperare, se distribuie statului roman, prin Ministerul Finantelor Publice, pana la limita creantei neachitate, iar diferenta se restituie finantatorului.
(5) Sumele rezultate atat din executarea initiata de catre finantator a biletelor la ordin emise de beneficiar in favoarea finantatorului, cat si din incasarile amiabile, din care se deduc dobanzile si comisioanele aferente finantarii acordate, vor diminua, proportional cu procentele de garantare, creanta rezultata din valoarea de executare a garantiei platite finantatorului de statul roman, in conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2), in baza garantiei acordate de stat.
(6) In termen de 5 zile lucratoare de la incasarea oricarei sume potrivit alin. (5), finantatorul va vira suma cuvenita statului roman care se face venit la bugetul de stat, insotita de o comunicare in care vor fi mentionate urmatoarele elemente: numele si datele de identificare ale debitorului, numarul contractului de garantare, suma recuperata si data incasarii acesteia de catre finantator, valoarea deducerilor efectuate, suma virata fiecarui creditor si indicarea garantiei executate.
(7) In termen de 5 zile lucratoare de la finalizarea tuturor procedurilor de executare a biletelor la ordin, finantatorul va transmite o informare catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in care vor fi prezentate rezultatele obtinute dupa finalizarea procedurilor. Comunicarea va fi insotita de documentele din care rezulta incheierea procedurilor de executare a biletelor la ordin si sumele recuperate, precum si documentele justificative din care rezulta valoarea creantelor finantatorului si a cheltuielilor de executare, daca este cazul, la data finalizarii fiecarei proceduri de valorificare a garantiilor.
(8) Dupa finalizarea tuturor procedurilor de executare, in cazul constatarii unor diferente intre sumele virate potrivit alin. (6) si datele din documentele justificative potrivit alin. (7), partile vor proceda la regularizare.
(9) Pentru intarzieri la plata sumei cuvenite statului roman conform prevederilor alin. (6), finantatorul datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere la nivelul celor prevazute pentru creantele fiscale care se calculeaza de catre directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice si se individualizeaza intr-un inscris care constituie titlu executoriu. Inscrisul impreuna cu dovada comunicarii acestuia catre finantator se transmite spre recuperare catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, urmand ca recuperarea acestor sume sa se realizeze conform procedurii reglementate de Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Sumele astfel recuperate se fac venit la bugetul de stat si se incaseaza intr-un cont de venituri bugetare distinct.
(10) Daca creantele rezultate din plata garantiilor emise pentru finantarile acordate in cadrul programului nu au fost acoperite integral, fie ca urmare a distribuirii prevazute la alin. (6), fie in cazul in care bunurile mobile finantate prin contractul de leasing financiar nu au putut fi valorificate potrivit legii, atunci, in scopul recuperarii integrale a creantei, organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala aplica prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(11) Pentru recuperarea valorii de executare a garantiilor platite finantatorului pentru finantarile acordate in cadrul programului, suplimentar fata de sumele recuperate prevazute la alin. (6), organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sunt abilitate sa aplice prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la recuperarea integrala a creantelor datorate in temeiul contractului de garantare.
(12) In cazul debitorilor care intra in procedura insolventei dupa comunicarea de catre F.N.G.C.I.M.M. organelor fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala a documentelor prevazute la art. 10 alin. (3), inscrierea la masa credala pentru creanta rezultata din plata valorii de executare a garantiei de stat se realizeaza de catre acestea.
(13) Sumele recuperate ca urmare a punerii in executare a contractului de garantare, precum si cele recuperate ca urmare a executarii ipotecilor prevazute la art. 6 alin. (2), in limita creantei rezultate din valoarea de executare a garantiei de stat se fac venit la bugetul de stat si se incaseaza intr-un cont de venituri bugetare distinct.
Art. 12. -
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Finantelor Publice va elabora si va supune aprobarii Guvernului normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.