email
MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG 129/2020 - a fost aprobat programul Noua Casa. Care sunt noile conditii?

OUG 129/2020 - a fost aprobat programul Noua Casa. Care sunt noile conditii?
noua casaavansfinantare

OUG 129/2020 prin care se aproba programul «Noua casa» a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 704 din 5 august 2020.

Noua ordonanta de urgenta modifica OUG nr. 60/2009 privind unele masuri in vederea implementarii programului "O familie, o casa". Beneficiarul programului trebuie sa indeplineasca cumulativ trei conditii, dupa cum urmeaza:

a) la data solicitarii creditului garantat declara pe propria raspundere fie ca nu detine in proprietate exclusiva sau impreuna cu sotul ori sotia nicio locuinta, indiferent de modul si de momentul in care a fost dobandita, fie ca detine in proprietate exclusiva sau impreuna cu sotul ori sotia cel mult o locuinta, dobandita prin orice alt mod decat prin Program, in suprafata utila mai mica de 50 mp;

b) achizitioneaza o singura locuinta, printr-un credit acordat si garantat in conditiile Programului;

c) are calitatea de imprumutat in raport cu finantatorul.
 

Avansul se plateste de catre beneficiar dupa cum urmeaza:

a) minimum 5% din pretul de achizitie pentru toate categoriile de locuinte, in cazul in care valoarea finantarii este de maximum 70.000 EUR, echivalent lei;

b) minimum 15% din pretul de achizitie al locuintelor prevazute la art. 1 alin. (3) si (4), in cazul in care valoarea finantarii este cuprinsa intre 70.001 EUR si 140.000 EUR, echivalent lei."



Aliniatele (3) si (4) prevad urmatoarele: 

(3) Prin locuinta noua in sensul Programului se intelege orice locuinta, astfel cum este definita la alin. (2), receptionata la terminarea lucrarilor cu cel mult 5 ani inainte de data solicitarii finantarii garantate.

(4) In sensul Programului, locuintele supuse unor lucrari de interventie in vederea consolidarii si/sau reducerii riscului seismic receptionate la terminarea lucrarilor cu cel mult 5 ani inainte de data solicitarii finantarii garantate in intelesul prezentei ordonante de urgenta sunt asimilate locuintelor noi.

Incepand din 5 august, in termen de 30 de zile, Finantele trebuie sa trimita Guvernului documentul cu normele de implementare a programului. 
 

OUG 129/2020 - programul Noua casa: continutul actului normativ

Avand in vedere:

- ca accesul la credit in vederea achizitiei unei locuinte a devenit dificil pentru familii, ca efect al crizei economice, conducand la imposibilitatea acestora de a-si schimba locuinta in raport cu nevoile de locuit ale acestora si/sau cu cresterea numarului membrilor familiei;

- ca in prezent modificarile aduse prin Legea nr. 40/2020 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2009 privind unele masuri in vederea implementarii programului "Prima casa", precum si pentru aprobarea unor masuri de aplicare a acestuia sunt restrictive, de natura a inlatura de la accesarea programului o categorie de persoane care se incadra initial in program;


- ca neadoptarea unor masuri imediate, prin ordonanta de urgenta, ar conduce la reale dificultati in ceea ce priveste mentinerea pietei imobiliare la un nivel satisfacator, ceea ce ar determina sincope in sustinerea sectoarelor orizontale adiacente si perturbarea fluxurilor specifice cu efect antrenant in economie;

- ca masurile a caror reglementare nu poate fi amanata sunt destinate contracararii principalelor efecte ale crizei financiare, in principal pentru a stopa scaderea volumului investitiilor, contractia tuturor industriilor adiacente sectorului imobiliar si implicit disponibilizarile de personal;

- ca neadoptarea unor masuri imediate, pe calea unei ordonante de urgenta, care sa contracareze efectele pandemiei de COVID-19 si ale crizei economice, ar conduce la amplificarea dificultatilor de accesare a creditelor garantate pentru achizitia de locuinte, fiind de natura sa limiteze accesul familiilor la locuinte si la asigurarea unor conditii decente de viata si locuit pentru acestea;

- ca in conditiile neadoptarii masurilor propuse se poate afecta grav situatia persoanelor fizice care se confrunta cu dificultati in accesarea creditelor bancare necesare achizitionarii de locuinte pe perioada manifestarii efectelor raspandirii virusului SARS-CoV-2, fiind necesara implementarea in regim de urgenta a unui mecanism consacrat de sustinere a accesului beneficiarilor la credite destinate achizitionarii unei locuinte;

- ca in contextul pandemiei de COVID-19 s-a generat o tendinta de blocare a tranzactiilor pe piata imobiliara, date fiind masurile instituite in perioada starii de urgenta, precum si a starii de alerta, nu poate fi amanata reglementarea unor masuri adecvate de sprijin in vederea asigurarii accesului la finantare, prin asigurarea unor produse de finantare-garantare care si-au dovedit in timp eficienta si efectele pozitive, mobilizatoare de fluxuri financiare si antrenante in economie;

- necesitatea eliminarii unor componente ale programului mai putin accesate si care presupun un efort birocratic si operational sustinut, cu ocazia resistematizarii celorlalte elemente componente ale mecanismului de finantare-garantare;

- ca prin neadoptarea ordonantei de urgenta pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2009 privind unele masuri in vederea implementarii programului "O familie, o casa", aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 368/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, s-ar crea grave diferente de tratament juridic intre beneficiarii care au putut achizitiona locuinte in conditii mai avantajoase, beneficiind fara restrictiile impuse prin Legea nr. 40/2020 de sprijinul statului, si persoanele fizice care intentioneaza sa finanteze achizitia de locuinte prin credite garantate in cadrul programului,

avand in vedere ca elementele sus-mentionate vizeaza interesul public si strategic si sunt o prioritate a Programului de guvernare si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta.

In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. I. -

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2009 privind unele masuri in vederea implementarii programului "O familie, o casa", publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 381 din 4 iunie 2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 368/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

1. Titlul va avea urmatorul cuprins:


"ORDONANTA DE URGENTA
privind unele masuri in vederea implementarii programului «Noua casa»"

 

2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:

"
Art. 1. -
(1) Se aproba programul «Noua casa», denumit in continuare Programul, ca program guvernamental care are ca obiect facilitarea accesului persoanelor fizice la achizitia unei locuinte prin contractarea de credite garantate de stat.

(2) Prin locuinta in sensul Programului se intelege orice imobil cu destinatia de locuinta, alcatuit din una sau mai multe camere de locuit, cu terenul, caile de acces, anexele gospodaresti, facilitatile, dependintele, dotarile si utilitatile aferente acestuia, care satisface cerintele de locuit ale unei persoane sau familii.

(3) Prin locuinta noua in sensul Programului se intelege orice locuinta, astfel cum este definita la alin. (2), receptionata la terminarea lucrarilor cu cel mult 5 ani inainte de data solicitarii finantarii garantate.

(4) In sensul Programului, locuintele supuse unor lucrari de interventie in vederea consolidarii si/sau reducerii riscului seismic receptionate la terminarea lucrarilor cu cel mult 5 ani inainte de data solicitarii finantarii garantate in intelesul prezentei ordonante de urgenta sunt asimilate locuintelor noi.

(5) Beneficiarul Programului este persoana fizica ce indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

a) la data solicitarii creditului garantat declara pe propria raspundere fie ca nu detine in proprietate exclusiva sau impreuna cu sotul ori sotia nicio locuinta, indiferent de modul si de momentul in care a fost dobandita, fie ca detine in proprietate exclusiva sau impreuna cu sotul ori sotia cel mult o locuinta, dobandita prin orice alt mod decat prin Program, in suprafata utila mai mica de 50 mp;

b) achizitioneaza o singura locuinta, printr-un credit acordat si garantat in conditiile Programului;

c) are calitatea de imprumutat in raport cu finantatorul.

(6) Prin derogare de la prevederile art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa mandateze Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii - S.A. - I.F.N. in vederea emiterii de garantii in numele si in contul statului, cu incadrarea in plafonul privind emiterea de garantii de catre Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice, stabilit potrivit prevederilor art. 26 alin. (2) si (5) si art. 29 alin. (1) lit. e) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata, in favoarea institutiilor de credit care acorda credite persoanelor fizice pentru achizitia unei locuinte in cadrul Programului.

(7) Finantatorii pot opta pentru reutilizarea unui plafon la nivelul a 50% din soldul total al garantiilor acordate in cadrul Programului, in conditiile impartirii riscurilor si pierderilor intre statul roman, reprezentat de Ministerul Finantelor Publice prin Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii - S.A. - I.F.N., si finantator, proportional cu procentele de garantare prevazute la alin. (9). Prevederile prezentului alineat sunt aplicabile numai raporturilor juridice dintre Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii - S.A. - I.F.N. si finantatori.

(8) In limita plafonului alocat si utilizat, finantatorii eligibili din cadrul Programului au dreptul sa transfere portofoliul de credite acordate catre alti finantatori eligibili din cadrul Programului, fara a afecta drepturile si obligatiile beneficiarilor din contractele in curs de derulare, cu conditia notificarii beneficiarilor. Contractele de garantare aferente creditelor cedate raman valabile fara indeplinirea altor formalitati. Conditiile privind transferul, precum si orice aspecte procedurale se stabilesc prin norme aprobate prin hotarare a Guvernului.

(9) Valoarea finantarii destinate achizitiei oricarei categorii de locuinte poate fi de maximum 70.000 EUR, echivalent lei, si este compusa din finantarea acordata de institutia de credit, in valoare de maximum 66.500 EUR, si avansul platit de beneficiar. Finantarea acordata de institutia de credit este garantata de stat, prin Ministerul Finantelor Publice, in procent de maximum 50%, exclusiv dobanzile, comisioanele si spezele bancare aferente finantarii garantate, si acopera maximum 95% din pretul de achizitie al locuintei, dar nu mai mult decat valoarea rezultata din raportul de evaluare a locuintei. In cazul in care se achizitioneaza o locuinta care se incadreaza in una dintre categoriile prevazute la alin. (3) si (4), valoarea finantarii poate fi cuprinsa intre 70.001 EUR si maximum 140.000 EUR, echivalent lei, si este compusa din finantarea acordata de institutia de credit, cu o valoare cuprinsa intre minimum 59.501 EUR si maximum 119.000 EUR, la care se adauga avansul platit de beneficiar. Finantarea acordata de institutia de credit este garantata de stat, prin Ministerul Finantelor Publice, in procent de maximum 60%, exclusiv dobanzile, comisioanele si spezele bancare aferente finantarii garantate, si acopera maximum 85% din pretul de achizitie al locuintei, dar nu mai mult decat valoarea rezultata din raportul de evaluare a locuintei.

(10) Contractele prin care Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii - S.A. - I.F.N. acorda garantiile prevazute la alin. (6) constituie titluri executorii si au valoare de inscrisuri autentice.

(11) Plafonul anual al garantiilor care pot fi emise potrivit alin. (6), conditiile de acordare a acestora si de eligibilitate a bancilor si a persoanelor fizice beneficiare ale Programului, precum si regulile de gestionare a plafoanelor anuale si garantiilor se stabilesc prin norme aprobate prin hotarare a Guvernului.

(12) Intre Ministerul Finantelor Publice si Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii - S.A. - I.F.N. se incheie o conventie prin care se stabilesc drepturile si obligatiile partilor in derularea Programului.

(13) In baza contractului de garantare, asupra imobilelor achizitionate in cadrul Programului se instituie in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul Finantelor Publice, precum si in favoarea finantatorilor, proportional cu procentul de garantare, un drept de ipoteca legala de rangul I pana la finalizarea procedurii de executare silita asupra imobilului care face obiectul garantiei, potrivit legii, cu interdictia de instrainare a locuintei pe o perioada de 5 ani si interdictia de grevare cu sarcini a acesteia pe toata durata garantiei. Conditia referitoare la rangul dreptului de ipoteca trebuie sa fie indeplinita pana la momentul formularii cererii de plata a garantiei de catre finantator la Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii - S.A. - I.F.N. In cazul primirii de catre finantator a comunicarii respingerii cererii de plata a garantiei de la Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii - S.A. - I.F.N., in temeiul contractului de garantare, finantatorul are dreptul sa inscrie in cartea funciara ipoteca legala prevazuta la art. 2.386 pct. 3 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciara a ipotecii legale instituite in favoarea statului roman.

(14) Prevederile art. 2.380 din Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare, nu se aplica ipotecilor instituite pentru garantarea creditelor pentru construirea de locuinte in cadrul Programului.

(15) Prin exceptie de la prevederile alin. (13), finantatorul este abilitat sa isi exprime acordul pentru preluarea finantarii garantate si a locuintei de catre o persoana fizica ce indeplineste criteriile de eligibilitate in cadrul Programului si/sau alte persoane stabilite in normele de implementare aprobate prin hotarare a Guvernului.

(16) Prin exceptie de la prevederile alin. (13), dispozitiile legislatiei in domeniul gazelor naturale si in domeniul energiei electrice, referitoare la constituirea si exercitarea drepturilor de uz si servitute, precum si a oricaror alte servituti de interes public, se aplica in mod corespunzator.

(17) Prin exceptie de la prevederile alin. (13), Ministerul Finantelor Publice si finantatorul, proportional cu procentul de garantare, isi pot exprima acordul cu privire la novarea obiectului garantiei, in cazul in care locuinta achizitionata initial in cadrul Programului este improprie cerintelor de locuit ale unei persoane sau familii din cauza unor vicii ascunse ori provocarii unor daune asupra locuintei, ca urmare a producerii unui risc asigurat, de natura a o face improprie utilizarii potrivit destinatiei, cu respectarea normelor de implementare ce vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului si cu conditia ca valoarea noii locuinte dobandite de catre beneficiar, astfel cum a fost evaluata in conditiile legii, sa fie cel putin egala cu valoarea creditului contractat, la care se adauga valoarea avansului.

(18) In cazul rezolutiunii in conditiile legii a contractului de vanzare a locuintelor achizitionate, ca efect al garantiei contra viciilor ascunse ale bunului vandut, beneficiarul poate achizitiona o a doua locuinta in cadrul Programului, cu conditia stingerii creditului contractat initial in cadrul Programului.

(19) In cazul provocarii unor daune asupra locuintei, ca urmare a producerii unui risc asigurat, de natura a o face improprie utilizarii potrivit destinatiei, beneficiarul va putea achizitiona o a doua locuinta in cadrul Programului, cu conditia stingerii creditului contractat initial in cadrul Programului. Prin locuinta improprie utilizarii in sensul Programului se intelege locuinta afectata de daune constatate si evaluate la o valoare de cel putin 50% din valoarea creditului acordat initial.

(20) In situatia prevazuta la alin. (19), daca beneficiarul solicita continuarea contractului de credit, cu novarea obiectului garantiei, potrivit alin. (17), Ministerul Finantelor Publice si finantatorul, in calitate de cesionari/beneficiari ai drepturilor de despagubire provenite din polita de asigurare a locuintei devenite improprie utilizarii, isi pot exprima acordul cu privire la cesionarea sumelor provenite din plata drepturilor de despagubire de catre asigurator, in vederea achizitionarii unei noi locuinte in cadrul Programului. Valoarea noii locuinte dobandite de catre beneficiar, astfel cum a fost evaluata in conditiile legii, trebuie sa fie cel putin egala cu valoarea creditului contractat, la care se adauga valoarea avansului.

(21) In baza contractului de garantare novat se radiaza ipoteca in favoarea statului si a finantatorului, ipoteca legala a finantatorului, precum si interdictiile de instrainare si grevare cu sarcini, iar asupra imobilului dobandit ulterior, prin efectul novatiei prevazute la alin. (17), se instituie in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul Finantelor Publice, precum si in favoarea finantatorilor, proportional cu procentul de garantare, un drept de ipoteca legala de rangul I pana la finalizarea procedurii de executare silita asupra imobilului care face obiectul garantiei, potrivit legii, cu interdictia de instrainare a locuintei pe o perioada de 5 ani si interdictia de grevare cu sarcini a acesteia pe toata durata garantiei. Conditia referitoare la rangul dreptului de ipoteca trebuie sa fie indeplinita pana la momentul formularii cererii de plata a garantiei de catre finantator la Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii - S.A. - I.F.N. In cazul primirii de catre finantator a comunicarii respingerii cererii de plata a garantiei de la Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii - S.A. - I.F.N., in temeiul contractului de garantare, finantatorul are dreptul sa inscrie in cartea funciara ipoteca legala prevazuta la art. 2.386 pct. 3 din Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciara a ipotecii legale instituite in favoarea statului roman.

(22) Prin exceptie de la prevederile alin. (13), Ministerul Finantelor Publice si finantatorul, proportional cu procentul de garantare, isi pot exprima acordul cu privire la lucrarile de interventie si/sau extindere, pentru care este necesara emiterea autorizatiei de construire, privind imobilul ipotecat, incluzand spre exemplificare, dar fara a se limita la acestea, dezmembrari, extinderi, modificari structurale, modificari ale destinatiei partilor comune, precum si orice alte modificari care, desi nu necesita obtinerea unei autorizatii de construire, se inscriu in cartea funciara. Beneficiarii Programului au obligatia de a efectua orice lucrare de interventie si/sau extindere in conditiile legii si de a efectua inregistrarile corespunzatoare in cartea funciara si sub conditia extinderii ipotecii asupra amelioratiunilor efectuate, ulterior instituirii ipotecilor.

(23) In cazul rambursarii anticipate a finantarii inainte de expirarea termenului de 5 ani, interdictiile de instrainare prevazute la alin. (13) si (21) se radiaza in conditiile legii si nu se percepe comision de rambursare anticipata.

(24) Creantele rezultate din garantiile acordate si platite institutiilor de credit in cadrul Programului sunt asimilate creantelor bugetare a caror recuperare se efectueaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, conform procedurii reglementate de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, care se aplica in mod corespunzator.

(25) Dispozitiile art. 242 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt aplicabile in cazul executarii silite pentru stingerea creantelor datorate bugetului de stat rezultate din executarea garantiilor emise in numele si in contul statului in favoarea bancilor care acorda credite persoanelor fizice pentru achizitia unei locuinte in cadrul Programului.

(26) Valorificarea bunului care face obiectul contractului de garantie, in cadrul procedurii de executare silita prevazute la alin. (24), se efectueaza de catre organele competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(27) Sumele incasate potrivit prevederilor alin. (26), (29) si (30) sunt venituri ale bugetului de stat, proportional cu procentul de garantare stabilit potrivit alin. (9).

(28) Prevederile alin. (24), (25) si (26) se aplica si in cazul in care asupra bunurilor imobile achizitionate prin Program este instituita ipoteca de rang I proportional cu procentul de garantare stabilit potrivit alin. (9), atat in favoarea statului roman reprezentat de Ministerul Finantelor Publice, cat si a finantatorului.

(29) Prin derogare de la prevederile art. 258 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele incasate potrivit alin. (28) se distribuie proportional cu procentul de garantare stabilit potrivit alin. (9), dupa deducerea cheltuielilor de orice fel, facute de catre organele competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala cu urmarirea si conservarea bunurilor al caror pret se distribuie.

(30) Daca creanta statului nu a fost acoperita integral, fie ca urmare a distribuirii pretului potrivit alin. (29), fie in cazul in care bunul nu a putut fi valorificat potrivit legii, atunci, in scopul realizarii integrale a creantei, organele competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala aplica dispozitiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

(31) Dupa efectuarea platii valorii de executare a garantiei de Ministerul Finantelor Publice catre finantator, beneficiarii Programului pot solicita o singura data finantatorilor repunerea in drepturile si obligatiile aferente contractului de credit si de garantare dupa declararea exigibilitatii anticipate a finantarii acordate in cadrul Programului, urmand ca procedura si conditiile de repunere sa fie stabilite prin normele de implementare aprobate prin hotarare a Guvernului. In cazul aprobarii de catre finantator a acestei solicitari, beneficiarul Programului nu datoreaza obligatii fiscale accesorii calculate la valoarea de executare a garantiei. De la data aprobarii solicitarii se intrerupe termenul de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita de catre organele competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(32) In cazul nerespectarii clauzelor contractului de credit si de garantare, dupa repunerea in drepturi si obligatii a beneficiarului Programului, potrivit alin. (31), acesta datoreaza obligatii fiscale accesorii de la data platii initiale a valorii de executare a garantiei de catre Ministerul Finantelor Publice pentru suma ramasa neachitata din contractul de credit si de garantare.

(33) In cazul aprobarii de catre finantator a solicitarii prevazute la alin. (31), in termen de 5 zile de la data aprobarii solicitarii, finantatorul restituie catre Ministerul Finantelor Publice sumele reprezentand valoarea de executare a garantiei, care reintregesc cheltuiala efectuata.

(34) Finantatorul poate solicita Fondului National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii - S.A. - I.F.N. retragerea cererii de plata a garantiei cel mai tarziu pana in penultima zi de efectuare a platii valorii de executare a garantiei de catre Ministerul Finantelor Publice.

(35) Dupa expirarea perioadei de 5 ani in care opereaza interdictia de instrainare a locuintei achizitionate sau construite in cadrul Programului, finantatorul, cu acordul Ministerului Finantelor Publice, poate aproba instrainarea acesteia, precum si ridicarea temporara a interdictiei de grevare, cu conditia achitarii integrale a creditului garantat. In acest caz, cumparatorul are posibilitatea de a achita pretul locuintei prin contractarea unui credit, inclusiv in cadrul Programului, cu inscrierea unei noi ipoteci in favoarea finantatorului care acorda creditul.

(36) In cazul lucrarilor de interes public local efectuate de autoritatile publice locale, Ministerul Finantelor Publice si finantatorul, proportional cu procentul de garantare, isi pot exprima acordul cu privire la ridicarea ipotecii, a interdictiei de grevare cu sarcini si a interdictiei de instrainare a cotei-parti de teren aferente locuintei achizitionate sau construite in cadrul Programului, necesara executarii acestor lucrari, chiar si in cazul diminuarii acestor cote-parti, cu conditia ca lucrarile efectuate sa conduca la cresterea valorii locuintei achizitionate sau construite in cadrul Programului."

3. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:

"
Art. 11. -

Avansul reprezentat de diferenta dintre pretul de achizitie al locuintei rezultat din promisiunea bilaterala de vanzare si finantarea garantata se plateste de catre beneficiar dupa cum urmeaza:

a) minimum 5% din pretul de achizitie pentru toate categoriile de locuinte, in cazul in care valoarea finantarii este de maximum 70.000 EUR, echivalent lei;

b) minimum 15% din pretul de achizitie al locuintelor prevazute la art. 1 alin. (3) si (4), in cazul in care valoarea finantarii este cuprinsa intre 70.001 EUR si 140.000 EUR, echivalent lei."

4. Articolele 13 si 21 se abroga.
 

Art. II. -

(1) In cuprinsul tuturor actelor normative in vigoare, denumirea programului "O familie, o casa" se inlocuieste cu denumirea "Noua casa".

(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Finantelor Publice va supune Guvernului spre aprobare proiectul de hotarare privind modificarea si completarea normelor de implementare a programului "Prima casa", aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 717/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
 

Art. III. -

(1) Solicitarilor de acordare a unei finantari garantate aflate in curs de analiza la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta li se aplica dispozitiile legale in vigoare la data depunerii lor la finantator.

(2) Contractele de garantare si promisiunile de garantare incheiate si aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta continua sa produca efecte in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare la data emiterii lor.

 

Foto: pixabay.com

de Ghinea Viorica

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
noua casaavansfinantare

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 06 August 2020


Votati articolul "OUG 129/2020 - a fost aprobat programul Noua Casa. Care sunt noile conditii?":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Inregistrari contabile - creanta neincasata

Intrebare: Am o creanta neincasata de la un client din 2007. Extrasul de cont trimis pentru confirmare l-am primit de la client cu suma zero. Daca administratorul hotaraste ca renunta la aceasta creanta de incasat, ce inregistrari contabile fac pentru stingerea creantei?

Raspuns: Cheltuielile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, potrivit prevederilor...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 06 August 2020 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 6 + 4 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X