email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari in Codul de procedura fiscala de la 1 ianuarie 2016. La ce sa ne asteptam?

codul de procedura fiscala1 ianuarie 2016modificariin dubio contra fiscum

Codul de procedura fiscala a fost publicat. Cu toate acestea, retinem ca nu exista inca o forma finala a noului Cod fiscal, astfel ca ne putem astepta la noi modificari in perioada urmatoare care sa fie incluse si in Codul de procedura fiscala.

Asa cum sunt reglementate in prezent, incepand de la 1 ianuarie 2016, se reduc mai multe taxe si impozite si se modifica nivelul dobanzilor si al penalitatilor de intarziere. Exista insa si conditii mai dezavantajoase care se schimba pentru PFA-uri, de exemplu, in conditiile in care o persoana organizata ca PFA care obtine venituri si de la societatile in cadrul carora este angajat va plati contributii pentru toate veniturile obtinute. Astfel, un PFA poate plati contributii chiar si de trei ori catre stat.

Redam mai jos o serie de modificari importante din Codul de procedure fiscala, selectate de consultantul fiscal Cristian Rapcencu, in cadrul unei analize intocmite pentru HotNews.ro.


    a)    nivelul dobanzii scade de la 0,03% la 0,02%/zi de intarziere;

    b)    de asemenea, nivelul penalitatii de intarziere scade de la 0,02% la 0,01%/zi de intarziere;

    c)    in plus, odata cu noul Cod de procedura fiscala, se reglementeaza faptul ca pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de entitate si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, se va datora o penalitate de nedeclarare de 0,08/zi;

    d)    o alta modificare consta in aplicarea penalitatii de nedeclarare nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor, ci doar a penalitatii de intarziere;

    e)    de retinut ca, in situatia in care obligatiile fiscale principale sunt stabilite de organul de inspectie fiscala ca urmare a nedepunerii declaratiei de impunere, se va aplica doar penalitatea de nedeclarare, fara a se mai impune si sanctiunea contraventionala pentru nedepunerea declaratiei;

    f)    de asemenea, in cazul obligatiilor datorate si neachitate bugetelor locale se datoreaza majorari de intarziere, nivelul acestora scazand de la 2% la 1%/luna sau fractiune de luna;

    g)   in plus, se introduce principioul "in dubio contra fiscum", conform caruia daca dupa aplicarea regulilor de interpretare prevazute mai sus, prevederile legislatiei fiscale raman neclare, acestea se interpreteaza in favoarea contribuabilului;

    h)    introducerea unor termene de 2, 4 sau 6 luni pentru solutionarea cererilor contribuabililor (se aplica inclusiv rambursarilor de TVA).

Alte modificari, asa cum sunt redate de sursa amintita mai sus:

"    i)    extinderea situatiilor in care un contribuabil poate fi declarat inactiv, ceea ce inseamna ca ii sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivitatii, respectiv nu pot fi deduse cheltuielile si TVA aferenta achizitiile;

    j)    modificarea termenului de prescriptie, in sensul ca acesta incepe sa curga de la data de 1 iulie (in loc de 1 ianuarie) a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, ceea ce duce la o extindere a perioadei in care organul fiscal poate efectua o inspectie fiscala;

    k)    perioada supusa inspectiei fiscale incepe de la sfarsitul perioadei controlate anterior, in conditiile incadrarii in termenul de prescriptie, pentru toti contribuabilii, nu doar pentru cei mari; prevederea conform careia la contribuabilii care nu intra in categoria celor mari inspectia fiscala se efectueaza asupra creantelor nascute in ultimii 3 ani fiscali a fost abrogata;

    l)    durata efectuarii inspectiei fiscale este stabilita de organul de inspectie fiscala si poate fi de 180, 90 sau 45 de zile, in functie de categoria de contribuabil la care se refera;

    m)    contribuabilul are dreptul sa isi prezinte, in scris, punctul de vedere cu privire la constatarile organului de inspectie fiscala, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data incheierii inspectiei fiscale (anterior, termenul era de 3 zile lucratoare);

    n)    durata efectuarii controlului inopinat este stabilita de conducatorul organului de control, in functie de obiectivele controlului, si nu poate fi mai mare de 30 de zile".

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

[LIVE] Participati la Conferinta Nationala de Contabilitate din 2 Iulie


Va invitam la Video Conferinta
Nationala de Fiscalitate si Contabilitate


Atentie! Video Conferinta din 2 iulie 2024 de la Bucuresti
va fi transmisa LIVE pe Internet! 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
codul de procedura fiscala1 ianuarie 2016modificariin dubio contra fiscum


Data aparitiei: 21 August 2015

Votati articolul "Modificari in Codul de procedura fiscala de la 1 ianuarie 2016. La ce sa ne asteptam?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X