Codul de procedura fiscala a fost publicat. Cu toate acestea, retinem ca nu exista inca o forma finala a noului Cod fiscal, astfel ca ne putem astepta la noi modificari in perioada urmatoare care sa fie incluse si in Codul de procedura fiscala.
Asa cum sunt reglementate in prezent, incepand de la 1 ianuarie 2016, se reduc mai multe taxe si impozite si se modifica nivelul dobanzilor si al penalitatilor de intarziere. Exista insa si conditii mai dezavantajoase care se schimba pentru PFA-uri, de exemplu, in conditiile in care o persoana organizata ca PFA care obtine venituri si de la societatile in cadrul carora este angajat va plati contributii pentru toate veniturile obtinute. Astfel, un PFA poate plati contributii chiar si de trei ori catre stat.
Redam mai jos o serie de modificari importante din Codul de procedure fiscala, selectate de consultantul fiscal Cristian Rapcencu, in cadrul unei analize intocmite pentru HotNews.ro.
a) nivelul dobanzii scade de la 0,03% la 0,02%/zi de intarziere;
b) de asemenea, nivelul penalitatii de intarziere scade de la 0,02% la 0,01%/zi de intarziere;
c) in plus, odata cu noul Cod de procedura fiscala, se reglementeaza faptul ca pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de entitate si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, se va datora o penalitate de nedeclarare de 0,08/zi;
d) o alta modificare consta in aplicarea penalitatii de nedeclarare nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor, ci doar a penalitatii de intarziere;
e) de retinut ca, in situatia in care obligatiile fiscale principale sunt stabilite de organul de inspectie fiscala ca urmare a nedepunerii declaratiei de impunere, se va aplica doar penalitatea de nedeclarare, fara a se mai impune si sanctiunea contraventionala pentru nedepunerea declaratiei;
f) de asemenea, in cazul obligatiilor datorate si neachitate bugetelor locale se datoreaza majorari de intarziere, nivelul acestora scazand de la 2% la 1%/luna sau fractiune de luna;
g) in plus, se introduce principioul "in dubio contra fiscum", conform caruia daca dupa aplicarea regulilor de interpretare prevazute mai sus, prevederile legislatiei fiscale raman neclare, acestea se interpreteaza in favoarea contribuabilului;
h) introducerea unor termene de 2, 4 sau 6 luni pentru solutionarea cererilor contribuabililor (se aplica inclusiv rambursarilor de TVA).
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Alte modificari, asa cum sunt redate de sursa amintita mai sus:
" i) extinderea situatiilor in care un contribuabil poate fi declarat inactiv, ceea ce inseamna ca ii sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivitatii, respectiv nu pot fi deduse cheltuielile si TVA aferenta achizitiile;
j) modificarea termenului de prescriptie, in sensul ca acesta incepe sa curga de la data de 1 iulie (in loc de 1 ianuarie) a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, ceea ce duce la o extindere a perioadei in care organul fiscal poate efectua o inspectie fiscala;
k) perioada supusa inspectiei fiscale incepe de la sfarsitul perioadei controlate anterior, in conditiile incadrarii in termenul de prescriptie, pentru toti contribuabilii, nu doar pentru cei mari; prevederea conform careia la contribuabilii care nu intra in categoria celor mari inspectia fiscala se efectueaza asupra creantelor nascute in ultimii 3 ani fiscali a fost abrogata;
l) durata efectuarii inspectiei fiscale este stabilita de organul de inspectie fiscala si poate fi de 180, 90 sau 45 de zile, in functie de categoria de contribuabil la care se refera;
m) contribuabilul are dreptul sa isi prezinte, in scris, punctul de vedere cu privire la constatarile organului de inspectie fiscala, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data incheierii inspectiei fiscale (anterior, termenul era de 3 zile lucratoare);
n) durata efectuarii controlului inopinat este stabilita de conducatorul organului de control, in functie de obiectivele controlului, si nu poate fi mai mare de 30 de zile".