Incepand de la 1 ianuarie 2023, impozitul pe dividende va fi majorat de la 5%, cat este in prezent, la 8% si se va aplica atat companiilor private, cat si celor de stat, potrivit OG 16/2022 (M.O. 716 din 15 iulie 2022).
Guvernul spera astfel sa aduca la bugetul de stat venituri suplimentare. Dar cum dividendele se platesc in anul urmator realizarii profitului, efectele vor fi resimtite mai tarziu.
Noul act normativ pentru modificarea Codului fiscal majorareaza cota impozitului pe dividende pentru dividendele distribuite/platite intre persoane juridice romane, precum si pentru cele distribuite/platite nerezidentilor.
Au fost modificate prevederile art. 43 alin. (4) si a dispozitiilor art. 229 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227/2015. Astfel, pentru acordarea regimului de scutire a dividendelor platite intre persoane juridice romane, la data platii dividendelor, se solicita indeplinirea urmatoarelor conditii:
- pentru persoana juridica beneficiara a dividendelor:
– detine minimum 10% din titlurile de participare ale persoanei juridice romane care plateste dividendele, pe o perioada de un an implinit pana la data platii acestora inclusiv;
– este constituita ca o „societate pe actiuni”, „societate in comandita pe actiuni”, „societate cu raspundere limitata”, „societate in nume colectiv”, „societate in comandita simpla” sau are forma de organizare a unei alte persoane juridice aflata sub incidenta legislatiei romane;
– plateste, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari, impozit pe profit sau orice alt impozit care substituie impozitul pe profit.
- pentru persoana juridica care plateste dividendele:
– este constituita ca o „societate pe actiuni”, „societate in comandita pe actiuni”, „societate cu raspundere limitata”, „societate in nume colectiv”, „societate in comandita simpla” sau are forma de organizare a unei alte persoane juridice aflata sub incidenta legislatiei romane;
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
– plateste, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari, impozit pe profit sau orice alt impozit care substituie impozitul pe profit.
Totodata, prin derogare de la prevederile art. 26 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, precum si de la prevederile art. 88 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, aplicarea prevederilor art. 43 alin. (2) si (3) din Codul fiscal si in cazul dividendelor distribuite/platite fondurilor de pensii administrate privat si/sau fondurilor de pensii facultative, indiferent de procentul detinerii titlurilor de participare si de perioada de detinere a acestor titluri de participare, la data distributiei/platii dividendelor catre aceste fonduri, precum si impozitarea dividendelor distribuite persoanelor juridice la care statul este actionar/asociat.
Pentru corelare cu prevederile Titlului II ”Impozitul pe profit” in ceea ce priveste introducerea impozitarii dividendelor distribuite/platite fondurilor de pensii administrate privat si fondurilor de pensii facultative, se elimina scutirea de impozit
pentru dividendele platite catre fonduri de pensii nerezidente, astfel cum sunt ele definite in legislatia statului membru al Uniunii Europene sau a unuia dintre statele Spatiului Economic European.
Sunt introduse completari privitor la conditia legata de forma de organizare pe care persoana juridica romana, societate-mama, trebuie sa o indeplineasca pentru a beneficia, la calculul impozitului pe profit, de neimpozitarea veniturilor aferente dividendelor primite de aceasta persoana de la filialele sale situate intr-un stat membru al UE.
Impozitul pe dividende de 5% a fost introdus in legislatia fiscala de la 1 ianuarie 2016, fiind scazut de la 16%. Masura a urmarit cresterea volumului de investitii si incurajarea capitalului romanesc.