In conformitate cu prevederile articolului 56 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, sunt interzise restrictiile privind libera prestare a serviciilor in cadrul acesteia, cu privire la resortisantii statelor membre, stabiliti intr-un alt stat membru decat cel al beneficiarului serviciilor. Prin aceasta este garantat dreptul intreprinderilor de a furniza servicii intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, dar si de a detasa lucratori pentru o perioada limitata, cu scopul de a furniza astfel de servicii. in acest context, protectia lucratorilor detasati intre diferitele state ale Uniunii Europene reprezinta o prioritate pentru dezvoltarea la nivel european a productiei si schimburilor comerciale si crearea unui cadru juridic transparent si in mod egal aplicabil. Libertatea de stabilire si libera circulatie a serviciilor, ca principii fundamentale pe care se bazeaza functionarea Uniunii Europene, pot intra in contradictie cu prevederile din legislatia interna ale diferitelor state europene in materie de raporturi de munca.
Elemente precum salariul minim, timpul de munca sau durata repausului sunt diferite de la un stat la altul, astfel ca un salariat al unui stat membru trimis sa lucreze intr-un alt stat membru se poate afla intr-o situatie discriminatorie fata de salariatii care lucreaza in mod obisnuit in acel stat membru - resortisantii statului membru respectiv. Intr-o astfel de situatie, a aparut imperios necesar reglementarea in mod unitar a drepturilor de care acest salariat va beneficia, a celor care decurg din aplicarea legislatiei interne, chiar daca activitatea este desfasurata intr-un stat ale carei conditii de munca sunt diferite, sau chiar a celor aplicabile resortisantilor statului membru in care este desfasurata activitatea.
Intrucat nu putine sunt situatiile in care salariati ai unui stat membru sunt trimisi sa lucreze intr-un alt stat european, asigurarea pentru acestia a conditiilor de munca din statele unde sunt trimisi sa lucreze a reprezentat scopul adoptarii Directivei nr. 96/71/CE din 16 decembrie 1996 privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii. Directiva nr. 96/71/CE se aplica intreprinderilor care, in calitate de angajatori, in contextul furnizarii de servicii la nivel transnational, detaseaza lucratori pe teritoriul unui stat din Uniunea Europena, cu conditia sa existe un raport de munca intre intreprinderea care efectueaza detasarea si lucratorul respectiv pe durata detasarii. Un lucrator detasat trebuie inteles ca fiind acel salariat trimis de angajatorul sau sa lucreze o perioada limitata pe teritoriul unui alt stat al Uniunii Europene decat statul in care acesta lucreaza in mod normal.
La nivel european, cu scopul de a proteja drepturile sociale ale lucratorilor pe durata detasarii in situatia in care acestia sunt trimisi sa lucreze intr-un alt stat european, au fost create reguli privind detasarea transnationala a acestora in interiorul Uniunii Europene reunite in cadrul Directivei nr. 96/71/CE. Aceasta directiva impune aplicarea regulilor din statul membru in care lucreaza si acestor lucratori detasati din alte state membre, astfel ca un salariat dintr-un stat membru detasat in alt stat membru va beneficia de conditiile din acest stat membu, referitoare la o serie de elemente proprii modului de desfasurarea activitatii. Sunt vizate elemente precum durata maxima a timpului de munca, durata minima a repausului periodic, a concediilor anuale platite, salariul minim din statul respectiv, compensarea sau plata muncii suplimentare, sanatatea si securitatea in munca, dar si alte masuri de protectie aplicabile conditiilor de munca, precum si dispozitii in materie de nediscriminare.
Aceste reguli fiind adoptate printr-o directiva la nivel european, a fost necesara transpunerea prevederilor acesteia in legislatia interna a fiecarui stat. Directiva este unul dintre instrumentele juridice disponibile institutiilor Europene pentru punerea in aplicare a politicilor Uniunii Europene urmand ca statele membre sa o transpuna in propria legislatie nationala sau sa isi adaptateze legislatia existenta. in acest sens, chiar articolul 288 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene statueaza obligativitatea aplicarii directivelor pentru fiecare stat membru destinatar cu privire la rezultatul care trebuie atins, insa fiecare stat este liber de a alege forma si mijloacele juridice proprii prin intermediul carora prevederile europene sunt transpuse in legislatia interna. Romania a adoptat regulile privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale prin Legea nr. 344/2006. La jumatatea anului 2015, OUG nr. 28/2015 a adus noi clarificari ale notiunilor legate de aplicarea salariului minim in cazul detasarilor transnationale, in special urmare aparitiei problemelor drepturilor salariale acordate salariatilor din transportul international.
La nivel european, imbunatatirea modalitatii de aplicare a regulilor stabilite prin Directiva 96/71/CE s-a realizat prin adoptarea in anul 2014 a Directivei de punere in aplicare 2014/67/UE a Parlamentului European si a Consiliului. Aceasta vizeaza stabilirea unor standarde mai inalte pentru informarea lucratorilor detasati transnational si intreprinderilor cu privire la drepturile si obligatiile lor, dar si clarificarea elementelor care caracterizeaza situatiile de detasare transnationala. intrucat aceste masuri sunt adoptate prin directiva care necesita transpunerea in fiecare legislatia interna, iar termenul de realizare a acestei adoptari in legislatiile nationale ale statelor membre ale Uniunii Europene este 18 iunie 2016 vom asista in perioada urmatoare la reconfigurarea cadrului legislativ intern existent. in locul modificarii si completarii actualeli Legi nr. 344/2016, Ministerul muncii a propus adoptarea unui nou act normativ care sa unifice dispozitiile referitoare la detasarea transnationala cuprinse in cele doua directive, Directiva nr. 96/71/CE si cea de aplicare a ei, nr. 2014/67/UE.
Directiva 2014/67/UE contine o lista de elemente faptice cu ajutorul carora sa se poata evalua mai usor daca o anumita situatie poate fi considerata o detasare reala. Sunt introduse o serie de masuri nationale de control aplicate pentru a monitoriza respectarea Directivei 96/71/CE si a Directivei de aplicare, in raport cu asigurarea drepturilor salariale si eliminarea discriminarilor intre cetatenii diferitelor state membre detasati in cadrul prestarilor de servicii transnationale. Dintre masurile cuprinse in Directiva, noul proiect de act normativ a preluat ca cerinte administrative si masuri de control o serie de obligatii pentru intreprinderile stabilite pe teritoriul unui stat membru, care detaseaza pe teritoriul Romaniei salariati cu care au stabilite raporturi de munca. Daca actul normativ va fi adoptat in forma propusa, aceste intreprinderi vor avea obligatii privind notificarea inspectoratului teritorial de munca in legatura cu detasarea in Romania a salariatilor. De asemenea, vor trebui sa desemneze o persoana care sa asigure legatura cu autoritatile competente nationale, care sa trimita si sa primeasca documente si/sau avize, daca este cazul. in acest sens, pot fi solicitate copii, precum si traducerea lor in limba romana, ale documentelor echivalente privind contractul de munca, dar si informatii suplimentare referitoare la durata angajarii, moneda in care se face plata salariului, prestatiile in natura sau in bani de care beneficiaza salariatul pe durata detasarii transnationale, conditiile care reglementeaza repatrierea salariatului, salariul si dovada platii acestuia, durata timpului de lucru si fisa de prezenta, important fiind pastrarea acestora intr-un loc accesibil si identificabil in mod clar pe teritoriul Romaniei, pe perioada detasarii transnationale.
Un rol important va reveni ANAF, care devine alaturi de Inspectia muncii, autoritate competenta in vederea respectarii prevederilor Directivei 2014/67/UE, pentru recuperarea transfrontaliera a sumelor provenite ca urmare a aplicarii unor sanctiuni administrative financiare si/sau amenzi contraventionale privind nerespectarea prevederilor din acest domeniu. ANAF va fi astfel responsabila de transmiterea administrativa a cererilor de recuperare pentru amenzile contraventionale si de primirea administrativa a cererilor de recuperare a unei sanctiuni administrative financiare care a fost impusa in conformitate cu actele normative si procedurile statului membru solicitant de catre o autoritate competenta sau confirmata de catre un organism administrativ sau judiciar ori, dupa caz, de catre o instanta competenta in domeniul dreptului muncii si care nu face obiectul unei cai de atac. Actul normativ propus prevede inlocuirea instrumentului care permite recuperarea unor astfel de sanctiuni administrative financiare cu un titlu executoriu care permite executarea sa in Romania, conform prevederilor art. 226 din Codul de procedura Fiscala urmand ca ANAF sa converteasca creanta reprezentand sanctiunea administrativa financiara, din moneda nationala a statului membru solicitant in moneda nationala a Romaniei in vederea recuperarii acesteia.
Importanta este si introducerea, in domeniul constructiilor, a raspunderii solidare a contractantului si a prestatorului de servicii. Astfel, in cadrul lanturilor de subcontractare, contractantul caruia prestatorul de servicii ii este subcontractant direct, va raspunde in solidar cu acesta pentru drepturile salariale nete restante datorate salariatilor detasati, pentru obligatiile privind asigurarea salariului minim si/sau plata contributiilor datorate. Raspunderea este limitata numai la drepturile salariatului detasat obtinute in temeiul relatiei contractuale dintre contractant si subcontractantul acestuia.
Totusi, contractantul este exonerat de orice raspundere daca face dovada ca si-a indeplinit toate obligatiile de mijloace privind solicitarea din partea subcontractorului a unor documente care sa ateste respectarea de catre subcontractant a conditiilor de munca pentru salariatii detasati. Astfel, contractantul va trebui sa detina dovada platii salariului salariatilor detasati, a respectarii duratei maxime a timpului de munca si a duratei minime a repausului periodic si o declaratie pe proprie raspundere a subcontractantului prin care acesta se obliga sa respecte drepturile salariatilor detasati.
Un accent important va fi pus pe consolidarea cooperarii administrative intre autoritatile competente ale statelor membre responsabile de problematica detasarii transnationale prin intermediul schimbului de informatii. Va fi asadar transpusa si obligatia utilizarii unei aplicatii online securizate accesibile tuturor administratiilor din cele treizeci de state membre ale Spatiului Economic European, denumita sistemul de informare a pietei interne (IMI) care decurge din aplicarea Regulamentului (UE) nr. 1024/2012 privind cooperarea administrativa prin intermediul Sistemului de informare al pietei interne.
Nu in ultimul rand, va fi creat cadrul legal prin care salariatii detasati pe teritoriul Romaniei sa se poata adresa instantelor judecatoresti competente din Romania sau instantelor judecatoresti dintr-un alt stat, potrivit conventiilor internationale existente in materie de competenta judiciara daca apreciaza ca le-au fost incalcate drepturile cu privire la conditiile de munca .
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
In aceste conditii, pornind de la prevederile Directivei nr. 96/71/CE aplicabile statelor membre ale Uniunii Europene si celor ale Spatiului Economic European, cat si cele ale Directivei nr. 2014/67/UE care urmeaza a fi transpuse in perioada imediat urmatoare, sunt asteptate si anul acesta noi modificari in domeniul asigurarii drepturilor salariatilor detasati in cadrul prestarii de servicii transnationale.
Dani Cucu
Consultant fiscal, Expert contabil