Va reamintim ca saptamana trecuta au fost aprobate de catre guvern normele normele de aplicare a legilor privind achizitiile publice.
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Achizitii Publice (ANAP), Bogdan Puscas, a declarat ca in ce priveste elaborarea normelor s-a tinut cont de patru principii generale: "cheltuirea banului public trebuie sa fie aceeasi ca si cum am cheltui banii personali; cresterea exigentei verificarii si monitorizarii modului in care se fac achizitiile publice, in sensul ca bugetul national va fi verificat cu rigoarea cu care sunt verificate fondurile europene; orientarea mai mult spre rezultate, catre achizitii care se vor transforma si in contracte de succes implementate pana la final; cresterea nivelului de transparenta", scrie HotNews.ro.
O schimbare importanta asupra careia atrage atentia sursa mentionata se refera la faptul ca e clarificat fell in care vor fi aplicate criteriile de atribuire a contractelor de achizitii publice. In legislatia aferenta achizitiilor publice sunt astfel introduse si explicate subcriteriile "calitate-pret" si "costul cel mai scazut".
Astfel, "in cazul in care criteriul utilizat este "cel mai bun raport calitate-pret" sau "cel mai bun raport calitate-cost", stabilirea ofertei castigatoare se realizeaza prin aplicarea unui sistem de factori de evaluare pentru care se stabilesc ponderi relative sau un algoritm specific de calcul", informeaza HotNews.ro.
Iata cum va functiona, prin utilizarea celor doua subcriterii, mecanismul de acordare a punctajului:
- pentru contractele de servicii (consultanta/asistenta tehnica, elaborare studii, proiectare sau supervizare, aferente unor proiecte de complexitate ridicata), criteriul de atribuire "calitate-pret" se aplica in mod obligatoriu, iar ponderea alocata factorului pret nu poate fi mai mare de 40%, scrie HotNews.ro.
- in cazul in care criteriul de atribuire utilizat este "costul cel mai scazut", acesta se raporteaza la durata ciclului de viata al produsului/serviciului si frecventa utilizarii sale, scrie aceeasi sursa.
De asemenea, se mentioneaza ca inainte de transmiterea spre publicare a invitatiei/anuntului de participare /simplificat /de concurs, ANAP evalueaza conformitatea cu legislatia a documentatiilor de atribuire cu exceptia caietului de sarcini sau a documentatiei descriptive, in masura in care valoarea estimata a achizitiei este egala sau mai mare decat urmatoarele praguri:
- 225.000 lei pentru contractul de furnizare; Registrul de Evidenta Fiscala PFA Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 SAF-T pentru Contribuabili Mici Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- 225.000 lei pentru contractul de servicii;
- 2.250.000 lei pentru contractul de lucrari.