Cadrul legal
Operatiunile de sponsorizare sunt reglementate prin Legea nr. 34/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit acesteia, sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.
Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa (nu in forma autentica), cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, precum si a drepturilor si obligatiilor partilor.
Sponsorizarea se poate face in mai multe feluri:
- acordarea de numerar;
- transferul unor bunuri (imobilizari corporale sau stocuri) - acestea trebuie evaluate, prin actul juridic incheiat, la valoarea lor reala din momentul predarii catre beneficiar;
- executare unor lucrari sau prestarea unor servicii - in evidenta contabila trebuie inregistrata valoarea efectiva a lucrarii executate sau a serviciului prestat drept cheltuiala cu sponsorizarea, fara a lua in considerare o cota de profit
Poate fi beneficiar al sponsorizarii:
a) orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific - cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice;
b) institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitatile prevazute la lit. a);
c) de asemenea, pot fi sponsorizate, emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile definite la lit. a);
d) orice persoana fizica cu domiciliul in Romania a carei activitate in unul dintre domeniile prevazute la lit. a) este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica ce activeaza in domeniul pentru care se solicita sponsorizarea.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Sponsorul ori beneficiarul are dreptul sa aduca la cunostinta publicului sponsorizarea prin promovarea numelui, a marcii sau a imaginii sponsorului, intr-un mod care sa nu lezeze, direct sau indirect, activitatea sponsorizata, bunele moravuri sau ordinea si linistea publica.
Tratamentul fiscal
Contribuabilii care efectueaza sponsorizari au dreptul sa scada din impozitul pe profit datorat sumele aferente in limita de 0,5% din cifra de afaceri, dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat. La calculul impozitului pe profit cheltuielile cu sponsorizarea sunt nedeductibile.
Incepand cu 1 ianuarie 2014, sumele aferente cheltuielilor cu sponsorizarea care nu sunt scazute din impozitul pe profit in anul in care au fost suportate, pot fi reportate in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se efectueaza in ordinea inregistrarii acestora (cronologic), in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit (trimestrial/anual).