Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.
Sponsorizare in bunuri materiale: tratament fiscal
Pentru platitorii de impozit pe profit sunt nedeductibile la calculul rezultatului fiscal cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat, cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii; contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/ sau actede mecenat, potrivit prevederilor legii, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:
– valoarea calculata prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor;
– valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.
In cazul sponsorizarilor efectuate catre entitati persoane juridice fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe profit datorat, in limitele prevazute mai sus, doar daca beneficiarul sponsorizarii este inscris, la data incheierii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.
In privinta platitorilor de impozit pe veniturile microintreprinderilor care efectueaza sponsorizari, acestia scad sumele aferente din impozitul pe veniturile microintreprinderilor pana la nivelul valorii reprezentand 20% din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul in care au inregistrat cheltuielile respective.
Prin prisma taxei pe valoarea adaugata, nu constituie livrare de bunuri (care sa intre in sfera de aplicare a TVA) acordarea de bunuri de mica valoare, in mod gratuit, in cadrul actiunilor de sponsorizare.
De retinut ca bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea totala in cursul unui an calendaristic se incadreaza in limita a 3 la mie din cifra de afaceri constituita din operatiuni taxabile, scutite cu sau fara drept de deducere, precum si din operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii este considerat a fi in strainatate. Incadrarea in plafon se determina pe baza datelor raportate prin deconturile de taxa depuse pentru un an calendaristic. Nu se iau in calcul pentru incadrarea in aceste plafoane sponsorizarile acordate in numerar, si nici bunurile pentru care taxa nu a fost dedusa.
Depasirea plafoanelor constituie livrare de bunuri cu plata, respectiv se colecteaza taxa. Taxa colectata aferenta depasirii se include in decontul intocmit pentru ultima perioada fiscala a anului respectiv.
Platitorii de taxa pe valoarea adaugata au dreptul, in cadrul actiunilor de sponsorizare, la deducerea taxei pe valoarea adaugata aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate si care fac obiectul contractelor de sponsorizare, cu respectarea nivelului si destinatiilor prevazute de lege.
Sponsorizare in bunuri materiale: tratament contabil
Sumele alocate pentru sponsorizarile efectuate, atat in numerar,cat si in bunuri, se colecteaza cu ajutorul contului 6584 „Cheltuieli cu sumele sau bunurile acordate ca sponsorizari”.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examen Consultant Fiscal 2024
Bunurile materiale care fac obiectul sponsorizarii sunt evaluate prin contractul de sponsorizare astfel:
a) la pretul de vanzare al sponsorului, exclusiv TVA, in cazul in care bunurile sunt produse de catre acesta;
b) la pretul de cumparare de pe piata, exclusiv TVA, in cazul in care bunurile sunt achizitionate in scopul sponsorizarii, fapt dovedit pe baza facturii sau a chitantei fiscale de cumparare;
c) la valoarea in vama pentru bunurile materiale primite din strainatate cu titlu de sponsorizare, stabilita conform prevederilor legale.
Sponsorizarea in bani si/sau in bunuri materiale se va consemna in evidenta contabila a sponsorului si a beneficiarului sponsorizarii, daca prin lege acestia au obligatia organizarii si conducerii contabilitatii proprii, pe baza documentelor care atesta efectuarea platii sau predarea, respectiv primirea, bunurilor materiale.
Informatiile au fost preluate din revista Monitorul Contabil, o publicatie de specialitate unica care nu trece neobservata in mediul fiscal-contabil datorita continutului sau exceptional si care reuseste sa-ti ofere solutii pentru problemele frecvent generate de legislatia in continua schimbare.
Foto: pixabay.com