email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sfatul expertului Robert Gearba: Sanctiuni pentru neplata la buget a impozitelor si contributiilor retinute la sursa

contraventiecombaterea evaziuniicontributiile angajatiloramendacontribuabilii mijlocii

Pana in luna iulie 2015, neplata la timp a impozitelor si contributiilor retinute angajatilor la sursa era considerata infractiune si se putea pedepsi cu inchisoarea, potrivit prevederilor articolului 6 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale.

Potrivit acelui articol, reprezenta infractiune si se pedepsa cu inchisoare de la 1 an la 6 ani retinerea si nevarsarea, cu intentie, in cel mult 30 de zile de la scadenta, a sumelor reprezentand impozite sau contributii cu retinere la sursa.

Insa, pe 6 iulie 2015 a fost publicata in Monitorul Oficial o decizie a Curtii Constitutionale (CCR) care a declarat neconstitutional acel articol, si in urmacareia cei care incalca prevederile de mai sus nu mai pot ajunge la inchisoare si pot primi, cel mult, amenzi contraventionale. CCR a constatat ca legea nu defineste notiunea de "impozite sau contributii cu retinere la sursa", astfel ca norma care incrimina infractiunea de evaziune fiscala nu intrunea conditiile de claritate, previzibilitate si accesibilitate, incalcand prevederile constitutionale.

In prezent, Legea nr. 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala stabileste la art. 336 alin. 1, lit. p) ca reprezinta contraventie:

- "retinerea si nevarsarea in totalitate, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa".

Acelasi act normativ prevede la art. 219, alin. 2, lit. e), f) si g) valoarea amenzilor cu care se sanctioneaza contraventia mai sus mentionata:

  • cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei pentru contribuabilii mijlocii si mari si cu amenda de la 1.000 lei la 1.500 lei, pentru celelalte firme, precum si pentru persoanele fizice, daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt de pana la 50.000 lei inclusiv;
  • cu amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei pentru contribuabilii mijlocii si mari si cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei, pentru celelalte firme, precum si pentru persoanele fizice, daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt cuprinse intre 50.000 lei si 100.000 lei inclusiv;
  • cu amenda de la 25.000 lei la 27.000 lei pentru contribuabilii mijlocii si mari si cu amenda de la 6.000 lei la 8.000 lei, pentru celelalte firme, precum si pentru persoanele fizice, daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt mai mari de 100.000 lei.

In 2016, Ministerul Finantelor Publice avea in vedere ca Legea privind combaterea evaziunii sa fie modificata pentru a incadra, din nou, ca infractiune neplata catre buget a impozitelor si contributiilor cu retinere la sursa. Si aceasta deoarece numarul firmelor care nu mai platesc contributiile angajatilor a crescut cu 60% de la emiterea deciziei CCR, iar sumele datorate sunt de pana la 12 ori mai mari.

Insa noul Ministru al Finatelor Publice din Guvernul PSD este de parere ca e nevoie de o lege a evaziunii fiscale diferita. In viziunea sa, legea trebuie sa tinteasca recuperarea banilor cuveniti la bugetul de stat si nu neaparat pedepsirea persoanei care se face vinovata de evaziune.

 


de Robert Gearba

NOUTATI Contabile 2024

Atentie! S-a modificat legislatia privind impozitul minim pe cifra de afaceri


Important!
Incepand cu 1 ianuarie 2024, firmele cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro in anul precedent si care in anul de calcul determina un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sunt obligate sa plateasca un impozit minim pe cifra de afaceri de 1%.

Problema e ca aceasta modificare, introdusa prin Legea nr. 296/2023, lasa loc de interpretari.

Explicatii complete si solutiile optime, in lucrarea Impozitul minim pe cifra de afaceri. Fiscalitate aplicata. 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contraventiecombaterea evaziuniicontributiile angajatiloramendacontribuabilii mijlocii


Data aparitiei: 08 Februarie 2017

Votati articolul "Sfatul expertului Robert Gearba: Sanctiuni pentru neplata la buget a impozitelor si contributiilor retinute la sursa":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X