email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Combaterea evaziunii fiscale: ce noutati a adus Legea nr. 126/2024

Combaterea evaziunii fiscale: ce noutati a adus Legea nr. 126/2024
evaziune fiscalalegea 126infractiuniamenza evaziune fiscala

ANAF a realizat o Brosura despre noutatile aduse de Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, asupra Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale.

Astfel, in anul 2024, prin Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, au fost introduse in Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cauze de reducere a pedepselor pentru o serie de infractiuni.

Potrivit prevederilor art. 6.1 din Legea nr. 241/2005, constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amenda retinerea si neplata, incasarea si neplata, in cel mult 60 de zile de la termenul de scadenta prevazut de lege, a impozitelor si/sau contributiilor prevazute in Anexa la Legea nr. 241/2005.
De asemenea, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 5 ani sau cu amenda neretinerea impozitelor si/sau contributiilor prevazute in Anexa la Legea nr. 241/2005.

In conformitate cu prevederile art. 8 din Legea nr. 241/2005, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi sau cu amenda stabilirea cu rea-credinta de catre contribuabil a impozitelor, taxelor sau contributiilor, avand ca rezultat obtinerea, fara drept, a unor sume de bani cu titlu de rambursari sau restituiri de la bugetul general consolidat ori compensari datorate bugetului general consolidat.

De asemenea, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi sau cu amenda asocierea in vederea savarsirii faptei prevazute la alineatul anterior.

Potrivit prevederilor art. 9 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 constituie infractiuni de evaziune fiscala si se pedepsesc cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi sau cu amenda urmatoarele fapte savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale:

a) ascunderea bunului ori a sursei impozabile sau taxabile;
b) omisiunea, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate;
c) evidentierea, in actele contabile, in factura electronica sau in alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la baza operatiuni reale ori evidentierea altor operatiuni fictive;
d) alterarea, distrugerea sau ascunderea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice fiscale sau de alte mijloace de stocare a datelor, inclusiv electronice;


e) executarea de evidente contabile duble folosindu-se inscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor, inclusiv cele electronice;
f) sustragerea de la efectuarea verificarilor financiare, fiscale sau vamale, prin nedeclararea, declararea fictiva ori declararea inexacta cu privire la sediile principale sau secundare ale persoanelor verificate;
g) substituirea, degradarea sau instrainarea de catre debitor ori de catre terte persoane a bunurilor sechestrate in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala si ale Codului de procedura penala;
h) folosirea de catre contribuabil, cu rea-credinta, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, in vederea crearii aparentei de legalitate a unor operatiuni fictive sau disimularii circuitului tranzactional real al bunurilor/serviciilor;
i) utilizarea de aparate de marcat electronice fiscale care nu sunt conectate la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale, potrivit legii, sau alterarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru netransmiterea unor date fiscale sau transmiterea unor date fiscale nereale.

Daca prin faptele prevazute la art. 9 alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 500.000 euro, in echivalentul monedei nationale, limita minima a pedepsei prevazute de lege si limita maxima a acesteia se majoreaza cu 3 ani.
Daca prin faptele prevazute la art.9 alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 1.000.000 euro, in echivalentul monedei nationale, limita minima a pedepsei prevazute de lege si limita maxima a acesteia se majoreaza cu 5 ani.

Potrivit prevederilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005, in cazul savarsirii unei infractiuni prevazute la art. 6¹, 8 sau 9, daca pana la expirarea unui termen de maximum 30 de zile de la finalizarea controlului efectuat de organele competente, in urma caruia se individualizeaza un prejudiciu datorat bugetului general consolidat de pana la 1.000.000 euro, prejudiciul majorat cu 15% din valoarea acestuia, la care se adauga dobanzile si penalitatile, este acoperit integral, prin plata efectiva, fapta nu se pedepseste. In acest caz, organele competente nu sesizeaza organele de urmarire penala.

In conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 241/2005, in cazul savarsirii unei infractiuni prevazute la art. 6¹, 8 sau 9, daca pana la primul termen de judecata prejudiciul cauzat este acoperit integral, prin plata efectiva, limitele pedepsei prevazute de lege pentru fapta savarsita se reduc la jumatate. Daca prejudiciul cauzat si recuperat in aceste conditii este de pana la 1.000.000 euro inclusiv, in echivalentul monedei nationale, se poate aplica pedeapsa cu amenda. In cazul savarsirii unei infractiuni prevazute la art. 6¹, 8 sau 9, daca ulterior primului termen de judecata si pana la judecarea definitiva a cauzei prejudiciul cauzat este acoperit integral, prin plata efectiva, limitele pedepsei prevazute de lege pentru fapta savarsita se reduc cu o treime. Prejudiciul se va determina in temeiul unei expertize de specialitate. Suspectul sau inculpatul au dreptul de a participa la efectuarea expertizei. Dispozitiile art. 172 - 180 din Codul de procedura penala se aplica in mod corespunzator. Despre dispunerea expertizei va fi incunostintat suspectul sau inculpatul, persoana fizica sau persoana juridica, prin reprezentant, dupa caz, dandu-i acestuia timpul necesar pentru exercitarea deplina a drepturilor sale procesuale.

Potrivit prevederilor art. 10 alin. (3) din Legea nr. 241/2005, in cazul savarsirii unei infractiuni prevazute la art. 6.1, 8 sau 9, prin care s-a cauzat un prejudiciu care nu depaseste 1.000.000 euro, in echivalentul monedei nationale, daca in cursul urmaririi penale prejudiciul cauzat majorat cu 25% din valoarea acestuia, la care se adauga dobanzile si penalitatile, este acoperit integral, prin plata efectiva, fapta nu se pedepseste, aplicandu-se dispozitiile art. 16 alin. (1) lit. h) din Codul de procedura penala. Daca in cursul procedurii camerei preliminare sau al judecatii, pana la pronuntarea unei hotarari in prima instanta, acelasi prejudiciu majorat cu 50% din valoarea acestuia, la care se adauga dobanzile si penalitatile, este acoperit integral, prin plata efectiva, fapta nu se pedepseste, aplicandu-se dispozitiile art. 16 alin. (1) lit. h) din Codul de procedura penala. Daca in cursul judecatii in apel, pana la pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive, acelasi prejudiciu majorat cu 100% din valoarea acestuia, la care se adauga dobanzile si penalitatile, este acoperit integral, prin plata efectiva, fapta nu se pedepseste, aplicandu-se dispozitiile art. 16 alin. (1) lit. h) din Codul de procedura penala.

In conformitate cu prevederile art. 10 alin. (4) din Legea nr. 241/2005, dispozitiile art. 10 se aplica tuturor inculpatilor chiar daca nu au contribuit la acoperirea prejudiciului prevazut la alin. (1) si (2) ale art. 10.
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (5) din Legea nr. 241/2005, daca persoana care a savarsit una dintre infractiunile prevazute la art. 6¹, 8 sau 9 aduce la cunostinta organelor de urmarire penala sau a organelor fiscale infractiunea comisa, in timp ce aceasta se afla in derulare sau in termen de cel mult un an de la data epuizarii activitatii infractionale si mai inainte ca organele de urmarire penala sa fi fost sesizate cu privire la aceasta si, ulterior, inlesneste aflarea adevarului si tragerea la raspundere penala a unuia sau mai multor participanti la comiterea infractiunii, limitele speciale se reduc la jumatate.

In conformitate cu prevederile art. 10 alin. (6) din Legea nr. 241/2005, dispozitiile prevazute la alin. (1) si (2) ale art. 10 nu se aplica daca faptuitorul a mai savarsit o infractiune prevazuta de prezenta lege intr-un interval de 5 ani de la comiterea faptei pentru care a beneficiat de prevederile alin. (1) sau (2).

Foto: pixabay.com


de Alina Ilie

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
evaziune fiscalalegea 126infractiuniamenza evaziune fiscala


Data aparitiei: 26 August 2024

Votati articolul "Combaterea evaziunii fiscale: ce noutati a adus Legea nr. 126/2024":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Examen Consultant Fiscal 2024: 5 intrebari grila rezolvate

    • Examenul de atribuire a calitatii de consultant fiscal este esential pentru validarea competentelor profesionale, cresterea credibilitatii si asigurarea conformitatii cu legislatia in vigoare. Va garantam ca nu veti avea niciun fel de emotii la examenul pentru obtinerea calitatii de consultant fiscal, organizat anul acesta! Il veti promova fara probleme!   Atuul dvs. il constituie lucrarea ...» citeste mai departe aici

  • Ministerul de Finante a actualizat criteriile de marime ale entitatilor raportoare

    • Update 26 august 2024: Prin Ordinul 4164/2024, criteriile de marime ale firmelor pentru intocmirea situatiilor financiare anuale au fost modificate. Important de precizat este ca prevederile ordinului MF se aplica incepand cu situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2024. Acest ordin, care vizeaza actualizarea criteriilor de marime ale entitatilor raportoare, a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr....» citeste mai departe aici

  • Achizitii intracomunitare de marfuri. Cand se genereaza codul UIT

    • O intrebare frecvent intalnita in practica este legata de momentul exact in care intervine obligatia declararii transportului de bunuri in Sistemul RO e-Transport: codul UIT trebuie obtinut in momentul in care transportul marfurilor porneste din tara respectiva sau atunci cand marfurile intra efectiv pe teritoriul Romaniei? In continuare, vom analiza cadrul legal si implicatiile acestuia pentru a clarifica aceste aspecte. ...» citeste mai departe aici

  • Combaterea evaziunii fiscale: ce noutati a adus Legea nr. 126/2024

    • ANAF a realizat o Brosura despre noutatile aduse de Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, asupra Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. Astfel, in anul 2024, prin Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si compl...» citeste mai departe aici

  • Radiere punct de lucru si depunerea Declaratiei 060: care este procedura de urmat?

    • Acest studiu de caz analizeaza procedura de inchidere a unui punct de lucru cu 5 salariati si momentul depunerii Declaratiei 060. Radiere punct de lucru. Depunere D060 - studiu de caz Intrebare: "Inchiderea punctului de lucru cu 5 salariati: cu ce data se radiaza punctul de lucru in urmatoarea situatie? Decizia asociatului unic din data de 18.07.2024 este inscrisa in Registrul Comertului la 20.08.2024, in baza incheierii d...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X