In activitatea economica pe care o are un contribuabil apar situatii in care isi poate pierde codul de TVA. In acest caz este important ca fiecare contribuabil sa stie care sunt implicatiile fiscale si ce obstacole pot sa apara pe parcurs. Va prezentam mai jos doua spete ce au ca tema principala codul de TVA anulat si rezolvarea acestora conform legislatiei in vigoare.
Anularea codului de TVA: sfatul expertului
1. Tema: Cod de TVA anulat. Continut bon fiscal
Speta:
In perioada de inactivitate, firma are obligatia de a modifica informatiile de pe casa de marcat - informatiile referitoare la RO si TVA-ul care apare pe bonul fiscal (vanzari cu amanuntul catre populatie)?
Raspuns:
Conform art. 318 din Codul fiscal codul de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit conform art. 316 si 317, are prefixul RO, conform Standardului international ISO 3166 - alpha 2. Persoanele inregistrate conform art. 316 vor comunica codul de inregistrare in scopuri de TVA tuturor furnizorilor/prestatorilor sau clientilor.
Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA societatea nu mai utilizeaza codul de inregistrare in scopuri de TVA cu atributul “RO”. Pe facturi/bonuri fiscale emise codul fiscal se va inscrie fara atributul “RO”. Pe bonul fiscal se poate inscrie valoarea bunurilor si separat mentiunea "din care TVA …..lei".
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
2. Tema: Cod de TVA anulat. Determinarea TVA
Speta:
TVA-ul penalizator datorat in perioada de inactivitate. Este corect calculat astfel: daca se incaseaza 100 lei de la client pe casa de marcat, se datoreaza TVA?
Raspuns:
Pe toata perioada in care are codul de TVA anulat societatea este obligata sa colecteze TVA pentru livrarile de bunuri taxabile efectuate (pentru care nu se aplica nicio scutire prevazuta de Codul fiscal) in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (6) din Codul fiscal.
Potrivit acestuia:
“(6) Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile. Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, contribuabilii emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323. In situatia in care inactivitatea si reactivarea, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii. In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se inregistreaza sunt luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii.”
Conform pct. 36 din Titlul VII al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile, respectiv cele care sunt supuse cotei standard de TVA sau cotelor reduse de TVA, prevazute de art. 291 din Codul fiscal, taxa colectata se determina dupa cum urmeaza:
a) se aplica cota legala de TVA la contravaloarea livrarii/prestarii, in cazul in care rezulta ca partile au convenit ca TVA nu este inclusa in contravaloarea livrarii, sau in cazul in care contrapartida nu este stabilita de parti, ci este stabilita prin lege, prin licitatie, printr-o hotarare a instantei, sau alte situatii similare, si nu include taxa;
b) contrapartida unei livrari de bunuri/prestari de servicii trebuie considerata ca incluzand deja taxa pe valoarea adaugata, taxa determinandu-se prin aplicarea procedeului sutei marite, respectiv 20 x 100/120 in cazul cotei standard si 19 x 100/119 incepand cu data de 1 ianuarie 2017, 9 x 100/109 sau 5 x 100/105 in cazul cotelor reduse, in urmatoarele situatii:
1. atunci cand partile au convenit ca TVA este inclusa in contravaloarea livrarii/prestarii;
2. in cazul livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii direct catre populatie pentru care nu este necesara potrivit legii emiterea unei facturi;
3. in orice situatie in care contrapartida nu este stabilita de parti, ci este stabilita prin lege, prin licitatie, printr-o hotarare a instantei, sau alte situatii similare, si include taxa sau nu exista nicio mentiune cu privire la taxa pe valoarea adaugata;
4. atunci cand pretul unui bun/serviciu a fost stabilit de parti fara nicio mentiune cu privire la taxa pe valoarea adaugata, iar furnizorul/prestatorul bunului/serviciului respectiv este persoana obligata la plata taxei pe valoarea adaugata colectate pentru operatiunea supusa taxei, si furnizorul/prestatorul nu are posibilitatea de a recupera de la beneficiar taxa pe valoarea adaugata care ar fi trebuit colectata pentru operatiunea respectiva. Poate fi acceptata ca mijloc de proba a faptului ca furnizorul/prestatorul nu are posibilitatea de a recupera de la beneficiar taxa pe valoarea adaugata, inclusiv o declaratie pe propria raspundere a furnizorului
Asadar, pentru vanzarile prin casa de marcat, daca pretul de vanzare este 100 lei TVA se determina prin aplicarea procedeului sutei marite: 100x19/119 – pentru cota standard.
Raspunsurile au fost oferite in direct de consultantul fiscal Adrian Benta in cadrul webinarului live cu tema "Modificarile din Codul Fiscal in 2018", organizat pe data de 23 ianuarie 2018, ora 12:00.