Incepand cu data de 1 iunie 2019, contestatiile fiscale vor fi preluate de Ministerul de Finante, nu vor mai fi solutionate de ANAF ca pana acum, potrivit unui proiect de OUG publicat marti in dezbatere publica pe site-ul MFP.
Contestatiile formulate impotriva titlurilor de creanta precum si impotriva altor acte administrative fiscale emise de organul fiscal central se solutioneaza de catre structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice.
Activitatea de solutionare a contestatiilor se realizeaza de catre structura specializata din cadrul Ministerului Finantelor Publice atat la nivel central, cat si la nivel teritorial.
Contestatiile formulate impotriva actelor administrative fiscale emise de organele fiscale locale se solutioneaza de catre aceste organe fiscale.
Decizia emisa in solutionarea contestatiei poate fi revocata, de catre organul emitent, la cererea contribuabilului/platitorului, in urmatoarele situatii:
a) nu s-a avut in vedere aplicarea la speta a anumitor dispozitii legale care ar fi schimbat fundamental solutia adoptata;
b) ulterior emiterii deciziei de catre structura de solutionare a contestatiei se emite o decizie de catre Comisia fiscala centrala care ofera o alta interpretare dispozitiilor legale incidente spetei;
c) anterior sau ulterior emiterii deciziei de catre structura de solutionare a contestatiei se adopta o hotarare judecatoreasca a Inaltei Curti de Casatie si Justitie a Romaniei fie in interpretare fie un recurs in interesul legii care dicteaza o anumita practica judiciara pentru problematica supusa analizei diferita de cea din decizia de solutionare a contestatiei;
d) anterior sau ulterior emiterii deciziei de catre structura de solutionare a contestatiei se adopta o hotarare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene care, in mod evident, este contrara deciziei din solutionare a contestatiei administrative.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
(2) Cererea prevazuta la alin (1) poate fi depusa:
a) in cazul deciziilor de solutionare a contestatiilor prin care s-a formulat actiune in contencios administrativ pana la data la care instanta judecatoreasca de fond solutioneaza litigiul;
b) in cazul deciziilor de solutionare a contestatiilor prin care nu s-a formulat actiune in contencios administrativ in termen de un an de la data comunicarii deciziei de solutionare, chiar daca obligatia fiscala a fost stinsa.
(3) Cererea de revocare se solutioneaza prin decizie de admitere sau respingere. Impotriva deciziei de respingere se poate formula, actiune la sectia de contencios administrativ a tribunalului competent.”
Ministerul Finantelor Publice preia, incepand cu data de 1 iunie 2019, de la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili si directiile generale regionale ale finantelor publice, activitatea de solutionare a contestatiilor formulate impotriva titlurilor de creanta, precum si a altor acte administrative fiscale emise de organul central fiscal, posturile si personalul aferent acesteia.
OBSERVATIE
Contestatiile aflate in curs de solutionare la data de 1 iunie 2019 vor fi predate si solutionate de structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice.
In ceea ce priveste Codul fiscal, ramane astfel in competenta ANAF elaborarea de ordine cu privire la:
- Procedura privind ajustarea efectelor fiscale ale unei tranzactii care nu are un scop economic sau reincadrarea formei unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii, de catre autoritatile fiscale, in vederea stabilirii sumei unui impozit, a unei taxe sau a unei unei contributii sociale obligatorii.
- Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, ce presupune activitati de verificare a indeplinirii conditiilor prevazute de lege in vederea inscrierii, precum si afisarea pe site-ul A.N.A.F. a acestui Registru in vederea consultarii publice.
- Procedura de inregistrare a acordurilor incheiate intre angajatorul nerezident si angajat referitor la indeplinirea obligatiilor de declarare si plata a contributiilor sociale obligatorii.
- Procedura privind depunerea si solutionarea cererilor de restituire a impozitelor, potrivit legii, inclusiv cele pentru aplicarea dispozitiilor art. 111 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, in cazul in care darea in plata se face pe cale judecatoreasca.
- Instructiunile de lucru si procedurile privind schimbul de informatii intre ANAF si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) cu privire la lista persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta al asiguratilor din Platforma informatica din asigurarile de sanatate.
Se propune, de asemenea, ca stabilirea criteriilor de risc pentru inregistrarea si anularea inregistrarii in scopuri de TVA sa ramana in sarcina ANAF.
Totodata, intrucat in domeniul accizelor supravegherea, miscarea produselor accizabile, autorizarea operatorilor care efectueaza operatiuni cu produse accizabile intra in competenta Directiei Generale a Vamilor, se propune ca ordinele care vizeaza aceste aspecte sa ramana la nivelul presedintelui ANAF, in subordinea caruia se afla aceasta directie.
Consultati documentele atasate mai jos: