Ultimele promisiuni facute de ANAF incep sa prinda contur prin realizarea unui plan de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la Bugetul General Consolidat.
Noua sefa ANAF, Mirela Calugareanu a declarat, la inceputul lunii lunie, ca a pregatise deja o serie de modificari pe care dorea sa le puna in aplicare in viitorul apropiat. Printre acestea se numara reducerea numarului de formulare fiscale pentru firme si simplificarea declaratiei unice pentru persoanele fizice.
„Numarul de formulare sunt acum in jur de 600 pentru persoane juridice. Dorim sa simplificam partea de formulare si declaratii. Vrem sa simplificam si Declaratia unica pentru persoane fizice”, declara noua sefa ANAF la inceputul lunii iunie.
Potrivit noului plan de masuri publicat pe site-ul ANAF in data de 25 iunie, principalele obiective ale institutiei sunt:
I. Simplificarea procedurilor de administrare fiscala pentru sustinerea conformarii voluntare la declararea obligatiilor fiscale
Reducerea numarului de formulare si declaratii la persoanele juridice:
Masuri:
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
•Inventarierea tuturor declaratiilor si formularelor pe care contribuabilii au obligatia de a le depune
•Identificarea formularelor de declarare care pot fi reduse prin masuri de natura administrativa, respectiv reducerea numarului de
declaratii prin comasarea a doua sau mai multe formulare, cu pastrarea continutului informational
•Initierea propunerilor privind modificarile legislative de natura sa conduca la reducerea directa a numarului de obligatii declarative
stabilite in sarcina contribuabililor, prin lege
•In baza analizei datelor rezultate din inventariere se vor initia propuneri de modificare a declaratiilor atat din prisma reducerii numarului, cat si a frecventei de depunere
•Realizarea proiectelor de acte normative pentru aprobarea noilor formulare de declaratii
Reducerea frecventei de depunere a declaratiilor fiscale la persoane juridice
Masuri:
•Stabilirea numarului de declaratii fiscale care se depun, in cursul unui an, de catre persoanele juridice
•Efectuarea unei analize in vederea stabilirii unui echilibru intre volumul de informatii necesar administrarii impozitelor si taxelor si
efortul depus de contribuabili in vederea indeplinirii obligatiilor declarative
•Transmiterea, catre Ministerul Finantelor Publice, a propunerilor de modificare a Codului fiscal, in sensul modificarii perioadei
fiscale, care genereaza frecventa depunerii declaratiilor
Simplificarea declaratiei unice pentru persoanele fizice
Masuri:
•ANAF a constituit un grup de lucru format din reprezentanti ai directiilor de specialitate, precum si ai organelor fiscale competente, in vederea identificarii modalitatilor de simplificare a Declaratiei unice pentru persoanele fizice cu termen de depunere in 2020 pentru datele fiscale aferente anului 2019
•Initierea de propuneri de modificare legislativa in sensul simplificarii si armonizarii modalitatii de stabilire a venitului impozabil pe
categoriile de venit (de exemplu, trecerea la stabilirea venitului net impozabil la nivel de categorie de venit si nu la nivel de sursa
cum este in prezent)
•Realizarea noului formular Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice
Depunerea electronica a tuturor declaratiilor fiscale
Masuri:
•Finalizarea inventarierii declaratiilor ce se pot transmite on-line
•Extinderea posibilitatii receptionarii on-line a tuturor declaratiilor fiscale
Evaluarea calitatii serviciilor fiscale din perspectiva contribuabililor pe baza chestionarului de evaluare. In functie de feedback-ul obtinut, se vor implementa masuri de cresterea calitatii serviciilor
Masuri:
•Completarea de catre contribuabilii care au participat la intalnirile organizate de unitatile fiscale teritoriale in perioada 01.04. –
01.06.2019 a unui chestionar de evaluare, urmand ca rezultatele obtinute sa fie centralizate si valorificate prin implementarea de
masuri targetate pentru cresterea calitatii serviciilor
•ANAF a elaborat proiectele aferente unor noi chestionare referitoare la:
‒ identificarea nevoilor diferitelor segmente de contribuabili in ceea ce priveste persoanele fizice, persoanele fizice autorizate,
contribuabilii mici, mijlocii si mari
‒ gradul de satisfactie cu privire la utilizarea serviciului Spatiul Privat Virtual.
Acordarea de asistenta din initiativa organelor fiscale pe teme ce decurg din constatari ale organelor de control din cadrul ANAF
Masuri:
•Efectuarea unei selectii a principalelor deficiente constatate ca urmare actiunilor de control, selectie care va fi avuta in vedere in activitatea de asistenta a contribuabililor
•Selectarea principalelor probleme ridicate de contribuabili prin toate canalele de asistenta (call center, facebook, adrese, etc), precum si a celor constatate ca urmare a actiunilor de control; identificarea solutiilor de remediere a acestor deficiente si diseminarea informatiilor - a cazuisticii generale pe pagina de web a Agentiei, cat si in mod personalizat prin Spatiul Privat Virtual
II. Sprijinirea conformarii la plata obligatiilor fiscale
Reglementarea restructurarii obligatiilor bugetare restante si simplificarea in continuare a procedurilor de esalonare la plata.
Masuri:
•MFP a initiat un proiect de OUG privind acordarea de facilitati fiscale, prin care se propune instituirea unor masuri de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31.12.2018, pe o perioada de pana la 7 ani
•Dupa adoptarea actului normativ, ANAF va demara:
- Organizarea unor structuri dedicate si definirea atributiilor acestora
- Organizarea unor sesiuni de pregatire profesionala a personalului implicat in activitatile respective si a unor activitati de informare a contribuabililor
Implementarea unui sistem de supraveghere a debitorilor de catre organele fiscale din subordinea ANAF cu privire la respectarea planului de restucturare fiscala
Masuri
– in vederea supravegherii debitorului, persoana/persoanele desemnate de catre organul fiscal are/au urmatoarele obligatii:
•Notifica debitorului cu privire la situatia in care se constata abateri de la indeplinirea planului de restructurare care sa conduca, fie la modificarea termenelor de implementare, fie la ajustarea planului de restructurare
•Propune masuri si/sau solutii cu privire la abaterile constatate de la indeplinirea planului de restructurare
•Prezinta conducatorului organului fiscal un raport cu privire la modul de implementare a planului de restructurare
•Semneaza, pentru luare la cunostinta, toate cererile, declaratiile si orice alte documente depuse de catre debitor.
Acordarea de facilitati fiscale la plata obligatiilor fiscale pentru bunii platitori
Masuri:
•Stabilirea criteriilor pentru definirea profilului contribuabilului ca “bun platitor”
•Stabilirea categoriilor de facilitati ce pot fi acordate categoriei de contribuabili buni platitori
•Realizarea unui studiu de impact cu privire la acordarea facilitatilor fiscale la plata obligatiior fiscale pentru bunii platitori
Mediatizarea celor mai buni platitori de impozite si taxe
Masuri:
•ANAF va initia modificarea legislatiei in vederea reglementarii prin Codul de Procedura Fiscala a posibilitatii publicarii unei ”liste
albe” a contribuabililor buni platitori, de o maniera similara cu cea a publicarii listei contribuabili care inregistreaza obligatii restante
de plata.
III. Masuri de prevenire si combatere a evaziunii fiscale
Initierea inspectiilor fiscale in concordanta cu planul BEPS (Base Erosion Profit Shifting) si directiva ATAD (Anti Tax Avoidance Directive) - reglementari europene si internationale privind prevenirea si combaterea evaziunii fiscale
Masuri:
•Modificarea OPANAF nr. 3049/2017 prin care se va reglementa depunerea exclusiv electronica a raportarii tara la tara
•Elaborarea unor proceduri de lucru care sa conduca la imbunatatirea modalitatilor de identificare a contribuabililor cu risc fiscal
asociat preturilor de transfer
•Valorificarea datelor provenite prin intermediul schimbului spontan de informatii aferent actiunilor din cadrul Pachetului BEPS – OECD, in cadrul analizelor de risc cu specific in domeniul preturilor de transfer
Identificarea la nivel national a persoanelor afiliate, inventarierea tranzactiilor susceptibile a fi verificate in domeniul preturilor de transfer si notificarea acestor contribuabili in scopul corectarii/ rectificarii declaratiilor fiscale. Intensificarea verificarilor in acest domeniu, monitorizarea si evaluarea rezultatelor activitatii de inspectie fiscala
Masuri:
• Cresterea calitatii actiunilor de inspectie fiscala prin realizarea de instruiri pentru prezentarea noului sistem de proceduri utilizat
de organele de inspectie fiscala, inclusiv prin dobandirea de catre inspectorii fiscali a unor abilitati specifice activitatii de control a
tranzactiilor intre afiliati
Introducerea in declaratia 394 “Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national” a unei casete in vederea bifarii tranzactiilor cu persoanele afiliate.
Masuri:
•In prima etapa, in declaratia 394 se va introduce o caseta in vederea bifarii tranzactiilor cu persoanele afiliate.
•In a doua etapa, declaratia va fi analizata in contextul corelarii cu procesul de simplificare a procedurilor de administrare fiscala
Extinderea si imbunatatirea tehnicilor de control electronic si implementarea "standard audit file for tax" (SAF-T). Implementarea SAF-T in sistem pilot la marii contribuabili
Masuri:
•ANAF a definit cerintele tehnice si functionale necesare dezvoltarii aplicatiei SAF-T
•In perioada urmatoare se va dezvolta si implementa sistemul informatic aferent acestui concept.
IV. Asigurarea unui tratament fiscal diferentiat in functie de comportamentul fiscal al contribuabililor
Armonizarea riscurilor identificate la nivelul activitatii de administrare fiscala, al activitatii de inspectie fiscala, respectiv al activitatii antifraudei fiscale cu scopul craarii unui profil unic de risc al contribuabilului, care va sta la baza directiilor de actiune ale fiecarei structuri din cadrul ANAF
Masuri:
•In luna ianuarie 2019, prin modificarea Codului de Procedura Fiscala, a fost reglementat procesul de administrare fiscala a contribuabililor in functie de categoria de risc
•S-a constituit un grup de lucru avand ca obiect elaborarea a doua acte normative (ordin de presedinte ANAF) privind:
- Stabilirea claselor si subclaselor de risc
- Elaborarea procedurii de administrare adaptate in functie de incadrarea contribuabililor in categoria de risc
ANAF a initiat proiectul ordinului privind dezvoltarea claselor principale de risc in subclase de risc si dezvoltarea criteriilor generale in subcriterii (conform art. 7 alin.(8) din Codul de procedura fiscala), in conformitate cu:
- standardele si bunele practici din domeniul managementului riscurilor de neconformare fiscala, respectiv standardul international
de management al riscurilor (ISO31000)
- ghidul dezvoltat de Comisia Europeana pentru managementul riscurilor de neconformare
- recomandarile Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica cu privire Compliance Risk Management
Aplicarea graduala, in functie de comportamentul contribuabililor, a unor masuri specifice de catre organele fiscale:
•notificarea contribuabililor cu privire la posibilele iregularitati care ar putea conduce la stabilirea de diferente de impozite
si taxe
•mediere
•controlul inopinat
•inspectie fiscala partiala
•inspectie fiscala generala
Masuri:
•Analiza prevederilor existente cu privire la procesul de administrare fiscala a contribuabilor, in functie de categoria de risc, in
vederea armonizarii cu noile prevederi legale
Transformarea executarii silite in proces investigativ
Masuri:
•Lunar, un numar de 500 de contribuabili la nivel national, respectiv primii 10 din cadrul fiecarui organ fiscal teritorial, in ordinea
descrescatoare a arieratelor curente, certe, vor fi analizati prin prisma atragerii raspunderii solidare
•Identificarea dificultatilor intampinate in proces, precum si a masurilor de remediere ce se impun in vederea imbunatatirii
procesului
Consolidarea activitatii de asistenta reciproca la recuperare in materia creantelor fiscale
Masuri:
•In situatia in care, ca urmare a masurilor descrise la IV.3., se vor identifica si cazuri de recuperare a creantelor prin asistenta reciproca la recuperare in materia creantelor fiscale, se vor analiza dificultatile intampinate in proces, precum si masurile de remediere ce se impun.
Revizuirea procedurii de rambursare TVA
Masuri:
•Initierea unui proiect de Ordin prin care sa se reduca numarul de inspectii fiscale dedicate solutionarii rambursarilor de TVA
(exemplu: cazul nerezidentilor, agricultorilor si investitorilor), in contextul introducerii prin Codul de Procedura Fiscala a administrarii contribuabililor in functie de grupa de risc).
V. ANAF o institutie eficienta si transparenta
Masuri:
• Avem in vedere modificarea structurii organizatorice a ANAF, atat pentru aparatul central cat si pentru teritoriu, tinand seama de:
- necesitatea implementarii unui sistem de indicatori de performanta pentru toti salariatii
- ponderea veniturilor colectate de fiecare organ fiscal in total venituri realizate
- numarul si dispersia in teritoriu a contribuabililor administrati de organele fiscale din subordine
- costul colectarii inregistrat la fiecare unitate fiscala
•In acest scop, vom realiza o analiza a cheltuielilor efectuate in ultimii 3 ani pentru toate structurile din cadrul ANAF (aparat propriu
si teritoriu)
Consultati documentul complet aici: Planul de masuri ANAF