Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 648 din 5 august 2019. Actul este important pentru ca prevede anularea unor obligatii accesorii, insa nu oricum, ci trebuie sa se tina cont de anumite conditii.
Multi contribuabili au fost luati prin surprindere de acest document al Finantelor, care necesita in continuare explicatii detaliate legate de modul in care va decurge procedura. De aceeasi parere au fost si specialistii de la Directia Generala Regionala a Finantelor Publice – Brasov si au intocmit un material complet in care prezinta urmatoarele tipuri de informatii:
- Cine poate beneficia de facilitatile Ordonantei Guvernului nr. 6/2019?
- Ce se poate anula?
- Care sunt conditiile?
- Care este procedura?
Cine poate beneficia de facilitatile Ordonantei Guvernului nr. 6/2019?
• Persoane juridice, persoane fizice sau entitati fara personalitate juridica cu datorii restante la 31.12.2018 mai mici de un milion de lei
• Persoane fizice sau entitati fara personalitate juridica, unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti, precum si institutiile publice cu datorii restante la 31.12.2018
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ce se poate anula?
Dobanzile, penalitatile si alte accesorii aferente:
• obligatiilor bugetare principale, inclusiv diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar dupa 01.01.2019 prin declaratie rectificativa, pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata pana la 31 decembrie 2018 inclusiv;
• diferentelor de obligatii bugetare principale stabilite prin decizie de impunere comunicate pana la data de 31 decembrie 2018 inclusiv, chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata;
• altor obligatii de plata individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal in vederea recuperarii la data de 31 decembrie 2018 inclusiv.
• obligatiilor bugetare cu termene de plata pana la data de 31 decembrie 2018 si stinse pana la aceasta data
• obligatiilor pentru care sunt in derulare inlesniri la plata la 31.12.2018 pentru care, in cursul anului pana la 15.12.2019, inlesnirea la plata isi pierde valabilitatea;
• obligatiilor stabilite in acte administrative a caror executare este suspendata la data de 31 decembrie 2018 pentru care, pana la 15.12.2019, inceteaza suspendarea executarii sau debitorii depun o cerere de renuntare la efectele suspendarii executarii.
Care sunt conditiile care trebuie indeplinite pentru anularea accesoriilor?
Prezentam in continuare care sunt conditiile necesare pentru anularea accesoriilor, in functie de caz.
I. In cazul accesoriilor aferente obligatiilor principale restante la 31.12.2018
• stingerea obligatiilor principale restante la 31.12.2018 pana la 15.12.2019;
• stingerea obligatiilor principale si accesoriilor scadente intre 01.01- 15.12.2019 pana la data depunerii cererii de anulare;
• depunerea tuturor declaratiilor pana la data depunerii cererii de anulare;
• depunerea cererii de anulare dupa indeplinirea conditiilor dar nu mai tarziu de 15.12.2019.
II. In cazul accesoriilor aferente obligatiilor principale declarate suplimentar prin declaratii rectificative cu scadenta anterioara datei de 31.12.2018 inclusiv
• depunerea declaratiei rectificative si plata obligatiei declarate, intre 01.01- 15.12.2019;
• stingerea obligatiilor principale si accesoriilor scadente intre 01.01- 15.12.2019 pana la data depunerii cererii de anulare;
• depunerea tuturor declaratiilor pana la data depunerii cererii de anulare;
• depunerea cererii de anulare dupa indeplinirea conditiilor dar nu mai tarziu de 15.12.2019.
III. In cazul accesoriilor aferente obligatiillor principale cu scadenta si platite pana la 31.12.2018
• stingerea obligatiilor principale si accesoriilor scadente intre 01.01- 15.12.2019 pana la data depunerii cererii de anulare;
• depunerea tuturor declaratiilor pana la data depunerii cererii de anulare;
• depunerea cererii de anulare dupa indeplinirea conditiilor dar nu mai tarziu de 15.12.2019.
IV. In cazul accesoriilor aferente obligatiilor principale cu scadenta pana la 31.12.2018, stabilite prin decizie de impunere emisa de inspectie in derulare la data intrarii in vigoare a OG nr. 6/2019
• plata diferentelor obligatiilor fiscale principale in termenul stabilit in decizia de impunere;
• depunerea cererii de anulare in 90 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere.
Ce procedura trebuie urmata pentru a beneficia de facilitatile Ordonantei Guvernului nr. 6/2019?
I. Debitorul poate depune o notificare (este optional)) pana cel mai tarziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor
Avantajele depunerii notificarii
➔ Organul fiscal:
- verifica daca debitorul si-a indeplinit obligatiile declarative potrivit vectorului fiscal pana la respectiva data si il indruma, dupa caz, in indeplinirea obligatiilor declarative;
- clarifica neconcordantele cu contribuabilul
- efectueaza stingerile, compensarile si orice alte operatiuni necesare in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale;
- elibereaza din oficiu, in termen de 5 zile lucratoare de la notificare, certificatul de atestare fiscala
- emite decizie de amanare la plata a dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor;
- nu incepe sau suspenda, dupa caz, procedura de executare silita pentru obligatiile accesorii amanate la plata
- nu stinge obligatiile accesorii amanate la plata pana la data solutionarii cererii de anulare a accesoriilor sau pana la data de 15 decembrie 2019 inclusiv, in cazul in care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
➔ Se pot efectua plati ale obligatiilor care reprezinta conditie pentru anulare din sumele indisponibilizate prin poprire
II. Debitorul depune cererea de anulare pana cel tarziu la 15.12.2019
Prevederile privind amanarea la plata a accesoriilor, neinceperea/suspendarea executarii silite, ordinea speciala de stingere sunt aplicabile si pe perioada cuprinsa intre data depunerii cererii de anulare a accesoriilor si data emiterii deciziei de solutionare a cererii
In cazul in care nu se depune notificare accesoriile care pot fi anulate si care au fost achitate se restituie.
III. Daca sunt indeplinite toate conditiile organul fiscal emite decizia de anulare a accesoriilor
In cazul in care se constata neindeplinirea conditiilor organul fiscal emite decizia de respinere a cererii de anulare.
Pentru prevederile speciale privind debitorii care care beneficiaza de esalonare la plata ori care au cereri de rambursare, consultati documentul ANAF. >>>