Ajutorul de 1500 lei pentru cresa si gradinita, primit de parinti prin intermediul angajatorilor, ar putea fi suspendat de stat si anul urmator.
Reamintim ca prevederea referitoare la suspendarea acestei facilitati se afla in OUG 19/2021 (M.O. nr. 315 din 29 martie 2021). Mai exact, masura este suspendata in perioada 1 aprilie 2021 - 31 decembrie 2021 inclusiv.
Unul dintre principalele motive prin care Guvernul a explicat de ce este necesar ca aceasta masura fiscala sa fie revizuita este caracterul discriminatoriu. S-a facut astfel referire la categoriile de angajati care au alti angajatori decat persoanele juridice platitoare de impozit pe profit, cum sunt: platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderilor, platitorii de impozit specific unor activitati sau institutiile publice, precum si in cazul angajatorilor care obtin venituri din activitati independente, cum ar fi: profesii liberale, persoane fizice autorizate sau intreprinderi individuale.
Pentru a remedia aceasta situatie, mai multi parlamentari au depus un proiect de lege care prevede extinderea facilitatii si la microintreprinderi si la activitati independente. Initiativa a trecut de Senat si se afla la Camera Deputatilor, forul decizional.
Insa este foarte posibil ca aceasta facilitate sa nu fie acordata parintilor nici anul care urmeaza, potrivit unui document analizat de hotnews.ro. Guvernul a transmis un punct de vedere oficial prin care mentioneaza ca nu sustine adoptarea acestei initiative legislative. Inca nu se stie concret nici daca se va mentine facilitatea in cazul contribuabililor platitori de impozit pe profit. Guvernul a specificat in document ca sunt necesare, in continuare, activitati de documentare si analiza interinstitutionala pentru gasirea unei solutii legislative constructive si eficiente.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Referitor la deducerea din impozitul pe veniturile microintreprinderilor a sumelor aferente cheltuielilor cu functionarea unitatilor de educatie timpurie aflate in administrarea microintreprinderilor sau cu serviciile de educatie timpurie datorate de angajati pentru copiii lor, Guvernul nu considera oportuna extinderea ariei de aplicare a reglementarilor privind scaderea cheltuielilor cu educatia timpurie din impozitele datorate, intrucat genereaza un impact negativ asupra veniturilor bugetului de stat, suplimentar impactului maximal negativ estimat asupra bugetului de stat pe termen mediu/lung de - 4,5 miliarde lei pentru masura fiscala acordata
initial doar contribuabililor platitori de impozit pe profit (facilitate fiscala aprobata prin Legea nr. 239/2020) si luand in considerare aceleasi aspecte evidentiate la adoptarea masurii de suspendare a mecanismului actual.
"Totodata, referitor la masura de scadere din TVA a cheltuielilor cu educatia timpurie, aratam ca, referitor la sfera derogarilor de la TVA, Curtea de Justitie a Uniunii Europene s-a pronuntat in sensul ca aceasta este limitata la ceea ce era expres prevazut de legislatia nationala. In acest sens, precizam ca este necesara furnizarea unor clarificari in raport cu compatibilitatea solutiilor propuse cu dreptul european. Observatia este valabila si referitor la dispozitiile ce privesc scaderea din accize, dat fiind
ca, la nivel european, regimul accizelor este reglementat de Directiva 2008/118/CE a Consiliului din 16 decembrie 2008 privind regimul general al accizelor si de abrogare a Directivei 92/]2/CEE.", se arata in document.
"Avand in vedere ca propunerea legislativa prevede si includerea cheltuielilor privind functionarea unitatilor de educatie
timpurie aflate in administrarea contribuabilului sau a sumelor achitate de contribuabil pentru servicii de educatie timpurie in categoria cheltuielilor deductibile limitat pentru persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real, consideram ca nu se reglementeaza o masura legislativa eficienta, intrucat, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente, altele decat venituri din profesii liberale, pentru care venitul net anual se determina pe baza normelor de venit, nu exista posibilitatea deducerii, integral sau limitat, dupa caz, a cheltuielilor efectuate.
Astfel, aceasta categorie de contribuabili, cat si salariatii lor, avanseaza cheltuieli pentru educatia timpurie a coplilor, insa, spre
deosebire de persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau venituri din activitati independente pentru care venitul net anual se determina in sistem real, nu beneficiaza de vreun stimulent fiscal.", se mai specifica in document.