Ministerul Finantelor a elaborat un act normativ prin care propune reglementarea obligativitatii inrolarii in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor/ANAF, respectiv in SPV, prin completarea Codului de procedura fiscala.
Potrivit documentului, contribuabilii pentru care se adopta obligativitatea inrolarii in SPV sunt persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent intr-una din formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
De asemenea, pentru derularea procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al ANAF, este necesar ca operatorii economici utilizatori de aparate de marcat electronice fiscale sa se inroleze in SPV.
Astfel, pentru operationalizarea acestui flux electronic de informatii cu operatorii economici se impune crearea cadrului legal pentru reglementarea obligativitatii inrolarii in SPV.
In contextul evitarii contactului fizic intre persoane, precum si pentru realizarea procedurii de conectare a caselor de marcat, pentru inrolarea in SPV, contribuabilii mentionati anterior trebuie sa-si achizitioneze certificate calificate.
Pentru efectuarea acestor demersuri de catre contribuabilii pentru care se creeaza obligativitatea inrolarii in SPV, se impune reglementarea unui termen pana la care aceasta inrolare este optionala, urmand ca dupa acest termen cererile, inscrisurile sau orice alte documente depuse la organul fiscal central in format letric nu vor fi luate in considerare iar contribuabilii in cauza sa fie notificati de catre organul fiscal central cu privire la obligativitatea comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, respectiv prin SPV. Aceasta norma de neluare in considerare a cererilor, inscrisurilor ori oricaror alte documente depuse in format letric reprezinta o sanctiune administrativa putand avea ca efect o serie de sanctiuni concrete, functie de tipul actului depus, respectiv, prescrierea unui drept, daca o cerere de restituire este depusa, in format letric, la limita termenului de prescriptie, decaderea din dreptul de a beneficia de o facilitate fiscala, daca cererea este depusa in format letric in ultima zi de depunere, sau sanctiuni contraventionale in cazul in care legea impune depunerea unui document/inscris intr-un anumit termen si acesta se depune in format letric. In acest sens, prin ordonanta de urgenta se reglementeaza un termen pana la care contribuabilii pot sa faca demersurile pentru inrolarea in SPV.
"1. La articolul 69, dupa alineatul (1), se introduce un nou alineat, alin. (11), care va avea urmatorul cuprins:
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
"(11) Autoritatile publice, institutiile publice sau de interes public sunt obligate sa se inroleze in sistemul informatic PatrimVen astfel cum acesta este definit la art. 701 alin. (2)."
2. La articolul 79, dupa alineatul (1), se introduc doua noi alineate, alin. (11) si (12), care vor avea urmatorul cuprins:
"(11) Prin exceptie de la alin. (1), contribuabilii/platitorii persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoane fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent intr-una din formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt obligati sa transmita organului fiscal central documente de natura celor prevazute la alin. (1) prin mijloace electronice de transmitere la distanta in conditiile prezentului articol, respectiv prin inrolarea in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor/A.N.A.F..
(12) In situatia in care contribuabilii/platitorii nu isi indeplinesc obligatia comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta a cererilor, inscrisurilor sau oricaror altor documente in conditiile alin. (11), iar acestea sunt depuse la organul fiscal central in format letric, nu vor fi luate in considerare, urmand ca acesta sa notifice contribuabilii/platitorii cu privire la obligativitatea comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta."
Prevederile art. I pct. 1 se aplica incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei de a patra luni de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial.
Prevederile art. I pct. 2 se aplica incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei de a treia luni de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial.
Proiectul mai prevede si alte masuri, printre care se numara si anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020.
Totodata, in proiectul de OUG mai sunt mentionate noutati si in ceea ce priveste inrolarea in PatrimVen, dar si informatii privind corectia erorilor din documentele de plata intocmite de contribuabili/platitori pentru plata obligatiilor bugetare.
Anularea unor obligatii accesorii
In completarea facilitatilor fiscale adoptate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2021 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal, se propune instituirea a doua facilitati fiscale, respectiv:
- anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi inspectiei fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale incepute si pentru care s-a comunicat decizia de impunere in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare si data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 19/2021 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal.
Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere, pana la un anumit termen, si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv. In situatia in care obligatia bugetara principala stabilita prin decizia de impunere a fost achitata pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, contribuabilul are dreptul de a beneficia de facilitatea fiscala daca depune cererea pana la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv.
- anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi verificarii documentare dupa data intrarii in vigoare a OUG nr. 69/2020.
Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere pana la anumite termene si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere daca termenul de 90 de zile se implineste dupa 31 ianuarie 2022 inclusiv.
In ambele situatii reglementate, accesoriile stinse atat inainte, cat si dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.
Inrolarea in PatrimVen
Avand in vedere evolutia situatiei epidemiologice determinata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 si necesitatea limitarii contactului fizic pentru solutionarea cererilor contribuabililor si indeplinirea atributiilor specifice de catre autoritatile publice, institutiile publice si de interes public din administratia publica centrala si locala se impune crearea cadrului legal, astfel incat comunicarea dintre ANAF si aceste entitati sa se realizeze exclusiv prin mijloace electronice.
Pe de alta parte, numarul mare de solicitari de informatii venite catre ANAF din partea autoritatilor si institutiilor publice si de interes public genereaza incarcarea excesiva a volumului de lucrari si implicit un timp mare de solutionare a furnizarii informatiilor solicitate. In privinta activitatilor de executare silita, in cazul institutiilor care nu sunt inrolate in aplicatia respectiva aceasta solicitare/furnizare de date se desfasoara doar in format letric, cu dificultate.
Ca urmare a acestei situatii de neinrolare sau neutilizare a sistemului informatic PatrimVen de catre toate unitatile administrativ-teritoriale/institutii si autoritati publice, ANAF emite zilnic prin ghisee, spre exemplu, un numar de 15.000 de adeverinte de venit pentru contribuabilii care se deplaseaza mai multi kilometri pentru a le obtine, acestia neputand fi refuzati, chiar daca documentele sunt emise pentru primarii care au acces la platforma informatica si le pot obtine electronic.
Principalul beneficiu al cresterii urgente a gradului de inrolare este debirocratizarea sistemului administrativ si a interactiunilor interinstitutionale, contribuind, de asemenea, la cresterea veniturilor bugetului general consolidat al statului prin succesul operatiunilor de executare silita, context in care se impune acordarea timpului necesar acestora pentru a se conforma.
Corectia erorilor din documentele de plata intocmite de contribuabili/platitori pentru plata obligatiilor bugetare
Avand in vedere sesizarile contribuabililor cu privire la plata efectuata eronat de catre acestia in conturile bugetare administrate de organele fiscale centrale sau locale, pentru a fi stinse amenzile aplicate de catre organele competente ale statului, se impune modificarea prevederilor art. 164 din Codul de procedura fiscala.
Prin aceasta modificare legislativa se are in vedere recunoasterea bunei credinte a contribuabililor, astfel ca, la cererea acestora, viramentele efectuate eronat se vor corecta, cu pastrarea datei platii, iar in functie de data platii se va pastra beneficiul acordat de legiuitor de plata a jumatate din minimul legal al amenzii.